Detail projektu

Analýza vysokofrekvenčního hluku vibroakustických systémů

Období řešení: 01.01.2000 — 31.12.2002

Zdroje financování

Grantová agentura České republiky - Standardní projekty

- plně financující (2000-01-01 - 2002-12-31)

O projektu

Projekt se zabývá řešením vysokofrekvenčního hluku vibroakustických systémů strojů. Tradiční použití počítačových tzv. deterministických modelů je omezeno do frekvencí asi 2500 Hz. Tyto modely totiž vyžadují použití metody konečných prvků a k jejich popisu je zapotřebí velkého počtu diferenciálních rovnic, čímž se úloha pro vyšší počet stupňů volnosti a tím i vyšší frekvence stává nepoužitelnou.Projekt je orientován na metodu SEA (Statistical Energy Analysis), která je jediná vhodná pro řešení strojních systémů, zatěžovaných vysokofrekvenčním hlukem. Metoda je založena na řešení energetické bilance subsystémů stroje, takže umožňuje vyhodnocení toků energií mezi jednotlivými subsystémy. Umožňuje proto identifikovat nejslabší místa struktury z hlediska vyzařované akustické energie. Pro popis modelu SEA se používá soustava algebraických rovnic, jejichž počet odpovídá počtu subsystémů.

Označení

GA101/00/0069

Originální jazyk

čeština

Řešitelé

Mišun Vojtěch, doc. Ing., CSc. - hlavní řešitel

Útvary

Fakulta strojního inženýrství
- příjemce (01.01.2000 - 31.12.2002)

Výsledky

PŘIKRYL, K. Akustická analýza kabiny automobilu pomocí metody SEA. In Interaction of dynamics systems with surroundings and systems with feedbacks. Praha: Institute of termomechanic, 2001. s. 201 ( s.)ISBN: 80-85918-69-2.
Detail

ŠVANCARA, P. Stanovení faktorů ztrát vazeb u modelů SEA pomocí metody konečných prvků. In Inženýrská mechanika 2003. Svratka: ÚTAM AV ČR, 2003. s. 344-345. ISBN: 80-86246-18-3.
Detail

PELLANT, K. VZTAH ZTRÁTOVÝCH ČINITELŮ METODY SEA A MATERIÁLOVÝCH DISSIPAČNÍCH PARAMETRŮ. In Interaction of dynamic systems with surroundings and systems with feedbacks. Praha: ÚT AV ČR, 2001. s. 151 ( s.)ISBN: 80-85918-69-2.
Detail

ŠVANCARA, P. Využití metody konečných prvků pro určování parametrů metody SEA. In Interaction and feedbacks'2001. Praha: Ústav termomechaniky AV ČR, 2001. s. 221-228. ISBN: 80-85918-69-2.
Detail

ŠVANCARA, P., BERAN, V. Výpočtové modelování vysokofrekvenčního hluku dopravních prostředků pomocí metody SEA. In Inženýrská mechanika 2001. Praha: Ústav ternomechaniky AV ČR, 2001. s. 265-266. ISBN: 80-85918-64-1.
Detail

BERAN, V. ŠVANCARA, P. Experimentální určování faktorů ztrát vazeb u metody SEA. In Inženýrská mechanika 2001. Praha: Ústav termomechaniky AV ČR, 2001. s. 31-33. ISBN: 80-85918-64-1.
Detail

ŠVANCARA, P., BERAN, V. Experimentální určování parametrů metody SEA. In Aplikovaná mechanika 2001. Nečtiny, Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2001. s. 179-188. ISBN: 80-7082-735-1.
Detail

ŠVANCARA, P. Využití metody SEA pro výpočtové modelování vysokofrekvenčního hluku dopravních prostředků. In FSI Junior konference 2001. Brno: FSI VUT Brno, 2001. s. 194-197.
Detail

PELLANT, K. Analýza transmisních ztrát pomocí metody SEA. In Proceedings of IX-th Int. Seminar with Int. Participation. Praha: ÚT AV ČR, 2002. s. 87 ( s.)ISBN: 80-85918-75-7.
Detail

Pellant, K. Akustická optimalizace hodnot vnitřních ztrátových činitelů u metody SEA. In Hluk a kmitanie v praxi. Bratislava: STU, 2002. s. 103 ( s.)ISBN: 80-227-1713-4.
Detail

ŠVANCARA, P.; MIŠUN, V. Experience with experimental identification of one parameter of SEA model. In International congres on Sound and vibration. 1. Orlando, Florida, USA: The 9th International Congress on Sound and Vibration, 2002. p. 149-156.
Detail

MIŠUN, V.; ŠVANCARA, P. Buzení subsystémů modelu SEA. In Noise and vibration in practice. 1. Bratislava: STU Bratislava, 2002. s. 59-64. ISBN: 80-227-1713-4.
Detail

PŘIKRYL, K. Akustická optimalizace osobního automobilu metodou SEA. In Noise and vibration in practice. Kočovce: STU Bratislava, 2002. s. 79 ( s.)ISBN: 80-227-1713-4.
Detail

PŘIKRYL, K. Prediction of the Noise inside Passenger Car using SEA. In Book of abstracts 6th International Csientic conferenc. Bratislava: STU Bratislava, 2002. p. 24 ( p.)ISBN: 80-227-1783-5.
Detail

ŠVANCARA, P. Výpočtové modelování vysokofrekvenčního hluku v kabině traktoru Zetor metodou SEA. In Interakce a zpětné vazby 2000. Praha: ÚT AV ČR, 2000. s. 237-244. ISBN: 80-85918-58-7.
Detail

ŠVANCARA, P. Určování parametrů modelu SEA pomocí metody konečných prvků. In Inženýrská mechanika 2002. Svratka: Ústav mechaniky těles, FSI VUT Brno, 2002. s. 287-288. ISBN: 80-214-2109-6.
Detail

ŠVANCARA, P. Využití metody konečných prvků pro určování faktorů ztrát vazeb u modelů SEA. In Hluk a kmitanie v praxi 2002. Kočovce: Vydavatelstvo STU Bratislava, 2002. s. 49-54. ISBN: 80-227-1713-4.
Detail

ŠVANCARA, P. Analýza vibrací v oblasti středních frekvencí pomocí teorie fuzzy struktur. In Interakce a zpětné vazby 2002. Praha: Ústav termomechaniky AV ČR, 2002. s. 141-148. ISBN: 80-85918-75-7.
Detail

ŠVANCARA, P., MIŠUN, V. Experimentální určování faktorů ztrát vazeb mezi strukturálním a kustickým subsystémem u modelů SEA. In Interakce a zpětné vazby 2002. Praha: Ústav termomechaniky AV ČR, 2002. s. 149-156. ISBN: 80-85918-75-7.
Detail

PELLANT, K. Citlivostní analýza určování parametrů SEA. In Interaction and Feedbacks ´2002. Praha: ÚT AV ČR, 2001. s. 151 ( s.)ISBN: 80-85918-69-2.
Detail