Detail projektu

Prodloužení životnosti vozovek krajských a místních komunikací pomocí inovativních asfaltových vrstev s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů

Období řešení: 01.02.2020 — 30.11.2023

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - 1. veřejná soutěž Program na podporu aplikovaného výzkumu, experimentálního vývoje a inovací v oblasti dopravy - DOPRAVA 2020+

- plně financující (2020-04-01 - nezadáno)

O projektu

Projekt bude zaměřen na 2 nové technologie oprav vozovek, opravy za použití tenkých vrstev vozovek (pod 40 mm) a opravy či rozšíření krajnic vozovek s vyztužením. Řešení projektu se bude skládat ze 3 hlavních etap. V rámci 1. etapy - výzkumné a vývojové, budou vyvinuty nové výztužné vysokopevnostní kompozitní materiály, pomocí vhodných zkoušek budou optimalizovány asfaltové emulze pro spojovací postřiky a vyvinuty nové tenkovrstvé opravy či úpravy vozovek kompatibilní s novými výztužnými materiály. Dále budou také vyvinuty prototypy nových zkušebních zařízení, které umožní provádění funkčních zkoušek vyztužených vzorků (zejm. odolnosti proti smyku a únavě). Ve 2. etapě budou realizovány zkušební úseky in situ s novými technologiemi oprav silnic a bude prováděno laboratorní funkční zkoušení vyztužených vzorků na nových zkušebních zařízeních. V rámci poslední etapy dojde ke zhodnocení všech výsledků a technologií, bude stanovena životnost vyztužených souvrství a budou zpracovány technické a technologické předpisů k uplatnění nových technologií v praxi. Dále bude v součinnosti s Ministerstvem dopravy ČR zpracována Metodika k využití vysokopevnostních kompozitních materiálů pro zesilování neúnosných vozovek asfalt. vrstvami a pro údržbu tenkovrstvými opatřeními

Klíčová slova
struktura vozovky, asfaltové vrstvy, vysokopevnostní kompozitní materiály, sklovláknité mříže, asfaltové vrstvy, vyztužení vozovky, zpevnění vozovky, rozšíření silnice, asfaltové vrstvy s nízkou tloušťkou

Klíčová slova anglicky
pavement structure, asphalt layers, high-strength composite materials, fibreglass grid, asphalt layer, pavement reinforcing, pavement strengthening, road widening, asphalt layers of low thickness

Označení

CK01000033

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Kudrna Jan, prof. Ing., CSc. - hlavní řešitel
Holomek Josef, Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Nápravník Petr, Ing. - spoluřešitel
Salajka Vlastislav, doc. Ing., CSc. - spoluřešitel
Schmid Pavel, doc. Ing., Ph.D. - spoluřešitel
Šperka Pavel, Ing. - spoluřešitel

Útvary

Ústav pozemních komunikací
- příjemce (01.02.2020 - 30.11.2023)

Výsledky

ŠPERKA, P.; KUDRNA, J.; BOHUŠ, Š.; VALENTA, J. Vyztužování asfaltových vozovek: spojení vrstev od laboratoře po zkušební úsek. Silnice mosty, 2022, č. 1/2022, s. 28-34. ISSN: 1804-8684.
Detail

BOHUŠ, Š.; ŠPERKA, P.; KUDRNA, J. Investigations on shear bond characteristics of grid reinforced asphalt concrete. Praha: PIARC - WORLD ROAD ASSOCIATION, 2023.
Detail

ŠPERKA, P.; KUDRNA, J.; VESELÝ, P.; SPIES, K.; BOHUŠ, Š.; VALENTA, J. ASFALTOVÉ VRSTVY S VÝZTUŽNÝMI SKLOVLÁKNITÝMI MŘÍŽEMI. Sborník Konference asfaltové vozovky 2023. Praha: PRAGOPROJEKT, a.s., 2023. s. 72-81. ISBN: 978-80-906809-9-9.
Detail

ŠPERKA, P.; KUDRNA, J.; SPIES, K.; BOHUŠ, Š.; VALENTA, J. Použití výztužných geosyntetik pod obrusnou vrstvu: zkušenosti z pokusného úseku a laboratoře. Silnice mosty, 2023, roč. 2023, č. 03, s. 34-41. ISSN: 1804-8684.
Detail

ŠPERKA, P.; SADIL, D.; HOLOMEK, J.; KUDRNA, J.; BOHUŠ, Š.; HELAN, T. INOVATIVNÍ ZKUŠEBNÍ METODA PRO POSOUZENÍ PŘÍNOSU VYZTUŽOVÁNÍ ASFALTOVÝCH VRSTEV SKLOVLÁKNITÝMI MŘÍŽEMI. Sborník ASFALTOVÉ VOZOVKY 2021. 1. České Budějovice: PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4, 2021. s. 1-8. ISBN: 978-80-906809-6-8.
Detail

ŠPERKA, P.; SADIL, D.; KUDRNA, J.; HOLOMEK, J.; BOHUŠ, Š.; VALENTA, J.; STOKLÁSEK, S. FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ KVALITU SPOJENÍ VYZTUŽENÝCH ASFALTOVÝCH VRSTEV. Sborník ASFALTOVÉ VOZOVKY 2021. 1. České Budějovice: PRAGOPROJEKT, a.s., K Ryšánce 1668/16, 147 54 Praha 4, 2021. s. 1-11. ISBN: 978-80-906809-6-8.
Detail

KUDRNA, J.; ŠPERKA, P.; SALAJKA, V.; HOLOMEK, J.: Zkušební zařízení na pouzení odolnosti vyztužených asfaltových vrstev proti smyku; Zkušební zařízení na posouzení odolnosti vyztužených asfaltových vrstev proti smyku. centrum AdMaS, budova P1, místnost 1.15. (funkční vzorek)
Detail

KUDRNA, J.; ŠPERKA, P.; BOHUŠ, Š.; KALÁŠKOVÁ, J.; VALENTA, J.: Realizované zkušební úseky; Realizované zkušební úseky s nově vyvinutými technologiemi v rámci řešení projektu a hodnocení jejich stavu. Jedná se o realizované testovací úseky v areálu společnosti VIALIT v Soběslavi,úseky v Sezimově Ústí, úseky v Jihomoravském kraji a Pardubickém kraji.. (ostatní)
Detail

KUDRNA, J.; ŠPERKA, P.; SPIES, K.; BOHUŠ, Š.: Technologie vyztužení okrajů vozovek; Technologie způsobů oprav neúnosných krajnic a rozšíření vozovek s využitím vysokopevnostních kompozitních materiálů. Jedná se o nehmotný výstup - technologii, která je veřejně přístupná pro použití projektanty, správci a zhotoviteli silnic. Popis technologie je dostupný na: https://www.pko.fce.vutbr.cz/ke-stazeni/ Návrh technologie bude vložen do předpisu TP 147 Užití asfaltových membrán a geosyntetik v konstrukci vozovky.. (ověřená technologie)
Detail

KUDRNA, J.; ŠPERKA, P.; HOLOMEK, J.; SCHMID, P.: MP500-F1; Zkušební zařízení na posouzení odolnosti vyztužených asfaltových vrstev proti únavě. centrum AdMaS, budova P1, místnost 1.15. (funkční vzorek)
Detail

Odkaz