Detail oboru

Urbanismus

FAZkratka: URBANAk. rok: 2016/2017

Program: Architektura a urbanismus

Délka studia: 4 roky

Profil

Schopnost doktoranda samostatně vědecky pracovat na zvoleném problému,
zvládnutí metodiky vědecké práce, zejména analýzu problému a syntézu získaných poznatků a jejich tvůrčí aplikaci do navrhovaného řešení.

Klíčové výsledky učení

Absolvent je připraven k samostatné badatelské a vědecké práci v oblasti teorie architektury a urbanismu, je schopen samostatně a na vědecké úrovni řešit praktické problémy v oboru architektury a urbanismu, publikuje výsledky své praktické i teoretické činnosti, a to i v některém ze světových jazyků, je schopen pedagogického působení na vysoké škole.

Profesní profil absolventů s příklady

Vědecko-výzkumná pracoviště zaměřená na problematiku architektury a urbanismu.
Vysoké školy, na nichž se vyučuje obor architektura a urbanismus.
Orgány státní správy (odbory výstavby všech stupňů, odbory územního plánu apod.), specializovaných organizací a úřadů (např.památkové péče) apod.

Vstupní požadavky

Řádné ukončení magisterského studia v oboru architektura a příbuzných oborů na
vysokých školách v ČR a na školách architektury v zahraničí.
Úspěšné absolvování přijímacího řízení, ve kterém uchazeč prokazuje zájem i odborné předpoklady pro vědeckou práci.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Otevřená veřejná data v městském plánování

    Rozvoj otevřené občanské společnosti prostřednictvím otevřeného přístupu k datům veřejné správy a geoinformacím otevírá potenciál ke zkvalitnění života ve městech a pro udržitelný rozvoj měst.

    Školitel: Palacký Jiří, doc. Ing. arch., Ph.D.

  2. Proměny obytných území

    Existencionální funkcí města je bydlení. Člověk bydlí, pokud zakouší své prostředí jako smysluplné, když se může orientovat ve svém prostředí a identifikovat se s ním. Bydlení proto znamená víc než pouhý úkryt, zahrnuje i to, že prostory, v nichž se život odehrává, jsou „místy“ v pravém smyslu slova (CH. N-Schulz). Předmětem práce bude rozbor nových forem uspořádání obytných území soudobých měst z pohledu plnění aktuálních environmentálních a společenských potřeb a vliv na rozvoj měst v budoucnosti.

    Školitel: Kopáčik Gabriel, doc. Ing. arch., Dr.

  3. Proměny pěších zón v Evropě

    Prostorová a funkční struktura pěších zón se v minulosti proměňovala. Cílem je nalézt a stanovit předpoklady pro fungující formu pěších zón, která by vyhovovala potřebám současného města a zároveň by předjímala budoucí požadavky na dopravu ve městě.

    Školitel: Dokoupilová Pazderková Kateřina, Ing. arch., Ph.D.

  4. Proměny výstavních a veletržních areálů v Evropě

    Prostorová a funkční struktura veletržních a výstavních areálů se v minulosti proměňovala. Aktuálním úkolem je najít takovou formu těchto areálů, která by vyhovovala potřebám současného města a zároveň by předjímala budoucí požadavky oboru výstavnictví.

    Školitel: Wittmann Maxmilian, doc. Ing. arch., Ph.D.

  5. Příčiny a důsledky vývoje stavebních slohů a architektonických idejí, jejich vliv na podobu našich sídel od středověku po současnost

    Porovnání a studování principů, příčin a způsobů šíření nových stavebních slohů, architektonických myšlenek v rámci středoevropského kulturního prostoru od historie po současnost. Cílem disertační práce bude zkoumání vlivů společenského vývoje a proměn principů stavby měst na podobu a způsob utváření našich sídel.

    Školitel: Havliš Karel, doc. Ing. arch.

  6. Rodná hrouda | HEIMAT: Venkovské sídlo, krajina a generační paměť na moravsko-rakouské hranici

    Anotace: Práce bude zaměřena na odkaz bohatého kulturního dědictví venkovských sídel a krajiny na moravsko-rakouské hranici, jejichž krajinné a generační proměny se hluboce vepsaly do kulturní krajiny jihomoravsko-dolnorakouského pohraničí. Cíl práce: Cílem práce je identifikace, zmapování a popis formování struktury obcí a krajiny v jihomoravském pohraničí (Mikulovsko, Jaroslavicko, Znojemsko, okresy Hollanbrunn a Mistelbach)se zaměřením na období po roce 1918 vzhledem ke změnám politického uspořádání a skladby obyvatel. Práce bude čerpat z výsledků projektu Identifikace a interpretace vzniku, podoby a proměny barokní kulturní krajiny jihomoravského pohraničí (NAKI DF13P01OVV019) a bude potenciálně začleněna do pokračování tohoto projektu. Projekt je řešen multidisciplinárně - z hlediska oblasti památkové péče (Národní památkový ústav, ÚOP v Brně), architektury (Fakulta architektury VUT v Brně) a ekonomiky (Ekonomicko-správní fakulta MU v Brně). Metodika výzkumu: Předpokládaný postup zahrnuje tyto fáze: 1. Analýza formování výchozího stavu – popis, vývoje obcí v pohraničí se zaměřením na odlišnosti vývoje na obou stranách hranice. Komparace vybraných sídel na moravské straně se sídly na dolnorakouské straně hranice s nepřerušenou kontinuitou. 2. Syntéza poznatků pro konkrétní definované oblasti. 3. Aplikování výsledků výzkumu na zvolené oblasti. Výsledky výzkumu budou zejména zaměřeny na obnovu a udržitelnost kulturních hodnot venkovských sídel a krajiny, a to i z hlediska památkové péče a ekonomie. Výstupem práce bude popis strategie obnovy a rozvoje venkovské krajiny (intravilánu a extravilánu) v kontextu výše uvedeného popisu hodnotných prvků (příkladová studie).

    Školitel: Koutný Jan, prof. Ing. arch., CSc.

  7. Rozvoj města ve veřejném a developerském zájmu

    Rozvoj současných měst je souběžně ovlivňován veřejnými a podnikatelskými, developerskými zájmy. Mnohé soudobé projekty odrážejí skutečné i domnělé rozpory, které je žádoucí co nejlépe poznat, popsat, popř. eliminovat či harmonizovat.

    Školitel: Wittmann Maxmilian, doc. Ing. arch., Ph.D.

  8. Smart cities – nové urbánní strategie a taktiky v plánování měst

    Vzájemné interakce mezi městskými prostorami a lidským jednáním potřebují od urbanistů a architektů nové přístupy při plánování. V procesu plánování veřejného prostoru a měst nabývají většího významu kvalita života lidí, jejich harmonický vztah s životním prostředím, jejich setkávání a vzájemnost. Úsilí se zapojením dalších odborných disciplín k porozumění složitým procesům nestačí. Nové trendy uplatňované v plánování měst s velkým podílem participace obyvatel jsou nazývané SMART CITIES. Aktuální urbánní strategie a taktiky SMART CITIES, vycházejí z principů udržitelnosti a jsou již úspěšně aplikovány v řadě evropských měst. Srovnání těchto úspěšných modelů ve vybraných městech střední Evropy a jejich kritické hodnocení bude předmětem zkoumání. Cílem disertační práce je rámcově stanovit podmínky pro reálnou aplikaci podobných strategií a taktik pro města v ČR.

    Školitel: Havliš Karel, doc. Ing. arch.

  9. Soudobé proměny českého venkova

    Český venkov prochází v současné době, v souvislosti s pokračující urbanizací, řadou proměn. Práce bude zaměřena na zhodnocení historického a soudobého vývoje venkovských sídel u nás a nástin možností jejich udržitelného rozvoje s důrazem na zachování kulturních, prostorových a krajinných hodnot.

    Školitel: Koutný Jan, prof. Ing. arch., CSc.

  10. Tradiční model rozvoje osídlení a jeho zhodnocení

    Reflexe současných vědeckých poznatků z hlediska jejich vlivu na proměnu tradičního modelu tvorby a rozvoje sídel. Vztah vývoje osídlení, vzhledem k proměnám klimatických podmínek, ke společnosti a ke krajině.

    Školitel: Palacký Jiří, doc. Ing. arch., Ph.D.

  11. Typologie soudobého města a vesnice

    Pluralismus postmoderního období, globalizace a cíle udržitelného rozvoje kladou na uspořádání našich měst, venkovského osídlení a krajiny nové požadavky. Vyhoví naše sídla a jejich základní tradiční skladebné prvky i potřebám blízké budoucnosti? Bude to kompaktní nebo zahradní město?

    Školitel: Kopáčik Gabriel, doc. Ing. arch., Dr.

  12. Veřejná prostranství na vesnici

    Práce má analyzovat problematiku veřejného prostranství na vesnici a prověřit kvalitativně nový přístup k jeho uspořádání a fungování tak, aby byly zohledněny měnící se potřeby venkovského života a přitom zachovány specifika českého venkova.

    Školitel: Urbášková Hana, prof. Ing. arch., Ph.D.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

1. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D01Metodika vědecké prácecs3PovinnýzkP - 39ano
D02Teorie a vývoj urbanismucs3PovinnýzkP - 39ano
DA3Interiér a výstavnictvícs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_ZSano
DU5Koncepce rozvoje městcs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
DA2Ochrana a obnova památekcs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_ZSano
DU8Počítačová podpora v urbanistické tvorběcs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
DU6Problémy městských centercs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
DA6Výpočetní technika v architektuřecs3Povinně volitelnýzkSS - 391Rocnik_ZSano
DA5aVýtvarné dílo v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_ZSano
1. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D05Státní doktorská zkouškacs3PovinnýSZZ - 4 / - 4ano
D04Světový jazykcs3PovinnýzkP - 39ano
D03Teorie a vývoj architekturycs3PovinnýzkP - 39ano
DA1Architektonická typologiecs3Povinně volitelnýzkP - 391rocnik_LSano
DA4Konstrukce v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 391rocnik_LSano
DU2Prognózování, plánování a řízení urbanistického rozvojecs3Povinně volitelnýzkP - 391rocnik_LSano
DA7Prostředí v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 391rocnik_LSano
DU4Rozvoj a koordinace technické infrastrukturycs3Povinně volitelnýzkP - 391rocnik_LSano
DU1Rozvoj měst a regionůcs3Povinně volitelnýzkP - 391rocnik_LSano
DA8Stavitelství v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 391rocnik_LSano
DU3Tvorba a ochrana krajinycs3Povinně volitelnýzkP - 391rocnik_LSano
2. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
DU5Koncepce rozvoje městcs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 392rocnik_ZSano
DU8Počítačová podpora v urbanistické tvorběcs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 392rocnik_ZSano
DU6Problémy městských centercs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 392rocnik_ZSano
2. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D05Státní doktorská zkouškacs3PovinnýSZZ - 4 / - 4ano
Všechny skupiny volitelných předmětů
Sk. Počet předm. Předměty
2rocnik_ZS 2 DU5, DU8, DU6
1rocnik_LS 3