Detail předmětu

Světové a české umění 1. pol. 19. století v souvislostech

FaVU-1SCU19st-ZAk. rok: 2017/2018

Kurs dává přehled o trendech, uměleckých směrech, osobnostech v oblasti sochy a malířství od preromantismu ke klasicismu, romantismu a biedermeieru v Evropě a českých zemích. Zaměřuje se na širší kulturní a společenské souvislosti (klasická archeologie a klasicismus, vlivy politických tendencí na život a dílo různých umělců), i na propojení mezi uměleckou scénou v českých zemích a v Evropě. Středoevropskou uměleckou scénu první poloviny devatenáctého století vnímá přednáška celistvě, se zdůrazněním přesahů, týkajících se českých zemí (Například - osudy A.R.Mengse, krajina Čech v díle C.D.Friedricha, nazarénismus, osobnosti středoevropského biedermeieru, vliv Ludwiga Schwanthalera, atp.Přednáška také dává celistvá náhled na dobové sochařství a krajinářský romantismus (kromě Evropy i USA), a seznamuje studenty se základními osobnostmi a tendencemi akademické a historické malby




Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

3

Garant předmětu

Výsledky učení předmětu

Schopnost orientovat se v základních i pobočních trendencích umění XIX. století s ohledem na středoevropský kulturní kontext.

Prerekvizity

Základní přehled o dějinách politických i kulturních 1. poloviny 19. století.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..

Způsob a kritéria hodnocení

Test.

Osnovy výuky

1.Preromantismus, klasicismus, empír v malířství. J.W.Tischbein a Goethe. J.J.Winckelmann a jeho definice klasicismu. Proměny pojetí antiky. Hubert Robert. Pierre Paul Prud´hon. A.R.Mengs. Ženy v malířství. Angelika Kauffmann. Vigée Le Brun.
2. Francouzská malba od klasicismu k romantismu. J.L.David. Davidova škola. Antoine-Jean Gros. Jean-Auguste-Dominique Ingres.
3. Klasicistní koncepce v české malbě na přelomu 18. a 19. století. Ludvík Kohl. Založení Akademie. J. Bergler. K. Postl.
4. Objev řecké sochařské klasiky - Feidias. Nové přístupy, technologie v sochařství XVIII. století. Originální sádra a nová klasika. Přehled sochařství doby klasicismu. John Flaxman, Jean-Antoin Houdon, portrét. Antonio Canova, sochař mýtických postav, náhrobků, monumentů. Joseph Chinard. Bertel Thorvaldsen mezi klasicismem a romantismem.
5. Sochařství doby romantismu ve Francii. Charles Baudelaire. Proč je sochařství nudné. Pierre - Jean David d´Angers, Antoine-Louis Barye, Francois Rude.
6. Sochařství doby klasicismu a romantismu v Německu. Gottfried Schadow. Christian Daniel Rauch. Problematika pomníku a památníku.
8. Bavorský helénismus za vlády Ludvíka I. Bavorského. Sochař Ludwig Schwanthaler a architekt Leo von Klenze. Walhalla u Regensburgu, Befreiungshalle u Kelheimu. Působení Ludwiga Schwanthalera v českých zemích, pokus o slovanský Slavín u Liběchova, Schwanthaler a Václav Levý.
9. Sochařství klasicismu a empíru v Čechách a na Moravě. Doznívání baroka a rokoka. Václav Prachner. Josef Malínský. Josef a Emanuel Max.Václav Levý od neobaroka k romantismu, klasicismu, nazarénismu, pokus o "slovanský typ".
10. Akademický historismus v malířství 1. pol. 19. století, jeho zrod, rozdíl od pojetí historických scén u klasicistů a romantiků. Paul Delaroche. Moralistní koncepce Thomase Coutura, malířská polemika s realismem. "Náladovost" Charlese Gleyra. Středoevropské pokusy o historickou malbu. Carl Friedrich Lessing, husitství.
11. Národní školy malířského romantismu
Španělsko - Francisco Goya. Francie. Théodore Géricault. Eugéne Delacroix. Anglický romantismus William Turner. Témata, jejich pojetí. John Constable. Přístup k plenérové malbě, "sixfooters". Fantazijní romantikové. Heinrich Füssli. William Blake. John Martin. Richard Dadd. USA. Thomas Cole a Hudson River School
12.Německý romantismus. Philipp Otto Runge, koncepce umění. Caspar David Friedrich, Johan Christian Dahl. Carl Gustav Carus. Karl Friedrich Schninkel - architekt a malíř.
13. Nazarénisté, Vídeň, Řím. Franz Pforr. Friedrich Overbeck. Vliv nazarénismu ve střední Evropě. Znovuzrození nástěnné malby. Peter Cornelius a jeho žáci. Josef Fuhrich.
14.Biedermeier - romantismus v absolutismu. Krajinomalba - veduta (Karl Croll) i sentiment (Ferdinand Gregor Waldmuller, Rudolf von Alt a další). Idealizovaný portrét (Friedrich von Amerling) i indiskrétnosti (Peter Fendi). Mnichov - Karl Spitzweg.
15. Neoromantismus. Moritz von Schwind. Sentiment, dekorativnost, literatura, hudba, koncept "Hauptbildu".
16. Nástin české malířské scény 1.pol. 19. stol.
Biedermeierovský portrét - Antonín Machek. Nazarénistický lyrik František Tkadlík.
Václav a Antonín Mánesové. Antonín Mánes - krajinomalba od klasicismu přes romantismus k prahu realismu. Josef Mánes - krajinář, portrétista, neorokokový dekoratér, ilustrátor, autor užitého umění, ale i spolutvůrce "slovanského typu". Quido Mánes, Amálie Mánesová.
Krajináři - Josef Navrátil - nástěnná malba v neorokokovém stylu i spontánní olejomalba. Aug. Piepenhagen, následovník C.D.Friedricha v Čechách. Bedřich Havránek.

Učební cíle

Cílem kurzu je umožnit studentům osvobodit se od jednostranných koncepcí a vytvořit si vlastní plastický obraz o umění XIX. století v základních a prolínajících se liniích od preromantismu, přes klasicismus, empír, k romantismu. V souvislostech romantismu přednáška sleduje specificky středoevropský kulturní kontext, reflektuje nazarénismus jako lokálně významný umělecký směr, podobně jako biedermeier a neoromantismus.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Přednášky jsou nepovinné.

Doporučená literatura

Naděžda Blažíčková-Horová – Šárka Leubnerová – Tomáš Sekyrka, Umění 19. století v Čechách (1790–1910). Malířství,
sochařství a užité umění. Národní galerie v Praze, Klášter sv. Jiří na Pražském hradě. Průvodce expozicí, Praha 2009.
Naděžda Blažíčková-Horová (ed.), České malířství 19. století. Katalog stálé expozice Sbírky umění 19. století Národní galerie v Praze, Klášter sv. Anežky České, Praha 1998.
Taťána Petrasová – Helena Lorencová (eds.), Dějiny českého výtvarného umění 1780/1890 (III/1), Praha 2001.
Robert Rosenblum – Horst Woldemar Janson, 19th-Century Art, New Jersey 2005.
Vojtěch Volavka, České malířství a sochařství 19. století, Praha 1968.
Radim Vondráček (ed.), Biedermeier. Umění a kultura v českých zemích 1814–1848, Praha 2008.
Jindřich Vybíral, Česká architektura na prahu moderní doby. Devatenáct esejů o devatenáctém století, Praha 2002.
Pavel Zatloukal, Příběhy z dlouhého století. Architektura let 1750–1918 na Moravě a ve Slezsku, Olomouc 2002.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor AGD1 , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AGD2 , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor APD , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor APE , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor ATD , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AMU , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AFO , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AEN , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AVI , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AIN , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AS2 , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AS1 , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM3 , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM2 , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AM1 , 3. ročník, zimní semestr, povinný
    obor AKG , 3. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1.Preromantismus, klasicismus, empír v malířství. J.W.Tischbein a Goethe. J.J.Winckelmann a jeho definice klasicismu. Proměny pojetí antiky. Hubert Robert. Pierre Paul Prud´hon. A.R.Mengs. Ženy v malířství. Angelika Kauffmann. Vigée Le Brun.
2. Francouzská malba od klasicismu k romantismu. J.L.David. Davidova škola. Antoine-Jean Gros. Jean-Auguste-Dominique Ingres.
3. Klasicistní koncepce v české malbě na přelomu 18. a 19. století. Ludvík Kohl. Založení Akademie. J. Bergler. K. Postl.
4. Objev řecké sochařské klasiky - Feidias. Nové přístupy, technologie v sochařství XVIII. století. Originální sádra a nová klasika. Přehled sochařství doby klasicismu. John Flaxman, Jean-Antoin Houdon, portrét. Antonio Canova, sochař mýtických postav, náhrobků, monumentů. Joseph Chinard. Bertel Thorvaldsen mezi klasicismem a romantismem.
5. Sochařství doby romantismu ve Francii. Charles Baudelaire. Proč je sochařství nudné. Pierre - Jean David d´Angers, Antoine-Louis Barye, Francois Rude.
6. Sochařství doby klasicismu a romantismu v Německu. Gottfried Schadow. Christian Daniel Rauch. Problematika pomníku a památníku.
8. Bavorský helénismus za vlády Ludvíka I. Bavorského. Sochař Ludwig Schwanthaler a architekt Leo von Klenze. Walhalla u Regensburgu, Befreiungshalle u Kelheimu. Působení Ludwiga Schwanthalera v českých zemích, pokus o slovanský Slavín u Liběchova, Schwanthaler a Václav Levý.
9. Sochařství klasicismu a empíru v Čechách a na Moravě. Doznívání baroka a rokoka. Václav Prachner. Josef Malínský. Josef a Emanuel Max.Václav Levý od neobaroka k romantismu, klasicismu, nazarénismu, pokus o "slovanský typ".
10. Akademický historismus v malířství 1. pol. 19. století, jeho zrod, rozdíl od pojetí historických scén u klasicistů a romantiků. Paul Delaroche. Moralistní koncepce Thomase Coutura, malířská polemika s realismem. "Náladovost" Charlese Gleyra. Středoevropské pokusy o historickou malbu. Carl Friedrich Lessing, husitství.
11. Národní školy malířského romantismu
Španělsko - Francisco Goya. Francie. Théodore Géricault. Eugéne Delacroix. Anglický romantismus William Turner. Témata, jejich pojetí. John Constable. Přístup k plenérové malbě, "sixfooters". Fantazijní romantikové. Heinrich Füssli. William Blake. John Martin. Richard Dadd. USA. Thomas Cole a Hudson River School
12.Německý romantismus. Philipp Otto Runge, koncepce umění. Caspar David Friedrich, Johan Christian Dahl. Carl Gustav Carus. Karl Friedrich Schninkel - architekt a malíř.
13. Nazarénisté, Vídeň, Řím. Franz Pforr. Friedrich Overbeck. Vliv nazarénismu ve střední Evropě. Znovuzrození nástěnné malby. Peter Cornelius a jeho žáci. Josef Fuhrich.
14.Biedermeier - romantismus v absolutismu. Krajinomalba - veduta (Karl Croll) i sentiment (Ferdinand Gregor Waldmuller, Rudolf von Alt a další). Idealizovaný portrét (Friedrich von Amerling) i indiskrétnosti (Peter Fendi). Mnichov - Karl Spitzweg.
15. Neoromantismus. Moritz von Schwind. Sentiment, dekorativnost, literatura, hudba, koncept "Hauptbildu".
16. Nástin české malířské scény 1.pol. 19. stol.
Biedermeierovský portrét - Antonín Machek. Nazarénistický lyrik František Tkadlík.
Václav a Antonín Mánesové. Antonín Mánes - krajinomalba od klasicismu přes romantismus k prahu realismu. Josef Mánes - krajinář, portrétista, neorokokový dekoratér, ilustrátor, autor užitého umění, ale i spolutvůrce "slovanského typu". Quido Mánes, Amálie Mánesová.
Krajináři - Josef Navrátil - nástěnná malba v neorokokovém stylu i spontánní olejomalba. Aug. Piepenhagen, následovník C.D.Friedricha v Čechách. Bedřich Havránek.