Příručka oboru

Biomedicínské inženýrství a bioinformatika (BTBIO-F)

Magisterský navazující studijní program

Prezenční studium

ZÁKLADNÍ INFORMACE O OBORU

Biomedicínské inženýrství a bioinformatika (F-BTB)

akademický rok 2013/2014

Obsah
  1. Charakteristika a cíle oboru
  2. Profil a uplatnění absolventa
  3. Oborová rada
  4. Základní zásady a pravidla studia
  5. Návaznost studia na další typy studijních programů
  6. Studijní plány
  7. Anotace předmětů
  8. Praxe
  9. Státní závěrečná zkouška

1. Charakteristika a cíle oboru

Studijní obor Biomedicínské inženýrství a bioinformatika připravuje teoreticky i prakticky zaměřené absolventy, ale též budoucí studenty doktorských oborů vysokých škol zaměřených na obory biomedicínského inženýrství, biomedicínské informatiky a matematické biologie (VUT, ČVUT, UK, MU). Student má získat nejen teoretické znalosti z matematiky, molekulární biologie, laboratorní přístrojové techniky, které jsou potřebné pro analýzu biologických procesů v lidském organismu, ale také pro komunikaci s lékaři a dalším zdravotnickým personálem. Seznamuje se s principy činnosti a zásadami využití laboratorní techniky a biomedicínské informatiky včetně schopnosti programově komunikovat s těmito prostředky. Získává též informace z oblasti legislativy, které bude umět vhodně aplikovat v praxi. Důraz je kladen i na obecnou i odbornou jazykovou průpravu.

2. Profil a uplatnění absolventa

Absolvent studijního oboru Biomedicínské inženýrství a bioinformatika je biomedicínský inženýr s technickým a přírodovědným přehledem v oblasti biomedicínské techniky, zdravotnické informatiky a bioinformačních technologií. Má schopnosti pracovat v odborném týmu, je velmi dobře jazykově připraven v oblasti obecné i odborné, a má předpoklady dále se vzdělávat a rozvíjet v souladu s rozvojem poznání v oblasti biomedicínského inženýrství a bioinformatiky. Absolventi budou schopni v rámci zdravotnických zařízení samostatně pracovat se zdravotnickou přístrojovou technikou, asistovat při diagnostice a terapii s využitím speciální klinické techniky, kontrolovat přístrojovou techniku, detailně analyzovat bioinformatická data včetně genetických, provádět statistické vyhodnocení medicínských dat, navrhovat, realizovat a obsluhovat software pro podporu diagnostiky.
Absolventi budou schopni spolupracovat v oblasti týmového experimentálního výzkumu a vývoje. Uplatnění dále najdou ve vývojových týmech výzkumných a vzdělávacích institucí, v rámci vývojových a výrobních firem v oboru medicínské techniky a informatiky, firem zabývajících se prodejem a servisem zdravotnické techniky či tvorbou programového vybavení, v biologických a genetických laboratořích.
Absolvent bude mít dobré znalosti z matematiky, molekulární biologie, biostatistiky a zdravotnické etiky. Bude seznámen se současnými trendy v oboru zdravotnické techniky a informatiky. Bude schopen aplikovat národní a mezinárodní normy a standardy v oblasti zdravotnické techniky. Obecný základ studia umožňuje i další studium v navazujícím doktorském oboru v rámci VUT, či na jiné vysoké škole.

3. Oborová rada

Za obsahovou náplň a organizační zajištění studia každého oboru studijního programu odpovídá oborová rada, složená z významných akademických pracovníků ústavů fakulty a odborníků z praxe působících na tomto oboru. Pro uvedený obor je současné složení oborové rady následující:

prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D. - předseda
prof. Ing. Jarmila Dědková, CSc. - člen interní
prof. Ing. Jiří Jan, CSc. - člen interní
doc. Ing. Radim Kolář, Ph.D. - člen interní
doc. Ing. Jiří Kozumplík, CSc. - člen interní
doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D. - člen interní
prof. Ing. René Kizek, Ph.D. - člen externí

4. Základní zásady a pravidla studia

Studijní předměty na oboru F-BTB jsou hodnoceny tzv. kredity. Kredit vyjadřuje přibližnou týdenní hodinovou zátěž studenta při studiu daného předmětu. Kredity za daný předmět student získá až po jeho předepsaném zakončení, tj. po udělení zápočtu, klasifikovaného zápočtu, případně vykonáním zkoušky za podmínek daných Studijním a zkušebním řádem VUT v Brně, příslušnými Směrnicemi děkana FEKT VUT a skladbou a obsahem individuálně stanovených v každém předmětu.

Ve dvouletém navazujícím magisterském studiu musí student získat minimálně 120 kreditů. V jednotlivých kategoriích předmětů je přitom na oboru F-BTB nutno získat:
– v povinných předmětech (včetně semestrálního projektu) 90 kreditů
– za vypracování, odevzdání a úspěšnou obhajobu diplomové práce 20 kreditů
– ve všeobecně vzdělávacích předmětech min. 10 kreditů.
Nezískání těchto minimálních počtů v jedné skupině předmětů nelze kompenzovat překročením počtu kreditů získaných v jiné skupině předmětů. Povinné předměty (včetně semestrálního projektu) oboru F-BTB absolvuje student v semestrech a ročnících tak, jak jsou uvedeny ve studijních plánech. Nezakončí-li student úspěšně povinný předmět předepsaným způsobem, musí jej zapsat znovu hned v následujícím roce svého studia. Jakýkoliv volitelný předmět může student absolvovat kdykoliv během studia, avšak pouze v semestru uvedeném ve studijním plánu.

Volitelné všeobecně vzdělávací (VVV) předměty rozšiřují všeobecné znalosti studentů. V nabídce VVV předmětů je vytvořena skupina 91, která obsahuje předmět English for Life (FEFE). Předmět má 4 kredity, je celoroční (dvousemestrální) a je zakončen zápočtem a zkouškou. Výuku zajišťuje UJAZ. Uvedený předmět musí student během studia absolvovat. Další VVV předměty si student vybírá z celofakultní nabídky předmětů ekonomického, právního a ekologického charakteru, aby splnil požadavek minimálně 10 kreditů za VVV předměty.

Pokud student úspěšně neabsolvuje zvolený a zapsaný všeobecně vzdělávací předmět, může, ale nemusí si jej v dalším akademickém roce zapsat znovu. Místo něj lze zvolit jiný všeobecně vzdělávací předmět.

5. Návaznost studia na další typy studijních programů

Absolventi mohou pokračovat studiem v doktorském studijním programu.

6. Studijní plány

Zkr. Název Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
- Povinný
FBCE Diplomová práce0/208UBMI doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D.20P  
FMET Základy metodologie výzkumu 13/0UBMI doc. Ing. Radim Kolář, Ph.D.2P  
FXBE Odborná praxe0/80UBMI prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.0P  
Volitelné všeobecně vzdělávací předměty
Zkr. Název Roč. Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
XCA3 CISCO akademie 3 - CCNP1, 20/52zkUTKO doc. Ing. Jan Jeřábek, Ph.D.3VV  
XPOU Podvojné účetnictví1, 226/26zkUJAZ Ing. Martin Jílek4VV  
XIPD Inženýrská pedagogika a didaktika1, 252/0zkUJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
XPSO Pedagogická psychologie1, 252/0zkUJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
XAEU Angličtina pro Evropu1, 20/26zkUJAZ Mgr. Přemysl Dohnal3VV  
XCA5 CISCO akademie 5 - CCNP1, 20/52zkUTKO Ing. Milan Šimek, Ph.D.3VV  
XCA1 CISCO akademie 1 - CCNA1, 226/52zkUTKO prof. Ing. Dan Komosný, Ph.D.3VV  
FEFE English for Life1, 213/13zá,zkUJAZ M. A. Kenneth Froehling4VV 91
FEFL English for Life1, 213/13zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček4VV 91
XAJD Akademické jazykové dovednosti se zam... 1, 20/26zá,zkUJAZ PhDr. Ludmila Neuwirthová, Ph.D.3VV  
XPRI Projektové řízení1, 20/39zá,zkICV prof. Ing. Stanislav Hanus, CSc.4VV  
XJA3 Angličtina konverzace1, 20/26zá,zkUJAZ Mgr. Agata Walek, Ph.D.3VV  
XJN1 Němčina pro začátečníky grundkurs i1, 20/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJN2 Němčina pro mírně pokročilé grundkur... 1, 20/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJN3 Němčina pro pokročilé i fortgeschritt... 1, 20/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJN5 Němčina nádstavbový kurs1, 20/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJR1 Ruština pro začátečníky1, 20/26zá,zkUJAZ PaedDr. Alena Baumgartnerová6VV  
XJR2 Ruština pro mírně pokročilé1, 20/26zá,zkUJAZ PaedDr. Alena Baumgartnerová6VV  
XJS1 Španělština pro začátečníky1, 20/26zá,zkUJAZ PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.6VV  
XJS2 Španělština pro mírně pokročilé1, 20/26zá,zkUJAZ PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.6VV  
XASA Angličtina pro severní Ameriku1, 20/26zá,zkUJAZ M. A. Kenneth Froehling3VV  
XARE Efektivní čtení odborných anglických ... 1, 20/26zá,zkUJAZ PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.3VV  
XKPT Kultura projevu a tvorba textů1, 226/26UJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
XTEL Tělesná výchova1, 20/0CESA RNDr. Hana Lepková0VV  
XMAU Manažerské účetnictví1, 213/13UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
XLAD Laboratorní didaktika1, 213/0UJAZ Ing. Martin Jílek0VV  
XEPO Etika podnikání1, 226/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
MYFZ Základy francouzštiny20/26zá,zkUJAZ PaedDr. Alena Baumgartnerová6VV  
- Skupiny volitelných předmětů
Sk. 911 předmět/ů z 2 předmět/ů

7. Anotace předmětů

Akademické jazykové dovednosti se zaměřením na elektroinženýrství a informatikuXAJD26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
PhDr. Ludmila Neuwirthová, Ph.D.
Cílem kurzu je posílit akademické kompetence studentů ektroinženýrství a informatiky osvojením si akademicky zaměřených komunikativních receptivních, produktivních a interaktivních činností v jazyce anglickém na úrovni odborné jazykové způsobilosti B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Při výuce jsou procvičovány všechny základní řečové dovednosti: samostatný ústní projev, např. prezentace tématu ze svého oboru či profesní prezentace své osoby; ústní interakce zahrnující tvorbu reakcí různého typu, jako jsou např. pohovor v roli dotazovaného či účast v diskuzi k prezentované problematice; čtení s porozuměním adaptovaných odborných textů zaměřených na elektroinženýrství a informatiku; písemné vyjadřování zahrnující tvorbu abstraktu a shrnutí, stylizaci doprovodného dopisu při žádosti o místo, stylizaci profesního strukturovaného životopisu, psaní elektronických dopisů aj. Poslední řečovou dovedností, která je součástí každé vyučovací hodiny, je poslech, u kterého jsou studenti vedeni ke schopnosti porozumět interakcím mezi mluvčími, provádět poznámky na základě slyšeného textu, sledovat s porozuměním hlavní linii prezentace ve svém oboru v živém publiku. Svojí náplní kurz přispívá k lepší zaměstnatelnosti a konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce.
Analýza biologických sekvencí FABS26P - 26Cpletní semestrzá,zkUBMI6
prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.
Předmět pokrývá statistické základy a přehled hlavních metod analýzy biologických sekvencí. Témata zahrnují základy pravděpodobnosti, skryté Markovovy modely a testování více hypotéz. Metody analýzy sekvencí zahrnují zarovnávání, optimální párování pro lokální zarovnávání, optimální párování pro globální zarovnávání a zarovnávání více sekvencí, vyhledávání genů a využití fylogenetických stromů.
Analýza biomedicínských obrazů FABO39P - 26Cpletní semestrzá,zkUBMI6
prof. Ing. Jiří Jan, CSc.
Předmět je orientován na získání přehledu o metodách analýzy biomedicínských obrazových dat, a dobrého porozumění jejich principům v návaznosti na vlastnosti těchto dat získaných jednotlivými zobrazovacími modalitami užívanými v medicíně.
Angličtina konverzaceXJA326Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
Mgr. Agata Walek, Ph.D.
- Kurz otevírá možnost vyjadřovat se ke společensko-vědním kontroverznějším tématům, které se běžně vyskytují v médiích, a dát podnět k hlubšímu přemýšlení.
- Smyslem je překonat propast mezi umělou třídní konverzací a přirozenou, živou mluvou, a dát studentům prostor vyjádřit se k věcem, které hýbou společností a týkají se osobní, politické i morální roviny.
- Součástí kurzu jsou studentské prezentace, které obsahují potřebné vstupní informace a slouží jako odrazový můstek k diskuzím.

Angličtina pro EvropuXAEU26Cjletní semestrzkUJAZ3
Mgr. Přemysl Dohnal
Inovovaný kurz angličtiny se zaměřením na verbální i písemnou komunikaci a praktické uplatnění osvojených dovedností v rámci domácího i evropského trhu práce. Hlavní cíl kurzu představuje komplexní příprava studentů na profesionální vedení pohovorů a porad v anglickém jazyce, tvorbu psaných dokumentů, neformální komunikaci a zejména porozumění kulturnímu prostředí evropských zemí. Výchozím prvkem celé koncepce kurzu však přitom zůstává pohled občana České republiky na celkové kulturní, pracovní, právní a institucionální milieu Evropské unie, jež se dnes namnoze může zdát velmi složité. Celkový rámec semináře proto nabízí také průřezový pohled na základní instituce Evropské unie a především prezentuje angličtinu jako jazyk, který převzal roli nezbytného univerzálního průvodce na evropských cestách a stal se prostředníkem pro další vzdělávání i pracovní uplatnění absolventů domácích univerzit.
Základní formy práce v kurzu: panelová diskuse, prezentace individuálních názorů, interpretace psaných a audiovizuálních materiálů, prezentace výsledků domácích prací a diskuse k nim. Procvičování - praktické zásady tvorby základních osobních a úředních dokumentů. Jazykové hry a cvičení.
Angličtina pro severní AmerikuXASA26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
M. A. Kenneth Froehling
Tento kurz je zaměřen na studenty, jenž již mají dostatečné znalosti obecného jazyka pro běžnou komunikaci. Účelem tohoto kurzu je přiblížit studentům jazyková a zejména pak kulturní specifika Severní Ameriky, odlišné dialekty, politické a ekonomické podmínky a další odlišnosti od evropských zvyklostí, jejichž znalost jim usnadní pobyt a pohyb po Kanadě a USA a umožní jim lépe se orientovat v tomto novém a kulturně velmi odlišném prostředí. V průběhu kurzu bude nacvičována jak ústní komunikace v modelových situacích, tak i písemná korespondence.
Bezpečnost zařízeníFBEZ26Pzimní semestrUTEE2
doc. Ing. Miloslav Steinbauer, Ph.D.
Obsahem předmětu je úvod do problematiky bezpečného provozování elektrických zdravotnických zařízení. Studenti získají znalosti o zásadách, zákonných ustanoveních, bezpečnostních předpisech a technických normách z oblasti bezpečnosti práce v elektrotechnice. Zvláštní důraz je kladen na specifika zdravotnických zařízení a na možná rizika elektrického i neelektrického charakteru, která se při jejich provozu mohou vyskytnout. Předmět připraví studenty ke zkoušce ve smyslu Vyhlášky ČÚBP a ČBÚ č. 50/1978 Sb. o odborné způsobilosti v elektrotechnice. Po úspěšné zkoušce před komisí (volitelná část předmětu) získají absolventi kvalifikaci pracovníka pro samostatnou činnost.
BioetikaFBIE13Pzimní semestrklUBMI2
Ing. Iva Pipalová
Biomedicínská etika se zabývá etickým přesahem biomedicíny, zejména pak etických implikací biotechnologií. Předmět rozšiřuje technický a biotechnologický přístup o humanitní rozměr. Nezbytným předpokladem pojednání o morálních dilematech plynoucích z vývoje a použití biomedicínských technologií je transdisciplinarita.
CISCO akademie 1 - CCNAXCA126P - 52Lzimní semestrzkUTKO3
prof. Ing. Dan Komosný, Ph.D.
Předmět je dělen do dvou částí. V první část předmětu je probírán kurz CCNA1, který se zabývá základy síťové komunikace. V druhé části předmětu je probírán kurz CCNA2, který se zabývá směrováním v IP sítích. Obsahem laboratorních cvičení je plánování a realizace IP sítí menšího a středního rozsahu.
CISCO akademie 2 - CCNAXCA226P - 52Lletní semestrzkUTKO3
Ing. Milan Šimek, Ph.D.
CCNA 3 - Určení a odstranění běžných síťových problémů na 1., 2., 3. a 7. vrstvě s použitím vrstvového modelu. Analýza síťových schémat/grafů. Výběr vhodného síťového média, kabelů, portů a konektorů při propojení přepínačů k dalším síťovým zařízením a stanicím. Sítě s technologií Ethernet a metoda řízení přístupu k médiu. Základní způsoby přepínání, činnost přepínačů Cisco. Počáteční konfigurace přepínače a její ověření. Včetně správy vzdáleného přístupu. Zdokonalené technologie přepínání, např. VLAN, VTP (VLAN Trunking Protocol), RSTP (Rapid Spanning Tree Protocol), PVSTP (Per VLAN Spanning Tree Protocol) a 802.1q. Jak vytvořit logicky oddělené sítě pomocí VLAN, jak mezi nimi probíhá směrování. Konfigurace, ověření a odstranění závad: VLAN, trunking u přepínačů Cisco, směrování mezi VLAN, VTP a RSTP. Analýza výstupu příkazů show a debug při ověření provozního stavu přepínané sítě Cisco. Ověření stavu sítě a činnosti přepínače s použitím základních nástrojů: ping, traceroute, telnet, SSH (Secure Shell), ARP (Address Resolution Protocol), ipconfig, spolu s příkazy show a debug. Určení a vyřešení běžných problémů s přenosovým médiem v přepínaných sítích, konfiguračními chybami, automatickým nastavením rychlosti a HW chybami přepínače. Správa operačního systému Cisco IOS. Správa konfiguračních souborů Cisco IOS (ukládání, editace, aktualizace a obnovení). Standardy spojené s bezdrátovým prostředím: IEEE, ITU/FCC. Určení a popis použití jednotlivých prvků malé bezdrátové sítě, např. SSID (Service Set Identification), BSS (Basic Service Set), ESS (Extended Service Set). Základní konfigurační parametry bezdrátové sítě zajišťující připojení zařízení ke správnému přístupovému bodu. Porovnání a určení rozdílů mezi bezpečnostními aspekty sítí s otevřeným přístupem, s WPA (Wi-Fi Protected Access), WEP (Wired Equivalent Privacy) a WPA-1/2. Běžné problémy bezdrátových sítí: interference a chybná konfigurace.

CCNA 4 - Síťové prvky potřebné pro komunikace v síti a přes Internet. Základní bezpečnostní opatření u přepínačů: port security, trunk access, management VLAN. Činnost a výhody DHCP a DNS. Konfigurace, ověření činnosti a odstranění závad DHCP a DNS služeb směrovače. Stávající způsoby ohrožení bezpečnosti a nasazení komplexní bezpečnostní politiky předcházení běžným bezpečnostním problémům síťových zařízení, stanic a aplikací. Doporučené postupy pro zabezpeční síťových zařízení. Účel a typy seznamů řízení přístupu ACL. Konfigurace a použití ACL k filtrování síťového provozu. Konfigurace a použití ACL pro omezení přístupu ke směrovači prostřednictvím protokolů telnet a SSH s použitím SDM/CLI (Security Device Manager command-line interface). Ověření, sledování a odstranění závad s ACL v síťovém prostředí. Základní činnost mechanismu překladu adres (NAT). Konfigurace NAT pro danou síť s použitím SDM/CLI.
Odstraňování problémů s NAT. Rozdílné metody připojení k WAN. Konfigurace a ověření činnosti základního sériového spoje WAN. Konfigurace a ověření činnosti PPP (Point-to-Point Protocol) spoje mezi směrovači Cisco. Konfigurace a ověření činnosti Frame Relay na směrovačích Cisco. Odstranění problémů spojených s realizací WAN. Výhody, úloha, vliv a součásti technologie virtuálních privátních sítí (VPN).
CISCO akademie 3 - CCNPXCA352Lzimní semestrzkUTKO3
doc. Ing. Jan Jeřábek, Ph.D.
Předmět, který je součástí oficiálního Cisco CCNP kurikula, se věnuje praktickým způsobem problémům směrování ve velkých sítích (ISP, WAN), propojování autonomních systémů, redistribuci směrovacích informací a zabezpečenému směrování. Zabývá se také použitím protokolu IPv6 v Internetu.
CISCO akademie 4 - CCNPXCA452Lletní semestrzkUTKO3
doc. Ing. Radim Burget, Ph.D.
Předmět seznamuje studenty s konfigurací přepínačů na vrstvě L2 a L3, vytváření VLAN sítí. Obsahuje konfiguraci STP a RSTP, zabývá se zálohování zařízení a síťových zdrojů. Součástí kurzů je konfigurace přepínačů pro přenos napájení PoE, vytváření bezdrátových VLAN sítí. Předmět obsahuje techniky pro zabezpeční přepínačů.
CISCO akademie 5 - CCNPXCA552Lzimní semestrzkUTKO3
Ing. Milan Šimek, Ph.D.
Předmět se zabývá řešením problému v sítích LAN. Konkrétně jsou řešeny problémy s VLAN sítěmí, s Trunk spoji, s VTP a STP protokolem. Na 3. vrstvě se problematika řešení probléml týká protokoů EIGRP, OSPF, BGP. Dále jsou řešeny problémy se zabezpečením sítě a ACL, NAT a DHC službou. Laboratorní cvičení vždy začíná přednáškou na dané téma a následně pak studenti ve skupinách řeší problémy v síti. Předmět je posledním předmětem z řady Cisco předmětů XCA na FEKT, VUT.
Diplomová práceFBCE208VDletní semestrUBMI20
doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D.
Samostatná technická práce studenta řešící jím vybraný problém z nabídky zadání na oboru Biomedicínská technika a bioinformatika. Téma diplomové práce se vybírá na počátku letního semestru daného akademického roku a může navazovat na předchozí semestrální projekt.
Efektivní čtení odborných anglických textůXARE26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Kurs je zaměřen tak, aby si studenti zlepšili efektivní čtení a porozumění anglickému odbornému textu a aby to dokázali následnou diskusí. Studenti pracují s různými typy textů (populárně vědecké, odborné), učí se různé techniky čtení (scanning, skimming, intensive reading), dosahují tak rozšiření běžné i odborné slovní zásoby. Kurs je vhodný i jako průprava pro zkoušku v PGS i další typy zkoušek konaných mimo VUT.
Kurs je jednosemestrální.

English for LifeFEFL13P - 13Cjletní semestrzá,zkUJAZ4
Mgr. Pavel Sedláček
Kurz angličtiny se zaměřením na pokročilé procvičování a osvojování dovedostí v rámci praktické verbální i písemné komunikace. Semináře zahrnují nejen širokou škálu funkčních prvků jazyka, ale také forem práce, k nimž náleží především aktivní diskuse, prezentace, interpretace audiovizuálních materiálů a tvorba textu spojená s jeho podrobným rozborem. Témata pokrývaná v průběhu semestru jsou navržena tak, aby studentům umožnila efektivnější užívání anglického jazyka v každodenním pracovním i společenském životě.
Etika podnikáníXEPO26Pletní semestrUJAZ2
Ing. Martin Jílek
Etika - základní pojmy, hospodářská etika, firemní ektika. Firemní komunikace. Praní špinavých peněz, korupce, lobbing a jiné negativní ekonomické projevy ve společnosti. Právní prostředí v České republice - základní pojmy, některé problémové oblasti práva. Modelové situace v rámci nácviku komunikačních dovedností. Etiketa - nejčastější situace. Kulturní a ekonomické odlišnosti v Evropě, popř. v jiných zemích světa.
Evoluční algoritmy FEAL26P - 26Cpzimní semestrzá,zkUBMI5
doc. Ing. Jiří Kozumplík, CSc.
Předmět je orientován na deterministické a stochastické metody optimalizace pro hledání globálních extrémů. Zaměřuje se zejména na evoluční algoritmy s populacemi, jako genetické algoritmy, řízené náhodné prohledávání, evoluční strategie, metodu rojení částic, metodu mjravenčích kolonií a další.
Inženýrská pedagogika a didaktikaXIPD52Pletní semestrzkUJAZ5
Ing. Martin Jílek
IPD se zabývá v souladu se základy obecné pedagogiky všemi návaznými oblastmi studia a specifikací vlivů technických obsahů a jejich ovlivnění výukovými metodami. Jsou specifikovány cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům s respektováním jejich hierarchie. Struktura přednášek zohledňuje odbornosti účastníků studia.
Kultura projevu a tvorba textůXKPT39P - 13COZletní semestrUJAZ5
Ing. Martin Jílek
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Kódování v informatice FKOD26P - 26Cpletní semestrzá,zkUMAT5
RNDr. Petr Fuchs, Ph.D.
Studenti se seznámí se základními pojmy teorie kódování a rozšíří si matematické znalosti algebry a teorie čísel.
Laboratorní didaktikaXLAD13Pletní semestrUJAZ0
Ing. Martin Jílek
- Uplatňování audiovizuálních informací ve výuce
- Specifika didaktické a výpočetní techniky
- Pedagogické funkce didaktické techniky
- Zpětná projekce a její výhody-projekční plochy
- Internet, webové stránky
- Prezentační programy, metodika vytváření počítačových prezentací
- Multimédia ve výuce
- Digitální fotografování - podpora výuky
- Tvorba didaktických náplní, možnosti lektora
Laboratorní technika v genomice a proteomice FLAB26P - 26Lzimní semestrzá,zkUBMI6
doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D.
Předmět je zaměřen na laboratorní techniku, která je využívaná v genomice a proteomice. Studium je zaměřeno na konkrétní používané metody pro získávámí informací o složení látek, struktuře DNA a proteomech.
Manažerské účetnictvíXMAU13P - 13COZletní semestrUJAZ2
Ing. Martin Jílek
Manažerské účetnictví – pojem, cíl, obsah a struktura. Základní pojmy a kritéria manažerského účetnictví. Členění nákladů, výnosů v účetnictví a jejich dopad na daňové zatížení podniku. Daně z příjmů. Vliv charakteru podnikání na manažerské účetnictví. Interpretace účetních údajů ve finančním řízení podniku.
Medicínské informační systémyFZIS26P - 26Cpzimní semestrzá,zkUBMI5
prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.
Předmět je věnován principům informačních systémů, databázových systémů a dotazovacích jazyků. Je orientován na získání znalostí o pacientských datech a pacientském počítačovém záznamu. Diskutuje počítač jako součást diagnostických, terapeutických a správních systémů, hierarchii a funkci medicínských informačních systémů, specifika etiky a bezpečnosti medicínských dat v informačních systémech.
Mikroskopická zobrazovací technika FMZT39P - 26Lzimní semestrzá,zkUBMI6
doc. Ing. Radim Kolář, Ph.D.
Předmět je koncipován jako detailní přehled technik v oblasti světelné mikroskopie. Důraz je kladen na korektní a přiměřené objasnění základních pojmů. Předmět pokrývá oblast teorie světelné mikroskopie včetně pokročilých zobrazovacích technik.
Molekulární biologieFMOL26P - 39Lzimní semestrzá,zkUBMI6
prof. Pharm.Dr. Petr Babula, Ph.D.
Předmět se věnuje popisu biologických makromolekul a jejich vzájemných funkčních vztahů. Ačkoliv základním objektem zkoumání je buňka (eukaryotická, prokaryotická) nebo virová částice je jedním z cílů molekulární biologie pochopení fyziologických a patofyziologických procesů v živých organismech. Molekulární biologie je charakteristická interdisciplinárním přístupem (biologický, chemický, fyzikální, medicínský, genetický). Během jejího rozvoje je šíře záběru neustále narůstající a mezi základní jednotky současné molekulární biologie patří: molekulární biologie eukaryot, prokaryot a virů. Molekulární biologie dává praktický podklad pro DNA/RNA technologie. Tato oblast je nejvíce rozvíjenou technologickou oblastí.
Náhodné procesyFNPR26P - 26Cpzimní semestrzá,zkUMAT5
doc. RNDr. Jaromír Baštinec, CSc.
Předmět obsahuje úvod do teorie náhodných procesů: typy. Proto je v jeho úvodu zařazeno nejdříve opakování potřebného matematického aparátu (matice, determinanty, řešení rovnic, rozklad na parciální zlomky, pravděpodobnost). Poté je budována teorie náhodných procesů, kde se věnujeme Markovským procesům a řetězcům, a to jak diskrétním, tak i spojitým. Je provedena základní klasifikace stavů a studenti jsou seznámeni se způsoby jejich určení.Velká pozornost je věnována jejich asymptotickým vlastnostem. V další části se zavádí ocenění přechodů mezi jednotlivými stavy a studenti jsou seznámeni s rozhodovacími procesy a s možnostmi jejich řešení. V závěru se zmíníme o skrytých Markovských procesech a možnostech jejich řešení.
Němčina nádstavbový kursXJN526Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Kurz je určen jak pro studenty, kteří absolvovali kurz JN3, tak pro studenty, kteří jsou pokročilí a zvládli základy německé mluvnice, ale potřebují se naučit vyjadřovat v běžných situacích.Kromě běžných témat se účastník kurzu naučí psát životopis, seznámí se s pojmy z oblasti internetu a s tématy hospodářské němčiny.Součástí výuky je i práce s odbornými texty, poslech a práce s poslechovým a čteným textem. Jde o specializovaný kurz.
Němčina pro mírně pokročilé grundkurs IIXJN226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Kurs navazuje na předchozí studium na střední škole,příp. na absolvovaný kurz JN1 (Němčina pro začátečníky)
Probíraná mluvnice je účinně využívána v poslechových a komunikativních aktivitách, zaměřených na běžné každodenní situace.
Němčina pro pokročilé i fortgeschrittene IXJN326Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Kurs navazuje na předchozí studium na střední škole,příp. na absolvovaný kurz JN2 (Němčina pro mírně pokročilé)
Probíraná mluvnice je účinně využívána v poslechových a komunikativních aktivitách, zaměřených na běžné každodenní situace.
Němčina pro začátečníky grundkurs iXJN126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Cílovou skupinou kurzu jsou studenti-začátečníci.Kurz zahrnuje úvod do studia jazyka s důrazem na poslech a gramatiku.Výuka je směrována na rychlé a přímé osvojení komunikativních návyků v každodenních situacích.
Odborná praxeFXBE80PXletní semestrUBMI0
prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.
Odborná praxe ve zdravotnických zařízeních, institucích, podnicích a firmách zaměřených na klinický provoz, výrobu, výzkum, a obchod v oblasti biomedicínské techniky a bioinformatiky.
Pedagogická psychologieXPSO52Pletní semestrzkUJAZ5
Ing. Martin Jílek
Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.

Podvojné účetnictvíXPOU26P - 26COZletní semestrzkUJAZ4
Ing. Martin Jílek
Kurz je jednosemestrový a posluchači se postupně seznámí s rozvahou, jejím rozepsáním do účtů, ovládnou princip podvojného účtování, naučí se sestavit výsledovku a účetní závěrku.
Pokročilá analýza biologických signálů FACS26P - 26Cpzimní semestrzá,zkUBMI5
doc. Ing. Jiří Kozumplík, CSc.
Předmět je orientován na multitaktní zpracování signálů, časově-frekvenční analýzu zaměřenou zejména na různé typy vlnkových transformací, parametrické metody odhadu výkonového spektra, dále analýzu hlavních komponent a kompresi dat.
Pokročilé metody v biostatisticeFSTA26P - 26Cpletní semestrzá,zkUBMI5
prof. RNDr. Ladislav Dušek, Ph.D.
Předmět je koncipován jako prakticky orientovaný kurz zaměřený na pokročilou aplikaci vícerozměrné statistiky a stochastického modelování na biologická a medicínská data. Předmět navazuje na základní metodologii jednorozměrné analýzy dat. Probírány jsou metody deskriptivní vícerozměrné analýzy se speciálním důrazem na možnosti grafického zviditelnění vícerozměrných dat, stochastické modelování a predikce. Teoretické aspekty jsou uváděny vždy formou příkladů a důraz je kladen i na praktickou stránku výuky. Veškeré výpočetní techniky jsou procvičovány s pomocí běžně dostupných softwarových nástrojů (Statistica for Windows, SPSS).
Programování v bioinformaticeFPRG13P - 52Cpzimní semestrklUBMI6
doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D.
Předmět je zaměřen na programování v oblasti bionformatiky. Zaměřuje se na seznámení s různými typy programů a konkrétními algoritmy používaných pro analýzu sekvencí DNA a proteinů.
Projektové řízeníXPRI39COZletní semestrzá,zkICV4
prof. Ing. Stanislav Hanus, CSc.
Předmět bude obsahovat zejména tyto oblasti: pojmy projektového řízení (vlastnosti projektu, fáze projektu, trojimperativ a další), metody projektového řízení (metoda logického rámce, studie proveditelnosti (feasibility study)), strukturovaný rozpad činností (work breakdown structure), plánování a řízení projektů metodou síťové analýzy (uzlově orientované grafy), Ganttovy diagramy, Histogramy zdrojů, Řízení rizik (s akcentem na metodu RIPRAN), metoda CPM (Critical Path Method) a PERT (analýza nákladů, času a zdrojů), počítačová podpora řízení projektů, operativní řízení implementace projektů, řízení změn v projektech, řešení krizí v projektech, komunikování a komunikace v projektech, řízení projektových rizik (včetně metody RIPRAN – Risk Project Analysis), týmová práce v projektovém řízení, další náležitosti projektu
Ruština pro mírně pokročiléXJR226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Tento kurz navazuje na kurz JR1, případně je určen pro mírně pokročilé studenty,a opakuje učivo v těsné souvislosti s uváděním a procvičováním nových jazykových jevů a s rozvíjením dovedností poslechu, čtení, ústního a písemného projevu - to vše spolu s všestranným zvyšováním náročnosti.
Ruština pro začátečníkyXJR126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Kurs je určen pro začátečníky v ruském jazyce.
Výuka je založena na rozvíjení komunikativní kompetence,a to zejména v poslechu s porozuměním a v hovoru ve spojení s dovednostmi čtení a psaní.
Výuka je směrována na rychlé a přímé osvojení komunikativních návyků v každodenních situacích.
Vzhledem ke specifičnosti počáteční fáze výuky se klade(zejména v úvodních lekcích)velký důraz na zvukovou a grafickou stránku jazyka.
Jazykové učivo je úzce spjato i s poznatky mimojazykovými.
Semestrální projektFBSE52Azimní semestrklUBMI5
doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D.
Samostatná technická práce studenta řešící jím vybraný problém z nabídky zadání na oboru Biomedicínská technika a bioinformatika. Téma projektu se vybírá na počátku zimního semestru daného akademického roku a může být odvozeno od budoucího tématu diplomové práce.
Systémová biologie FSYS26P - 26Cpletní semestrzá,zkUBMI5
prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.
Předmět je orientován na získání znalostí o metodách systémové biologie, tvorbě modelů buněčných organismů a možnostech jejich využití. Zaměřuje se na studium počítačových metod popisu chování živých organismů na molekulární úrovni využitelných v buněčné biologii a biochemii.
Uvažované modely jsou reprezentovány rozsáhlými síťovými grafy. Důraz je kladen na metodologii analýzy těchto modelů, založené na síťových motivech. Teorie síťových grafů je aplikována na modely sensorických a developmentálních transkripčních sítí, modely signálních drah a modely nervové soustavy. Tyto modely jsou ilustrovány na systémech konkrétních organizmů, převážně jednobuněčných.
Technické právoXTPR39Pletní semestrICV3
ThMgr. Milan Klapetek
Občanské právo jako soubor osobních, osobnostních a majetkových práv a povinností. Pojem, struktura a formy dané základními zásadami, vztahy a právy včetně aplikace občanského práva hmotného a procesního.
Trestní právo, jeho struktura, základní zásady jakož i vlastní trestněprávní instituty.
Tělesná výchovaXTELletní semestrCESA0
RNDr. Hana Lepková
Tělesná výchova je na všech fakultách VUT v Brně organizována jako nepovinný předmět. Systém tělesné výchovy na VUT v Brně umožňuje všem studentům po dobu celého vysokoškolského studia (včetně studia doktorandského) zapojení se do tělovýchovné a sportovní činnosti. Semestrální nabídku tělesné výchovy tvoří 38 sportovních specializací na 5 výkonnostních úrovních. Tělesná výchova je zahrnuta ve studijních programech jednotlivých fakult v rozsahu 2 hodiny cvičení týdně. Nedílnou součástí výukových programů jsou také zimní a letní kurzy v rozsahu 30 hodin týdně.
Nad rámec studijních programů je pro všechny studenty připraven program sportovních aktivit na zkouškové období a bohatý kalendář sportovních soutěží a turnajů.
Nadstavbovou činnost v oblasti tělesné výchovy a sportu (rekreační i výkonnostní formy) zajišťuje celoročně Centrum sportovních aktivit (CESA) VUT v Brně ve spolupráci s Vysokoškolským sportovní klubem VUT v Brně (VSK VUT Brno).
Vizualizace biomedicínských datFVIZ26P - 39Cpzimní semestrzá,zkUBMI6
doc. Ing. Radovan Jiřík, Ph.D.
Předmět je orientován na získání znalostí z oboru počítačové grafiky aplikované na biomedicínská data. Jde převážně o metody vizualizace 3D obrazových dat získaných pomocí zobrazovacích systémů magnetické rezonance CT tomografie, PET a SPECT. Jedná se o využití metod OpenGL pro vykreslování základních geometrických primitiv a tvorbu 3D scén. Dále jsou náplní předmětu metody vizualizace vícerozměrných dat.
Zdravotní péče v mimořádných situacíchFZPM13P - 13COZletní semestrUBMI2
doc. MUDr. Vladimír Šrámek, Ph.D.
Obsahem předmětu jsou vědomosti o život ohrožujících stavech a jejich léčby. Urgentní stavy jsou děleny podle orgánových systémů. Podrobně jsou prezentovány znalosti o zástavě srdce a její léčbě.
Základy francouzštinyMYFZ26Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Výslovnost: francouzský fonologický systém, přízvuk, intonace, vázání
Mluvnice: přítomný čas a imperativ sloves 1. třídy, tvoření otázky a záporu, členy určitý a neurčitý, stahování členů, tvoření množného čísla u podstatných a přídavných jmen, zájmena přivlastňovací, ukazovací a osobní nesamostatná, číslovky 1-10, opisný budoucí čas
Slovní zásoba: představování, rodina, bydlení
Základy metodologie výzkumu FMET13Pletní semestrUBMI2
doc. Ing. Radim Kolář, Ph.D.
Předmět je koncipován jako praktické seznámení se základy psaní odborných a vědeckých textů a tvorby prezentací. Zahrnuje také přehled metod vědy a výzkumu a přehled finančních zdrojů pro výzkum v ČR a EU.
Španělština pro mírně pokročiléXJS226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Kurs navazuje na XJS1,studenti si v něm rozšiřují komunikativní schopnosti,slovní zásobu a znalost gramatiky,studenti provádějí nácvik poslechu s využitím náročnějších originálních španělských audio i video materiálů. V LS si studenti osvojí základy technické španělštiny a zdokonalí a upevní si tyto znalosti na originálních krátkých odborných textech.Kurs je dvousemestrální.
Španělština pro začátečníkyXJS126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Nový komunikativní kurs španělštiny pro začátečníky bude zahrnovat nácvik výslovnosti, základy gramatiky, konverzaci v každodenních situacích,čtení a poslech. Pro výuku budou m.j. zapůjčeny originální španělské učebnice, bude použito audio i video.Kurs je dvousemestrální a navazuje na něho kurs JS2 - Španělština pro mírně pokročilé.

8. Praxe

V magisterském studijním programu je zahrnuta odborná praxe studenta v rozsahu 2 týdnů (80 hodin). Praxe může být absolvována ve zdravotnických zařízeních, institucích, podnicích a firmách zaměřených na klinický provoz, výrobu, výzkum, a obchod v oblasti biomedicínské techniky a bioinformatiky, a to v tuzemsku i v zahraničí. Praxi si zařizuje student sám a je třeba ji konat mimo dobu pravidelné výuky (zejména v letním prázdninovém období) od začátku do konce magisterského studia. Za praxi je možno uznat i studijní pobyt na zahraniční univerzitě realizovaný v rámci výměnných studijních programů.

9. Státní závěrečná zkouška

Státní závěrečná zkouška se skládá z částí:
- prezentace a obhajoba zpracované diplomové práce před komisí pro státní závěrečné zkoušky,
- ústní zkoušky z předmětu "Biomedicínská technika a bioinformatika", který sdružuje vybraná témata povinných předmětů biomedicínské techniky a bioinformatiky oboru F-BTB.