Detail oboru

Architektura

FAZkratka: ARCHAk. rok: 2016/2017

Program: Architektura a urbanismus

Délka studia: 4 roky

Profil

Schopnost doktoranda samostatně vědecky pracovat na zvoleném problému,
zvládnutí metodiky vědecké práce, zejména analýzu problému a syntézu získaných poznatků a jejich tvůrčí aplikaci do navrhovaného řešení.

Klíčové výsledky učení

Absolvent je připraven k samostatné badatelské a vědecké práci v oblasti teorie architektury a urbanismu, je schopen samostatně a na vědecké úrovni řešit praktické problémy v oboru architektury a urbanismu, publikuje výsledky své praktické i teoretické činnosti, a to i v některém ze světových jazyků, je schopen pedagogického působení na vysoké škole.

Profesní profil absolventů s příklady

Vědecko-výzkumná pracoviště zaměřená na problematiku architektury a urbanismu.
Vysoké školy, na nichž se vyučuje obor architektura a urbanismus.
Orgány státní správy (odbory výstavby všech stupňů, odbory územního plánu apod.), specializovaných organizací a úřadů (např.památkové péče) apod.

Vstupní požadavky

Řádné ukončení magisterského studia v oboru architektura a příbuzných oborů na
vysokých školách v ČR a na školách architektury v zahraničí.
Úspěšné absolvování přijímacího řízení, ve kterém uchazeč prokazuje zájem i odborné předpoklady pro vědeckou práci.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Aquaparky - typologie

    Typologie, historie a důvody vzniku tohoto dosud nezmapovaného typu sportovních staveb, stavěných v posledních dvou dekádách hojně ve světě i v České republice. Jejich význam a specifika.

    Školitel: Novák Antonín, doc. Ing. arch.

  2. Aspekty konstrukčního systému v kontextu architektonického návrhu

    Práce bude zaměřena na možné podoby konstrukční a architektonické sounáležitosti, které mohou být naplňovány různými formami, determinované úrovní poznání.

    Školitel: Petříčková Monika, doc. Ing., Ph.D.

  3. Grafický design v architektuře

    Problematika vnímání současných stavebních tendencí z pohledu koexistence grafického designu a jeho významu v architektuře. Analýza historického vývoje této interakce ovlivňující současnou architekturu, ale celkově náš život a svět kolem nás.

    Školitel: Novák Antonín, doc. Ing. arch.

  4. John Hejduk - dílo

    John Hejduk - dílo jednoho z nejoriginálnějších a nejvlivnějších architektů 20. století, jehož původ a dílo úzce souvisí s Československou republikou. Dlouholetý děkan Cooper Union, který obohatil dějiny architektury svým poetickým jazykem, ve kterém spojoval poezii, kresbu i architekturu.

    Školitel: Novák Antonín, doc. Ing. arch.

  5. Komparativní analýza architektonických škol

    Kritéria hodnocení českých vysokých škol jsou postavena především na kvantitativních analýzách. Není tomu jinak u architektonických škol. Zohledňuje tento přístup všechna specifika architektonického vzdělání? Práce si klade za cíl pomocí metod pedagogického výzkumu analyzovat a porovnat kvalitu vysokých architektonických škol u nás a v zahraničí.

    Školitel: Novák Antonín, doc. Ing. arch.

  6. Limity energeticky udržitelné architektury

    Energeticky úsporné stavitelství je dnes stále konkrétněji definováno a charakterizováno. Z této charakteristiky se však vytrácí elementární principy racionálně šetrné výstavby a zanedbává se úloha architektonického konceptu, stejně tak jako role svázané energie.

    Školitel: Meixner Miloslav, doc. Ing., CSc.

  7. Nové funkční využívání objektů a revitalizace městských území v dílech světových architektů.

    Projekt studuje a analyzuje rozmanité přístupy světových architektů k průmyslovému dědictví , konverze uvolněných objektů a revitalizace bývalých průmyslových území. Po dlouhém období nezájmu o průmyslové dědictví, slavní světoví architekti chápou stopy industrializace a jejich oživení za velmi zajímavé pro svoji tvorbu.

    Školitel: Zemánková Helena, prof. Ing. arch., CSc.

  8. Proměny bydlení

    Radikální vývoj technologie a společenského života během posledního století zapříčinila změny typologie a forem individuálního i komunálního bydlení. Tento fenomen by měl být analyzován na „case studies“ nebo komplexním pohledem.

    Školitel: Šlapeta Vladimír, prof. Ing. arch., DrSc.

  9. Standardy bydlení v éře funkcionalismu a dnes

    Typologie bydlení nese určité typické a jedinečné znaky jak v dispozici, tak ve stavební struktuře. Jejich podoba a forma doznává proměn v kontextu času a nároků a potřeb uživatel. Na základě porovnání požadavků na stavby pro bydlení z období funkcionalismu a standardů soudobých povede práce k formulování metodiky přístupu k údržbě, rekonstrukci a ochraně obytných budov z uvedeného období.

    Školitel: Poslušná Iva, doc. Ing. arch., Ph.D.

  10. Výrazové prvky současné architektury

    V posledních letech směřuje architektornický proces navrhování více rozličnými cestami, jako tomu bylo doposud. Jeho cíl je ale vždy stejný. S nástupem modrních technologií také vznikají nové formy a architektonické prvky.

    Školitel: Hrubý Jan, doc. Ing. arch., CSc.

  11. Železnice - její alternativní možnosti pro architekturu

    Analýza stávajícího železničního systému a možností, které skýtá pro alternativní funkce ve svých systémových a okrajových polohách. Hledání nových možností využití stávajícího železničního systému pro funkce pracovní, bydlení, apod.

    Školitel: Novák Antonín, doc. Ing. arch.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

1. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D01Metodika vědecké prácecs3PovinnýzkP - 39ano
D02Teorie a vývoj urbanismucs3PovinnýzkP - 39ano
DA3Interiér a výstavnictvícs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
DU5Koncepce rozvoje městcs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_ZSano
DA2Ochrana a obnova památekcs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
DU8Počítačová podpora v urbanistické tvorběcs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_ZSano
DU6Problémy městských centercs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_ZSano
DA6Výpočetní technika v architektuřecs3Povinně volitelnýzkSS - 39 / SS - 391Rocnik_ZSano
DA5aVýtvarné dílo v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
1. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D05Státní doktorská zkouškacs3PovinnýSZZ - 4 / - 4ano
D04Světový jazykcs3PovinnýzkP - 39ano
D03Teorie a vývoj architekturycs3PovinnýzkP - 39ano
DA1Architektonická typologiecs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_LSano
DA4Konstrukce v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_LSano
DU2Prognózování, plánování a řízení urbanistického rozvojecs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_LSano
DA7Prostředí v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_LSano
DU4Rozvoj a koordinace technické infrastrukturycs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_LSano
DU1Rozvoj měst a regionůcs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_LSano
DA8Stavitelství v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_LSano
DU3Tvorba a ochrana krajinycs3Povinně volitelnýzkP - 391Rocnik_LSano
2. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
DA3Interiér a výstavnictvícs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 39ano
DA2Ochrana a obnova památekcs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 39ano
DA6Výpočetní technika v architektuřecs3Povinně volitelnýzkSS - 39 / SS - 39ano
DA5aVýtvarné dílo v architektuřecs3Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 39ano
2. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D05Státní doktorská zkouškacs3PovinnýSZZ - 4 / - 4ano