Příručka oboru

Audio inženýrství (AUDIO-P)

Magisterský navazující studijní program

Prezenční studium

ZÁKLADNÍ INFORMACE O OBORU

Audio inženýrství (P-AUD)

akademický rok 2017/2018

Obsah
  1. Charakteristika a cíle oboru
  2. Profil a uplatnění absolventa
  3. Oborová rada
  4. Základní zásady a pravidla studia
  5. Návaznost studia na další typy studijních programů
  6. Studijní plány
  7. Anotace předmětů
  8. Praxe
  9. Státní závěrečná zkouška

1. Charakteristika a cíle oboru

Studijní program poskytuje vysokoškolské mezioborové magisterské vzdělání v oblasti zvukového inženýrství. Program je zaměřen na výchovu odborníků – zvukařů a techniků zvukových zařízení s technickým a uměleckým přehledem v oblasti zvukové techniky, zpracování zvukových signálů, hudební režie a studiové praxe. Studenti se vzdělávají v oblasti zvukové elektroniky, studiové techniky a digitálního zpracování zvukových signálů a získávají praktické zkušenosti ze studiové praxe.
Magisterský obor lze začít studovat až po předchozím absolvování bakalářského studia s úspěšně vykonanou státní bakalářskou zkouškou, a to nejlépe ve studijním programu zaměřeném na audio inženýrství nebo multimédia.
Výuku oboru zajišťují především Ústav telekomunikací FEKT VUT v Brně a Hudební fakulta JAMU v Brně. Nabídka volitelných předmětů spolu se samostatnými technickými a uměleckými projekty a diplomovou prací umožňuje studentům úžeji se zaměřit na studiovou praxi, audio techniku, problematiku zpracování zvukových signálů či multimédia.
Své teoretické znalosti si student může doplnit studiem předmětů teoretické nadstavby z oblasti vyšší matematiky a fyziky. Pro rozšíření spektra svých vědomostí si student volí i odborné předměty z ostatních oborů magisterského studia FEKT VUT v Brně, dále předměty jazykové a všeobecně vzdělávací.

2. Profil a uplatnění absolventa

Absolventi jsou plně kvalifikováni v oblasti audio elektroniky, akustiky, elektroakustiky a multimédií. Absolventi mají také znalosti v oblasti studiové techniky, studiové praxe, ozvučování a technické realizace zvukových systémů. Díky kvalitnímu teoretickému základu a dostatečně univerzálnímu vzdělání v aplikačně zaměřeném oborovém studiu je přitom zajištěna vysoká adaptabilita absolventa na všechny konkrétní požadavky jeho budoucí profesionální praxe, a to i v jiných, souvisejících oblastech.
Absolventi oboru naleznou své uplatnění ve výzkumu, vývoji, konstrukci a provozu rozhlasových, post-produkčních a nahrávacích studiích, v divadlech, při realizaci hudebních vystoupení, představení a multimediálních produkcích, ve firmách zabývajících se výrobou, prodejem nebo servisem zvukové a hudební elektroniky, ve firmách zabývajících se návrhem studií a prostor pro zvukovou produkci, komplexními instalacemi AV techniky apod. Kromě odborných znalostí problémů budou absolventi připraveni i k výkonu vyšších řídicích a manažerských funkcí. Dostatečná teoretická průprava poskytuje příslušný základ pro případné doplnění dalších znalostí ve výběrovém doktorském studiu.

3. Oborová rada

Za obsahovou náplň a organizační zajištění studia každého oboru studijního programu odpovídá oborová rada, složená z významných akademických pracovníků ústavů fakulty a odborníků z praxe působících na tomto oboru. Pro uvedený obor je současné složení oborové rady následující:

prof. Ing. Jiří Mišurec, CSc. - předseda
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D. - člen interní
prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc. - člen interní
doc. Ing. Václav Zeman, Ph.D. - člen interní
prof. Ing. Kamil Vrba, CSc. - člen interní
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D. - člen externí
RNDr. Lubor Přikryl - člen externí
Ing. Robert Vích, DrSc. - člen externí

4. Základní zásady a pravidla studia

Studijní předměty na oboru P-AUD jsou hodnoceny tzv. kredity. Kredit vyjadřuje přibližnou týdenní hodinovou zátěž studenta při studiu daného předmětu. Kredity za daný předmět student získá až po jeho předepsaném zakončení, tj. po udělení zápočtu, klasifikovaného zápočtu, případně vykonáním zkoušky za podmínek daných Studijním a zkušebním řádem VUT v Brně, příslušnými Směrnicemi děkana FEKT VUT a skladbou a obsahem individuálně stanovených v každém předmětu. Ve dvouletém magisterském studiu musí student získat minimálně 120 kreditů. V jednotlivých skupinách studijních předmětů je přitom nutno získat:
- 45 kreditů v povinných předmětech (včetně semestrálního projektu),
- 20 kreditů za vypracování, odevzdání, přijetí a obhájení diplomové práce,
- 5 kreditů za vypracování a obhájení uměleckého projektu,
- minimálně 15 kreditů ve volitelných oborových předmětech,
- minimálně 5 kreditů ve volitelných mimooborových předmětech,
- minimálně 10 kreditů ve všeobecně vzdělávacích předmětech,
při celkovém počtu minimálně 120 kreditů. Nezískání těchto minimálních počtů v jedné skupině předmětů nelze kompenzovat překročením počtu kreditů získaných v jiné skupině předmětů.

Povinné předměty oboru P-AUD absolvuje student v semestrech a ročnících tak, jak jsou uvedeny ve studijních plánech. Diplomová práce navazuje na semestrální projekt, a proto k jejímu řešení lze přistoupit až po úspěšném obhájení semestrálního projektu. Nezakončí-li student úspěšně povinný předmět předepsaným způsobem, musí si jej zapsat znovu hned v následujícím roce svého studia.

Volitelné oborové předměty jsou oborově zaměřené odborné předměty, které profilují studenta do užších oblastí jeho zájmů. Tyto předměty si pro daný akademický rok volí student sám z aktuální nabídky oboru P-AUD.
Při výběru volitelných oborových předmětů se student řídí svými odbornými zájmy s ohledem na odbornou oblast oboru P-AUD, na kterou se chce blíže zaměřit. Přitom může vycházet z obsahových charakteristik volitelných předmětů oboru P-AUD, případně může využít služeb studijního poradce na Ústavu telekomunikací, který mu poradí při sestavování jeho konkrétních studijních plánů. Tímto studijním poradcem v současné době je
Ing. Jiří Schimmel, Ph.D. Technická 12, místnost SD5.77.
Výběr volitelných oborových předmětů v jednotlivých semestrech si student musí volit tak, aby na konci svého magisterského studia dosáhl předepsaný (nebo vyšší) počet kreditů v předepsané skladbě.

Volitelné mimooborové předměty jsou odborné předměty vybrané z nabídek jiných magisterských studijních oborů FEKT. Jejich úkolem je rozšířit znalosti studentů i do jiných odborných oblastí než těch, které tvoří náplň studovaného oboru. Tyto předměty si student volí tak, aby do konce studia z nich získal alespoň minimální požadovaný počet kreditů, a to z jejich vymezené nabídky ve studijních plánech (při respektování uvedených pravidel). Pro vhodný výběr volitelných mimooborových předmětů platí stejné zásady jako u volitelných oborových předmětů, včetně možnosti využít i zde služeb oborového studijního poradce. Volitelné mimooborové předměty zajišťují vybrané ústavy z ostatních oborů magisterského studia FEKT. Jejich výuka se uskutečňuje společně se studenty těchto oborů.
Mezi volitelné mimooborové předměty jsou zařazeny předměty teoretické nadstavby z oblasti vyšší matematiky a fyziky, jimiž si student dále prohlubuje své teoretické vysokoškolské znalosti těchto základních disciplín. Tyto předměty jsou doporučené pro studenty uvažující o následném doktorském studiu. Většina předmětů teoretické nadstavby je společná pro všechny magisterské studijní obory fakulty.

Volitelné všeobecně vzdělávací (VVV) předměty rozšiřují všeobecné znalosti studentů. V nabídce VVV předmětů jsou vytvořeny dvě tematické skupiny:
* skupina 91 obsahuje
předmět Angličtina pro život (English for Life). Předmět má 4 kredity, je celoroční (dvousemestrální) a je zakončen zápočtem a zkouškou. Výuku zajišťuje UJAZ, (Ústav jazyků).
* skupina 92 obsahuje:
- 7 předmětů ekonomického, právního a ekologického charakteru s 2 až 5 kredity, zakončené zápočtem nebo zkouškou. Výuku zajišťují UJAZ a UMEL.
- 8 dvousemestrálních předmětů a 2 jednosemestrálních předmětů zaměřených na dějiny hudby a hudební umění. Předměty mají 2 až 7 kreditů. Výuku zajišťuje Hudební fakulta JAMU.
Student si musí vybrat a absolvovat ze skupiny 91 jeden předmět, ze skupiny 92 minimálně dva předměty nebo jeden dvousemestrální, aby splnil požadavek minimálně 10 kreditů za VVV předměty.
Z nabídky ostatních VVV předmětů si student může zapsat i další předměty, avšak jejich absolvování není vyžadováno pro úspěšné absolvování studovaného oboru. Tyto úspěšně absolvované předměty však mohou být uvedeny v Diploma Supplement Label. Mezi tyto předměty je zařazen i předmět Tělesná výchova (XTEL), který student může, ale nemusí absolvovat. Jeho kreditová hodnota je nula.

Pokud student úspěšně neabsolvuje zvolený a zapsaný volitelný oborový, mimooborový, všeobecně vzdělávací předmět, může, ale nemusí si jej v dalším akademickém roce zapsat znovu. Místo něj lze zvolit jiný volitelný či všeobecně vzdělávací předmět. Vhodným výběrem volitelných předmětů na oboru P-AUD se může student magisterského studia úžeji orientovat na odbornou oblast svého zájmu.

V navazujícím magisterském studijním programu AUDIO-P si nelze zapsat předmět, který již byl absolvován v předchozím bakalářském studiu AUDIO-J na FEKT VUT v Brně. Výjimkou je pouze předmět XTEL.

5. Návaznost studia na další typy studijních programů

Nejlepší absolventi magisterského studijního programu mohou (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v doktorském studiu na libovolné vysoké škole v České republice. Z hlediska obsahu je studijní zaměření oboru P-AUD v magisterském studijním programu blízké doktorskému studijnímu programu Teleinformatika. Pro další informace o doktorském studiu kontaktujte děkanát FEKT VUT v Brně.

6. Studijní plány

Volitelné všeobecně vzdělávací předměty

7. Anotace předmětů

Akademické jazykové dovednosti se zaměřením na elektroinženýrství a informatikuXAJD26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
PhDr. Ludmila Neuwirthová, Ph.D.
Cílem kurzu je posílit akademické kompetence studentů ektroinženýrství a informatiky osvojením si akademicky zaměřených komunikativních receptivních, produktivních a interaktivních činností v jazyce anglickém na úrovni odborné jazykové způsobilosti B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Při výuce jsou procvičovány všechny základní řečové dovednosti: samostatný ústní projev, např. prezentace tématu ze svého oboru či profesní prezentace své osoby; ústní interakce zahrnující tvorbu reakcí různého typu, jako jsou např. pohovor v roli dotazovaného či účast v diskuzi k prezentované problematice; čtení s porozuměním adaptovaných odborných textů zaměřených na elektroinženýrství a informatiku; písemné vyjadřování zahrnující tvorbu abstraktu a shrnutí, stylizaci doprovodného dopisu při žádosti o místo, stylizaci profesního strukturovaného životopisu, psaní elektronických dopisů aj. Poslední řečovou dovedností, která je součástí každé vyučovací hodiny, je poslech, u kterého jsou studenti vedeni ke schopnosti porozumět interakcím mezi mluvčími, provádět poznámky na základě slyšeného textu, sledovat s porozuměním hlavní linii prezentace ve svém oboru v živém publiku. Svojí náplní kurz přispívá k lepší zaměstnatelnosti a konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce.
Akustika a zvukové systémyPAZS26P - 39Cpzimní semestrzá,zkUTKO6
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Předmět akustika a zvukové systémy je zaměřen na prohloubení teoretických znalostí v oblasti akustiky a elektroakustiky a na výuku problematiky analýzy a syntézy 2D a 3D zvukových polí využívajících fyzikálních a percepčních principů a komprese a přenosu vícekanálových audio signálů. Předmět se dále zabývá základy experimentální psychoakustiky, prostorovou akustikou a problematikou ozvučování.
Angličtina konverzaceXJA326Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
Mgr. Agata Walek, Ph.D.
- Kurz otevírá možnost vyjadřovat se ke společensko-vědním kontroverznějším tématům, které se běžně vyskytují v médiích, a dát podnět k hlubšímu přemýšlení.
- Smyslem je překonat propast mezi umělou třídní konverzací a přirozenou, živou mluvou, a dát studentům prostor vyjádřit se k věcem, které hýbou společností a týkají se osobní, politické i morální roviny.
- Součástí kurzu jsou studentské prezentace, které obsahují potřebné vstupní informace a slouží jako odrazový můstek k diskuzím.

Bezpečná elektrotechnikaMELB26Pletní semestrzkUTEE2
Ing. Radim Kadlec, Ph.D.
Předmět seznamuje
- s právní úpravou bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v ĆR
- se zásadami prevence rizik
- s pravidly bezpečné obsluhy a práce na elektrickém zařízení
- s pravidly bezpečného provozování elektrického zařízení
- s provedením ochrany před úrazem elektrickým proudem
- s ochranou elektrických zařízení před účinky blesku a přepětí
- s ochranou elektrických zařízení proti požáru
- s poskytováním první pomoci při úrazu elektrickým proudem
Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechniceMDRE39P - 13Cpzimní semestrzá,zkUMAT5
prof. RNDr. Josef Diblík, DrSc.
Předmět je věnován některým důležitým okruhům diferenciálních rovnic a to jak obyčejných diferenciálních rovnic, tak i parciálních diferenciálních rovnic, které nebyly v bakalářském studiu probírány. Z obyčejných diferenciálních rovnic jde například o exaktní rovnice, které jsou souhrnných typem velkého množství rovnic. Je prohloubeno učivo o systémech lineárních diferenciálních rovnic včetně autonomních. Pro rovnice s konstantními koeficienty je uvedena metoda řešení pomocí exponenciály matice. Z aplikačního hlediska jsou důležité i další typy diferenciálních rovnic, kterým je v předmětu věnována pozornost. Mezi ně patří např. Besselovu rovnice a Laplaceovu rovnice. Jedním z centrálních pojmů v aplikacích diferenciálních rovnic je pojem stability, která je v kurzu probírána. Jsou uvedeny některé metody zjišťování stability, pro rovnice s konstantními koeficienty jde např. o Hurwitzovo kriterium a Michajlovovo kriterium. Je zmíněna
také metoda Ljapunovovských funkcí, která patří k základním ve vyšetřování stability. Je dána úplná klasifikace rovinných lineárních systémů s konstantními koeficienty ve fázové rovine. V kurzu je hojně využíván maticový počet, pomocí kterého je řada výsledků formulována. Parciální diferenciální rovnice často vyjadřují matematické modely mnoha technických a inženýrských jevů. Mimo jiné budou uvedeny aplikace základních metod řešení (Fourierova metoda, D'Alembertova metoda) na vlnové rovnice, rovnice vedení tepla a Laplaceovu rovnici. Ve cvičeních bude důraz kladen i na zvládnutí moderního matematického software při řešení různých typů diferenciálních rovnic.
Digitální televizní a rozhlasové systémyMDTV39P - 26Lzimní semestrzá,zkUREL6
prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D.
Studenti se seznámí se základy vzorkování, kvantování a kódování obrazu a zvuku, dále s jejich komprimací a tvorbou multiplexu transportního toku digitální televize a rozhlasu. Kurs pokračuje vysvětlením principu přenosu v jednotlivých přenosových kanálech, a to v satelitním, kabelovém a zemském digitálním televizním a rozhlasovém vysílání. Důraz je kladen na vysvětlení principu zdrojového kódování, kanálového kódování a modulace obrazových, zvukových a multimediálních signálů. Studenti získají znalosti o metodách měření v jednotlivých standardech pro digitální televizní a rozhlasové vysílání.
Diplomová prácePMST240VDletní semestrUTKO20
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Samostatná práce studenta při řešení odborného problému s využitím konzultací vedoucího práce. Téma diplomové práce si student obvykle vybírá z nabídky oboru již v zimním semestru daného akademického roku jako semestrální projekt a je definitivně specifikováno a závazně zadáno na začátku letního semestru.
Dějiny hudby 18. a 19. st. 1PDH326P - 13C1zimní semestrHF JAMU6
Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.
Vznik klasicismu a jeho charakteristické znaky, vznik sonátové formy, nových orchestrálních a komorních druhů. Haydn, Mozart, Beethoven, čeští skladatelé.
Dějiny hudby 18. a 19. st. 2PDH426P - 13C1letní semestrzkHF JAMU7
Mgr. Jana Michálková Slimáčková, Ph.D.
Vznik romantismu a jeho charakteristické znaky obecně, romantismus v hudbě, jeho představitelé a nejdůležitější projevy, programní hudba. Novoromantismus, symfonická báseň, hudba na konci 19. století.
Dějiny vokální hudby 1PDV126P - 13C1zimní semestrHF JAMU6
doc. Mgr.MgA. Monika Holá, Ph.D.
Vokální projevy v antice, vznik gregoriánského chorálu, počátky vícehlasu, druhy a žánry v období gotiky, renesance a manýrismu (mše, moteto, píseň, madrigal, chanson). Druhy a žánry hudby baroka a klasicismu - hudba světská (opera benátská, římská, neapolská, druhy zábavné hudby) a duchovní (mše, kantáta, oratorium, pašije, moteto).
Dějiny vokální hudby 2PDV226P - 13C1letní semestrzkHF JAMU7
doc. Mgr.MgA. Monika Holá, Ph.D.
Vokální hudba v období romantismu, její estetika v německých zemích. Vznik německé romantické písně, německé romantické opery a hudebního dramatu (Richard Wagner). Období pozdního romantismu (Richard Strauss, Gustav Mahler). Vokální hudba ve 20. století.
Efektivní čtení odborných anglických textůXARE26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Kurs je zaměřen tak, aby si studenti zlepšili efektivní čtení a porozumění anglickému odbornému textu a aby to dokázali následnou diskusí. Studenti pracují s různými typy textů (populárně vědecké, odborné), učí se různé techniky čtení (scanning, skimming, intensive reading), dosahují tak rozšiření běžné i odborné slovní zásoby. Kurs je vhodný i jako průprava pro zkoušku v PGS i další typy zkoušek konaných mimo VUT.
Kurs je jednosemestrální.

English for LifeMEFE126Cjletní semestrklUJAZ2
M. A. Kenneth Froehling
Kurz angličtiny se zaměřením na pokročilé procvičování a osvojování dovedostí v rámci praktické verbální i písemné komunikace. Semináře zahrnují nejen širokou škálu funkčních prvků jazyka, ale také forem práce, k nimž náleží především aktivní diskuse, prezentace, interpretace audiovizuálních materiálů a tvorba textu spojená s jeho podrobným rozborem. Témata pokrývaná v průběhu semestru jsou navržena tak, aby studentům umožnila efektivnější užívání anglického jazyka v každodenním pracovním i společenském životě.
Filmová tvorba 1PFT113P - 13C1zimní semestrHF JAMU4
Mgr. Rodrigo Morales
Předmět podporuje vlastní kreativitu studenta pomocí praktických cvičení, v jejichž průběhu vznikají audiovizuální etudy. Studenti se seznámí s funkcí zvukového a světelného příběhu, zpracováním abstraktních konceptů a lineárních a nelineárních příběhů, věnují se a analýze vlastní audiovizuální umělecké tvorby i tvorby českých a zahraničních tvůrců.
Filmová tvorba 2PFT213P - 13C1letní semestrklHF JAMU5
Mgr. Rodrigo Morales
Předmět podporuje vlastní kreativitu studenta pomocí praktických cvičení, v jejichž průběhu vznikají audiovizuální etudy. Studenti se věnují tvorbě dokumentů a experimentálních etud a detailní analýze vlastní audiovizuální umělecké tvorby i tvorby českých a zahraničních tvůrců.
Instrumentace 1PIN113P - 13C1zimní semestrklHF JAMU5
Ing.MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Předmět je zaměřen na osvojení možností hudebních nástrojů pro jejich využití v instrumentaci, stávající a nové kombinační techniky a techniky hry se zaměřením na orchestrální nástroje. Studium komorních a orchestrálních partitur, praktické instrumentační studie.
Instrumentace 2PIN213P - 13C1letní semestrklHF JAMU5
Ing.MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Předmět je zaměřen na osvojení možností hudebních nástrojů, rozšířené o základy organologie a akustiky hudebních nástrojů. Zařazeny jsou zejména nástroje bicí a etnické. Studium komorních a orchestrálních partitur, praktické instrumentační studie.
Interaktivní elektronika v praxi 1PIE113P - 13Cpzimní semestrHF JAMU4
MgA. Jan Kavan, Ph.D.
Seznámení s prostředím Pure Data (PD), využití existujících PD patchů, aplikace prostředí Pure Data při zpracování externích podnětů, tvorba vlastního interaktivního díla.
Interaktivní elektronika v praxi 2PIE213P - 13Cpletní semestrklHF JAMU5
MgA. Jan Kavan, Ph.D.
Tvorba komplexnějších hudebních interaktivních systémů v prostředí Pure Data, využití externích VST modulů, seznámení s komerčními řešeními pro interaktivní elektroniku, tvorba vlastního interaktivního díla.
Kompozice multimediálních děl 1PKM126Pzimní semestrHF JAMU4
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D.
V rámci předmětu se posluchači seznámí se základními pojmy multimediální kompozice a vytvoří projekt kratšího multimediálního díla, využívajících současných technologií.
Kompozice multimediálních děl 2PKM226Pletní semestrHF JAMU4
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D.
V rámci předmětu posluchači prohloubí znalosti, získané v předmětu Kompozice multimediálních děl 1, a vytvoří projekt rozsáhlejšího komplexního multimediální díla, využívajícího současných technologií.
Kreativní osobnost 1PKO113P - 13COZzimní semestrHF JAMU4
doc. Mgr. Richard Fajnor
Člověk a realita a jejich vzájemná interakce, komunikační schémata. Psychické procesy s důrazem na uchopování reality - obecná psychologie. Cvičení na podporu aktivace a energetizace organizmu, relaxační techniky.
Kreativní osobnost 2PKO213P - 13COZletní semestrHF JAMU4
doc. Mgr. Richard Fajnor
Úvahy o osobnostních pozicích - sociální psychologie a psychologie osobnosti. Rozvoj kreativity a základní principy psychologie umění. Cvičení na podporu aktivace a energetizace organizmu, relaxační techniky.
Letní školaXLS3letní semestrFEKT3
doc. Ing. Petr Fiedler, Ph.D.
Maticový a tenzorový početMMAT26P - 18Cpletní semestrzá,zkUMAT5
doc. RNDr. Martin Kovár, Ph.D.
Matice jako algebraická struktura. Operace s maticemi. Determinant. Matice v soustavách lineárních algebraických rovnic. Vektorový prostor, báze a dimenze. Transformace souřadnic. Součet a průnik vektorových prostorů. Lineární zobrazení vektorových prostorů a jeho maticové vyjádření. Skalární součin, ortogonální průmět a prvek nejlepší aproximace. Problém vlastních hodnot. Spektrální vlastnosti (zejména samoadjungovaných) matic. Bilineární a kvadratické formy, definitnost kvadratických forem. Lineární formy a tenzory. Různé typy souřadnic. Kovariantní, kontravariantní a smíšené tenzory. Operace s tenzory. Tenzorový antisymetrický vnější součin. Antilineární formy. Maticová formulace kvantové mechaniky. Diracova notace. Bra a Ket vektory. Vlnové pakety jako vektory. Samoadjungovaný lineární operátor. Schrodingerova rovnice. Princip neurčitosti a Heisenbergova relace. Multi-qubitové systémy a kvantová provázanost (entaglement). Einstein-Podolsky-Rosen experiment-paradox. Kvantové výpočty. Matice hustoty. Kvantová teleportace.
Mikrokontroléry pro pokročilé aplikaceMMIA26P - 39Cpletní semestrzá,zkUREL6
doc. Ing. Aleš Povalač, Ph.D.
Studenti se seznámí s pokročilými vlastnostmi jazyka C, s jeho využitím při programování mikrokontrolérů a s detaily architektury a periferií mikrokontrolérů Atmel AVR. Naučí se zapojovat a programovat ovladače pro nejběžnější periferie, jako jsou tlačítkové vstupy, multiplexní displeje, grafické displeje, posuvné registry, teplotní čidla apod. Kurz seznamuje s postupy potřebnými pro návrh komplexních aplikací s mikrokontroléry AVR, včetně tematiky správy zdrojových kódů a dokumentace.
Moderní numerické metodyMMNM39P - 13Cpletní semestrzá,zkUMAT5
doc. RNDr. Jaromír Baštinec, CSc.
Předmět se zabývá vybranými numerickými metodami, které slouží k nalezení numerického řešení úlohy, kterou neumíme a nebo nejsme schopni řešit analyticky. Všechny metody jsou korektně zavedeny a ve většině případů i dokázány. Proto se nejdříve věnujeme teorii chyb, jsou zavedeny pojmy metrika a norma a jejich vztahy. Dále se věnujeme Banachově větě o pevném bodu, která je základem řady numerických metod. Vysvětlení jejího působení se provádí na soustavách lineárních algebraických rovnic. Při výkladu se začíná od finitních metod a až na ně navazují iterační metody řešení. Obdobně postupujeme i při hledání řešení nelineárních rovnic, algebraických rovnic a jejich systémů. Dále se zabýváme vlastními čísly matice a hledáním řešení počáteční a okrajové úlohy pro obyčejné diferenciální rovnice a jejich systémy a také pro parciální diferenciální rovnice druhého řádu. U každé numerické metody jsou uvedeny podmínky, které garantují konvergenci metody.
Moderní počítačová grafikaMGMP26P - 26Cpletní semestrzá,zkUTKO5
prof. Mgr. Pavel Rajmic, Ph.D.
Předmět se věnuje počítačové grafice a modelování. Cílem je představit modelování scén počítačem jak po teoretické tak po praktické stránce. Témata pokrývají široký rozsah od barevných modelů přes teorii 3D modelování pomocí polynomů až po implementaci na konkrétních procesorech, včetně paralelizace a využití možností GPU.
Obecná angličtina pro středně pokročiléMASP26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
Mgr. Pavel Sedláček
Kurz pokrývá učební látku druhé poloviny učebnice International Express Intermediate a dále se opírá o elektronické texty pro tento kurz vytvořené (viz literatura a hodnocení kurzu). Předmět je určen pro studenty, kteří v bakalářském studiu absolvovali pouze XAN3 (první polovinu učebnice International Express Intermediate).
Odborná praxePXMT80PXletní semestrUTKO0
doc. Ing. Vladislav Škorpil, CSc.
Odborná praxe v celkové délce trvání 2 týdnů (80 odpracovaných hodin) absolvovaná v rozhlasovém, post-produkčním nebo nahrávacím studiu, divadle nebo ve firmě zabývající se zvukovou technikou. Student má možnost zvolit tuzemskou i zahraničí firmu. Praxi si zařizuje student sám. Praxi je třeba konat mimo dobu pravidelné výuky (zejména v letním prázdninovém období) od začátku do konce magisterského studia na FEKT VUT. Praxe je započtena na konci posledního ročníku magisterského studia po předložení písemného potvrzení o jejím absolvování.
Orchestrální hra 1POH1zimní semestrHF JAMU2
prof. Mgr. Jan Zbavitel
Prohloubení znalosti kompozičních forem, vývoj instrumentace jednotlivých období, vývoj orchestru od komorních ansámblů až po symfonická tělesa novoromantismu, vývoj hudebních nástrojů, nástrojové obsazení, posazení orchestru, akcentace na špičková světová orchestrální tělesa, dirigenty, sólisty, seznámení s akustickým prostředím od antiky (amfiteátry Itálie, Řecka), renezančních zámeckých sálů, barokních divadel, operních a koncertních sálů Evropy, Japonska, Ameriky, Austrálie.

Orchestrální hra 2POH2letní semestrHF JAMU2
prof. Mgr. Jan Zbavitel
Prohloubení znalosti kompozičních forem, vývoj instrumentace jednotlivých období, vývoj hudebních nástrojů, nástrojové obsazení, posazení orchestru, akcentace na špičková světová orchestrální tělesa, dirigenty, sólisty, seznámení s akustickým prostředím od antiky ( amfiteátry Itálie, Řecka), renezančních zámeckých sálů, barokních divadel, operních a koncertních sálů, víceúčelových sálů Evropy, Japonska, Ameriky, Austrálie.

Podnikatelské minimumXPOM26P - 26COZzimní semestrUMEL4
doc. Ing. Radovan Novotný, Ph.D.
Předmět se zabývá následujícími čtyřmi problémovými okruhy:
1.Sledování elementárních ekonomických operací v podniku, dopad operací do účetních výkazů (rozvaha, výsledovka). Druhy nákladů (fixní, variabilní), nákladové modely pro hromadnou výrobu.
2.Právní rámec podnikání v ČR, podnikání fyzických a právnických osob dle živnostenského zákona a obchodního zákoníku, typy právnické osoby podle českého práva.
3.Daňový systém ČR, základní informace o jednotlivých druzích daní (u každé daně je popsán poplatník daně, předmět zdanění a základ daně, aktuální daňové sazby, výpočet výše daně, popis způsobu výběru daně). Zdravotní pojištění a pojištění sociálního zabezpečení.
4.Časová hodnota peněz (úročení a budoucí hodnota, odúročení a současná hodnota budoucích příjmů, výnosnost a vliv faktoru rizika).
Pokročilé techniky zpracování obrazuMPZO26P - 39Lletní semestrzá,zkUTKO6
doc. Ing. Kamil Říha, Ph.D.
Předmět je zaměřen na teorii i praxi pokročilých metod zpracování a analýzy obrazu včetně videosekvencí. Hlavními probíranými oblastmi jsou model kamery, její kalibrace, DFT filtrace obrazu, konvoluce, rozpoznávání objektů, biometrických znaků (kůže, obličeje, papilárních linií), epipolární geometrie, analýza stereo páru obrazů, korespondenční problém, extrakce prostorové informace, dynamické programování, homografie, optický tok, sledování pohybu objektu ve scéně. Důraz je kladen na praktickou stránku zpracování obrazu, tedy algoritmizace a implementace obecně formulovaných úloh.
Počítače a jejich periferieMNAV26P - 39Lletní semestrzá,zkUTKO6
Ing. Miroslav Balík, Ph.D.
Základní pojmy z počítačové techniky, architektury, mikroprocesory rodiny x86, způsoby adresace, vyrovnávací paměť, zavedení násobných jednotek, jednotka MMX, superskalární architektura mikroprocesoru, jednotka SSE, architektura Netburst, multiprocessing a jeho implementace, mikroprocesor v režimu x86-64, architektura mikroprocesorů AMD64, DCA, mikroarchitektura Core a Core iX, jednotka AVX, mikroarchitektura Buldozer a Piledriver, APU a jeho implementace, operační paměť, časování paměti, synchronní paměti DRAM (DDR, DDR2, DDR3), paměťové moduly, sběrnice, hierarchie, interní sběrnice PC, sběrnice PCI, port AGP, sběrnice PCI-Express, propojení HyperTransport, propojení QPI, DMI, čipová sada, parametry a vlastnosti, vývoj čipových sad, grafický adaptér, 2D a 3D akcelerace, multiprocesing a jeho implementace na GPU.
Počítačem podporovaná řešení inženýrských problémůMPPR26P - 39Cpzimní semestrzá,zkUTKO6
prof. Ing. Jiří Mišurec, CSc.
Je proveden výklad numerických metod, používaných v rozšířených programech CADu a v programech pro vědeckotechnické výpočty. Předmět pokrývá nejrozšířenější metody řešení lineárních a nelineárních systémů a jejich problémových částí. V každé skupině jsou metody roztříděny podle vlastností a praktické použitelnosti. Výklad je pak soustředěn na metody osvědčené v praxi. V počítačových cvičeních je ukázáno řešení a srovnání různých výpočtových metod a simulačních programů.
Pravděpodobnost, statistika a operační výzkumMPSO26P - 18Cpzimní semestrzkUMAT5
doc. RNDr. Jaromír Baštinec, CSc.
Předmět se věnuje upevnění a rozšíření znalostí studentů v oblasti teorie pravděpodobnosti, matematické statistiky a vybraných metod z teorie operačního výzkumu. Proto se začíná důkladným a korektním zavedením pravděpodobnosti, odvozením základních vlastností pravděpodobnosti. Dále je definována náhodná veličina, její číselné charakteristiky a rozdělení. Na tento základ potom navazuje nejdříve popisná statistika a potom problematika testování statistických hypotéz, volba vhodného testu a vysvětlení závěrů jednotlivých testů. Z operačního výzkumu je do kurzu zařazeno lineární programování a jeho geometrické i algebraické řešení, dopravní a přiřazovací úloha a přehled o dynamickém a pravděpodobnostním programování a metodách skladových zásob. V této části jsou ilustrační příklady brány především z ekonomie.
Praxe v nahrávacím studiu 1PSP326Lzimní semestrHF JAMU4
Mgr. Jan Košulič
V předmětu studenti prohloubí znalosti historie zvukového záznamu, dále procvičí technické a psychologické aspekty nahrávání. Rozšíří a prakticky procvičí znalosti práce s nahrávací technikou.
Praxe v nahrávacím studiu 2PSP426Lletní semestrHF JAMU4
Mgr. Jan Košulič
Studenti si prohloubí znalosti postupu při nahrávání různých instrumentálních a vokálně instrumentálních souborů, střihu, dodatečné úpravy snímku a jeho konečného zpracování včetně dokumentace. Dále se rozšiřují dovednosti posluchačů při práci s vybranými hudebními programy.
Programování v .NET a C#XMW526P - 26Cpletní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Úvod do platformy .NET – práce s pamětí, CLR, typová bezpečnost, assembly, Základy jazyka C# - syntaxe, primitivní datové typy, operátory, namespace,OOP v C# - třída, dědičnost, interface, struktura, modifikátory přístupu, generika, Pokročilé konstrukce v C# - delegáty, eventy, zachytávání vyjímek, lambdy, Base class library - IDisposable, kolekce, IO streamy, LINQ, Návrhové vzory, Desktop GUI - WinForms, WPF, MVVM, UX design, WEB - ASP.NET, MVC, ORM, SOLID - principy, IoC kontejnery, WCF a interoperabilita, Paralelní a asynchronní programovaní - Async await, PLINQ, Parallel task library, Testování v C# - MSTest, nUnit, TDD, UX
Semestrální prácePM2T65Azimní semestrklUTKO2
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Samostatné řešení technického problému, na který zpravidla navazuje budoucí téma bakalářské práce. Téma projektu se vybírá z nabídky oboru teleinformatika na počátku zimního semestru daného akademického roku.
Seminář C++BSCP26Cp - 13PRletní semestrklUTEE4
prof. Ing. Pavel Fiala, Ph.D.
Nejprve jsou probrány základy programování v jazyce C. Následně student získá na jednoduchém algoritmu dovednosti jazyka C++ a ucelený přehled vlastností jazyka C++ podle normy ISO. Tím jsou zejména vlastnosti objektů, tříd, operátorů, dědičnost, polymorfismus, přetěžování, šablon funkcí a tříd, obsluha výjimek a jejich použití. Naučí se využívat standardních knihoven STL.
Signálové procesoryMSPR26P - 39Lzimní semestrzá,zkUTKO6
doc. Ing. Petr Sysel, Ph.D.
Definice signálového procesoru, jeho odlišnosti od ostatních mikroprocesorů. Generace signálových procesorů a jejich výrazné znaky, trendy vývoje. Základní architektury signálových procesorů - harvardská architektura, architektura typu VLIW. Formáty čísel s pevnou a pohyblivou řádovou čárkou, standard IEEE-754. Signálové procesory s pevnou řádovou čárkou firmy Texas Instruments řady TMS320C6400. Jádro procesoru, rozdělení funkčních jednotek, adresovací režimy. Instrukční soubor a způsob jeho použití. Návaznost na vyšší programovací jazyky, intrinsic funkce, implementačně závislé příkazy pragma. Implementace číslicových filtrů FIR a IIR v signálovém procesoru, nekanonické a kanonické struktury, analýza vlivu kvantování pomocí Masonova pravidla, úprava přenosové funkce pro implementaci v pevné řádové čárce. Implementace adaptivních filtrů s algoritmem typu LMS. Generace harmonického signálu a harmonická analýza, Goertzelův algoritmus, struktura algoritmu FFT. Souhrn periferií, mapování paměti, komunikace s vnějšími obvody, přímý přístup do paměti DMA. Algoritmy zpracování v reálném čase, použití kruhové vyrovnávací paměti a double buffering.
Sluchová analýza 1PSA113C1zimní semestrHF JAMU2
doc. Mgr. Emil Skoták
Rozvíjení sluchové orientace v rámci stupnic, dvojzvuků a trojzvuků.
Sluchová analýza 2PSA213C1letní semestrHF JAMU2
doc. Mgr. Emil Skoták
Rozvíjení sluchové orientace v rámci čtyřzvuků a běžných rytmických útvarů.
Teorie elektronických obvodůMTEO26P - 26Cp - 26Lzimní semestrzá,zkUREL7
doc. Ing. Jiří Petržela, Ph.D.
Studenti se seznámí s principy a použitím základních maticových metod (metoda Kirchhoffových rovnic, metoda smyčkových proudů, metoda uzlových napětí) a jejich modifikací (metoda lineárních transformací, metoda zakázaného řádku a metoda razítek) pro řešení linearizovaných elektronických obvodů s moderními aktivními prvky. Kurs pokračuje probíráním důležitých otázek šumové, citlivostní a toleranční analýzy elektronických obvodů a návrhu pasivních příčkových článků. Dále jsou řešeny problémy zpětné vazby a stability systémů, oscilační podmínky a metody řešení nelineárních elektronických obvodů.
Umělecký projektPXUP35Aletní semestrklHF JAMU5
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D.
Uměleckým projektem student prokazuje schopnost samostatné umělecké práce v absolvovaném oboru studia. Tématem projektu je zvukový záznam nebo mastering zvukového záznamu; student si téma projektu vybírá sám a předloží jej ke schválení garantovi předmětu.
Umění nových médií - umění a technika 1PUM126Pzimní semestrzkHF JAMU5
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ve dvousemestrálním předmětu Umění nových médií: umění a technika budou studenti seznámeni s problematikou definice umění nových médií. Obsah termínu „umění nových médií“ (new media art) bude rozvíjen z hlediska synchronního: tedy z hlediska vymezení hranic mezi různými termíny užívanými k pojmenování umělecké tvorby využívající technické aparáty (umění nových médií, umění a technika, interaktivní umění, digitální umění, softwarové umění, multimédia, internetové umění, umění videa, umění virtuální reality, atd.), a následně z hlediska diachronního: se zaměřením na mezníky procesu konvergence umělecké tvorby a technických přístrojů (především výpočetní techniky a technických obrazů). Zvláštní pozornost bude věnována fotografii a filmu, jako „fenoménům přechodu“(Flusser) od tradičního umění k syntetickým počítačovým obrazům a konceptu „interaktivity“, jako charakteristické funkcionalitě nových médií a jednomu ze základních principů umělecké tvorby v prostředí nových médií.
Umění nových médií - umění a technika 2PUM226Pletní semestrzkHF JAMU5
doc. Mgr. Jana Horáková, Ph.D.
Ve dvousemestrálním předmětu Umění nových médií: umění a technika budou studenti seznámeni s problematikou definice umění nových médií. Ve druhém semestru se přesuneme do druhé poloviny 20. století. Vývoj umění nových médií rozdělíme pracovně na tři období (60. – 70. léta: generované uměním; 80. léta: 3D imerzivní prostředí; 90. léta – internetové umění, softwarové umění, atd.). Vedle uvedeného schematického rozdělení se budeme věnovat hlavním tematickým okruhům umění vznikajícího v průsečíku umění, techniky a vědy/kultury/společnosti.
Videotechnika a multimédiaPVTM26P - 26Cpzimní semestrzá,zkUTKO5
doc. Ing. Kamil Říha, Ph.D.
Předmět Videotechnika a multimédia je zaměřen na výuku principů obecného zpracování analogových i digitálních obrazových signálů. Je zde představen řetězec práce s obrazovým obsahem obsahující snímací, přenosové a zobrazovací technologie. Studentům jsou podrobně vysvětleny principy kolorimetrie, základy optiky, principy optických snímačů, principy zobrazování, digitalizace, rozhraní pro přenos obrazových signálů, komprese obrazových a video dat pomocí standardů JPEG a MPEG a principy práce s prostorovou informací.
Vzájemný převod A/D signálůMADP26P - 39Lletní semestrzá,zkUTKO6
prof. Ing. Kamil Vrba, CSc.
Předzpracování analogového signálu, paralelní převodníky se spínanými odporovými sítěmi a se spínanými proudovými zdroji, paralelní a sériové převodníky D/A, nepřímé převodníky D/A, převodníky s cyklickou záměnou odporů, komparační převodníky A/D, kompenzační převodníky A/D, integrační převodníky A/D, převodníky A/D s automatickou korekcí převodní charakteristiky, převodníky U/f a f/U, převodníky D/f, číslicové měření časových intervalů, fáze, kmitočtu.
Zpracování řečiMZPR26P - 39Lletní semestrzá,zkUTKO6
prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc.
Předmět podává ucelený pohled na různé současné oblasti zpracování řečových signálů, které se ve verbální komunikaci objevují. Nejprve je uveden způsob tvorby řeči a její vnímání a je popsáno sluchové ústrojí člověka a proces slyšení. Potom jsou probrány segmentální a suprasegmentální parametry, které se při analýze řeči nejvíce používají. Dále pak jsou zmíněny všechny důležité oblasti zpracování řeči: rozpoznávání vzoru a rozpoznávání izolovaných slov, syntéza a kódování řeči a jsou popsány systémy typu TTS. S tím jsou spojené metody analýzy základního tónu řeči, modelování prozodie, emoční analýza a vodoznační řeči. Dále je pozornost věnována jednokanálovým a vícekanálovým metodám zvýraznění řeči a potlačení šumu. Nakonec jsou popsány objektivní a subjektivní metody posuzování kvality a srozumitelnosti řeči.
Základy interaktivní počítačové hudby 1PZI113P - 13Cpzimní semestrHF JAMU4
MgA. Jan Kavan, Ph.D.
Základy akustiky a syntéz potřebné pro tvorbu interaktivní hudby, základy programování počítačové hudby v Pure Data (PD), základy hudební algoritmizace.
Základy interaktivní počítačové hudby 2PZI213P - 13Cpletní semestrklHF JAMU5
MgA. Jan Kavan, Ph.D.
Práce s externími zařízeními a ovladači, základy využití externích modulů, zvukové efekty a zpracování signálu, vícekanálová hudba, tvorba interaktivní kompozice.
Základy teorie kompozice 1PTK113P - 13C1zimní semestrHF JAMU4
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Praktické procvičování intonace a rytmu, sluchová analýza, alikvotní tóny, ladění, nástrojové skupiny, základy harmonie, stavba akordů a jejich spojování, hudební formy, motiv, téma, hudební struktura. Úvod do kontrapunktu, stylové epochy.
Základy teorie kompozice 2PTK213P - 13C1letní semestrzkHF JAMU5
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Rozšířená harmonie, tonalita, kontrapunkt, úvod do hudebních forem, sonátová forma, sonáta, koncert, variace, rondo, vybrané kompoziční principy 20. století., pohled na formu v hudbě 20. a 21. století. Orientace v notovém zápise, čtení partitur. Specifická notace, grafické partitury.
Číslicové zpracování akustických signálůMCAS26P - 39Lzimní semestrzá,zkUTKO6
Ing. Miroslav Balík, Ph.D.
Akustický signál a jeho základní vlastnosti, maskování zvuku, přístupy k implementaci diskrétního a číslicového systému pro zpracování zvuku, základní a pokročilé metody a struktury pro zpracování signálu, časově invariantní a variantní systémy a jejich optimální simulace a realizace, implementace často používaných nástrojů pro úpravu zvuku a hudebních efektů, nelineární systémy pro zpracování zvuku a jejich implementace, systémy pro panoramování zvuku, simulace šíření zvuku vln v uzavřeném prostoru a způsoby její implementace, restaurování poškozených zvukových záznamů.
Číslicové zpracování signálůMCSI26P - 39Lletní semestrzá,zkUTKO6
prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc.
Definice a klasifikace 1D a 2D diskrétních signálů a systémů. Příklady signálů a systémů. Spektrální analýza s využitím FFT. Spektrogramy a tekoucí spektra. Hilbertova transformace. Reprezentace pásmově omezených signálů. Decimace a interpolace. Transverzální a polyfázové filtry. Banky filtrů s dokonalou rekonstrukcí. Půlpásmové kvadraturní (QMF) filtry. Vlnková transformace. Analýza signálu s vícenásobným rozlišením. Náhodné veličiny, náhodné procesy a matematická statistika. Výkonová spektrální hustota a její odhad. Neparametrické metody výpočtu výkonové spektrální hustoty. Lineární predikční analýza. Parametrické metody pro výpočet výkonové spektrální hustoty. Komplexní a reálné kepstrum. V počítačových cvičeních si studenti ověří metody číslicového zpracování signálu v prostředí Matlab v reálném čase.

8. Praxe

Obsahem oborové praxe studenta je praktická činnost, která umožňuje doplnit poznatky získané studiem. Oborová praxe může mít charakter vývojových, návrhářských, softwarových, instalačních servisních prací, studiové praxe apod. Oborová praxe je v rozsahu minimálně dvou týdnů a to v tuzemsku nebo v zahraničí. Praxi si student zařizuje sám a je třeba ji absolvovat mimo dobu pravidelné výuky (zejména v letním prázdninovém období) od začátku do konce magisterského studia. Příklady firem, kde lze praxi realizovat:
- Český rozhlas, Brno, studiová praxe,
- Česká televize, Brno, studiová praxe,
- DISK Multimedia, s.r.o., Boskovice, instalace zvukových studií, vývoj software,
- DISK Systems, s.r.o., Praha, instalace TV studií,
- Soning, a.s., Praha, návrh zvukových studií, prostorová akustika, ozvučování,
- Akusting, Brno, měření hluku, prostorová akustika.
Za praxi je možno uznat i studijní pobyt na zahraniční univerzitě realizovaný v rámci výměnných studijních programů.

9. Státní závěrečná zkouška

Státní závěrečná zkouška začíná obhajobou diplomové práce, po které následuje ústní zkouška. Náplň ústní zkoušky stanoví oborová rada tak, aby obsahovala vybrané tematické oblasti povinných a volitelných předmětů.
Na oboru P-AUD je ústní zkouška tvořena dvěma tematickými oblastmi:
- "Audio inženýrství a multimédia", která sdružuje vybraná témata povinných odborných předmětů oboru P-AUD,
- "Zvuková a multimediální technika v praxi", která je tvořena vybranými tématy z volitelných předmětů oboru P-AUD. Student si volitelné předměty, které během studia absolvoval, vybírá sám.
Všechny části státní závěrečné zkoušky se konají ve stejném termínu. Ke státní závěrečné zkoušce může přistoupit student, který převzal zadání diplomové práce a uměleckého projektu a odevzdal je v řádném termínu uvedeném v časovém plánu akademického roku, a který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě nutné pro ukončení magisterského studia. Termíny a způsob zveřejnění témat výběru diplomových prací a uměleckých projektů stanoví oborová rada studijního oboru P-AUD. Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány pokyny děkana ke státním závěrečným zkouškám a příslušnými pokyny oborové rady P-AUD.