Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
FAZkratka: ARCHAk. rok: 2016/2017
Program: Architektura a urbanismus
Délka studia: 4 roky
Profil
Schopnost doktoranda samostatně vědecky pracovat na zvoleném problému, zvládnutí metodiky vědecké práce, zejména analýzu problému a syntézu získaných poznatků a jejich tvůrčí aplikaci do navrhovaného řešení.
Klíčové výsledky učení
Absolvent je připraven k samostatné badatelské a vědecké práci v oblasti teorie architektury a urbanismu, je schopen samostatně a na vědecké úrovni řešit praktické problémy v oboru architektury a urbanismu, publikuje výsledky své praktické i teoretické činnosti, a to i v některém ze světových jazyků, je schopen pedagogického působení na vysoké škole.
Profesní profil absolventů s příklady
Vědecko-výzkumná pracoviště zaměřená na problematiku architektury a urbanismu. Vysoké školy, na nichž se vyučuje obor architektura a urbanismus. Orgány státní správy (odbory výstavby všech stupňů, odbory územního plánu apod.), specializovaných organizací a úřadů (např.památkové péče) apod.
Vstupní požadavky
Řádné ukončení magisterského studia v oboru architektura a příbuzných oborů na vysokých školách v ČR a na školách architektury v zahraničí. Úspěšné absolvování přijímacího řízení, ve kterém uchazeč prokazuje zájem i odborné předpoklady pro vědeckou práci.
Garant
doc. Ing. arch. Josef Hrabec, CSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Typologie, historie a důvody vzniku tohoto dosud nezmapovaného typu sportovních staveb, stavěných v posledních dvou dekádách hojně ve světě i v České republice. Jejich význam a specifika.
Školitel: Novák Antonín, doc. Ing. arch.
Práce bude zaměřena na možné podoby konstrukční a architektonické sounáležitosti, které mohou být naplňovány různými formami, determinované úrovní poznání.
Školitel: Petříčková Monika, doc. Ing., Ph.D.
Problematika vnímání současných stavebních tendencí z pohledu koexistence grafického designu a jeho významu v architektuře. Analýza historického vývoje této interakce ovlivňující současnou architekturu, ale celkově náš život a svět kolem nás.
John Hejduk - dílo jednoho z nejoriginálnějších a nejvlivnějších architektů 20. století, jehož původ a dílo úzce souvisí s Československou republikou. Dlouholetý děkan Cooper Union, který obohatil dějiny architektury svým poetickým jazykem, ve kterém spojoval poezii, kresbu i architekturu.
Kritéria hodnocení českých vysokých škol jsou postavena především na kvantitativních analýzách. Není tomu jinak u architektonických škol. Zohledňuje tento přístup všechna specifika architektonického vzdělání? Práce si klade za cíl pomocí metod pedagogického výzkumu analyzovat a porovnat kvalitu vysokých architektonických škol u nás a v zahraničí.
Energeticky úsporné stavitelství je dnes stále konkrétněji definováno a charakterizováno. Z této charakteristiky se však vytrácí elementární principy racionálně šetrné výstavby a zanedbává se úloha architektonického konceptu, stejně tak jako role svázané energie.
Školitel: Meixner Miloslav, doc. Ing., CSc.
Projekt studuje a analyzuje rozmanité přístupy světových architektů k průmyslovému dědictví , konverze uvolněných objektů a revitalizace bývalých průmyslových území. Po dlouhém období nezájmu o průmyslové dědictví, slavní světoví architekti chápou stopy industrializace a jejich oživení za velmi zajímavé pro svoji tvorbu.
Školitel: Zemánková Helena, prof. Ing. arch., CSc.
Radikální vývoj technologie a společenského života během posledního století zapříčinila změny typologie a forem individuálního i komunálního bydlení. Tento fenomen by měl být analyzován na „case studies“ nebo komplexním pohledem.
Školitel: Šlapeta Vladimír, prof. Ing. arch., DrSc.
Typologie bydlení nese určité typické a jedinečné znaky jak v dispozici, tak ve stavební struktuře. Jejich podoba a forma doznává proměn v kontextu času a nároků a potřeb uživatel. Na základě porovnání požadavků na stavby pro bydlení z období funkcionalismu a standardů soudobých povede práce k formulování metodiky přístupu k údržbě, rekonstrukci a ochraně obytných budov z uvedeného období.
Školitel: Poslušná Iva, doc. Ing. arch., Ph.D.
V posledních letech směřuje architektornický proces navrhování více rozličnými cestami, jako tomu bylo doposud. Jeho cíl je ale vždy stejný. S nástupem modrních technologií také vznikají nové formy a architektonické prvky.
Školitel: Hrubý Jan, doc. Ing. arch., CSc.
Analýza stávajícího železničního systému a možností, které skýtá pro alternativní funkce ve svých systémových a okrajových polohách. Hledání nových možností využití stávajícího železničního systému pro funkce pracovní, bydlení, apod.