Příručka oboru

Angličtina v elektrotechnice a informatice (AJEI-H)

Bakalářský studijní program

Prezenční studium

ZÁKLADNÍ INFORMACE O OBORU

Angličtina v elektrotechnice a informatice (H-AEI)

akademický rok 2017/2018

Obsah
  1. Charakteristika a cíle oboru
  2. Profil a uplatnění absolventa
  3. Oborová rada
  4. Základní zásady a pravidla studia
  5. Návaznost studia na další typy studijních programů
  6. Studijní plány
  7. Anotace předmětů
  8. Praxe
  9. Státní závěrečná zkouška

1. Charakteristika a cíle oboru

Cílem studia je osvojení si interdisciplinárních znalostí a dovedností, které umožní absolventům získat vzdělání, jehož nabídka zatím na trhu práce chybí. Je přitom nanejvýš potřebná vzhledem k rozvoji a rozsahu působení elektrotechnických oborů v současném globalizujícím se světě a rovněž vzhledem k tomu, že angličtina získala pozici globálního nástroje komunikace, což platí především v elektrotechnických disciplínách.
Cílem studijního programu je vybavit absolventy základní znalostí jednotlivých elektrotechnických oborů a především kompetencemi v oblasti odborného jazyka na úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce (SERR).
Znalosti a dovednosti budou zaměřeny zejména na objasnění vlastností profesního diskurzu jako speciálního komunikačního nástroje, který je používán globální diskurzní komunitou. Absolventi studijního programu jako budoucí členové této profesní skupiny získají znalosti a dovednosti jak v recepci, tak i v produkci této funkční variety. Angličtina v elektrotechnice a informatice jako speciální profesní varieta není dosud nikde v ČR vyučována, přestože již prakticky funguje jako lingua franca v oborech elektrotechnického inženýrství. Součástí programu jsou i předměty, které se zaměřují na výcvik manažerských dovedností, které spolu s odbornou angličtinou, znalostí kulturního prostředí anglicky mluvících zemí a znalostí základů elektrotechniky a ekonomie vybaví absolventy pro potřeby průmyslu, administrativy, státní správy, vědecko-výzkumných institucí, managementu a oborově orientovaného překladatelství.

2. Profil a uplatnění absolventa

Absolventi bakalářského studijního programu ANGLIČTINA V ELEKTROTECHNICE A INFORMATICE získají znalosti jak z lingvistického oboru anglický jazyk, tak ze základů elektrotechnických oborů a manažerské praxe. Tito absolventi budou ovládat mluvenou i psanou angličtinu na úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky se zaměřením na anglický jazyk v elektrotechnice a informatice. K jejich kvalifikaci bude patřit i znalost sociokulturní problematiky pro anglicky mluvící oblasti, která jim umožní interkulturní komunikaci s pracovníky více národností.
Absolventi budou připraveni pro působení v pozicích referenta, asistenta nebo manažera ve společnostech se zahraniční účastí, které vyžadují komunikaci v odborném anglickém jazyce a působí převážně na zahraničním trhu. Možnosti profesního uplatnění zahrnují rovněž instituce státní správy v rámci České republiky a Evropské unie.
Unikátní spojení znalostí elektrotechnických oborů, anglického jazyka a manažerských dovedností umožní absolventům vést pracovní jednání v cizím jazyce při znalosti odborné problematiky, prezentovat firmu a její výrobky i služby, vypracovávat stylisticky, gramaticky a formálně správně firemní dokumenty a technické protokoly v angličtině.
Spojení jazykové, odborně-technické a sociokulturní vybavenosti není dosud v systému univerzitního vzdělávání zcela obvyklé. Interdisciplinární zaměření studia, které poskytne absolventům kompetence používat jazyk jako profesní diskurz, jim zajistí dobrou pozici na národním a mezinárodním trhu práce. Jejich uplatnění bude mít dopad na rozšíření integrace České republiky do mezinárodních vztahů a struktur, zvláště v rámci Evropské unie, s důrazem na oblast hospodářství a oblast vědecko-technickou.

3. Oborová rada

Za obsahovou náplň a organizační zajištění studia každého oboru studijního programu odpovídá oborová rada, složená z významných akademických pracovníků ústavů fakulty a odborníků z praxe působících na tomto oboru. Pro uvedený obor je současné složení oborové rady následující:

doc. PhDr. Milena Krhutová, Ph.D. - předseda
PhDr. Milan Smutný, Ph.D. - člen interní
PhDr. Ludmila Neuwirthová, Ph.D. - člen interní
doc. Ing. Petr Fiedler, Ph.D. - člen interní
prof. Ing. Jaroslav Boušek, CSc. - člen interní
prof. PhDr. Ludmila Urbanová, CSc. - člen externí
doc. PhDr. Renata Povolná, Ph.D. - člen externí

4. Základní zásady a pravidla studia

Studijní plán je sestaven tak, aby studující postupně získávali znalosti z anglického jazyka v předmětech Praktická angličtina a průběžně si osvojovali problematiku elektrotechniky a informatiky. Výklad v předmětech zaměřených na elektrotechniku a informatiku bude veden v angličtině (70 %], pouze shrnutí problematiky případně diskuse v českém jazyce (30%), což povede k dalšímu rozšíření jazykových znalostí. Předměty teoretické lingvistiky předpokládají vyšší úroveň znalostí angličtiny, a proto jsou zařazeny plánu pro druhý a třetí ročník studia.

Povinné předměty (včetně semestrálního projektu) absolvuje student v semestrech a ročnících tak, jak jsou uvedeny ve studijních plánech. Nezakončí-li student úspěšně povinný předmět předepsaným způsobem, musí si jej zapsat znovu hned v následujícím roce svého studia.

Bakalářská práce navazuje na semestrální projekt, k jejímu řešení lze přistoupit až po úspěšném obhájení semestrálního projektu.

5. Návaznost studia na další typy studijních programů

Absolventi mohou pokračovat studiem navazujícího magisterského studijního programu podobného zaměření na všech vysokých školách např. v navazujícím magisterském studijním programu Překladatelství anglického jazyka akreditovaném na FF MU.

6. Studijní plány

Volitelné všeobecně vzdělávací předměty
Zkr. Název Roč. Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
XCA4 CISCO akademie 4 - CCNP2, 30/52zkUTKO doc. Ing. Radim Burget, Ph.D.3VV  
XPOU Podvojné účetnictví2, 326/26zkUJAZ Ing. Martin Jílek4VV  
XIPD Inženýrská pedagogika a didaktika252/0zkUJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
XPSO Pedagogická psychologie252/0zkUJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
XCA2 CISCO akademie 2 - CCNA2, 326/52zkUTKO Ing. Anna Kubánková, Ph.D.3VV  
HNE2 Cizí jazyk 2 (němčina)20/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček3VV 2
HSP2 Cizí jazyk 2 (španělština)20/26zá,zkUJAZ PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.3VV 2
HRU2 Cizí jazyk 2 (ruština)20/26zá,zkUJAZ PaedDr. Alena Baumgartnerová3VV 2
HZAU Základy účetnictví213/13zá,zkUJAZ Ing. Martin Jílek3VV  
HZFF Základy firemních financí213/13zá,zkUJAZ Ing. Martin Jílek3VV  
BFSL Finanční služby2, 326/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
XTPR Technické právo2, 339/0ICV ThMgr. Milan Klapetek3VV  
XLAD Laboratorní didaktika2, 313/0UJAZ Ing. Martin Jílek0VV  
XEPO Etika podnikání2, 326/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
XKPT Kultura projevu a tvorba textů239/13UJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
- Skupiny volitelných předmětů
Sk. 11 předmět/ů z 3 předmět/ů
Sk. 21 předmět/ů z 3 předmět/ů

7. Anotace předmětů

Analogová technikaHANA13P - 13Lzimní semestrklUMEL3
doc. Ing. Vilém Kledrowetz, Ph.D.
Předmět navazuje a dále rozšiřuje poznatky získané v rámci kurzů Elektronické součástky a Elektrotechnika. Zejména se zaměřuje na konkrétní aplikace a realizaci vybraných lineárních a nelineárních funkčních bloků. Věnuje se přehledu různých typů operačních zesilovačů a seznamuje s dalšími aktivními prvky jako transadmitanční zesilovače, proudové a napěťové konvejory, či napěťové a proudové sledovače.
V rámci laboratorních cvičení studenti prakticky navrhnou vybrané funkční bloky a provedou jejich analýzu.
Angličtina pro ITHEIT52Cjletní semestrzkUJAZ5
Mgr. Magdalena Šedrlová
Předmět se věnuje Angličtině v elektrotechnice a pokrývá hlavní oblasti IT. Jeho účelem je poskytnout studentům slovní zásobu z oblasti IT a seznámit je se specifiky Angličtiny v IT, aby byly schopni komunikovat (všemi formami), diskutovat s diskurzní skupinou IT specialistů a to na takové úrovni, aby byli schopni analyzovat a interpretovat, co se mluvčí dané diskurzní skupiny snaží sdělit a přesně se vyjádřit k diskutovanému tématu a zdůvodnit a obhájit svoje odpovědi.
Angličtina pro inženýryHEFE26Cjzimní semestrzkUJAZ3
Mgr. Magdalena Šedrlová
Předmět HEFE je zaměřen na rozvoj jazykových kompetencí vyžadovaných budoucím pracovním prostředím absolventů. Studenti budou seznámeni s prostředky, funkcemi a stylem odborného jazyka se zvláštním zřetelem na terminologii technických oborů. Výuka je zaměřena na vývoj a výrobní proces, popis a prezentací technologií, zařízení a jejich součástí, popis technických problémů, možných rizik (včetně situací spojených s bezpečností a riziky v pracovním procesu) a jejich řešení. Do výuky jsou zahrnuty poslechové aktivity zaměřené na technické diskuze; mluvní aktivity, během kterých si studenti procvičují jazyk, který se při výuce naučili; relevantní slovní zásoba předkládaná a procvičovaná v profesním kontextu; zajímavá témata a články. Absolvent předmětu bude schopen charakterizovat v angličtině trendy technického vývoje a směřování výroby, což odpovídá požadavkům profilu absolventa bakalářského studia. Svojí náplní předmět zároveň přispívá k lepší zaměstnatelnosti a konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce.
Architektura sítíHARS13P - 13Lletní semestrzá,zkUTKO3
doc. Ing. Vít Novotný, Ph.D.
Telekomunikační sítě, konvergence sítí a integrace služeb. Referenční model datových sítí OSI. Datové sítě, typy a způsoby přenosu dat. Topologie sítí, přenosová média. Propojování sítí - rozbočovače, přepínače, směrovače. Směrování v sítích. Síťové technologie - Ethernet, Token Ring, FDDI, DQDB. Virtuální sítě. Protokolová sada TCP/IP. Internet, elektronická pošta, vzdálený přístup, přenos souborů, služba www - HTTP protokol, HTML. Bezpečnost v datových sítích. Správa datových sítí.
Bakalářská práceHBAP117VBletní semestrUJAZ10
doc. PhDr. Milena Krhutová, Ph.D.
Obsahem předmětu je samostatně napsat bakalářskou práci na odborné téma v angličtině.
CISCO akademie 1 - CCNAXCA126P - 52Lzimní semestrzkUTKO3
prof. Ing. Dan Komosný, Ph.D.
Předmět XCA1 je dělen do dvou částí. V první části předmětu je probírán kurz „Introduction to Networks” (INT), který se zabývá základy síťové komunikace. V druhé části předmětu je probírán kurz „Routing & Switching Essentials” (RS), který se zabývá základy přepínání a směrování v IP sítích. Obsahem laboratorních cvičení je plánování a realizace IP sítí menšího rozsahu.
CISCO akademie 2 - CCNAXCA226P - 52Lletní semestrzkUTKO3
Ing. Anna Kubánková, Ph.D.
Předmět XCA2 je dělen do dvou částí. V první části předmětu je probírán kurz „Scaling Networks” (ScaN), který se zabývá principy škálovatelných sítí. V druhé části předmětu je probírán kurz „Connecting Networks” (CN), který se zabývá technologiemi WAN, virtuálními privátními sítí (VPN), metodami monitorování a odstraňování problémů v IP sítích. Obsahem laboratorních cvičení je konfigurace, analýza, hledání a odstraňování problémů ve větších podnikových IT sítích.
CISCO akademie 3 - CCNPXCA352Lzimní semestrzkUTKO3
doc. Ing. Jan Jeřábek, Ph.D.
Předmět, který je součástí aktuálního a oficiálního Cisco CCNP kurikula, se věnuje praktickým způsobem problémům směrování ve velkých sítích (ISP, WAN), propojování autonomních systémů, redistribuci směrovacích informací a zabezpečenému směrování. Zabývá se také použitím protokolu IPv6 v Internetu.
CISCO akademie 4 - CCNPXCA452Lletní semestrzkUTKO3
doc. Ing. Radim Burget, Ph.D.
Předmět seznamuje studenty s konfigurací přepínačů na vrstvě L2 a L3, vytváření VLAN sítí. Obsahuje konfiguraci STP a RSTP, zabývá se zálohování zařízení a síťových zdrojů. Součástí kurzů je konfigurace přepínačů pro přenos napájení PoE, vytváření bezdrátových VLAN sítí. Předmět obsahuje techniky pro zabezpeční přepínačů.
CISCO akademie 5 - CCNPXCA552Lzimní semestrzkUTKO3
Ing. Anna Kubánková, Ph.D.
Předmět se zabývá řešením problému v sítích LAN. Konkrétně jsou řešeny problémy s VLAN sítěmí, s Trunk spoji, s VTP a STP protokolem. Na 3. vrstvě se problematika řešení probléml týká protokoů EIGRP, OSPF, BGP. Dále jsou řešeny problémy se zabezpečením sítě a ACL, NAT a DHC službou. Laboratorní cvičení vždy začíná přednáškou na dané téma a následně pak studenti ve skupinách řeší problémy v síti. Předmět je posledním předmětem z řady Cisco předmětů XCA na FEKT, VUT.
Cizí jazyk 1 (němčina)HNE126Cjzimní semestrklUJAZ3
Mgr. Pavel Sedláček
Cílovou skupinou kurzu jsou studenti-začátečníci.Kurz zahrnuje úvod do studia jazyka s důrazem na poslech a gramatiku.Výuka je směrována na rychlé a přímé osvojení komunikativních návyků v každodenních situacích.
Cizí jazyk 1 (ruština)HRU126Cjzimní semestrklUJAZ3
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Kurs je určen pro začátečníky v ruském jazyce.
Výuka je založena na rozvíjení komunikativní kompetence,a to zejména v poslechu s porozuměním a v hovoru ve spojení s dovednostmi čtení a psaní.
Vzhledem ke specifičnosti počáteční fáze výuky se klade(zejména v úvodních lekcích)velký důraz na zvukovou a grafickou stránku jazyka.
Jazykové učivo je úzce spjato s poznatky mimojazykovými,v nichž zaujímají důležité místo hlavně údaje ze soudobých i starších ruských reálií.
Cizí jazyk 1 (španělština)HSP126Cjzimní semestrklUJAZ3
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Nový komunikativní kurs španělštiny pro začátečníky bude zahrnovat nácvik výslovnosti, základy gramatiky, konverzaci v každodenních situacích,čtení a poslech. Pro výuku budou m.j. zapůjčeny originální španělské učebnice, bude použito audio i video.
Cizí jazyk 2 (němčina)HNE226Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
Mgr. Pavel Sedláček
Kurs navazuje na předchozí studium na střední škole.
Probíraná mluvnice je účinně využívána v poslechových a komunikativních aktivitách, zaměřených na běžné každodenní situace.
Cizí jazyk 2 (ruština)HRU226Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Výuka je založena na rozvíjení komunikativní kompetence,a to zejména v poslechu s porozuměním a v hovoru ve spojení s dovednostmi čtení a psaní.
Vzhledem ke specifičnosti počáteční fáze výuky se klade(zejména v úvodních lekcích)velký důraz na zvukovou a grafickou stránku jazyka.
Jazykové učivo je úzce spjato s poznatky mimojazykovými,v nichž zaujímají důležité místo hlavně údaje ze soudobých i starších ruských reálií.
Cizí jazyk 2 (španělština)HSP226Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Kurs navazuje na HSP1,rozšiřuje komunikativní schopnosti,uvádí nové jazykové jevy a rozvíjí již získané jazykové dovednosti : užití slovní zásoby a gramatických struktur v komunikaci, nácvik poslechu s porozuměním s využitím náročnějších audio i video materiálů a nácvik porozumění textu s využitím slovníku. Budou zapůjčeny originální španělské učebnice.
Digitální obvody a mikroprocesoryHDOM26P - 13COZletní semestrzá,zkUMEL4
doc. Ing. Pavel Šteffan, Ph.D.
Číselné a kódové soustavy pro digitální obvody. Logické funkce a jejich realizace, minimalizace. Přehled digitálních obvodů v různých technologiích. Digitální paměti. Programovatelná logická pole. Úvod do mikroprocesorové techniky. Zobrazení informace v počítači. Struktura a činnost vybraného mikroprocesoru. Instrukční soubor mikroprocesoru ve vazbě na jeho technické vybavení, vývojové prostředky. Vnitřní a vnější paměti, vstupní a výstupní bloky, programovatelné periferní obvody, připojování V/V zařízení.
Diskurzní analýzaHDAN13P - 26Cjletní semestrzá,zkUJAZ5
Mgr. Petra Zmrzlá, Ph.D.
Obsahem předmětu je vysvětlení a praktické procvičení metod analýzy odborného diskurzu v angličtině a využití analýzou získaných výsledků při překladu, tvorbě a porozumění různých typů textů, především pak z oblasti elektrotechniky.
Elektrické strojeHESB13P - 13COZletní semestrzá,zkUVEE3
doc. Ing. Čestmír Ondrůšek, CSc.
1) Seminář - úvod
2) Elektromechanické přeměna energie
3) Transformátory - teorie, náhradní schéma
4) Transformátory - měření, provozní vlastnosti
5) Asynchronní stroje - teorie, princip činnosti
6) Asynchronní stroje - náhradní schéma
7) Asynchronní stroje - momentové rovnice, provozní vlastnosti
8) Synchronní stroje - princip činnosti, náhradní schéma
9) Synchronní stroje - pracovní charakteristiky, spolupráce se sítí
10) Stejnosměrné stroje - princip činnosti, základní vztahy
11) Stejnosměrné stroje - náhradní schéma, provozní vlastnosti
12) Seminář
13) Seminář
Elektromagnetické vlny a vedeníHEVA13P - 13Cpletní semestrzá,zkUREL3
prof. Dr. Ing. Zbyněk Raida
Mobilní komunikační systémy využívají šíření elektromagnetických vln prostředím. K vysílání a přijímaní vln je zapotřebí navrhnout vhodné antény. Antény je nutno vhodným vedením spojit s vysokofrekvenčními vysílacími a přijímacími obvody. Šíření vln, antény a vedení lze numericky modelovat ve vhodných počítačových programech. V předmětu se snažíme tuto problematiku jasně a názorně přiblížit studentům.
Elektronické součástkyHESO13P - 13COZletní semestrzá,zkUMEL3
prof. Ing. Jaroslav Boušek, CSc.
Základy fyziky polovodičů. Přechod PN. Polovodičová dioda. Bipolární tranzistor. Unipolární tranzistory. Spínací prvky. Optoelektronické prvky.
ElektrotechnikaHELE13P - 26Lzimní semestrzá,zkUTEE4
doc. Ing. Petr Marcoň, Ph.D.
Předmět se věnuje základům elektrotechniky a zejména teorii elektrických obvodů. Na začátku je probrán historický vývoj elektrotechniky, následuje úvod do analýzy lineárních obvodů ve stacionárním i harmonickém ustáleném stavu, včetně trojfázové soustavy. Další části předmětu se věnují magnetickým obvodům a teorii homogenního přenosového vedení. Důležitou součástí předmětů jsou laboratorní cvičení a výpočetní cvičení, ve kterých se studenti procvičí v aplikaci získaných teoretických poznatků. Laboratorní i výpočetní cvičení vždy logicky navazují na přednášky. Důraz je kladen na jazykovou část předmětu, veškeré studijní materiály jsou v angličtině.
Etika podnikáníXEPO26Pletní semestrUJAZ2
Ing. Martin Jílek
Etika - základní pojmy, hospodářská etika, firemní ektika. Firemní komunikace. Praní špinavých peněz, korupce, lobbing a jiné negativní ekonomické projevy ve společnosti. Právní prostředí v České republice - základní pojmy, některé problémové oblasti práva. Modelové situace v rámci nácviku komunikačních dovedností. Etiketa - nejčastější situace. Kulturní a ekonomické odlišnosti v Evropě, popř. v jiných zemích světa.
Finanční službyBFSL26Pletní semestrUJAZ2
Ing. Martin Jílek
Kurz seznamuje s nejpoužívanějšími instrumenty v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví, a to se zaměřením jak na individuální, tak korporátní klientelu. Dále také budou krátce zmíněny další finanční instituce v rámci ČR a jejich hlavní funkce, např. factoringové a leasingové společnosti, podílové a penzijní fondy, stavební spořitelny. Studenti tak získají základní dovednosti v oblasti rozhodování při výběru zdrojů financování nebo naopak při investování dočasně volných prostředků. Také se zorientují v systému pojistných produktů tak, aby byli schopni vhodně předcházet rizikům.
Fyzika v elektrotechniceHFYZ26P - 13COZ - 13Lzimní semestrzá,zkUFYZ5
doc. Ing. Karel Liedermann, CSc.
Obsahem předmětu jsou fyzikální základy elektrotechniky, jak slaboproudé, tak i silnoproudé. Studentům je podán přehled základů mechaniky hmotné částice a tuhého tělesa, teorie elektromagnetického pole, kmitů a vlnění a optiky. Závěrečná přednáška je věnována úvodu do kvantové mechaniky, tak aby studenti měli tomto tématu povědomí a aby věděli o existenci a základech popisu kvantových jevů.
Inženýrská pedagogika a didaktikaXIPD52Pletní semestrzkUJAZ5
Ing. Martin Jílek
IPD se zabývá v souladu se základy obecné pedagogiky všemi návaznými oblastmi studia a specifikací vlivů technických obsahů a jejich ovlivnění výukovými metodami. Jsou specifikovány cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům s respektováním jejich hierarchie. Struktura přednášek zohledňuje odbornosti účastníků studia.
Jazyk jako diskurz ve vědě a techniceHJDT13P - 39Cjletní semestrzá,zkUJAZ5
doc. PhDr. Milena Krhutová, Ph.D.
Kurz se zabývá odborným stylem používaným v technických, populárně vědeckých a vědeckých textech, obzvláště textech elektrotechnických, dále úvodem do stylistiky, základními pojmy a klasifikací stylů,dále se zabývá stupni formálnosti stylu typického pro elektrotechnické texty a výkladem typických lexikálních, gramatických a dalších jevů v technických textech. Uvedený teoretický výklad bude doložen množstvím příkladů a bude doprovázen četbou technických textů za využití čtecích technik a strategií a rozborem těchto textů. Kromě lingvistických prostředků budou vysvětleny základy pragmatiky a extralingvistických prostředků.
Jazyk odborného stylu v češtině a angličtiněHSCA13P - 26COZzimní semestrzá,zkUJAZ4
Mgr. Miroslav Kotásek, Ph.D.
Na praktických ukázkách seznamuje předmět studenty se základními vlastnostmi a náležitostmi textů používaných v odborném či akademickém stylu, a to z hlediska funkčního, historického nebo pragmatického, poukazuje na rozdílnosti v přístupech české a anglické stylistiky k problematice textu, nebo na rozdíly odoborného stylu v humanitních a přírodních vědách, jejich příčiny a důsledky.
Komunikace v manažerské praxiHKMP26COZzimní semestrzá,zkUJAZ3
Ing. Martin Jílek
Kurz se zaměřuje na praktický výcvik manažerských dovedností posluchačů v oblastech psychologie komunikace, sociální percepce a vedení pracovních týmů. Výuka je realizována pomocí seminárních cvičení s psychologickým obsahem. Součástí výuky jsou teoretické vstupy z oblasti psychologie komunikace a manažerské psychologie.
Komunikační systémyHKSY13P - 13COZletní semestrzá,zkUREL3
prof. Ing. Aleš Prokeš, Ph.D.
Studenti seznámí nejprve se strukturou obecných analogových a digitálních komunikačních systémů (blokové schéma, základní funkce). Kurs pokračuje probíráním funkcí stavebních bloků a metod zpracování signálů (zdrojové kódování, šifrování kanálové kódování, modulace, synchronizace, atd.). Nakonec získají studenti přehled o typech a konkrétních představitelích současných komunikačních systémů.
Kontrastivní analýza odborných textůHCAT26P - 26COZletní semestrzá,zkUJAZ5
Mgr. Miroslav Kotásek, Ph.D.
V přednáškách a cvičeních nabízí tento předmět studentům hlubší pohled na vyjadřovací možnosti angličtiny a češtiny prostřednictvím srovnání jejich výrazových prostředků. Základním jazykovým materiálem jsou odborné texty, které umožňují jak analýzu obecně jazykových prostředků, tak prostředků typických pro odborný styl. Přednáška vždy přináší seznámení s danými jevy, kterým se poté věnuje praktická pozornost při práci s texty v jednotlivých seminářích.
Kultura projevu a tvorba textůXKPT26P - 26COZzimní semestrUJAZ5
Ing. Martin Jílek
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Kulturní studia 1HAC126P - 26Cjzimní semestrzkUJAZ5
Mgr. Pavel Sedláček
Kulturní studia jsou nedílnou a významnou součástí studia jazyka. Studentům poskytují nezbytné a důležité kulturní pozadí, jakož i reálie a zvyky jednotlivých zemí. Tento kurz se zabývá kulturním, politickým, jazykovým a geografickým pozadím Spojeného království, anglofonních severoamerických zemí - USA a Kanady a vybraných zemí EU a Britského společenství národů. Studenti si osvojí zvláštnosti jednotlivých regionů jak v kulturní oblasti, tak v oblasti jazykové
Kulturní studia 2HAC226P - 26Cjletní semestrzkUJAZ5
M. A. Kenneth Froehling
Kulturní studia jsou nedílnou a významnou součástí studia jazyka. Studentům poskytují nezbytné a důležité kulturní pozadí, jakož i reálie a zvyky jednotlivých zemí. Tento kurz se zabývá kulturním, politickým, jazykovým a geografickým pozadím Spojeného království, anglofonních severoamerických zemí - USA a Kanady a vybraných zemí EU a Britského společenství národů.
Laboratorní didaktikaXLAD13Pletní semestrUJAZ0
Ing. Martin Jílek
- Uplatňování audiovizuálních informací ve výuce
- Specifika didaktické a výpočetní techniky
- Pedagogické funkce didaktické techniky
- Zpětná projekce a její výhody-projekční plochy
- Internet, webové stránky
- Prezentační programy, metodika vytváření počítačových prezentací
- Multimédia ve výuce
- Digitální fotografování - podpora výuky
- Tvorba didaktických náplní, možnosti lektora
Lingvistická pragmatikaHPRA26Pzimní semestrzkUJAZ4
Mgr. Jaromír Haupt, Ph.D.
Obsahem předmětu je pochopení pragmatických kategorií jazyka, zejména pragmatického významu, který je interpretován mimojazykovými prostředky, uvědomělé používání kooperativního principu a modulace výpovědní síly. Znalost těchto kategorií usnadní uživatelům jazyka jeho promyšlené používání při odborném pracovním jednání jak ústním, tak písemném.
Matematika v elektrotechnice 1HMA126P - 26Cpzimní semestrzá,zkUMAT5
RNDr. Petr Fuchs, Ph.D.
Vektory, lineární kombinace, lineární závislost. Matice a soustavy lineárních rovnic. Limita, spojitost, derivace, průběh funkce. Primitivní funkce, neurčitý integrál. Určitý integrál a jeho aplikace. Číselné řady.
Materiály a technická dokumentaceHMTD13P - 6Cp - 7Lletní semestrzá,zkUETE3
doc. Ing. Jiří Vaněk, Ph.D.
Materiály pro elektrotechniku a elektroniku, klasifikace. Elektricky vodivé a odporové materiály. Supravodivost. Feromagnetické a ferimagnetické materiály. Polovodičové materiály. Dielektrické a izolační materiály. Normalizace dokumentů (ISO, EN, IEC, ETS, ČSN). Výkresy součástí a sestavení. Schémata v elektrotechnice. Dokumentace pro desky plošných spojů (DPS). Textové dokumenty a grafické prvky. Počítačové podpory pro tvorbu dokumentace. Řízení a správa podnikových dat.
Metodika překladuHMPR26Szimní semestrzkUJAZ4
Mgr. Radek Vogel, Ph.D.
Studenti budou v kursu seznámeni se základními pojmy z oboru překladatelství a překladatelské teorie a se stručným přehledem vývoje přístupů k překládání. Jelikož v kursu je kladen velký důraz na zvládnutí cílového jazyka, napíší si studenti na jeho počátku krátký test z češtiny, podle nějž si udělají představu o úrovni své mateřštiny. Těžiště kursu spočívá v překládání různých typů textu a ve srovnávání odlišných překladatelských postupů a metod. Teoretický základ získají studenti zčásti studiem zadané literatury, zčásti budou příslušné teoretické pasáže probrány nebo připomenuty při diskusi nad studentskými překlady.
Mluvnická cvičeníHGRS26Cjzimní semestrklUJAZ2
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Kurz anglického jazyka pro středně pokročilé studenty. Tento kurz je zaměřen na procvičení a upevnění znalostí gramatického systému daného jazyka.
Měření v elektrotechniceHMVA13P - 13COZzimní semestrzá,zkUTEE3
doc. Ing. Jan Mikulka, Ph.D.
Předmět je zaměřen na problematiku měření elektrických, magnetických a neelektrických veličin. V první části semestru jsou studenti seznámeni se základy metrologie, tak aby byli schopni zhodnotit přesnost měřicí metody a měřicích přístrojů analogových i číslicových. V dalších částech jsou vysvětleny principy, konstrukce a charakteristiky měřicích přístrojů, vzorkovaní, A/D a D/A převodníků, osciloskopů a čítačů. Téměř polovina semestru je věnována měřicím metodám měření napětí, proudu, kmitočtu, časového intervalu, fáze, výkonu, odporů, kapacity, indukčnosti a rezonančního kmitočtu, magnetických veličin, neelektrických veličin.
V laboratorním cvičení si studenti v praxi ověřují znalosti získané na přednáškách: realizaci měřicí metody, výběr vhodných měřicích prostředků, vlastní měření a vyhodnocení přesnosti formou vyjádření nejistot.
Obchodní angličtinaHBEN26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
Mgr. Ing. Eva Ellederová, Ph.D.
Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech. Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti.

Odborná praxeHODP80PXletní semestrUJAZ0
doc. PhDr. Milena Krhutová, Ph.D.
Obsahem předmětu je získat praktické zkušenosti o pracovním běhu firmy, jejímž provozním jazykem je angličtina. Student se seznámí jak s ústním pracovním jednáním se spolupracovníky i zákazníky, tak i s písemnými dokumenty firmy včetně eletronických dopisů v angličtině.
Pedagogická psychologieXPSO52Pletní semestrzkUJAZ5
Ing. Martin Jílek
Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.

Podvojné účetnictvíXPOU26P - 26COZletní semestrzkUJAZ4
Ing. Martin Jílek
Kurz je jednosemestrový a posluchači se postupně seznámí s rozvahou, jejím rozepsáním do účtů, ovládnou princip podvojného účtování, naučí se sestavit výsledovku a účetní závěrku.
Počítače a programováníHPOP13P - 26Cpletní semestrklUBMI4
prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.
Předmět je věnován základním principům počítačových technologií. Je orientován na získání znalostí o zobrazení číselné a znakové informace, kódování informace, algoritmizaci, počítačových sítích, struktuře počítačů, základům objektově orientového programování a praktických znalostí programování v programovém prostředí MATLAB.
Praktická angličtina 1HPA152Cjzimní semestrzkUJAZ5
PhDr. Milan Smutný, Ph.D.
Kurz angličtiny zaměřený na rozvoj všech jazykových kompetencí od úrovně B1 a směřuje k úrovni B2 SERR. Vychází z materiálů a požadavků mezinárodních zkoušek z anglického jazyka.

Praktická angličtina 2HPA252Cjletní semestrzkUJAZ5
PhDr. Milan Smutný, Ph.D.
Kurz angličtiny zaměřený na rozvoj všech jazykových kompetencí na úrovni B2 SERR. Vychází z materiálů a požadavků mezinárodních zkoušek z anglického jazyka. Kurz navazuje na kurz Praktická angličtina 1 (HPA1).
Praktická angličtina 3HPA352Cjzimní semestrzkUJAZ5
Mgr. Ing. Eva Ellederová, Ph.D.
Kurz angličtiny zaměřený na rozvoj receptivních a produktivních řečových dovedností směřující od úrovně B2 k úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR). Vychází z materiálů a požadavků mezinárodních zkoušek z anglického jazyka.
Praktická angličtina 4HPA452Cjletní semestrzkUJAZ5
Mgr. Ing. Eva Ellederová, Ph.D.
Kurz angličtiny zaměřený na rozvoj receptivních a produktivních řečových dovedností na úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky (SERR). Vychází z materiálů a požadavků mezinárodních zkoušek z anglického jazyka. Kurz navazuje na kurz Praktická angličtina 3 (HPA 3).

Praktická angličtina 5HPA539Cjzimní semestrzkUJAZ4
Mgr. Pavel Reich, Ph.D.
Předmět HPA5 je zaměřen na rozvoj jazykových kompetencí v anglickém jazyce na úrovni C1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Předmět je rozdělen do tří složek: 1) akademické psaní (rozlišení formálního a neformálního jazyka, hlavní rysy akademického jazyka, parafráze, struktura akademického textu, abstrakt atd.), 2) jazykové dovednosti související s hledáním zaměstnání (CV, cover letter, pracovní pohovor) a 3) četba beletrie za účelem rozvoje slovní zásoby.
Projektové řízeníHPRR13P - 13COZzimní semestrzá,zkUJAZ3
Ing. Martin Jílek
Předmět bude obsahovat zejména tyto hlavní pasáže:
- jak projekt správně naplánovat a řídit;
- jak identifikovat klíčová rizika projektu a řešit vzniklé problémy;
- jak vytvořit efektivní tým, správně komunikovat a vést porady;
- jak naplnit účel projektu a dosáhnout požadovaného výsledku.
Překladatelský seminářHTRS26Sletní semestrzkUJAZ3
Mgr. Radek Vogel, Ph.D.
Seminář přináší základní orientaci v nejzávažnějších otázkách teorii překladu. Především však pratickou formou procvičuje problémové oblasti při překládání anglických odoborných textů do češtiny a obráceně, ať už co se týče překladu gramatických jevů, slovní zásoby, nebo prostředků stylotvorných.
Semestrální práceHSEP65PRzimní semestrklUJAZ5
doc. PhDr. Milena Krhutová, Ph.D.
Obsahem výuky je nácvik psaní závěrečné práce
Seminář k bakalářské práciHBTS39Cjletní semestrzá,zkUJAZ5
doc. PhDr. Milena Krhutová, Ph.D.
Kurz slouží jako příprava pro psaní závěrečné práce studijního cyklu. Studenti se seznamují s metodologickými aspekty výzkumu, s tvorbou rozsáhlého akademického textu a s formálními náležitostmi práce. Procvičují probíraná témata a také předkládají
rané fáze přípravy vlastní závěrečné práce (formulace problému, sestavení bibliografie tématu, sběr materiálu).
Signály a systémyHSIS26Pzimní semestrzá,zkUAMT3
prof. Ing. Pavel Jura, CSc.
Předmět poskytuje úvod to teorie lineárních, časově invariantních spojitých a diskrétních signálů a systémů. Posluchači jsou seznámeni s používanými metodami pro popis a analýzu těchto signálů a systémů jako jsou: časové funkce a řady, frekvenční obrazy, Fourierovy řady, vzorkování, transformace (Laplaceova, Fourierova, Z), diferenciální a diferenční rovnice. Pomocí těchto metod se pak zkoumají základní charakteristiky signálů a systémů jako jsou: linearita, časová invariantnost, kauzalita, stabilita, výkon, aj.
Technické právoXTPR39Pletní semestrICV3
ThMgr. Milan Klapetek
Občanské právo jako soubor osobních, osobnostních a majetkových práv a povinností. Pojem, struktura a formy dané základními zásadami, vztahy a právy včetně aplikace občanského práva hmotného a procesního.
Trestní právo, jeho struktura, základní zásady jakož i vlastní trestněprávní instituty.
Výroba a distribuce elektrické energieHVDE13P - 26Sletní semestrzá,zkUEEN4
prof. Ing. Petr Toman, Ph.D.
Základní principy výroby elektrické energie. Principy a technologie jednotlivých druhů výroben elektrické energie. Členění elektrizační soustavy. Problémy distribuce elektrické energie.
Základy firemních financíHZFF13P - 13COZletní semestrzá,zkUJAZ3
Ing. Martin Jílek
Student bude seznámen s právními mantinely podnikání v ČR, se základními hospodářskými ukazately firmy včetně souvisejících účetních dokumentů. Také budou přednesy informace o nejčastějších zdrojích a formách financování firmy. Výuka bude doplněna o aktuální příklady z praxe.
Základy účetnictvíHZAU13P - 13COZletní semestrzá,zkUJAZ3
Ing. Martin Jílek
Kurz je jednosemestrový a posluchači se postupně seznámí s rozvahou, jejím rozepsáním do účtů, ovládnou princip podvojného účtování, naučí se sestavit výsledovku a účetní závěrku. Okrajově budou také seznámeni se systémem daňové evidence.
Úvod do lingvistikyHILS26Pzimní semestrzkUJAZ3
PhDr. Milan Smutný, Ph.D.
Základy jazykovědy jako vědecké disciplíny a její stručné dějiny. Základní poznatky o jazyce, jeho analýze a studiu. Terminologie jazykovědy. Představení jazyka jako systému a jako prostředku komunikace. Funkce a význam jazyka, vztah jazyka, myšlení a společnosti. Seznámení s úrovněmi a metodami vědeckého rozboru jazyka.
Čeština pro překladatelskou praxiHCPP13P - 13COZzimní semestrzá,zkUJAZ3
Mgr. Miroslav Kotásek, Ph.D.
Předmět seznamuje studenty s různými teoretickými i praktickými nástroji, které lze při překladání využít. Předmět prohlubuje povědomí o rozdílech mezi českým a anglickým slovosledem, poskytuje úvod do interpretace a porozumění textu a je zaměřen také na praktické dovednosti tvorby správného českého textu - ať už z hlediska stylistického, gramatického, nebo pravopisného.
Řízení a regulaceHRRE13P - 13Cpzimní semestrzá,zkUAMT3
doc. Ing. Petr Blaha, Ph.D.
Základní pojmy v teorii řízení.Řízení v otevřené smyčce a se zpětnou vazbou.Jednoduché regulátory reléového a proporcionálního typu(spojité i diskrétní).Metody popisu, analýzy a syntézy regulačních obvodů. Stabilita systémů se zpětnou vazbou. Ustálené a dynamické odchylky. PID regulátory. Hlavní typy rozvětvených obvodů.Číslicové regulátory PSD.

8. Praxe

V bakalářském studijním programu je zahrnuta odborná praxe studenta v rozsahu 2 týdnů. Praxe může být absolvována v institucích, podnicích a firmách v oblasti výroby, provozu, výzkumu a obchodu se zaměřením do oblasti elektrotechniky, a to v tuzemsku i v zahraničí. Praxi si zařizuje student sám a je třeba ji konat mimo dobu pravidelné výuky (zejména v letním prázdninovém období) od začátku do konce bakalářského studia. Za praxi je možno uznat i studijní pobyt na zahraniční univerzitě realizovaný v rámci výměnných studijních programů.

9. Státní závěrečná zkouška

Státní závěrečná zkouška se skládá z částí:
- prezentace a obhajoba zpracované bakalářské práce v anglickém jazyku před komisí pro státní závěrečné zkoušky,
- zkouška z anglického jazyka na úrovni C1,
- zkouška z vybraných témat oborově orientovaných předmětů v angličtině.
Obhajoba BP probíhá formou ústní prezentace a následné diskuse zpracovaného tématu v anglickém jazyce. Téma bakalářské práce bude zadáno z oblasti odborné - elektrotechnika, informatika.
Cílem bude zpracování podrobného rozboru odborně zaměřené problematiky, rešerše a diskuse současného stavu v anglickém jazyce. Důraz bude kladen zejména na jazykově správné zpracování zadaného tématu, nicméně bude hodnocena také správnost obsahu. Vedoucí práce garantuje jazykovou úroveň, konzultant garantuje odbornou úroveň.

Zkouška z anglického jazyka ověřuje všechny jazykové kompetence na úrovni C1 podle SERR se zaměřením na použití jazyka v oblastech stanovených cílem oboru a profilem absolventa. Zkouška se skládá z části ústní a písemné.
Část písemná se skládá ze tří částí:
1) Samostatná písemná práce. Požadovaný útvar vypracovaný na zadané téma ověřující jazykové kompetence a znalosti kultury a reálií anglicky mluvících zemí a evropských zemí v rozsahu studia. Geografie a historie. Politické a právní systémy. Koloniální minulost a její dopady do současnosti. Evropská Unie – její historie a současnost, její struktura a úloha ve světovém politickém dění. Vzdělávání a pracovní uplatnění v EU. Umění (literatura, film, divadlo, hudba). Média a jejich role ve společnosti. Sport a volný čas. Kulturní rozdíly a jejich vliv na komunikaci v obchodě. Multikulturní společnost. Anglický jazyk a jeho charakteristika, anglický jazyk jako Lingua Franca.
2) Čtení, porozumění textu a práce s textem ověřující jazykové kompetence a znalosti jazykovědných disciplín v rozsahu studia. Lingvistická charakteristika angličtiny. Klasifikace a typologie jazyků. Morfologie a tvoření slov v angličtině. Text, diskurzní analýza, kontext, koheze, koherence. Odborná terminologie. Stylistika. Analýza odborného technického textu. Lingvistická pragmatika. Lingvistické a pragmatické aspekty významu a jejich aplikace při praktickém překladu, profesní schémata. Formulace a úprava anglických dokumentů.
3) Test ověřující jazykové kompetence a znalosti jazykovědných disciplín v rozsahu studia. Obsah společný s bodem 2.
Ústní zkouška
Ústní zkouška ověřuje jazykové kompetence na požadované úrovni. Posuzováno bude užití gramatických struktur, rozsah slovní zásoby, stavba věty, schopnost vyjadřovat a obhajovat své názory a myšlenky a schopnost reagovat, plynulost projevu a fonetická stránka projevu.
Věda a technika, její historie, vývoj a vliv na život společnosti. Životní styl, životní podmínky, rodina, sociální vztahy. Školství, vzdělání, vysoké školy a zaměstnání. Politický systém, státní správa, Evropská Unie. Kultura a umění. Doprava, cestování a související služby. Média a jejich role ve společnosti. Technické prostředky komunikace a faktory ovlivňující komunikaci. Životní prostředí a jeho ochrana, vztah vědy, techniky a životního prostředí. Zdraví a jeho ochrana, věda a technika ve zdravotnictví. Obchod, ekonomika, finance, bankovní služby, reklama. Negativní jevy ve společnosti, jejich řešení a související právní otázky.
Zkouška z vybraných témat oborově orientovaných předmětů v angličtině je pouze ústní a probíhá formou interpretace zadaného odborného tématu v anglickém jazyce.