Detail předmětu

Analýza a návrh informačních systémů

FIT-AISAk. rok: 2017/2018

Softwarové projekty, modely životního cyklu vývoje SW. Modelovací techniky jazyka UML 2.0. Úvod do metodiky Unified process. Fáze zahájení, sběr a specifikace požadavků. Fáze rozpracování, model domény. Návrh architektury, architektonické vzory a rámce. Vzor Model-View-Controller. JEE platforma, SOA. Návrh tříd, principy GRASP. Návrhové vzory. Programování, návrh řízený testem, refaktorizace. Činnosti v dalších iteracích. Projekt zaměřený na analýzu požadavků a návrh.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

  • Studenti budou znát podstatu, základní metody a techniky používané při vývoji informačních systémů na úrovni, která je dále rozvíjena ve specializovaných předmětech.
  • Budou schopni vytvářet vhodné modely při analýze a návrhu informačních systémů a to zejména využitím objektově-orientovaného přístupu a modelovacích technik, které poskytuje jazyk UML.

Studenti se naučí formou projektu analyzovat problém a navrhovat jeho řešení. Naučí se obhajovat jak dílčí tak konečné výsledky projektu.

Prerekvizity

  • Znalost základů softwarového inženýrství.
  • Znalost paradigmat a praktické zkušenosti z oblasti objektově-orientovaného programování.

Způsob a kritéria hodnocení

Udělení zápočtu je podmíněno odevzdáním výsledků projektu a jejich obhajobou v předepsaných termínech a ziskem minimálně 24 bodů za bodované aktivity v průběhu semestru.

Osnovy výuky

Osnova přednášek:
  1. Softwarové projekty,  modely životního cyklu SW.
  2. Modelovací techniky jazyka UML 2.0 -  modelování objektové struktury a případů použití.
  3. Modelovací techniky jazyka UML 2.0 -  modelování interakcí, stavů a aktivit, komponent a nasazení. Další typy diagramů.
  4. Úvod do metodiky Unified process. Fáze zahájení.
  5. Fáze rozpracování, model domény.
  6. Návrh architektury - závislosti a jejich eliminace, vrstvy.
  7. Architektonické rámce a vzory. Vzor Model-View-Controller (MVC), specifika MVC u webových aplikací.
  8. Úvod do JEE, SOA.
  9. Návrh tříd - principy GRASP.
  10. Návrhové vzory.
  11. Programování, návrh řízený testem, refaktorizace.
  12. Modelovací techniky a činnosti v dalších iteracích.
  13. Přednáška odborníka z praxe.

Osnova ostatní - projekty, práce:
  • Neformální specifikace základních požadavků na část informačního systému, která je předmětem řešení projektu.
  • Dokumentace analýzy požadavků a návrhu vybrané části aplikace vytvořená v jazyce UML.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s metodami a prostředky používanými při vývoji informačních systémů a naučit je tyto metody a prostředky používat.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

  • Půlsemestrální písemná zkouška - 14 bodů
  • Hodnocený projekt s obhajobou (4 odevzdávané dílčí části) - 35 bodů
  • Závěrečná písemná zkouška - 51 bodů; Pro získání bodů ze zkoušky je nutné zkoušku vypracovat tak, aby byla hodnocena nejméně 20 body. V opačném případě bude zkouška hodnocena 0 body.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , libovolný ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    obor MBI , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MIN , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MMI , libovolný ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    obor MMM , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MGM , libovolný ročník, zimní semestr, volitelný
    obor MPV , libovolný ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    obor MIS , 2. ročník, zimní semestr, povinný
    obor MSK , 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Softwarové projekty,  modely životního cyklu SW.
  2. Modelovací techniky jazyka UML 2.0 -  modelování objektové struktury a případů použití.
  3. Modelovací techniky jazyka UML 2.0 -  modelování interakcí, stavů a aktivit, komponent a nasazení. Další typy diagramů.
  4. Úvod do metodiky Unified process. Fáze zahájení.
  5. Fáze rozpracování, model domény.
  6. Návrh architektury - závislosti a jejich eliminace, vrstvy.
  7. Architektonické rámce a vzory. Vzor Model-View-Controller (MVC), specifika MVC u webových aplikací.
  8. Úvod do JEE, SOA.
  9. Návrh tříd - principy GRASP.
  10. Návrhové vzory.
  11. Programování, návrh řízený testem, refaktorizace.
  12. Modelovací techniky a činnosti v dalších iteracích.
  13. Přednáška odborníka z praxe.

Projekt

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor