Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2016/2017Zaměření: Stavba letadel a provoz letadel
Program: Stroje a zařízení
Délka studia: 4 roky
Akreditace od: Akreditace do: 31.12.2020
Profil
Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.
Garant
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Cílem doktorského studia je analýza možností aktivního řízení proudu vzduchu okolo křídla letounu v reálných podmínkách, a to na základě vyhodnocení tlakového pole na povrchu křídla. Tato progresivní technologie umožní detekci změny podmínek dříve než konvenčně používané vyhodnocení stavových veličin letounu s následujícím zásahem klasických aerodynamických prvků řízení. Výše uvedená technologie najde uplatnění především v systémech automatického řízení letu, např. na palubě bezpilotních prostředků. Předmět studia zahrnuje následující etapy: - analýza a výběr vhodných akčních prvků pro daný problém - analýza a výběr vhodných senzorů pro monitoring stavu tlakového pole - definice zákona řízení na základě měřených parametrů - stavba demonstrátoru pro tunelové ověření Nástroje použité pro řešení se opírají o zpracování teoretické rešerše, numerické modelování problému, ověření konceptu v laboratorních podmínkách a demonstrace na bezpilotním prostředku.
Školitel: Jebáček Ivo, doc. Ing., Ph.D.
Současným trendem ve stavbě malých dopravních letadel, vybavených automatickými soustavami řízení, je využití hydraulických a elektrických agregátů pro ovládání řídicích ploch letounu. Na tyto agregáty jsou kladeny vysoké požadavky na hmotnostní, energetické a dynamické vlastnosti. Při analýze soustav řízení letounu je nutné uvažovat účinky aeroelastických jevů na konstrukci a letové režimy letounu. Negativní účinky těchto aeroelastických jevů mohou vést až k haváriím letounu. Zařazení hydraulických nebo elektrických aktuátorů do soustav řízení letounu přináší zvýšené nebezpečí vzniku těchto aeroelastických jevů. Cílem disertační práce je stanovení vlivu tuhostních vlastností hydraulických a elektrických aktuátorů na aeroelastické jevy letounu. Na základě teoretické analýzy a modelování vlastností aktuátorů řízení navrhnout metodiku posuzování jejich účinků na vznik nebezpečných aerodynamických jevů a stanovit metodiku experimentálního určení jejich tuhostních charakteristik.
Školitel: Třetina Karel, doc. Ing., CSc.
V současné době se systémy CAE (CAD,CAM,FEM) běžně používají pro modelování konstrukčních částí a celých konstrukcí. Výsledky jsou k dispozici ve formě výkresů a sestav. Pro vlastní výrobu je třeba z těchto podkladů navrhnout výrobní a sestavovací přípravky. Cílen DP je vytvořit systém, který zajistí výrobu dílů včetně spojovacích systémů (otvory pro nýty) tak, aby následné konečné sestavení proběhlo bez náročných a drahých přípravků.
Školitel: Píštěk Antonín, prof. Ing., CSc.
Současný stav. Požadované aplikace. volba odpovídajících parametrů. Použité metody zpracování dat. Indikace výsledků zpracování dat potenciálnímu uživateli.
Školitel: Vosecký Slavomír, doc. Ing., CSc.
Analýza bionických principů letu, ovlivňování mezní vrstvy, řízení vztlaku a dalších u ptáků, hmyzu a ryb (obecně inspirace aerodynamikou živočichů a rostlin) z hlediska možností jejich využití při adaptivním řízení proudu v leteckých a automobilních aplikacích k řízení vztlaku a odporu. Návrh specifického systému a jeho výpočetní optimalizace s následným experimentálním ověřením.
Školitel: Juračka Jaroslav, doc. Ing., Ph.D.
Metodika postupu vyšetřování. Postup a organizace. Zásady výslechu svědků. Pravidla dozoru a kontroly.
Analýza výhod hybridního raketového motoru parafín/peroxid vodíku při přesné regulaci tahu. Analýza požadavků generátoru tahu v průbehu brždění a přistání meziplanetárního tělesa. Návrh systému propulze a náveh jeho instalace na demonstrátoru meziplanetární sondy.
Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.