Detail předmětu

Finanční management

FP-PfmDAk. rok: 2017/2018

Cíle podnikání z hlediska hodnotového managementu. Strategické finanční rozhodování. Strategické investiční rozhodování. Fuze a akvizice, určování hodnoty podniku.Nové metody hodnocení efektivnosti investičních projektů. Řízení platební schopnosti podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

0

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Po absolvování předmětu student bude ovládat a schopný aplikovat:
- teorii volby finančních cílů podniků a jejich měření;
- teorii rozhodování o formách financování podniků;
- metody hodnocení ekonomické efektivnosti projektů včetně metod hodnocení rizika investice;
- výnosové metody určování hodnoty podniku.
- modely řízení platební schopnosti podniku.

Prerekvizity

Předmět navazuje na znalosti teorie ekonomických věd a podnikové ekonomiky.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Samostudium, diskuse, prezentace.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení je na základě obhajoby seminární práce a včetně diskuse teoretických základů řešeného problému. Témata budou zadávána individuálně na základě výzkumné orientace studenta.

Osnovy výuky

1. Definování finančních cílů podniku a jejich měření.
2. Metody hodnocení výkonnosti podniku a oceňování podniku.
3. Přístupy a kritériá v strategickém finančním rozhodování.
4. Nové přístupy k hodnocení investičních záměrů. Riziko investičních projektů.
5. Řízení platební schopnosti podniku.

Učební cíle

Cílem předmětu je seznámit studenty s teoretickými přístupy k definování finančních cilů podniků a jejich promítání do finančníůho řízení podniku. Z tohoto hlediska je cílem předmětu:
- prezentovat přístupy k vymezení finančních cílů podniků a diskutovat je se studenty;
- diskutovat způsoby dosahování cílů podniků a kritériá jejich hodnocení;
- rozebrat metody určování hodnoty podniku výnosovými metodami a metodami srovnávacími;
- diskutovat důvody neúspěšnosti fúzí a akvizic;
- osvojit si metody analýzy rizika investičních projektů;
- zaměřit se na způsoby identifikace finančních rizik podniků a způsoby jejich eliminace.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast na konzultacích není povinná, doporučuje se.

Základní literatura

DAMODARAN, A. Applied corporate finance: a user´s manual. 2nd ed. Hoboken: John Wiley & Sons, c2006. 658 s. ISBN 0-471-66093-0. (EN)
DAMODARAN, A. Damodaran on valuation: security analysis for investment and corporate finance. 2nd ed. Hoboken: John Wiley & Sons, c2006. 685 s. ISBN 0-471-75121-9. (EN)
McKINSEY & COMPANY, KOLLER, T., GOEDHART, M., WESSELS, D. (2005) Measuring and Managing th Value of Companies. 4th Editon (University Edition). New Jersey: Wiley. 742 p. ISBN 978-0-471-70221-4. (EN)
KISLINGEROVÁ, E. a kol. Manažerské finance. 2. přeprac. a rozš. vyd. Praha: C. H. Beck, 2007. 745 s. ISBN 978-80-7179-903-0. (CS)
MAŘÍK, M., MAŘÍKOVÁ P. Moderní metody hodnocení výkonnosti a oceňování podniku: ekonomická přidaná hodnota, tržní přidaná hodnota, CF ROI. Přeprac. a rozš. vyd. Praha: Ekopress, 2005. 164 s. ISBN 80-86119-61-0. (CS)
MAŘÍK, M. a kol. Metoda oceňování podniku: proces ocenění, základní metody a postupy. Vyd. 3. Praha: Ekopress, 2011. 494 s. ISBN 978-80-86929-67-5. (CS)
MAŘÍK, M. a kol. Metody oceňování podniku pro pokročilé. Hlubší pohled na vybrané problémy. Praha: Ekopress. 2011. 548 s. ISBN 978-80-86929-80-4. (CS)
BRIGHAM, E.F - EHRHARDT. M.C. Financial management: Theory and Practice. 12th Edition.South-Western, 2008. ISBN 978-0-324-42269-6 (EN)
MAŘÍKOVÁ, P., MAŘÍK, M. Diskontní míra pro výnosové oceňování podniku. Praha: VŠE Praha, Nakladatelství Oeconomica. 2007. 242 s. ISBN 978-80-245-1242-6. (CS)
REŽŇÁKOVÁ, M. a kol. Řízení platební schopnosti podniku. Praha: Grada, 2010. 190 s. ISBN 978-80-247-3441-5. (CS)
REŽŇÁKOVÁ, M. Efektivní financování rozvoje podnikání. Praha: Grada, 2012, 142 s. ISBN 978-80-247-1835-4 (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program DSP doktorský

    obor DSP-PF-D , 2. ročník, zimní semestr, povinný
    obor DSP-PF-D , 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

20 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Hodnota podniku. Výnosové metody určování hodnoty podniku. Možnost použití metod tržního porovnání k určení hodnoty podniku.
Fuze a akvizice - problémy jejich úspěšnosti.
Dekompozice cílů podnikání: Implementace value based management do systému řízení podniku
Rizika a jejich vliv na finanční výsledky podniku. Možnosti predikce rizika (úvěrové, investiční, kurzové..) a jeho řízení.