Detail předmětu

Teorie navrhování B2

FA-TNB2Ak. rok: 2016/2017

Tvorba architektonického návrhu není věcí intuitivní a emoční, alespoň ne z podstatné části, nýbrž vychází z analýzy daného zadání, místa a možností i z přiměřené volby výrazových a konstrukčních prostředků, interpretace tektoniky atd., které vytvoří jednotný, působivý a fungující celek. Uchopování a zacházení s těmito a dalšími instrumenty architektonické tvorby je věcí architektonického myšlení, které předmět představuje a zprostředkovává.
Osnova :
Teorie a navrhování; Co je architektura a kdo je architekt; Historie a smysl architektonického školství; Architektura a dějiny; Topos, typos a tempus; Tektonika; Obec, prostor a architektura; Architektura města; Místo, typos, standard; Théma; Celek a části; Jednota díla; Konstrukce; Materiál; Výraz; Kompozice; Elementy architektury; Typologie místa a staveb; Objem, plocha, otvor

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

Zpracování seminární práce a její prezentace v rámci semináře. Hodnotí se reakce ostatních účastníků semináře na prazentovanou práci.

Prerekvizity

Předpokladem k úspěšnému zvládnutí předmětu je absolvování předmětů předešlého studia, které zvýrazňují logiku a hierarchii nezbytných informací a zkušeností pro práci tvůrčího architekta.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.

Způsob a kritéria hodnocení

klasifikovaný zápočet

Osnovy výuky

Teorie a navrhování; Co je architektura a kdo je architekt; Historie a smysl architektonického školství; Architektura a dějiny; Topos, typos a tempus; Tektonika; Obec, prostor a architektura; Architektura města; Místo, typos, standard; Théma; Celek a části; Jednota díla; Konstrukce; Materiál; Výraz; Kompozice; Elementy architektury; Typologie místa a staveb; Objem, plocha, otvor

Učební cíle

Cílem předmětu je uvedení studenta do architektonického myšlení a seznámení se s metodikou a teorií, která by měla být východiskem architektonického navrhování.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

podmínkou je příprava seminární práce jež vychází z poznatků získaných v rámci přednášek

Základní literatura

Internetové zdroje

Doporučená literatura

Učební texty lektora

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 4. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Speciální seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor