Detail oboru

Řízení a ekonomika podniku

FPZkratka: DSP-ŘEPAk. rok: 2016/2017

Program: Ekonomika a management

Délka studia: 4 roky

Akreditace od: Akreditace do: 1.11.2019

Profil

Doktorské vzdělání poskytne absolventům magisterského vysokoškolského studia v oblasti řízení a ekonomiky podniku vyšší stupeň vzdělání, prohlubující teoretické znalosti.
Cílem doktorského studia je naučit absolventy metodám vědecké práce.

Klíčové výsledky učení

Absolvent doktorského studia je schopen samostatné vědecké, výzkumné a řídicí práce.
Je připraven řešit náročné koncepční, výzkumné a vývojové problémy v oblasti řízení a ekonomika podniku. V praxi je schopen samostatně vést výzkum, vývoj a výrobu .
Nachází uplatnění jako tvůrčí pracovník na špičkových vědeckovýzkumných pracovištích, jako vedoucí výzkumných a vývojových týmů a též ve vědecké a pedagogické práci na vysokých školách. Absolventi tohoto programu se mohou také uplatnit při obsazování vyšších funkčních pozic v některých větších institucích a firmách, kde je vyžadována schopnost samostatně tvořivě pracovat, analyzovat složité problémy a navrhovat a realizovat nová, originální řešení.

Profesní profil absolventů s příklady

Absolvent studia najde uplatnění jako akademický pracovník ekonomicky zaměřených fakult, jako výzkumný pracovník ve výzkumných organizacích zaměřených na ekonomický a podnikatelský výzkum. V souladu s přijatým programem a oborem bude absolvent schopen zaměřit se na ekonomiku podniku ve všech jejich souvislostech, vrcholový management podniku, výkonný management, marketing, logistika.

Vstupní požadavky

Nutnou podmínkou přijetí ke studiu je:
" dosažení vysokoškolského vzdělání v magisterském studijním programu,
" předložení vědecké eseje na předpokládané téma disertační práce,
" souhlas předpokládaného školitele,
" úspěšné složení přijímací zkoušky,
" znalost anglického nebo německého jazyka minimálně na úrovni B1.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Asymetrie informací a ekonomika podniku

    Cílem disertační práce bude prozkoumání a zhodnocení možných aspektů vlivu asymetrických informací na chování a ekonomiku podniku. Práce využije sekundární data i data z vlastního šetření v podnicích vybraného odvětví. Vzhledem k tomu, že tato problematika není v mezinárodním kontextu (ani v ČR) příliš prozkoumána, očekávají se od disertační práce teoretické závěry a zobecnění dané problematiky.

    Školitel: Lajtkepová Eva, doc. Ing., Ph.D.

  2. Balanced Scorecard jako nástroj zvyšování výkonnosti podniku

    Měření výkonnosti podniku lze považovat za velmi rozsáhlou, složitou a ve vztahu k samotným podnikům za značně citlivou oblast podnikového řízení, což otevírá značné možnosti pro další výzkum a jeho zaměření. Cílem práce by mělo být využití přístupu Balanced Scorecard a upravení pro výrobní podniky působící v ČR.

    Školitel: Bartoš Vojtěch, doc. Ing., Ph.D.

  3. Ekonomický význam akciových burz a perspektivy jejich dalšího rozvoje

    Disertace bude zaměřena na výzkum v oblasti soudobého fungování akciových burz z hlediska jejich dopadů na investory, podniky a ekonomiku jednotlivých zemí, jakož i na výzkum jejich soudobých vývojových tendencí.

    Školitel: Rejnuš Oldřich, prof. Ing., CSc.

  4. Ekonomický význam akciových burz a perspektivy jejich dalšího rozvoje

    Disertace bude zaměřena na výzkum v oblasti soudobého fungování akciových burz z hlediska jejich dopadů na investory, podniky a ekonomiku jednotlivých zemí, jakož i na výzkum jejich soudobých vývojových tendencí.

    Školitel: Rejnuš Oldřich, prof. Ing., CSc.

  5. Expatriate management v podnicích etablovaných v České republice

    Expatriate management nebo-li řízení pracovníků, kteří jsou vysíláni mateřskou společností do zahraničí za účelem splnění určitého úkolu nabývá v současné době na významu. Hlavní zaměření práce bude na zmapování současné situace a dobré praxe v  dané oblasti v mezinárodních podnicích působících na území České republiky.

    Školitel: Konečná Zdeňka, doc. Ing., Ph.D.

  6. Hodnocení obchodních modelů z pohledu udržitelnosti

    Mnoho rozdílných zdrojů uvádí, že současné ekonomické ideje nejsou dlouhodobě udržitelné. Odborné zdroje uvádí, že v centru výzkumu je hledání nových způsobů organizování obchodu, zejména v souvislosti se změnami transakcí při vytváření obchodních modelů z pohledu udržitelnosti.

    Školitel: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  7. Kompetenční modely a jejich využití pro zkvalitnění manažerské práce.

    V kontextu měnícího se podnikatelského prostředí se jeví jako účinný nástroj podnikového řízení přístup označovaný jako řízení podle kompetencí neboli „Management by Competencies“. Relevantně vymezené kompetence a jejich rozvoj jsou předpokladem pro dosahování očekávaného pracovního výkonu.

    Školitel: Konečná Zdeňka, doc. Ing., Ph.D.

  8. Kompetenční modely a jejich využití pro zkvalitnění manažerské práce.

    V kontextu měnícího se podnikatelského prostředí se jeví jako účinný nástroj podnikového řízení přístup označovaný jako řízení podle kompetencí neboli „Management by Competencies“. Relevantně vymezené kompetence a jejich rozvoj jsou předpokladem pro dosahování očekávaného pracovního výkonu.

    Školitel: Konečná Zdeňka, doc. Ing., Ph.D.

  9. Kvalitativní hodnocení úrovně konkurenceschopnosti podniku

    Vnímání konkurenceschopnosti podniku jako zcela exaktní a kvantifikovatelné oblasti je mylnou premisou. Také proto se v oblasti výzkumu konkurenceschopnosti stále více uplatňují kvalitativní přístupy. Oblast komplexních metodik hodnocení konkurenceschopnosti podniků založených na kvalitativních přístupech zůstává ovšem velmi nepropracovaná. Řešenou oblastí je tedy tvorba komplexních přístupů hodnotících konkurenceschopnost podniků na kvalitativní bázi,  s důrazem na relevanci, přesnost a komplexnost hodnocení.

    Školitel: Zich Robert, doc. Ing., Ph.D.

  10. Marketingové řízení podniků vycházející z koncepce udržitelnosti

    Udržitelný rozvoj je oblast, jenž v současnosti více a více ovlivňuje chování podniků na cílových trzích. Práce by měla zmapovat nejnovější teoretické poznatky ve využívání této koncepce v marketingovém řízení obchodního podnikání s cílem rozpracovat možné přístupy do oblasti tzv. zeleného marketingu.

    Školitel: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  11. Měření vlivu procesního řízení produkčních systémů na výkon v průmyslových podnicích.

    Změna řízení podniků na procesně řízené organizace a jejich vliv při budování vzrůstající úrovně konkurenční pozice. Konkurenční prostředí vyžaduje nutnost změny v blízké budoucnosti. U malých a středních podniků se zaměřit na měření výkonu v produkčních systémech při uplatnění procesního řízení. Rozdělit zaměření produkčních systémů na různé typy a tím sestavit vazbu k činnostem procesů a jejich tvorby výkonů v hodnotovém řetězci.

    Školitel: Jurová Marie, prof. Ing., CSc.

  12. Minimalizace rizik při zadávání a realizaci veřejných zakázek

    V současnosti existují zvýšená rizika pro všechny účastníky procesu zadávání a realizace veřejných zakázek. Týká se to jak rizik projektových, tak procesních, a to včetně odpovědnosti za neúspěch projektu, za škodu a i trestně-právní odpovědnosti. Práce by se měla zaměřit na identifikaci rizik v peocesu zadávání a realizaci veřejných zakázek a navrhnout metody a postupy pro jejich minimalizaci.

    Školitel: Smejkal Vladimír, prof. Ing., CSc.

  13. Modely určování nákladů kapitálu a jejich použitelnost v ČR

    Náklady kapitálu je kategorie důležitá pro rozhodování podniku jako i pro určování jeho hodnoty. Cílem disertační práce bude prozkoumat stávající modely určování nákladů kapitálu, možnosti jejich použití v podmínkách ČR a modifikovat modely pro potřeby konkrétního odvětví.

    Školitel: Režňáková Mária, prof. Ing., CSc.

  14. Moderní metody matematického modelování jako efektivní nástroj v marketingu

    S využitím principů dynamických systémů uplatňovaných při řízení marketingu budou zpřesněny a doplněny matematické modely vybraných ekonomických procesů o prostředky umožňují studovat v daných modelech i důsledky zpoždění některých z modelovaných veličin...

    Školitel: Půža Bedřich, doc. RNDr., CSc.

  15. Modifikované časové řady jako jediný informační vstup do komplexních investičních modelů

    Časové řady jsou často jediný zdroj dat. Jejich předzpracování znamená ztrátu informací. Proto stupně předzpracování musí být optimalizován, aby se dosáhlo nejlepšího možného investičního rozhodnutí.

    Školitel: Dohnal Mirko, prof. Ing., DrSc.

  16. Možnosti marketingových a obchodních strategií podniků v podmínkách globalizace

    Globalizace otevírá nové možnosti pro podniky v oblasti příležitostí pronikat na nové trhy. Práce by měla být zaměřená na zmapování nejnovějších poznatků v oblasti marketingových a obchodních strategií, jenž respektují odlišnosti trhů z pohledu rámcových, specifických podmínek, používaných metod, nástrojů a možnosti jejích uplatnění.

    Školitel: Šimberová Iveta, doc. PhDr., Ph.D.

  17. Nástroje a metody cenové tvorby na nedokonale konkurenčním trhu

    Téma je zaměřeno na kritickou analýzu nástrojů a cenových strategií firem v oblasti cenové tvorby na nedokonale konkurenčním trhu, včetně cenové diskriminace.

    Školitel: Škapa Stanislav, prof. Ing. et Ing., Ph.D.

  18. Nástroje a metody prevence morálního hazardu

    Téma je zaměřeno na problematiku morálního hazardu, jeho identifikaci a zejména metody a nástroje prevence morálního hazardu.

    Školitel: Škapa Stanislav, prof. Ing. et Ing., Ph.D.

  19. Oborová a procesní řešení v ERP systémech

    Téma je zaměřeno na analýzu požadavků pro tvorbu a realizaci oborových a procesních řešení v rámci ERP systémů a jejich praktickou aplikaci v průmyslových podnicích.

    Školitel: Sodomka Petr, doc. Ing., Ph.D., MBA

  20. Obtížně modelovatelné komplexní investiční rozhodnutí

    Realistické komplikované investice jsou založeny na sítích znalostních elementů (mikroekonomie, makroekonomie, inženýrství atd.) 

    Školitel: Dohnal Mirko, prof. Ing., DrSc.

  21. Podhodnocení emisního kurzu akcií a náklady Due Diligence

    Cílem disertační práce je zmapovat jakým způsobem požadavky kladené na hloubkové prověření společnosti (due diligence) motivují podniky ke snižování informační asymetrie a tím i úrovně podhodnocení emisního kurzu akcií.

    Školitel: Meluzín Tomáš, prof. Ing., Ph.D.

  22. Podnikatelská orientace malých a středních podniků

    Na zakladě empirického šetření ve vybraných sektorech navrhnout model podnikatelské orientace českých malých a středních podniků. Pro zpracování bude využita metoda PLS.

    Školitel: Koráb Vojtěch, prof. Ing., Dr., MBA

  23. Podnikové informační systémy a efektivní řízení jejich životního cyklu

    Téma je zaměřeno na analýzu podmínek efektivního řízení jednotlivých fází životního cyklu podnikového informačního systému.

    Školitel: Sodomka Petr, doc. Ing., Ph.D., MBA

  24. Podnikové informační systémy a jejich praktická aplikace pro řízení logistických procesů a dodavatelského řetězce

    Téma je zaměřeno na analýzu požadavků pro řízení logistických procesů a dodavatelského řetězce a jejich praktickou aplikaci v rámci podnikových informačních systémů.

    Školitel: Sodomka Petr, doc. Ing., Ph.D., MBA

  25. Private Equity a Venture Capital - výzkum organizačních forem a jejich ekonomických dopadů na úrovni podniků

    Cílem disertační práce je zmapovat typologii organizačních a investičních forem vstupu rizikového a rozvojového investora do podniků a prostřednictvím případových studií posoudit dopad těchto forem na úrovni podniků.

    Školitel: Zinecker Marek, doc. Ing., Ph.D.

  26. Ŕízení následníctví v rodinných podnicích

    Na základě empirického šetření řízení následnictví rodinných podniků, navrhněte model předání moci v rodinných podnicích.

    Školitel: Koráb Vojtěch, prof. Ing., Dr., MBA

  27. Rozvoj strategické konkurenceschopnosti na základě spolutvorby hodnoty pro zákazníka

    Koncept spolutvorby je změnou ve vnímání hodnoty pro zákazníka, se zásadním dopadem na konkurenceschopnost podniku. Problémem je pojmová neujasněnost celého přístupu na teoretické úrovni a nepropracovanost postupů na úrovni podniků. Řešení těchto problému má výrazný teoreticko-aplikační potenciál.

    Školitel: Zich Robert, doc. Ing., Ph.D.

  28. Řízení inovací v podniku

    Inovace je v současné době hlavním motorem mezinárodní konkurenceschopnosti. České firmy mají mnohem větší potenciál pro řízení inovací, než které používají. Předmětem výzkumu je modelování optimální cesty pro řízení inovací v českých společnostech.

    Školitel: Putnová Anna, doc. RNDr., Ph.D., MBA

  29. Scénáře pro aplikaci Průmyslu 4.0 ve výrobních a logistických procesech založenou na automatizaci, robotizaci a inteligentním podniku.

    Dlouhodobé zkušenosti v oblasti logistiky z celého světa ukazují, že kvalitní přepravní síť a sofistikované nastavení logistických procesů pomáhají k úspoře a zvyšují efektivitu průmyslu. Logistika je dnes jedním z pilířů ekonomiky jako samostatného odvětví, bez kterého by výrobní proces nemohl existovat. Optimalizace logistických sítí je součástí konkurenčního boje a stává se výhodou v rámci zdravého podnikatelského soutěžení aplikací automatizace, robotizace a tím i inteligentního podniku.

    Školitel: Jurová Marie, prof. Ing., CSc.

  30. Specifika řízení lidských zdrojů v mezinárodních podnicích

    Se zesilujícími se procesy internacionalizace a globalizace narůstá význam oblasti řízení lidských zdrojů v mezinárodním kontextu. Hlavním cílem disertační práce bude návrh modelu mezinárodního řízení lidských zdrojů s takovými proměnnými, které budou přispívat k účinnému řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí.

    Školitel: Konečná Zdeňka, doc. Ing., Ph.D.

  31. Stanovení klíčových faktorů úspěšnosti CI a jejich vyhodnocování aplikacíTovek Server

    Cílem disertační práce bude stanovení klíčových faktorů Competitive Intelligence jako moderního nástroje strategického rozhodování podniku. Výzkum bude prováděn především v českých podnicích. Získané výsledky budou podrobeny kritické analýze s možností aplikace v dalších podnicích v ČR.

    Školitel: Bartes František, doc. Ing., CSc.

  32. Strategické řízení rozvoje konkurenceschopnosti podniku

    Klíčovým otázkou je nalezení přístupů řešících rozpor mezi požadavkem schopnosti rychlé reakce na požadavky trhu (flexibilita podniku) a požadavkem dlouhodobého strategického směřováním (konkurenceschopnost v kontextu strategického horizontu).

    Školitel: Zich Robert, doc. Ing., Ph.D.

  33. Strategický marketing, jeho teoretická koncepce a praktická aplikace v podmínkách různých obchodních modelů dodávky ERP systémů na českém trhu

    Téma je zaměřeno na definování koncepce strategického marketingu a její praktickou aplikaci v podmínkách různých obchodních modelů dodávky ERP systémů na českém trhu.

    Školitel: Sodomka Petr, doc. Ing., Ph.D., MBA

  34. Tax management developera působícího v České republice

    "Cílem disertační práce bude: 1. popsat a zhodnotit současnou právní úpravu s akcentem na identifikaci problematických míst, 2. identifikovat rizika a navrhnout kroky vedoucí k jejich eliminaci, 3. navrhnout vhodnou metodiku pro tax management developera. "

    Školitel: Brychta Karel, doc. Ing. Mgr., Ph.D.

  35. Uplatnění koncepce „řízení zákaznických zkušeností“ ve strategickém marketingu

    Koncepce řízení zákaznických zkušeností (CX) patří k nejnovějším marketingovým přístupům. Vychází z poznatků o nákupním chování zákazníků. Cílem studia této problematiky je kritická analýza současných postupů v oblasti využití CX a návrh postupů, které by přispěly k rozvoji strategického marketingu firem.

    Školitel: Chalupský Vladimír, doc. Ing., CSc., MBA

  36. Uplatnění koncepce "tržní orientace" ve strategickém řízení podniků

    Tržní orientace je koncepcí, která v posledních letech nabývá na popularitě. Záměrem je provést kritickou analýzu teoretických přístupů a praktických zkušeností k tržní orientaci a navrhnout nové postupy k uplatnění tohoto přístupu ve strategickém řízení firem.

    Školitel: Chalupský Vladimír, doc. Ing., CSc., MBA

  37. Veřejné zakázky a konkurenceschopnost podniku

    Cílem práce bude posouzení vzájemného vztahu mezi konkurenceschopností podniku a jeho účastí ve veřejných zakázkách. V analytické části práce budou využita veřejně přístupná sekundární data, předpokládá se i využití primárních dat ze šetření v podnicích. Student zhodnotí, jak konkurenceschopnost ovlivní úspěšnost podniku ve veřejných výběrových řízeních, a následně prozkoumá vliv opakovaného získání veřejných zakázek na ekonomiku podniku.

    Školitel: Lajtkepová Eva, doc. Ing., Ph.D.

  38. Vícefaktorové metody stanovení hodnoty podniku

    Přístupy ke stanovení hodnoty podniku vycházející z očekávaného budoucího cash flow jsou velice citlivé na odhad parametrů růstu podniku. Cílem práce bude prozkoumat stávající přístupy a navrhnout modifikace, které budou rozvíjet postupy odhadů budoucího vývoje ohodnocovaného podniku.

    Školitel: Režňáková Mária, prof. Ing., CSc.

  39. Vliv externích a interních faktorů na rozvoj IPO trhů v podmínkách zemí střední a východní Evropy

    Výzkum se zabývá studiem vztahu mezi globálními a lokálními makroekonomickými podmínkami stejně jako faktory kapitálového trhu a intermími faktory na straně jedné a prvotními veřejnými nabídkami akcií v podmínkách rozvíjejících se trhů střední a východní Evropy na straně druhé.

    Školitel: Meluzín Tomáš, prof. Ing., Ph.D.

  40. Vliv IPO na výkonnost podniků

    Disertační práce bude zaměřena na výzkum výkonnosti podniku v před- a po-realizační fázi primární emise akcií s cílem zhodnotit vývoj na vybraných trzích střední a východní Evropy a tento porovnat se soudobými ekonomickými teoriemi.

    Školitel: Meluzín Tomáš, prof. Ing., Ph.D.

  41. Vliv makroekonomických a institucionálních faktorů na rozvoj trhů rizikového a rozvojového kapitálu v podmínkách zemí střední a východní Evropy

    Cílem disertační práce je studium vztahů mezi makroekonomickými a institucionálními faktory na straně jedné a trhem rizikového a rozvojového kapitálu na straně druhé, a to v podmínkách zemí střední a východní Evropy.

    Školitel: Zinecker Marek, doc. Ing., Ph.D.

  42. Využití moderních ukazatelů výkonnosti k řízení podniků

    Cílem práce bude identifikace vhodných ukazatelů použitelných pro měření a řízení podniků. Se zachováním vyváženosti na minulost zaměřenými výsledkovými ukazateli a ukazateli hybných sil výkonnosti zaměřenými do budoucnosti. Možnosti jejich použití a vzájemné návaznosti při řízení podniku.

    Školitel: Bartoš Vojtěch, doc. Ing., Ph.D.

  43. Využití nákladového managementu v řízení výkonnosti podniku

    Na základě zahraniční a tuzemské literární rešerše student vytvoří model vztahu metod nákladového managementu v řízení výkonnosti podniku. V rámci výzkumu student zjistí, jaké metody nákladového managementu ovlivňují řízení výkonnosti podniku. Součástí disertační práce by měl být empirický výzkum provedený na vzorku podniků vybraného odvětví. Cílem disertační práce: Vytvořit a ověřit model vztahu metod nákladového managementu v řízení výkonnosti podniku.

    Školitel: Kocmanová Alena, prof. Ing., Ph.D.

  44. Využití pokročilých metod v rozhodování při řízení podniku.

    Využití pokročilých metod rozhodování při řízení podniku. Použítí fuzzy logiky, umělých neuronových sítí a evolučních algoritmů v oblasti podnikatelství.

    Školitel: Dostál Petr, prof. Ing., CSc.

  45. Využití teorie prospektu pro tvorbu a řízení portfolia

    Téma je zaměřeno na využití poznatků z oblasti behaviorálních financí se zřetelem na rozhodovací procesy řídících pracovníků a správců aktiv.

    Školitel: Škapa Stanislav, prof. Ing. et Ing., Ph.D.

  46. Využití zpravodajské analýzy ke zvýšení konkurenceschopnosti podniku

    Správné využití zpravodajské analýzy zvyšuje přidanou hodnotu zpracovávané informace. Tato skutečnost vytváří kvalitnější podklady pro tvorbu podnikové strategie.

    Školitel: Bartes František, doc. Ing., CSc.

  47. Zpravodajsky řízená strategie firmy

    Cílem je návrh modelu zpravodajsky řízené strategie podniku, který by zabezpečoval vyšší úroveň konkurenceschopnosti podniku.

    Školitel: Bartes František, doc. Ing., CSc.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

1. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
mvpDMetodologie vědecké prácecs0PovinnýdrzkS - 20ano
1. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
merDModerní metody v ekonomickém rozhodovánícs0PovinnýdrzkS - 20ano
1. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
tevDTeorie ekonomických vědcs0PovinnýdrzkS - 20 / S - 20ano
tevDTeorie ekonomických vědcs0PovinnýdrzkS - 20 / S - 20ano
2. ročník, celoroční semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
RtmDTeorie managementucs0PovinnýdrzkS - 20 / S - 20ano
RtmDTeorie managementucs0PovinnýdrzkS - 20 / S - 20ano
RfmDFinanční managementcs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV2ano
RfmDFinanční managementcs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV1ano
RiktDInformační a komunikační technologiecs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV2ano
RiktDInformační a komunikační technologiecs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV1ano
RplsDProdukční a logistické systémycs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV2ano
RplsDProdukční a logistické systémycs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV1ano
RftDTeorie finančních trhůcs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV2ano
RftDTeorie finančních trhůcs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV1ano
RtmarDTeorie marketingucs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV2ano
RtmarDTeorie marketingucs0Povinně volitelnýdrzkS - 20 / S - 20PV1ano
Všechny skupiny volitelných předmětů
Sk. Počet kreditů Počet předm. Předměty
PV1 nekontroluje se 1 RfmD, RiktD, RplsD, RftD, RtmarD