Příručka oboru

Elektrotechnika, elektronika, komunikační a řídicí technika (EEKR-ML1)

Magisterský navazující studijní program

Kombinované studium

ZÁKLADNÍ INFORMACE O OBORU

Biomedicínské a ekologické inženýrství (ML1-BEI)

akademický rok 2017/2018

Obsah
  1. Charakteristika a cíle oboru
  2. Profil a uplatnění absolventa
  3. Oborová rada
  4. Základní zásady a pravidla studia
  5. Návaznost studia na další typy studijních programů
  6. Studijní plány
  7. Anotace předmětů
  8. Praxe
  9. Státní závěrečná zkouška

1. Charakteristika a cíle oboru

Studijní obor Biomedicínské a ekologické inženýrství (BEI) je zaměřen na výchovu inženýra s orientací na mezioborou oblast biomedicínských a ekologických aplikací elektroniky a kybernetiky. Absolvent ovládá teoretické i praktické aspekty obecné elektronické inženýrské praxe a navíc je seznámen se zvláštnostmi aplikací v oblasti biomedicínského resp. klinického a ekologického inženýrství. Vedle technických obecných a specializovaných předmětů oblasti elektroniky a kybernetiky absolvuje student ucelený soubor biomedicínsky a ekologicky orientovaných předmětů, přednášených význačnými lékaři, biofyziky a environmentalisty. Student získá široké obecně použitelné znalosti z oblasti přístrojové a měřicí techniky, zpracování a analýzy měřicích dat, signálů a obrazů, a rovněž o aplikacích umělé inteligence k řešení složitých a neurčitých problémů charakteristických pro humanitní oblast. Ve specializovaných předmětech se seznámí s diagnostickou technikou pro lékařské i ekologické aplikace, se specielními zobrazovacími systémy, s terapeutickou, protetickou a laboratorní technikou, se zásadami návrhu technických systémů pro zdravotnictví, environmentalistiku a jiné humanitně orientované oblasti. Z uživatelského hlediska se také důkladně seznámí s informatizací zdravotnictví a ekologie. Absolventi oboru se mohou dík širokému obecnému základu studia, zajišťujícímu vysokou adaptabilitu, uplatnit v různých oblastech slaboproudé elektrotechniky, elektroniky a kybernetiky. Jejich mezioborové studium a stáže na klinických a ekologických pracovištích jim navíc umožňují efektivní komunikaci s medicínskými a ekologickými specialisty. Ve všech těchto oblastech jsou rovněž schopni zastávat vyšší technické řídicí a manažerské funkce.

2. Profil a uplatnění absolventa

Student získá široké obecně použitelné znalosti z oblasti přístrojové a měřicí techniky, zpracování a analýzy měřicích dat, signálů a obrazů, a rovněž o aplikacích umělé inteligence k řešení složitých a neurčitých problémů charakteristických pro humanitní oblast. Ve specializovaných předmětech se seznámí s diagnostickou technikou pro lékařské i ekologické aplikace, se specielními zobrazovacími systémy, s terapeutickou, protetickou a laboratorní technikou, se zásadami návrhu technických systémů pro zdravotnictví, environmentalistiku a jiné humanitně orientované oblasti. Z uživatelského hlediska se také důkladně seznámí s informatizací zdravotnictví a ekologie.
Absolventi oboru se mohou dík širokému obecnému základu studia, zajišťujícímu vysokou adaptabilitu, uplatnit v různých oblastech slaboproudé elektrotechniky, elektroniky, kybernetiky a aplikované informatiky. Jejich mezioborové studium a stáže na klinických a ekologických pracovištích jim navíc umožňují efektivní komunikaci s medicínskými a ekologickými specialisty.
Absolventi oboru biomedicínského a ekologického inženýrství mohou uplatnit získané specielní znalosti zejména při zaměstnání v oblasti zdravotnictví (nemocnice, kliniky, výzkumné ústavy), ve výrobních podnicích lékařské techniky, v institucích, zajišťujících diagnostiku a ochranu životního prostředí. Široký základ studia jim však umožňuje pracovat i mimo tuto oblast, jako inženýři-elektronici, zaměření na přístrojovou, měřicí a mikroprocesorou techniku a na využití informačních technologií. Ve všech těchto oblastech jsou rovněž schopni zastávat vyšší technické řídicí a manažerské funkce.

3. Oborová rada

Za obsahovou náplň a organizační zajištění studia každého oboru studijního programu odpovídá oborová rada, složená z významných akademických pracovníků ústavů fakulty a odborníků z praxe působících na tomto oboru. Pro uvedený obor je současné složení oborové rady následující:

prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D. - předseda
doc. Ing. Radim Kolář, Ph.D. - člen interní
doc. Ing. Jiří Rozman, CSc. - člen interní
prof. Dr. Ing. Zbyněk Raida - člen interní
prof. Ing. Pavel Jura, CSc. - člen interní
prof. Ing. Jiří Jan, CSc. - člen interní

4. Základní zásady a pravidla studia

V případě, kdy počet studentů zapsaných do 1. ročníku oboru je nízký nebo garantující ústav nemůže výuku oboru z ekonomických nebo personálních důvodů zajistit, může předseda oborové rady navrhnout děkanovi, aby obor nebyl v daném akademickém roce otevřen. Rozhodnutí děkana je konečné. Zapsaným studentům bude nabídnuta možnost studia jiného oboru nebo programu, případně jiné formy studia.

Z důvodu rozdílných forem výuky mají studenti kombinované formy studia přesně stanovenou strukturu předmětů, které by měli během každého semestru absolvovat. Nemohou si tedy volitelné předměty vybírat (jako studenti prezenčního studia), ale příslušná oborová rada vybere z nabídky volitelných předmětů takové, které pro daný obor považuje za nejvhodnější, při dodržení jejich potřebné kreditové skladby. Proto studenti kombinovaného studia neprovádí registraci předmětů !! Zápis předmětů jim IS VUT provede automaticky. Pouze v případě, kdy student musí absolvovat předmět(y) z předchozího akademického roku (rozvolnění studia) nebo při zápisu předmětů cizího jazyka, je nutné zápis předmětů upravit.

V této pevné struktuře předmětů je zařazen i předmět angličtiny s názvem Angličtina pro život (English for Life) LEFE se 4 kredity, ze kterého musí student vykonat zkoušku. Výuka jazyků není zahrnuta do rozvrhu kombinovaného studia. Student se ke zkoušce připraví buď individuálně nebo může, po předchozí individuální domluvě na UJAZ, navštěvovat výuku uvedeného předmětu společně se studenty prezenčního studia (v pracovní dny, podle daného rozvrhu). Výuka cizích jazyků na VUT v Brně se řídí Směrnicí rektora č.34/2005.
Pokud je student připraven ke zkoušce z cizího jazyka, dostaví se na Ústav jazyků (UJAZ), kde si individuálně domluví termín zkoušky. Zkoušku je možné vykonat ve zkouškovém období zimního i letního semestru (např. společně se studenty prezenčního studia).
Vedoucí Ústavu jazyků (UJAZ) může místo povinné zkoušky z cizího jazyka uznat studentovi všeobecnou státní zkoušku vykonanou na jazykové škole nebo mezinárodní zkoušky FCE, CAE, CPE, případně i jiné. Složení uvedených zkoušek musí student prokázat.

Všechny předměty absolvuje student v semestrech a ročnících tak, jak jsou uvedeny ve studijním plánu v této příručce. Diplomová práce navazuje na semestrální projekt, a proto k jejímu řešení lze přistoupit až po úspěšném obhájení semestrálního projektu. Nezakončí-li student úspěšně předmět předepsaným způsobem, musí si jej zapsat znovu hned v následujícím roce svého studia.

Od akademického roku 2016/17 bude kombinovaná výuka v bakalářských studijních programech EEKR-BK a IBEP-TZ probíhat v sobotu jednou za 14 dnů, tak jako dosud. V navazujícím magisterském studijním programu EEKR-ML bude kombinovaná výuka probíhat každý pátek, jednou za 14 dnů (výjimkou bude pouze výuka zajišťovaná Fakultou podnikatelskou pro obor ML-EVM). Podle počtu studentů na jednotlivých oborech a v jednotlivých ročnících mohou předsedové oborových rad zvolit buď pravidelnou výuku (jednou za 14 dní), nebo individuální výuku tutoriálů. Pouze 1. ročníky bakalářských programů budou mít pravidelnou sobotní výuku.

5. Návaznost studia na další typy studijních programů

Nejlepší absolventi magisterského studijního programu mohou (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v navazujícím doktorském studiu na libovolné vysoké škole v České republice. Na FEKT VUT v Brně lze pokračovat především ve studijním programu "Elektrotechnika a komunikační technologie" (EKT), v prezenční (EKT-PP) nebo kombinované (EKT-PK) formě studia. V programu EKT jsou následující obory doktorského studia:
- Biomedicínská elektronika a biokybernetika (BEB)
- Elektronika a sdělovací technika (EST)
- Fyzikální elektronika a nanotechnologie (FEN)
- Kybernetika, automatizace a měření (KAM)
- Mikroelektronika a technologie (MET)
- Matematika v elektroinženýrství (MVE)
- Silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika (SEE)
- Teleinformatika (TLI)
- Teoretická elektrotechnika (TEE)
Dále pak absolventi mohou zvolit mezioborový čtyřletý doktorský studijní program "Biomedicínské technologie a bioinformatika" v prezenční (PP-BTB) či kombinované (PK-BTB) formě.

6. Studijní plány

Zkr. Název Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
- Povinný
LMSB Diplomová práce0/360UBMI doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D.30P  
- Skupiny volitelných předmětů
Sk. 19 předmět/ů z 9 předmět/ů
Volitelné všeobecně vzdělávací předměty

7. Anotace předmětů

Analýza a interpretace biologických datLABD26P - 26Cpzimní semestrzá,zkUBMI5
doc. Ing. Jiří Kozumplík, CSc.
Předmět je orientován na nativní a evokované biologické signály (biosignály) člověka. Zaměřuje se na vlastnosti biosignálů generovaných jednotlivými systémy lidského organismu (zejména kardiovaskulárním, nervovým a svalovým) a na jejich způsoby zobrazení. Klade důraz na využití obecných i specifických metod pro předzpracování a analýzu biosignálů v časové a ve frekvenční oblasti.
Analýza signálů a obrazůLASO39P - 13Cpzimní semestrzá,zkUBMI5
prof. Ing. Jiří Jan, CSc.
Časově frekvenční analýza, vlnková transformace. Spojitá a diskretní reprezentace obrazů, 2D transformace, náhodný obraz. Zvýrazňování a edice obrazů, úvod do restaurace poškozených obrazů. Metody rekonstrukce obrazů z paralelních a vějířových tomografických projekcí. Analýza obrazu: detekce hran, hranic a oblastí, segmentace obrazu. Morfologické transformace, vizualizace 2D a 3D obrazových dat. Technické, medicínské a ekologické aplikace.
Angličtina pro severní AmerikuLASA26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
M. A. Kenneth Froehling
Tento kurz je zaměřen na studenty, jenž již mají dostatečné znalosti obecného jazyka pro běžnou komunikaci. Účelem tohoto kurzu je přiblížit studentům jazyková a zejména pak kulturní specifika Severní Ameriky, odlišné dialekty, politické a ekonomické podmínky a další odlišnosti od evropských zvyklostí, jejichž znalost jim usnadní pobyt a pohyb po Kanadě a USA a umožní jim lépe se orientovat v tomto novém a kulturně velmi odlišném prostředí. V průběhu kurzu bude nacvičována jak ústní komunikace v modelových situacích, tak i písemná korespondence.
BiofyzikaLBFY39P - 13Lzimní semestrzá,zkUBMI5
doc. RNDr. Ing. Jiří Šimurda, CSc.
Výklad elektrických jevů v živé tkáni. Aktivní elektrické projevy živé tkáně na molekulární, buněčné, a orgánové úrovni. Metody měření membránových napětí a proudů u izolovaných buněk a diskrétních signálů zaznamenávaných na molekulární úrovni. Analýza impulsů akčních napětí a jejich šíření. Celulární základ vzniku diagnosticky významného elektromagnetického pole orgánů. Vazba mezi elektrickým podrážděním a svalovou kontrakcí. Základy biomechaniky, mechanika svalu, mechanika kardiovaskulárního systému. Úvod do bioetermodynamiky. Význam a příklady použití Gibbsovy energie a elektrochemických potenciálů v biofyzice. Ekosystém z hlediska biotermodynamiky.
Biologie člověkaLBCL26P - 26Lzimní semestrzá,zkUBMI5
doc. Ing. Radim Kolář, Ph.D.
Předmět prezentuje průřez anatomií a fyziologií člověka, základy mezioborové komunikace inženýra s lékařem, seznámení se základní odbornou terminologií a funkcí jednotlivých systémů a orgánů. Dále je uveden přehled buněčné úrovně živých systémů, přehled složení, stavby a funkce krve, krevního oběhu, dýchání, obranného systému, vylučování, endokrinního systému a nervové soustavy.
CISCO akademie 1 - CCNAXCA126P - 52Lzimní semestrzkUTKO3
prof. Ing. Dan Komosný, Ph.D.
Předmět XCA1 je dělen do dvou částí. V první části předmětu je probírán kurz „Introduction to Networks” (INT), který se zabývá základy síťové komunikace. V druhé části předmětu je probírán kurz „Routing & Switching Essentials” (RS), který se zabývá základy přepínání a směrování v IP sítích. Obsahem laboratorních cvičení je plánování a realizace IP sítí menšího rozsahu.
CISCO akademie 2 - CCNAXCA226P - 52Lletní semestrzkUTKO3
Ing. Anna Kubánková, Ph.D.
Předmět XCA2 je dělen do dvou částí. V první části předmětu je probírán kurz „Scaling Networks” (ScaN), který se zabývá principy škálovatelných sítí. V druhé části předmětu je probírán kurz „Connecting Networks” (CN), který se zabývá technologiemi WAN, virtuálními privátními sítí (VPN), metodami monitorování a odstraňování problémů v IP sítích. Obsahem laboratorních cvičení je konfigurace, analýza, hledání a odstraňování problémů ve větších podnikových IT sítích.
CISCO akademie 3 - CCNPXCA352Lzimní semestrzkUTKO3
doc. Ing. Jan Jeřábek, Ph.D.
Předmět, který je součástí aktuálního a oficiálního Cisco CCNP kurikula, se věnuje praktickým způsobem problémům směrování ve velkých sítích (ISP, WAN), propojování autonomních systémů, redistribuci směrovacích informací a zabezpečenému směrování. Zabývá se také použitím protokolu IPv6 v Internetu.
CISCO akademie 4 - CCNPXCA452Lletní semestrzkUTKO3
doc. Ing. Radim Burget, Ph.D.
Předmět seznamuje studenty s konfigurací přepínačů na vrstvě L2 a L3, vytváření VLAN sítí. Obsahuje konfiguraci STP a RSTP, zabývá se zálohování zařízení a síťových zdrojů. Součástí kurzů je konfigurace přepínačů pro přenos napájení PoE, vytváření bezdrátových VLAN sítí. Předmět obsahuje techniky pro zabezpeční přepínačů.
CISCO akademie 5 - CCNPXCA552Lzimní semestrzkUTKO3
Ing. Anna Kubánková, Ph.D.
Předmět se zabývá řešením problému v sítích LAN. Konkrétně jsou řešeny problémy s VLAN sítěmí, s Trunk spoji, s VTP a STP protokolem. Na 3. vrstvě se problematika řešení probléml týká protokoů EIGRP, OSPF, BGP. Dále jsou řešeny problémy se zabezpečením sítě a ACL, NAT a DHC službou. Laboratorní cvičení vždy začíná přednáškou na dané téma a následně pak studenti ve skupinách řeší problémy v síti. Předmět je posledním předmětem z řady Cisco předmětů XCA na FEKT, VUT.
Desktop systémy Microsoft WindowsXMW126P - 26Cpzimní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Úvod do administrace Windows
úvod do síťových technologií TCP/IP, IPadresy,
úvod do služeb DNS, NetBIOS, DHCP.
Administrace Windows: uživatelské účty, user right management, souborové sýstémy, uživatelská práva vs. oprávnění, sdílené prostředky a tiskárny, uživatelské prostředí (profily, Group Policy), diskové kvóty, hardware a ovladače zařízení, řešení problémů systému a zálohování, instalace software
vzdálená správa a Remote Desktop,
Zabezpečení systému (hesla, EFS, připojení do domény, Windows Firewall), auditování, bezpečnostní politiky a šablon
Instalace Windows: unattended instalace z CD, ze sítě, integrace ServicePack, úvod do Windows Deployment Services, Windows Update
Ukázky skriptování administrativních úkolů.
Diagnostika bio- a ekosystémůLDBE26P - 13COZ - 13Lletní semestrzá,zkUBMI5
doc. Ing. Radim Kolář, Ph.D.
Předmět prezentuje principy snímání elektrických signálů vytvářených organismem, principy snímání neelektrických signálů vytvářených organismem, přístroje pro operační sály, přístroje pro specializovaný fyziologický výzkum, přístroje pro specializované diagnostické laboratoře (fyzikální principy využité pro testování sluchu, zorného pole oka, vlastností svalových skupin, krevního řečiště).
Diplomová práceLMSB360VDletní semestrUBMI30
doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D.
Samostatná diplomová práce studenta řešící jím vybraný problém z nabídky zadání na oboru BEI. Téma práce je zadáno na počátku zimního semestru daného akademického roku a může být pokračováním tématu semestrálního projektu 2 v předchozím akademickém roce.
Ekologické inženýrstvíLEKI39P - 13Lletní semestrzá,zkUBMI5
Ing. Lukáš Smital, Ph.D.
Předmět se věnuje strategii trvale udržitelného rozvoje, základním zákonům ekologie, životnímu prostředí člověka, bioklimatologii. Dále chemickým aspektům životního prostředí, ekotoxikologii, fyzikálním aspektům životního prostředí - působení a hodnocení hluku, vibrací, elektrostatických, magnetických a elektromagnetických polí, radioekologii, světlu, teplu. Vysvětluje elektromagnetickou kompatibilitu, monitorování základních parametrů životního prostředí, architekturu geografického informačního systému jako základu ekologických informačních systémů, dálkový průzkum Země. Uvádí hygienické limity fyzikálních polí. Probírá také nakládání s odpady a legislativu životního prostředí.
English for LifeLEFE26Cjzimní semestrzá,zkUJAZ4
M. A. Kenneth Froehling
Kurz angličtiny se zaměřením na pokročilé procvičování a osvojování dovedostí v rámci praktické verbální i písemné komunikace. Semináře zahrnují nejen širokou škálu funkčních prvků jazyka, ale také forem práce, k nimž náleží především aktivní diskuse, prezentace, interpretace audiovizuálních materiálů a tvorba textu spojená s jeho podrobným rozborem. Témata pokrývaná v průběhu semestru jsou navržena tak, aby studentům umožnila efektivnější užívání anglického jazyka v každodenním pracovním i společenském životě.
Klasické zobrazovací systémy v medicíně a ekologiiLKZS39P - 13Lletní semestrzá,zkUBMI5
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Fyzikální a technické aspekty konstrukce zobrazovacích systémů s přímou syntézou obrazu používaných v lékařství a ekologii. Základy obecné teorie zobrazení, principy získávání, zpracování a analýzy obrazových dat, hodnocení vlastností zobrazovacích systémů. Obecný analogový a digitální zobrazovací systém. Konstrukce termovizních kamer, konvenčních rentgenových zobrazovacích systémů, digitálních rentgenových zobrazovacích systémů, planárních gama zobrazovacích systémů a ultrazvukových zobrazovacích systémů. Systémové řešení zobrazovacích systémů s ohledem na přenos informace z obklopujícího prostředí na člověka s cílem diagnostiky prostředí a objektu.
Klinická fyziologieLKFL13P - 26Lletní semestrzá,zkUBMI4
doc. Ing. Radim Kolář, Ph.D.
Předmět se věnuje principům funkce lidského organismu a metodám pro diagnostiku různých funkčních onemocnění. Studenti si významně prohloubí znalosti v znalosti lékařských diagnostických přístrojů, které slouží nejen pro monitorování významných funkcí organismů, ale také pro pokročilou diagnostiku různých funkčních onemocnění. Studenti se rovněž seznámí s běžnou praxí na odborných zdravotnických pracovištích formou stáží
Modelování biologických systémůLMOB26P - 13Cpzimní semestrzá,zkUBMI4
Ing. Martin Vítek, Ph.D.
Předmět se věnuje problematice modelování biologických systémů. Studenti získají teoretické znalosti v oblasti terminologie modelování , klasifikace biologických systémů, cílů modelování, identifikace parametrů modelu a způsobů jeho popisu. Praktické dovednosti studenti získají v oblasti návrhu matematického modelu, jeho analýzy, praktické realizace v programovém prostředí MATLAB a SIMULINK a simulace modelu.
Moderní numerické metodyLMNM39P - 13Cpletní semestrzá,zkUMAT5
doc. RNDr. Jaromír Baštinec, CSc.
Předmět se zabývá vybranými numerickými metodami, které slouží k nalezení numerického řešení úlohy, kterou neumíme a nebo nejsme schopni řešit analyticky. Všechny metody jsou korektně zavedeny a ve většině případů i dokázány. Proto se nejdříve věnujeme teorii chyb, jsou zavedeny pojmy metrika a norma a jejich vztahy. Dále se věnujeme Banachově větě o pevném bodu, která je základem řady numerických metod. Vysvětlení jejího působení se provádí na soustavách lineárních algebraických rovnic. Při výkladu se začíná od finitních metod a až na ně navazují iterační metody řešení. Obdobně postupujeme i při hledání řešení nelineárních rovnic, algebraických rovnic a jejich systémů. Dále se zabýváme vlastními čísly matice a hledáním řešení počáteční a okrajové úlohy pro obyčejné diferenciální rovnice a jejich systémy a také pro parciální diferenciální rovnice druhého řádu. U každé numerické metody jsou uvedeny podmínky, které garantují konvergenci metody.
Návrh a provoz komplexních systémůLNPS26P - 13Lzimní semestrzá,zkUBMI4
prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.
Předmět se věnuje moderním součástkám a návrhu obodů pro analogové zpracování signálů, přístrojovým zesilovačům a napájecím zdrojům včetně jejich návrhu. Probírá mikroprocesorovou techniku pro vestavěné systémy, uživatelská rozhraní a sběrnice CAN, biotelemetrii ve zdravotnictví a ekologii, elektromagnetickou kompatibilitu v klinických podmínkách a elektrickou bezpečnost zařízení ve zdravotnictví. Definuje technické požadavky na zdravotnická centra.
Němčina pro mírně pokročilé grundkurs IILJN226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Ladislav Baumgartner
Kurs navazuje na předchozí studium na střední škole,příp. na absolvovaný kurz JN 1 (Němčina pro začátečníky)
Probíraná mluvnice je účinně využívána v poslechových a komunikativních aktivitách, zaměřených na běžné každodenní situace.
Němčina pro začátečníky grundkurs ILJN126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Ladislav Baumgartner
Cílovou skupinou kurzu jsou studenti-začátečníci.Kurz zahrnuje úvod do studia jazyka s důrazem na poslech a gramatiku.Výuka je směrována na rychlé a přímé osvojení komunikativních návyků v každodenních situacích.
Podnikové technologie MicrosoftXMW426P - 26Cpletní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Exchange Server. ISA Server. Software Management Server. Microsoft Operations Manager.
Počítačová podpora lékařské diagnostikyLPDG26P - 13Cpzimní semestrzá,zkUBMI4
prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.
Předmět je věnován použití umělé inteligence v medicíně. Je orientován na získání znalostí o počítačově podporované lékařské diagnostice, principech rozhodování v medicíně, práci s neurčitostí v medicínských datech, usuzování za podmínek neurčitosti, principech fuzzy vyjádření neurčité informace a stavbě expertních systémů. Praktické znalosti získají studenti v oblasti programování expertních systémů.
Programování v .NET a C#XMW526P - 26Cpletní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Úvod do platformy .NET – práce s pamětí, CLR, typová bezpečnost, assembly, Základy jazyka C# - syntaxe, primitivní datové typy, operátory, namespace,OOP v C# - třída, dědičnost, interface, struktura, modifikátory přístupu, generika, Pokročilé konstrukce v C# - delegáty, eventy, zachytávání vyjímek, lambdy, Base class library - IDisposable, kolekce, IO streamy, LINQ, Návrhové vzory, Desktop GUI - WinForms, WPF, MVVM, UX design, WEB - ASP.NET, MVC, ORM, SOLID - principy, IoC kontejnery, WCF a interoperabilita, Paralelní a asynchronní programovaní - Async await, PLINQ, Parallel task library, Testování v C# - MSTest, nUnit, TDD, UX
Ruština pro mírně pokročiléLJR226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Tento kurz navazuje na kurz JR1, případně je určen pro mírně pokročilé studenty,a opakuje učivo v těsné souvislosti s uváděním a procvičováním nových jazykových jevů a s rozvíjením dovedností poslechu, čtení, ústního a písemného projevu - to vše spolu s všestranným zvyšováním náročnosti.
Ruština pro začátečníkyLJR126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Kurs je určen pro začátečníky v ruském jazyce.
Výuka je založena na rozvíjení komunikativní kompetence,a to zejména v poslechu s porozuměním a v hovoru ve spojení s dovednostmi čtení a psaní.
Vzhledem ke specifičnosti počáteční fáze výuky se klade(zejména v úvodních lekcích)velký důraz na zvukovou a grafickou stránku jazyka.
Jazykové učivo je úzce spjato s poznatky mimojazykovými,v nichž zaujímají důležité místo hlavně údaje ze soudobých i starších ruských reálií.
Semestrální práce 2LM2B26PRzimní semestrklUBMI2
doc. Ing. Jana Kolářová, Ph.D.
Samostatná technická práce studenta řešící jím vybraný problém z nabídky zadání na oboru BEI. Téma projektu se vybírá na počátku zimního semestru daného akademického roku a může být odvozeno od budoucího tématu diplomové práce.
Serverové systémy Microsoft WindowsXMW226P - 26Cpletní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Hlubší problematika TCP/IP, routing, NAT, Windows Firewall.
Active Directory: účty uživatelů a počítačů, organizační jednotky, uživatelské skupiny, Group Policy a správa uživatelských prostředí, zabezpečení a delegování správy, skriptování administrativních úkolů, vzdálené instalace software Remote Installation Services, Windows Deployment service
Zálohování a obnova systému Záchrana systému po kolapsu, řešení problémů, hardware.
Internet Information Services. Úvod do problematiky bezpečnosti a kryptografie, EFS. Úvod do problematiky IPSec a VPN (PPTP a L2TP).
Speciální lékařská a ekologická technikaLALE39P - 13Lzimní semestrzá,zkUBMI5
Ing. Oto Janoušek, Ph.D.
Předmět se věnuje: principům a využití ultrazvuku, ionizujícího a neionizujícího záření, laserů, urychlených elektronů i protonů. Probírány jsou ultrazvuková chirurgie, vkv hypertermie a radiofrekvenční ablace, radioterapie urychlenými elektrony a protony, gama nůž, drtiče konkrementů ESWL i PEK. Dále aplikace laserů v lékařství, kardiopulmonální a renální mimotělní oběh krve, systémy intervenční kardiologie, ventilační a anesteziologické systémy, defibrilátory, protézy orgánů. Operační robot. Systémy biochemických a imunologických laboratoří.
Síťové technologie Microsoft WindowsXMW352Cpzimní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
NAT, routing a Windows Firewall, multicasting. Služby a protokoly SMTP, NNTP a POP3. PKI: certifikační autorita, EFS, šifrování emailu, certifikáty pro IIS. IPSec a VPN (PPTP a L2TP), RADIUS (IAS). Softwareové instalace (Service Pack, Office + Office Resource Kit). Active Directory: sites, services, replikace, Global Catalog, typy doménových skupin, struktura databáze a LDAP, directory partitions a jejich replikace, integrace DNS a NetBIOS. SQL Server: instalace, systémové a uživatelské databáze, typy objektů (tabulky, view, stored procedure, funkce), primární a cizí klíče, SQL Query Analyzer, Enterprise Manager, Network Libraries, MSDE, zabezpečení: uživatelé a loginy, vnitřní struktura databáze (transakce a logy, locky, databázové soubory, zálohování a obnova databází, systémové tabulky), replikace databází, monitorování serveru, DTS.
Tomografické zobrazovací systémyLTZS39P - 13Lzimní semestrzá,zkUBMI5
doc. Ing. Daniel Schwarz, Ph.D.
Fyzikální a technické aspekty konstrukce zobrazovacích systémů s nepřímou syntézou obrazu používaných v lékařství a ekologii: výpočetní rtg tomografy (CTRTG), zobrazovací sytémy magnetické rezonance (ZSMR), systémy jednofotonové (SPECT) a pozitronové (dvojfotonové PET) emisní tomografie, ultrazvukové zobrazovací systémy (UZV ZS). Systémové řešení zobrazovacích systémů s ohledem na přenos informace z obklopujícího prostředí na člověka s cílem diagnostiky prostředí a objektu.
Vyšší metody zpracování signálůLMZS39P - 26Cpletní semestrzá,zkUBMI6
prof. Ing. Jiří Jan, CSc.
Formalizovaná optimální filtrace a restaurace signálů ve sjednoceném pohledu: Wienerův klasický filtr, Wiener-Levinsonův diskretní filtr, Kálmánova filtrace, modelování zdrojů signálů a restaurace signálů, další přístupy. Adaptivní filtrace a identifikace, algoritmy adaptace, typizace aplikací adaptivních filtrů. Neuronové sítě - vrstevnaté, zpětnovazební a sebeučící - a jejich využití pro zpracování a klasifikaci signálů. Nelineární filtrace - polynomiální a třídicí filtry, homomorfická filtrace a dekonvoluce, nelineární přizpůsobené filtry. Typické aplikace uvedených metod.
Zdravotnické informační systémyLZIS26P - 26Cpletní semestrzá,zkUBMI5
prof. Ing. Valentine Provazník, Ph.D.
Předmět je věnován principům informačních systémů, databázových systémů a dotazovacích jazyků. Je orientován na získání znalostí o pacientských datech a pacientském počítačovém záznamu. Diskutuje počítač jako součást diagnostických, terapeutických a správních systémů, hierarchii a funkci medicínských informačních systémů, specifika etiky a bezpečnosti medicínských dat v informačních systémech. Seznamuje s kódovacími systémy, povinnými i nepovinnými z hlediska české legislativy, propojení zdravotnických IS a užívané standardy pro přenos medicínských a obrazových dat.
Laboratorní cvičení navíc kladou důraz na převody číselných soustav, reprezentaci znaků v ASCII kódu, je prezentován informační systém PC Doktor a studenti jsou seznámeni s projektem telemedicíny. Detailněji je představen Laboratorní IS.
Zdravotní péčeLZDP26P - 26Lzimní semestrzá,zkUBMI5
prof. MUDr. Jindřich Vomela, CSc.
Seznámení s vybraným okruhem nemocí, jejich diagnostikou, terapií a možnostmi užití zdravotnické techniky. Poznání odlišnosti biologického systému od logiky technických předmětů vyrobených člověkem. Otázky mezilidských vztahů, jejich změny nemocí, věkem a prostředím. Spojující faktory v práci zdravotnického personálu a technických pracovníků v nemocnici. Stáže na různých odděleních fakultní nemocnice.
Úvod do environmentalistikyLUEN26Pzimní semestrzkUBMI4
RNDr. Mgr. Michal Bittner, Ph.D.
Kurz poskytuje základní informace o všech aspektech environmentalistiky, a to především ve vazbě na koncept trvale udržitelného rozvoj společnosti. Tento rozvojový koncept je představen jako globální vývojová strategie společnosti v době Antropocénu, a obecně budou poskytnuty základní informace o technologických, přírodovědných, ekonomických, právních, ekonomických, sociálně-politických, informačních, výchovně-vzdělávacích, kulturních a humánních souvislostech.
Úvodem kurzu bude představen aktuální stav světa se zdůrazněním problematických oblastí, a vývoj vztahů ekonomického rozvoje a životního prostředí. Velká pozornost je věnována měření udržitelnosti rozvoje - indikátorům udržitelnosti, a také významným globálním dohodám ve vztahu k životnímu prostřední a mezinárodním závazkům České republiky. Dále bude představena státní politika životního prostředí České republiky a EU ve vztahu k udržitelnému rozvoji. Zásadní pozornost je věnována technologickému aspektu trvale udržitelného rozvoje a principům čistší produkce při zásadní změně od řešení znečištění jeho snižováním a záchytem „na konci potrubí“ k prevenci již v designu a přípravě výroby. Z hlediska výchovy k aktivnímu přístupu k budoucím úlohám absolventů je významný výklad úlohy vědeckých pracovníků a inženýrů ve všech fázích životního cyklu výrobku s důrazem na předvýrobní etapy, jakož i v řídících a kontrolních institucích státní správy, samosprávy i v nevládních organizacích. Významné místo zaujímá způsob realizace nástrojů udržitelné výroby – např. čistší produkce, BAT, LCA, společenská odpovědnost, integraovaný systém řízení, EMAS, a nástroje udržitelné spotřeby. Návazně na technologické aspekty budou také uvedeny souvislosti s tržně-ekonomickým prostředím.
Španělština pro mírně pokročiléLJS226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Kurs navazuje na XJS1,studenti si v něm rozšiřují komunikativní schopnosti,slovní zásobu a znalost gramatiky,studenti provádějí nácvik poslechu s využitím náročnějších originálních španělských audio i video materiálů. V LS jsou studenti seznámeni se základy technické španělštiny a procvičují dané znalosti na originálních krátkých odborných textech.Kurs je dvousemestrální.
Španělština pro začátečníkyLJS126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Nový komunikativní kurs španělštiny pro začátečníky bude zahrnovat nácvik výslovnosti, základy gramatiky, konverzaci v každodenních situacích,čtení a poslech. Pro výuku budou m.j. zapůjčeny originální španělské učebnice, bude použito audio i video.Kurs je dvousemestrální a navazuje na něho kurs JS2 - Španělština pro mírně pokročilé.

8. Praxe

V kombinovaném studiu není praxe požadována.

9. Státní závěrečná zkouška

Státní závěrečná zkouška začíná obhajobou diplomové práce, po které následuje ústní zkouška. Náplň ústní zkoušky stanoví oborová rada tak, aby obsahovala vybrané tématické oblasti povinných předmětů.
Na oboru M-BEI je ústní zkouška tvořena dvěma tématickými oblastmi:
- "Biomedicínská a ekologická technika a informatika", která sdružuje vybraná témata technicky orientovaných odborných předmětů oboru M-BEI,
- "Biomedicínský a teoretický základ", která je tvořena vybranými tématy z medicínských a teoreticky zaměřených předmětů oboru M-BEI.
Seznam témat je každoročně zveřejňován a je stejný pro všechny studenty oboru.

Všechny části státní závěrečné zkoušky se konají ve stejném termínu. Ke státní závěrečné zkoušce může přistoupit student, který převzal zadání diplomové práce a odevzdal ji v řádném termínu uvedeném v časovém plánu akademického roku a který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě nutný pro uzavření magisterského studia. Termíny a způsob zveřejnění témat výběru diplomových prací stanoví oborová rada studijního oboru BEI. Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány doplňující směrnicí děkana ke státním závěrečným zkouškám a příslušnými pokyny oborové rady BEI.