Detail projektu

Optimalizace profilového vodorovného dopravního značení pro zvýšení bezpečnosti

Období řešení: 01.07.2014 — 31.12.2017

Zdroje financování

Technologická agentura ČR - Program aplikovaného výzkumu a experimentálního vývoje ALFA

- částečně financující (2014-07-01 - nezadáno)

O projektu

Cílem projektu je ověření technologie speciálního vodorovného dopravního značení v reálných podmínkách a specifikování konkrétních parametrů tohoto značení včetně sledování změn vybraných parametrů v čase. Vodorovné dopravní značení (VDZ) je jedním z nejvýznamnějších dopravně-bezpečnostních prvků na pozemních komunikacích. Správné VDZ, zejména liniové značení, pomáhá předcházet vzniku dopravních nehod, což lze vnímat jako aktivní opatření ve vztahu k bezpečnosti dopravy, kdy protikladem jsou opatření pasivní bezpečnosti, např. svodidla, tlumiče nárazu, která dopravním nehodám nepředchází, jen snižují jejich následky, přičemž jsou mnohonásobně nákladnější. Při provedení VDZ speciální technologií s lepšími optickými vlastnostmi a akustickým/vibračním efektem nedojde k dramatickému navýšení ceny prováděného značení, bude však zajištěna nejen dobrá viditelnost značení, a to zejména za zhoršených klimatických podmínek, ale také dostatečná „smyslová vnímatelnost“ při přejíždění značení. Použitím materiálů s dlouhou životností bude rovněž zajištěna delší funkční životnost značení a jeho snadná revitalizace, což zvyšuje efektivitu jeho použití. Dalším cílem je zapracování výsledků projektu do stávajícího systému předpisů v dané oblasti. Toto zahrnuje změnu minimálních hodnot retroreflexe značení, či používání speciálního přesně definovaného VDZ s prokázaným akustickým/vibračním efektem, což lze využít zejména na nehodových úsecích, na dopravně významných komunikacích apod. Kvalitnější VDZ s lepšími optickými a varovnými funkcemi přinese mnohem lepší komfort jízdy. Výsledky řešení budou dále využity v rámci mezinárodních jednání skupiny European Union Road Federation, technického výboru CEN/TC226 a rovněž při vypracování stanovisek ČR pro zasedání pracovní skupiny CEN/TC226/WG2 zaměřené na oblast vodorovného dopravního značení. Tato pracovní skupina se zabývá tvorbou EN v dané oblasti, v současnosti řeší harmonizovanou normu EN1871 a reviduje požadavkovou normu EN 1436.

Popis anglicky
The aim of the Project is to verify the technology of special road markings in real conditions and to define specific parameters of such a marking including monitoring changes of selected parameters in time. Road marking is one of the most important traffic-safety features on the road. Proper road marking, line marking in particular, helps to prevent traffic accidents, which can be seen as active measures in relation to road safety, which is the opposite of passive safety measures, such as road restraint systems, crash cushions, which does not prevent traffic accidents, only reduce their consequences and are much more costly. When applying a special road marking technology with improved optical properties and acoustic and vibration effects, the price of the marking does not increase dramatically. Nevertheless, such markings not only ensure good visibility, especially during bad weather conditions, but achieve also so called 'sensory perception' when crossing such markings. Using long-life materials for application of such markings will also ensure a longer functional life and their easier revitalization for increasing the efficiency of its use. Another goal is to incorporate its results into existing regulatory system in this field, including change in the minimal required values of retroreflection, and use of special well-defined road markings with proven acoustic and vibration effects, especially on higher accident rate road sections, major roads with higher traffic volumes, etc. Improved road markings with better optical and warning functions will result in improved driving comfort. Results of the Project will be further used during negotiations at international meetings of ERF, CEN/TC226 and also for the formulation of CZ’s positions for meetings of CEN/TC226/WG2 focused at the area of road markings. This group deals with the creation of ENs in the field, the challenges facing the harmonized standard EN1871 and revises for EN1436.

Klíčová slova
vodorovné dopravní značení, noční viditelnost, retroreflexe, akustický a vibrační efekt, životnost vodorovného dopravního značení

Klíčová slova anglicky
horizontal road marking, night-time visibility, retroreflection, acoustic and vibration effect, lifetime of horizontal road marking

Označení

TA04030998

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Radimský Michal, Ing., Ph.D. - hlavní řešitel
Kudrna Jan, prof. Ing., CSc. - spoluřešitel
Matuszková Radka, Ing. - spoluřešitel

Útvary

Ústav pozemních komunikací
- příjemce (01.07.2014 - nezadáno)

Výsledky

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; RADIMSKÝ, M.; MATUSZKOVÁ, R. Odborná zpráva - Optimalizace profilovaného vodorovného značení pro zvýšení bezpečnosti. Brno: Silniční vývoj-ZDZ spol. s r.o., 2015.
Detail

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; MATUSZKOVÁ, R.; RADIMSKÝ, M. Průběžná zpráva k projektu Optimalizace profilovaného vodorovného značení pro zvýšení bezpečnosti. Brno: Silniční vývoj-ZDZ spol. s r.o., 2015. s. 1-16.
Detail

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; MATUSZKOVÁ, R.; RADIMSKÝ, M. Odborná zpráva - Protokoly z měření. Brno: Silniční vývoj-ZDZ spol. s r.o., 2015. s. 1-52.
Detail

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; MATUSZKOVÁ, R.; RADIMSKÝ, M. Průběžná zpráva k projektu Optimalizace profilovaného vodorovného značení pro zvýšení bezpečnosti. Brno: Silniční vývoj-ZDZ spol. s r.o., 2016. s. 1-13.
Detail

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; MATUSZKOVÁ, R.; RADIMSKÝ, M. Odborná zpráva - Protokoly z měření. Brno: Silniční vývoj-ZDZ spol. s r.o., 2016. s. 1-146.
Detail

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; MATUSZKOVÁ, R.; RADIMSKÝ, M. Poznatky získané při řešení. Brno: Silniční vývoj-ZDZ spol. s r.o., 2017. s. 1-7.
Detail

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; MATUSZKOVÁ, R.; RADIMSKÝ, M. Odborná zpráva - Protokoly z měření. Brno: Silniční vývoj-ZDZ spol. s r.o., 2017. s. 1-146.
Detail

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; TÓTH, M.; MATUSZKOVÁ, R.; RADIMSKÝ, M.: Metodika VDZ; Vodorovné dopravní značení s akustickým efektem. Silniční vývoj - ZDZ spol. s r.o.. (metodika certifikovaná uplatněná)
Detail

ŠAŠINKOVÁ, I.; KALÁBOVÁ, T.; TÓTH, M.; MATUSZKOVÁ, R.; RADIMSKÝ, M.: Technologie VZD; Technologie provádění vodorovného dopravního značení. Silniční vývoj - ZDZ spol. s r.o.. (ověřená technologie)
Detail