Příručka oboru

Elektrotechnika, elektronika, komunikační a řídicí technika (EEKR-M1)

Magisterský navazující studijní program

Prezenční studium

ZÁKLADNÍ INFORMACE O OBORU

Elektronika a sdělovací technika (M1-EST)

akademický rok 2018/2019

Obsah
  1. Charakteristika a cíle oboru
  2. Profil a uplatnění absolventa
  3. Oborová rada
  4. Základní zásady a pravidla studia
  5. Návaznost studia na další typy studijních programů
  6. Studijní plány
  7. Anotace předmětů
  8. Praxe
  9. Státní závěrečná zkouška

1. Charakteristika a cíle oboru

Magisterský studijní obor ELEKTRONIKA A SDĚLOVACÍ TECHNIKA (EST) se věnuje vzdělávání inženýrů specializovaných na slaboproudou elektroniku a její aplikace zejména v oblasti bezdrátových a mobilních komunikací a sdělovací techniky. Spektrum oboru přitom sahá od nízkofrekvenční techniky, přes vysokofrekvenční a mikrovlnnou techniku až do oblasti optických vln, od analogových signálů a systémů, přes číslicové až po mikroprocesorové a mikropočítačové obvody a systémy. Svým obsahem a pojetím tak magisterský obor EST pojednává o nosných technických oblastech současných i budoucích moderních elektronických komunikačních systémů a technologií a přirozenou formou navazuje na stejnojmenný bakalářský obor EST.
Magisterský obor EST lze začít studovat až po předchozím absolvování libovolného oboru bakalářského studia s úspěšně vykonanou státní závěrečnou zkouškou, a to nejlépe v některém elektrotechnickém či informatickém studijním programu. Odbornou výuku v magisterském oboru EST zajišťuje především Ústav radioelektroniky (UREL). Nabídka volitelných předmětů spolu se samostatným technickým projektem a diplomovou prací umožňuje studentům úžeji se zaměřit na problematiku obvodů a systémů rádiové komunikace a navigace (stacionárních, mobilních, pozemních i družicových), pokročilou přístrojovou, zvukovou a obrazovou elektroniku a na tvorbu, analýzu, zpracování a aplikace multimediálních signálů a dat. Své teoretické znalosti si student doplňuje studiem předmětů teoretické nadstavby z oblasti vyšší matematiky a fyziky. Pro rozšíření spektra svých vědomostí si student volí i odborné předměty z ostatních oborů magisterského studia FEKT VUT v Brně, dále předměty jazykové a všeobecně vzdělávací.

2. Profil a uplatnění absolventa

Absolventi magisterského oboru ELEKTRONIKA A SDĚLOVACÍ TECHNIKA mají široké znalosti v teorii, navrhování, konstruování, aplikačním využití a měření elektronických obvodů a systémů. Aplikačně je studium zaměřeno na problematiku bezdrátových komunikací a sdělovací techniky. Spektrum znalostí sahá od nízkofrekvenční přes vysokofrekvenční a mikrovlnnou techniku po oblast optických vln, od analogových obvodů a systémů po číslicové obvody a mikroprocesorové systémy.
Absolvent je kvalifikován v problematice radioelektroniky, rádiové komunikace a navigace, a to stacionární, mobilní, pozemní i družicové, v pokročilé přístrojové elektronice, v oblastech analýzy, zpracování a využití multimediálních signálů a dat. Díky kvalitnímu teoretickému vzdělání a širokému univerzálnímu základu aplikačně zaměřeného studia je přitom zajištěna vysoká adaptabilita absolventa na všechny požadavky jeho budoucí profesionální praxe, a to i v jiných oblastech elektroniky.
Absolventi magisterského oboru ELEKTRONIKA A SDĚLOVACÍ TECHNIKA se uplatní při výzkumu, vývoji, konstrukci a provozu vysoce náročných slaboproudých elektronických zařízení jak pro všeobecné použití, tak zejména v oblasti komunikačních a navigačních služeb a systémů, v oblasti provozu mobilních, rozhlasových a televizních sítí a rovněž jsou schopni zastávat vyšší technicko-řídicí a manažerské funkce.

3. Oborová rada

Za obsahovou náplň a organizační zajištění studia každého oboru studijního programu odpovídá oborová rada, složená z významných akademických pracovníků ústavů fakulty a odborníků z praxe působících na tomto oboru. Pro uvedený obor je současné složení oborové rady následující:

prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D. - předseda
prof. Ing. Aleš Prokeš, Ph.D. - člen interní
prof. Ing. Dalibor Biolek, CSc. - člen interní
prof. Ing. Stanislav Hanus, CSc. - člen interní
prof. Dr. Ing. Zbyněk Raida - člen interní
prof. Ing. Jarmila Dědková, CSc. - člen interní
doc. Ing. Jiří Háze, Ph.D. - člen interní

4. Základní zásady a pravidla studia

Předměty na oboru M1-EST jsou hodnoceny kredity. Kredit vyjadřuje přibližnou týdenní hodinovou zátěž studenta při studiu daného předmětu. Kredity za daný předmět student získá až po jeho předepsaném zakončení, tj. po udělení zápočtu, klasifikovaném zápočtu, či po vykonání zkoušky. Podmínky pro udělení zápočtu a vykonání zkoušky jsou dány Studijním a zkušebním řádem VUT v Brně, příslušnými Směrnicemi děkana FEKT VUT v Brně a individuálními podmínkami každého předmětu. Ve dvouletém magisterském studiu musí student získat minimálně 120 kreditů. V jednotlivých skupinách studijních předmětů je přitom na oboru M1-EST nutno získat:
• v povinných předmětech (včetně semestrálního projektu) 27 kreditů
• za vypracování, odevzdání a obhájení diplomové práce 30 kreditů
• ve volitelných oborových předmětech minimálně 38 kreditů
• ve volitelných předmětech teoretické nadstavby minimálně 10 kreditů
• ve volitelných mimooborových předmětech minimálně 5 kreditů
• ve volitelných všeobecných předmětech minimálně 10 kreditů
Nezískání předepsaných počtů v jedné skupině předmětů nelze kompenzovat překročením počtu kreditů získaných v jiné skupině předmětů.
Kredity za obhájenou diplomovou práci se započítají po obhajobě. Pro přihlášení k státní závěrečné zkoušce je tedy třeba získat minimálně 90 kreditů.
Povinné předměty včetně semestrálního projektu) oboru M1-EST absolvuje student v semestrech a ročnících tak, jak jsou uvedeny ve studijních plánech v této příručce. Nezakončí-li student úspěšně povinný předmět předepsaným způsobem, musí si jej zapsat znovu hned v následujícím roce svého studia.
Volitelné oborové předměty jsou oborově zaměřené odborné předměty, které profilují studenta do užších oblastí jeho zájmů. Tyto předměty si pro daný akademický rok volí student sám z aktuální nabídky oboru M1-EST při respektování pravidel pro jejich výběr uvedených ve studijních plánech v této příručce. Při výběru volitelných oborových předmětů se student řídí svými odbornými zájmy s ohledem na odbornou oblast oboru M1-EST, na kterou se chce blíže zaměřit. Přitom může vycházet z obsahových charakteristik volitelných předmětů oboru M1-EST v této příručce, případně může využít služeb studijního poradce na Ústavu radioelektroniky, který mu poradí při sestavování jeho konkrétních studijních plánů. Tímto studijním poradcem je v současné době:
doc. Ing. Tomáš Frýza, Ph.D., UREL, Technická 12, místnost č. SD6.101.
Volitelné oborové předměty v jednotlivých semestrech si student musí volit tak, aby na konci svého magisterského studia dosáhl předepsaný (nebo vyšší) počet kreditů.
Volitelné předměty teoretické nadstavby jsou předměty z oblasti vyšší matematiky a fyziky, jimiž si student dále prohlubuje své teoretické vysokoškolské znalosti těchto základních disciplín. Tyto předměty si student volí sám z nabídky uvedené ve studijních plánech. Do konce studia musí student absolvovat minimálně 2 předměty této kategorie, tj. musí získat minimálně 10 kreditů. ALESPOŇ JEDEN PŘEDMĚT MUSÍ BÝT MATEMATICKÝ (zajišťovaný Ústavem matematiky FEKT VUT v Brně). Většina předmětů teoretické nadstavby je společná pro všechny magisterské studijní obory fakulty.
Volitelné mimooborové předměty jsou odborné předměty vybrané z nabídek jiných magisterských studijních oborů FEKT VUT v Brně. Jejich úkolem je rozšířit znalosti studentů i do jiných odborných oblastí než těch, které tvoří náplň oboru M1-EST. Tyto předměty si student volí tak, aby do konce studia z nich získal alespoň minimální požadovaný počet kreditů, a to z jejich vymezené nabídky ve studijních plánech (při respektování uvedených pravidel). Pro vhodný výběr volitelných mimooborových předmětů platí stejné zásady jako u volitelných oborových předmětů včetně možnosti využít i zde služeb oborového studijního poradce. Volitelné mimooborové předměty zajišťují vybrané ústavy z ostatních oborů magisterského studia FEKT VUT v Brně. Jejich výuka se uskutečňuje společně se studenty těchto oborů.
Volitelné všeobecné předměty (VVP) rozšiřují všeobecné znalosti studentů. V nabídce VVP předmětů jsou vytvořeny dvě tematické skupiny:
• skupina 91 obsahuje předmět English for Life (MEFE). Předmět má 4 kredity a je zakončen zápočtem a zkouškou. Výuku zajišťuje UJAZ.
• skupina 92 obsahuje:
o 7 předmětů ekonomického, právního a ekologického charakteru s 2 až 5 kredity, zakončené zápočtem nebo zkouškou. Výuku zajišťují UJAZ, UMEL a ICV.
o 8 předmětů odborné angličtiny ze všech oborů magisterského studia. Každý předmět má 3 kredity, výuka 1 semestr, zakončení klasifikovaným zápočtem. Výuku zajišťují finální ústavy FEKT.
o 5 předmětů CISCO akademie XCA1 až XCA5. Každý předmět má 3 kredity, výuka 1 semestr. Výuku zajišťuje UTKO.
Student si musí vybrat a absolvovat ze skupiny 91 jeden předmět, ze skupiny 92 minimálně dva předměty, aby splnil požadavek minimálně 10 kreditů za VVP předměty.
Z nabídky ostatních VVP předmětů si student může zapsat i další předměty, avšak jejich absolvování není vyžadováno pro úspěšné absolvování studovaného oboru. Tyto úspěšně absolvované předměty však mohou být uvedeny v Diploma Suplement Label. Mezi tyto předměty je zařazen i předmět Tělesná výchova (XTEL), který student může, ale nemusí absolvovat. Jeho kreditová hodnota je nula.
Pokud student úspěšně neabsolvuje zvolený a zapsaný volitelný oborový, mimooborový, všeobecně vzdělávací předmět či předmět teoretické nadstavby, může, ale nemusí si jej v dalším akademickém roce zapsat znovu. Místo něj lze zvolit jiný volitelný, všeobecně vzdělávací či teoretický předmět. Jakýkoliv volitelný předmět může student absolvovat kdykoliv během studia, avšak pouze v semestru uvedeném ve studijním plánu. Vhodným výběrem volitelných předmětů na oboru M1-EST se může student magisterského studia úžeji orientovat na odbornou oblast svého zájmu. V navazujícím magisterském studijním programu EEKR-M1 se nedoporučuje zapsat předmět, který již byl absolvován v předchozím bakalářském studiu EEKR-B na FEKT VUT v Brně (například předměty se zkratkou začínající písmenem X). Výjimkou je pouze předmět XTEL.

5. Návaznost studia na další typy studijních programů

Nejlepší absolventi magisterského studijního programu mohou (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v navazujícím doktorském studiu na libovolné vysoké škole v České republice. Na FEKT VUT v Brně lze pokračovat ve čtyřletém doktorském studijním programu "Elektrotechnika a komunikační technologie" (EKT), v prezenční (EKT-PP) nebo kombinované (EKT-PK) formě studia. V programu EKT jsou následující obory doktorského studia:
• Biomedicínská elektronika a biokybernetika (BEB)
• Elektronika a sdělovací technika (EST)
• Fyzikální elektronika a nanotechnologie (FEN)
• Kybernetika, automatizace a měření (KAM)
• Mikroelektronika a technologie (MET)
• Matematika v elektroinženýrství (MVE)
• Silnoproudá elektrotechnika a elektroenergetika (SEE)
• Teoretická elektrotechnika (TEE)
• Teleinformatika (TLI)
Na magisterský studijní obor M1-EST obsahově navazuje stejnojmenný doktorský obor Elektronika a sdělovací technika (PP-EST, PK-EST). Bližší informace o všech oborech doktorského studia lze získat na děkanátu FEKT VUT v Brně.

6. Studijní plány

Zkr. Název Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
- Povinný
MPKS Počítačové a komunikační sítě26/26zá,zkUREL prof. Dr. Ing. Zdeněk Kolka5P  
MSDS Směrové a družicové spoje52/26zá,zkUREL Ing. Filip Záplata, Ph.D.7P  
- Volitelný oborový
MMIA Mikrokontroléry pro pokročilé aplikac... 26/39zá,zkUREL Ing. Aleš Povalač, Ph.D.6VO  
MIKS Implementace softwarových komunikační... 26/39zá,zkUREL prof. Ing. Roman Maršálek, Ph.D.6VO  
MASV Návrh antén a rádiových spojů39/39zá,zkUREL doc. Ing. Jaroslav Láčík, Ph.D.7VO  
MSTK Analýza radiokomunikačních signálů26/26zá,zkUREL doc. RNDr. Jitka Poměnková, Ph.D.5VO  
MPLD Programovatelné logické obvody26/39zá,zkUREL Ing. Michal Kubíček, Ph.D.6VO  
- Volitelný mimooborový
MADP Vzájemný převod A/D signálů26/39zá,zkUTKO prof. Ing. Kamil Vrba, CSc.6VM  
MAIO Analogové integrované obvody26/39zá,zkUMEL doc. Ing. Jiří Háze, Ph.D.6VM  
MMTE Moderní technologie elektronických ob... 39/26zá,zkUMEL Ing. Michal Řezníček, Ph.D.6VM  
MEMT Elektronická měřicí technika26/39zá,zkUAMT Ing. Soňa Šedivá, Ph.D.6VM  
MEMS Elektronické měřicí systémy26/39zá,zkUAMT Ing. Marie Havlíková, Ph.D.6VM  
MMZS Vyšší metody zpracování signálů39/26zá,zkUBMI prof. Ing. Jiří Jan, CSc.6VM  
- Teoretická nadstavba
MMAT Maticový a tenzorový počet26/18zá,zkUMAT doc. RNDr. Martin Kovár, Ph.D.5TN 93
MMNM Moderní numerické metody39/13zá,zkUMAT doc. RNDr. Jaromír Baštinec, CSc.5TN 93
MMEM Modelování elektromagnetických polí26/26zá,zkUTEE Ing. Tibor Bachorec, Ph.D.5TN  
Zkr. Název Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
- Povinný
MM2E Semestrální práce 20/26klUREL prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D.2P  
- Volitelný oborový
MRAR Radiolokační a radionavigační systémy26/20zá,zkUREL doc. Ing. Jiří Šebesta, Ph.D.5VO  
MSPR Signálové procesory26/39zá,zkUTKO doc. Ing. Petr Sysel, Ph.D.6VO  
MDTV Digitální televizní a rozhlasové syst... 39/26zá,zkUREL prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D.6VO  
MSMK Systémy mobilních komunikací39/26zá,zkUREL doc. Ing. Martin Slanina, Ph.D.6VO  
MPOA Mikroprocesory s architekturou ARM 13/39klUREL Ing. Aleš Povalač, Ph.D.5VO  
- Skupiny volitelných předmětů
Sk. 931 předmět/ů z 3 předmět/ů
Zkr. Název Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
- Povinný
MMSE Diplomová práce0/360UREL prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D.30P  
MXME Odborná praxe0/80UREL Ing. Viera Biolková0P  
- Volitelný oborový
MREM Radioelektronická měření26/39zá,zkUREL Ing. Jiří Dřínovský, Ph.D.6VO  
MVDK Videotechnika a multimediální technik... 39/26zá,zkUREL doc. Ing. Martin Slanina, Ph.D.6VO  
Volitelné všeobecně vzdělávací předměty
Zkr. Název Roč. Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
MEFE2 English for Life1, 20/26zkUJAZ M. A. Kenneth Froehling2VV 91
XCA1 CISCO akademie 1 - CCNA1, 226/52zkUTKO prof. Ing. Dan Komosný, Ph.D.3VV 92
XCA5 CISCO akademie 5 - CCNP1, 20/52zkUTKO Ing. Anna Kubánková, Ph.D.3VV 92
XCA3 CISCO akademie 3 - CCNP1, 20/52zkUTKO doc. Ing. Jan Jeřábek, Ph.D.3VV 92
XPOU Podvojné účetnictví1, 226/26zkUJAZ Ing. Martin Jílek4VV 92
XMW3 Síťové technologie Microsoft Windows1, 20/52zkFIT Ing. Radomír Kurečka5VV  
XMW1 Desktop systémy Microsoft Windows126/26zkFIT Ing. Radomír Kurečka5VV  
XIPD Inženýrská pedagogika a didaktika1, 252/0zkUJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
XPSO Pedagogická psychologie1, 252/0zkUJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
XJS1 Španělština pro začátečníky1, 20/26zá,zkUJAZ PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.6VV  
XJR2 Ruština pro mírně pokročilé1, 20/26zá,zkUJAZ PaedDr. Alena Baumgartnerová6VV  
XJR1 Ruština pro začátečníky1, 20/26zá,zkUJAZ PaedDr. Alena Baumgartnerová6VV  
XJN3 Němčina pro pokročilé i fortgeschritt... 1, 20/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJN2 Němčina pro mírně pokročilé grundkur... 1, 20/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJN1 Němčina pro začátečníky grundkurs i1, 20/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJS2 Španělština pro mírně pokročilé1, 20/26zá,zkUJAZ PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.6VV  
XMAU Manažerské účetnictví1, 213/13UJAZ Ing. Martin Jílek2VV 92
XKPT Kultura projevu a tvorba textů1, 226/26UJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
MFIT Dějiny a filozofie techniky1, 226/0ICV ThMgr. Milan Klapetek2VV  
MRET Rétorika1, 226/0ICV ThMgr. Milan Klapetek2VV  
XLS3 Letní škola10/0FEKT prof. Ing. Jarmila Dědková, CSc.3VV  
XLS2 Odborná aktivita10/0FEKT prof. Ing. Jarmila Dědková, CSc.2VV  
XEPO Etika podnikání1, 226/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
XLAD Laboratorní didaktika1, 213/0UJAZ Ing. Martin Jílek0VV  
MEFE1 English for Life1, 20/26klUJAZ M. A. Kenneth Froehling2VV 91
MESI Embedded Systems for Industrial Contr... 1, 226/0klUAMT doc. Ing. Petr Fiedler, Ph.D.3VV 92
XEPL EPLAN - projektování v elektrotechnic... 1, 20/52klUEEN Ing. Branislav Bátora, Ph.D.4VV  
MPSY Power Systems1, 226/0klUEEN doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D.3VV 92
MEME Electromechanical Systems1, 226/0klUVEE doc. Ing. Čestmír Ondrůšek, CSc.3VV 92
MMEN Microelectronics in English1, 226/0klUMEL doc. Ing. Jiří Háze, Ph.D.3VV 92
XPOM Podnikatelské minimum226/26UMEL doc. Ing. Radovan Novotný, Ph.D.4VV 92
Zkr. Název Roč. Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
XCA2 CISCO akademie 2 - CCNA1, 226/52zkUTKO Ing. Anna Kubánková, Ph.D.3VV 92
XCA4 CISCO akademie 4 - CCNP1, 20/52zkUTKO doc. Ing. Radim Burget, Ph.D.3VV 92
XPOU Podvojné účetnictví1, 226/26zkUJAZ Ing. Martin Jílek4VV  
XMW5 Programování v .NET a C#1, 226/26zkFIT Ing. Radomír Kurečka5VV  
XMW4 Podnikové technologie Microsoft1, 226/26zkFIT Ing. Radomír Kurečka5VV  
XMW2 Serverové systémy Microsoft Windows126/26zkFIT Ing. Radomír Kurečka5VV  
MEFE2 English for Life1, 20/26zkUJAZ M. A. Kenneth Froehling2VV  
XIPD Inženýrská pedagogika a didaktika1, 252/0zkUJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
XPSO Pedagogická psychologie1, 252/0zkUJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
FKOD Kódování v informatice 12/2zá,zkUMAT RNDr. Petr Fuchs, Ph.D.5VV  
MFIT Dějiny a filozofie techniky1, 226/0ICV ThMgr. Milan Klapetek2VV 92
XKPT Kultura projevu a tvorba textů1, 239/13UJAZ Ing. Martin Jílek5VV 92
XTPR Technické právo1, 239/0ICV ThMgr. Milan Klapetek3VV 92
MRET Rétorika1, 226/0ICV ThMgr. Milan Klapetek2VV  
XLS3 Letní škola10/0FEKT prof. Ing. Jarmila Dědková, CSc.3VV  
XLS2 Odborná aktivita10/0FEKT prof. Ing. Jarmila Dědková, CSc.2VV  
XEPO Etika podnikání1, 226/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV 92
XMAU Manažerské účetnictví1, 213/13UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
XLAD Laboratorní didaktika1, 213/0UJAZ Ing. Martin Jílek0VV  
MARC Advanced Radio Communication Systems ... 1, 226/0klUREL doc. RNDr. Jitka Poměnková, Ph.D.3VV 92
MPPM Properties and Production of Electrot... 1, 226/0klUETE Ing. Ladislav Chladil, Ph.D.3VV 92
MEFE1 English for Life1, 20/26klUJAZ M. A. Kenneth Froehling2VV  
MEDS Elements of Digital Signal and Image ... 1, 226/0klUBMI prof. Ing. Jiří Jan, CSc.3VV 92
MTOC Theory of Communication1, 226/0klUTKO Ing. Radim Číž, Ph.D.3VV 92
MELB Bezpečná elektrotechnika22/0zkUTEE Ing. Radim Kadlec, Ph.D.2VV  
- Skupiny volitelných předmětů
Sk. 922 předmět/ů z 21 předmět/ů
Sk. 912 předmět/ů z 2 předmět/ů

7. Anotace předmětů

Advanced Radio Communication Systems and Their ComponentsMARC26Pletní semestrklUREL3
doc. RNDr. Jitka Poměnková, Ph.D.
Předmět je koncipován jako přehled nejnovějších trendů vývoje v oblasti rádiové komunikace. Historie rádiové komunikace; antény a šíření rádiových vln; systémy s rozprostřeným spektrem a s více nosnými; napájení embedded systémů; komunikace optickými spoji; kódování multimediálních signálů; digitální terestrické televizní vysílání a mobilní televise; radiolokační systémy; radiofrekvenční identifikace; systémy pro mobilní komunikaci; koexistence rádiových komunikačních systémů: elektromagnetická kompatibilita; centrum senzorických, informačních a komunikačních systemů.
Analogové integrované obvodyMAIO26P - 39Cpletní semestrzá,zkUMEL6
doc. Ing. Jiří Háze, Ph.D.
ZÁKLADNÍ PRINCIPY ANALOGOVÉ INTEGROVANÉ TECHNIKY
Základní výpočty s tranzistorovou rovnicí
Princip technologického, litografického a teplotního souběhu
Princip proudového zrcadla s bipolárními a MOS tranzistory
Princip aktivní zátěže
Princip elementárního proudového komparátoru
Výpočet zisku stupně s aktivní zátěží
Princip diferenciálního tranzistorového stupně
Výpočet transkonduktance bipolárního diferenciálního tranzistorového stupně
Výpočet zisku bipolárního diferenciálního tranzistorového stupně s odporovou zátěží
Diferenciální tranzistorový stupeň s aktivní zátěží
OTA transkonduktanční stupeň

ZÁKLADY NÁVRHU ANALOGOVÝCH INTEGROVANÝCH BLOKU
Princip proudového zdroje IPTAT - " Americký" koncept
Elementární zdroj BG napětí
Obecný jednostupňový operační zesilovač
Jednostupňový zesilovač s vysokým ziskem
Dvojstupňový operační zesilovač s emitorovým sledovačem
Buffer s jednotkovým zesílením
Obecný koncový stupeň Rail-to-Rail
Princip kmitočtové kompenzace
Millerovská kmitočtová kompenzace, výpočet AC přenosu operačního zesilovače
Princip Band Gap reference
Band Gap reference podle P. Brokawa s aktivní zátěží
Blokové schéma dvourampového oscilátoru
Analýza radiokomunikačních signálůMSTK26P - 26Cpletní semestrzá,zkUREL5
doc. RNDr. Jitka Poměnková, Ph.D.
Navrhovaný předmět teoretické nástavby se zaměřuje na využití vybraných matematických a statistických metod v moderním zpracování komunikačních signálů a teorii bezdrátové komunikace. Cílem předmětu je prezentovat studentům magisterského studijního programu Elektronika a sdělovací technika specializovaný matematický aparát, který je nezbytný k pochopení principů moderní bezdrátové komunikace.

Analýza signálů a obrazůMASO39P - 13Cpzimní semestrzá,zkUBMI5
prof. Ing. Jiří Jan, CSc.
Časově frekvenční analýza, vlnková transformace. Spojitá a diskretní reprezentace obrazů, 2D transformace, náhodný obraz. Zvýrazňování a edice obrazů, úvod do restaurace poškozených obrazů. Metody rekonstrukce obrazů z paralelních a vějířových tomografických projekcí. Analýza obrazu: detekce hran, hranic a oblastí, segmentace obrazu. Morfologické transformace, vizualizace 2D a 3D obrazových dat. Technické, medicínské a ekologické aplikace.
Bezpečná elektrotechnikaMELB2Pletní semestrzkUTEE2
Ing. Radim Kadlec, Ph.D.
Předmět seznamuje
- s právní úpravou bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v ĆR
- se zásadami prevence rizik
- s pravidly bezpečné obsluhy a práce na elektrickém zařízení
- s pravidly bezpečného provozování elektrického zařízení
- s provedením ochrany před úrazem elektrickým proudem
- s ochranou elektrických zařízení před účinky blesku a přepětí
- s ochranou elektrických zařízení proti požáru
- s poskytováním první pomoci při úrazu elektrickým proudem
CAD v mikrovlnné techniceMCVT26P - 39Cpzimní semestrklUREL7
prof. Dr. Ing. Zbyněk Raida
Studenti seznámí s principy a s použitím základních numerických metod (metoda konečných diferencí, metoda konečných prvků, momentová metoda) pro analýzu mikrovlnných struktur na kmitočtech stovek MHz až desítek GHz. Kurs pokračuje probíráním standardních a nestandardních optimalizačních postupů (gradientní a newtonovské metody, genetické algoritmy) a jejich aplikací na návrh mikrovlnných obvodů a antén. V rámci samostatného projektu si studenti navrhnou, vyrobí a proměří zadanou planární strukturu.
CISCO akademie 1 - CCNAXCA126P - 52Lzimní semestrzkUTKO3
prof. Ing. Dan Komosný, Ph.D.
Předmět XCA1 je dělen do dvou částí. V první části předmětu je probírán kurz „Introduction to Networks” (INT), který se zabývá základy síťové komunikace. V druhé části předmětu je probírán kurz „Routing & Switching Essentials” (RS), který se zabývá základy přepínání a směrování v IP sítích. Obsahem laboratorních cvičení je plánování a realizace IP sítí menšího rozsahu.
CISCO akademie 2 - CCNAXCA226P - 52Lletní semestrzkUTKO3
Ing. Anna Kubánková, Ph.D.
Předmět XCA2 je dělen do dvou částí. V první části předmětu je probírán kurz „Scaling Networks” (ScaN), který se zabývá principy škálovatelných sítí. V druhé části předmětu je probírán kurz „Connecting Networks” (CN), který se zabývá technologiemi WAN, virtuálními privátními sítí (VPN), metodami monitorování a odstraňování problémů v IP sítích. Obsahem laboratorních cvičení je konfigurace, analýza, hledání a odstraňování problémů ve větších podnikových IT sítích.
CISCO akademie 3 - CCNPXCA352Lzimní semestrzkUTKO3
doc. Ing. Jan Jeřábek, Ph.D.
Předmět, který je součástí aktuálního a oficiálního Cisco CCNP kurikula, se věnuje praktickým způsobem problémům směrování ve velkých sítích (ISP, WAN), propojování autonomních systémů, redistribuci směrovacích informací a zabezpečenému směrování. Zabývá se také použitím protokolu IPv6 v Internetu.
CISCO akademie 4 - CCNPXCA452Lletní semestrzkUTKO3
doc. Ing. Radim Burget, Ph.D.
Předmět seznamuje studenty s konfigurací přepínačů na vrstvě L2 a L3, vytváření VLAN sítí. Obsahuje konfiguraci STP a RSTP, zabývá se zálohování zařízení a síťových zdrojů. Součástí kurzů je konfigurace přepínačů pro přenos napájení PoE, vytváření bezdrátových VLAN sítí. Předmět obsahuje techniky pro zabezpeční přepínačů.
CISCO akademie 5 - CCNPXCA552Lzimní semestrzkUTKO3
Ing. Anna Kubánková, Ph.D.
Předmět se zabývá řešením problému v sítích LAN. Konkrétně jsou řešeny problémy s VLAN sítěmí, s Trunk spoji, s VTP a STP protokolem. Na 3. vrstvě se problematika řešení probléml týká protokoů EIGRP, OSPF, BGP. Dále jsou řešeny problémy se zabezpečením sítě a ACL, NAT a DHC službou. Laboratorní cvičení vždy začíná přednáškou na dané téma a následně pak studenti ve skupinách řeší problémy v síti. Předmět je posledním předmětem z řady Cisco předmětů XCA na FEKT, VUT.
Desktop systémy Microsoft WindowsXMW126P - 26Cpzimní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Úvod do administrace Windows
úvod do síťových technologií TCP/IP, IPadresy,
úvod do služeb DNS, NetBIOS, DHCP.
Administrace Windows: uživatelské účty, user right management, souborové sýstémy, uživatelská práva vs. oprávnění, sdílené prostředky a tiskárny, uživatelské prostředí (profily, Group Policy), diskové kvóty, hardware a ovladače zařízení, řešení problémů systému a zálohování, instalace software
vzdálená správa a Remote Desktop,
Zabezpečení systému (hesla, EFS, připojení do domény, Windows Firewall), auditování, bezpečnostní politiky a šablon
Instalace Windows: unattended instalace z CD, ze sítě, integrace ServicePack, úvod do Windows Deployment Services, Windows Update
Ukázky skriptování administrativních úkolů.
Diferenciální rovnice a jejich použití v elektrotechniceMDRE39P - 13CPPzimní semestrzá,zkUMAT5
prof. RNDr. Josef Diblík, DrSc.
Předmět je věnován některým důležitým okruhům diferenciálních rovnic a to jak obyčejných diferenciálních rovnic, tak i parciálních diferenciálních rovnic, které nebyly v bakalářském studiu probírány. Z obyčejných diferenciálních rovnic jde například o exaktní rovnice, které jsou souhrnných typem velkého množství rovnic. Je prohloubeno učivo o systémech lineárních diferenciálních rovnic včetně autonomních. Pro rovnice s konstantními koeficienty je uvedena metoda řešení pomocí exponenciály matice. Z aplikačního hlediska jsou důležité i další typy diferenciálních rovnic, kterým je v předmětu věnována pozornost. Mezi ně patří např. Besselovu rovnice a Laplaceovu rovnice. Jedním z centrálních pojmů v aplikacích diferenciálních rovnic je pojem stability, která je v kurzu probírána. Jsou uvedeny některé metody zjišťování stability, pro rovnice s konstantními koeficienty jde např. o Hurwitzovo kriterium a Michajlovovo kriterium. Je zmíněna
také metoda Ljapunovovských funkcí, která patří k základním ve vyšetřování stability. Je dána úplná klasifikace rovinných lineárních systémů s konstantními koeficienty ve fázové rovine. V kurzu je hojně využíván maticový počet, pomocí kterého je řada výsledků formulována. Parciální diferenciální rovnice často vyjadřují matematické modely mnoha technických a inženýrských jevů. Mimo jiné budou uvedeny aplikace základních metod řešení (Fourierova metoda, D'Alembertova metoda) na vlnové rovnice, rovnice vedení tepla a Laplaceovu rovnici. Ve cvičeních bude důraz kladen i na zvládnutí moderního matematického software při řešení různých typů diferenciálních rovnic.
Digitální televizní a rozhlasové systémyMDTV39P - 26Lzimní semestrzá,zkUREL6
prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D.
Studenti se seznámí se základy vzorkování, kvantování a kódování obrazu a zvuku, dále s jejich komprimací a tvorbou multiplexu transportního toku digitální televize a rozhlasu. Kurs pokračuje vysvětlením principu přenosu v jednotlivých přenosových kanálech, a to v satelitním, kabelovém a zemském digitálním televizním a rozhlasovém vysílání. Důraz je kladen na vysvětlení principu zdrojového kódování, kanálového kódování a modulace obrazových, zvukových a multimediálních signálů. Studenti získají znalosti o metodách měření v jednotlivých standardech pro digitální televizní a rozhlasové vysílání.
Diplomová práceMMSE360VDletní semestrUREL30
prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D.
Jádrem předmětu je samostatná technická práce, v níž student řeší problém, který si vybral z nabídky zadání oboru M1-EST. Téma diplomové práce je pokračováním tématu Semestrálního projektu MM2E, který student zpracoval v zimním semestru. Předmět je započten po předložení rukopisu práce a po jeho akceptování vedoucím práce na oborovém ústavu M1-EST.
Dějiny a filozofie technikyMFIT26Pletní semestrICV2
ThMgr. Milan Klapetek
V předmětu Dějiny a filosofie techniky jsou postupně představeny jednotlivé etapy vývoje materiální kultury, řemesel a techniky od pravěku a starověku až po konec 19. století. Jsou pak zvláště zdůrazněny rozhodující kapitoly v dějinách technického vývoje, jako helenistická mechanika, průmyslová revoluce, počátky a využití elektrického proudu a sdělovací techniky. To vše je doplněno o dobové kulturní, filosofické a náboženské souvislosti.
EPLAN - projektování v elektrotechniceXEPL52Cpzimní semestrklUEEN4
Ing. Branislav Bátora, Ph.D.
Předmět se věnuje problematice projektování se zaměřením na moderní softwarový nástroj EPLAN. Počítačová cvičení jsou zaměřené na praktické informace a zkušenosti s projektováním v elektrotechnice v prostřední softwaru EPLAN. Předmět nabídne seznámení se softwarem EPLAN, konkrétní řešení projektů, zautomatizování tvorby projektové dokumentace a zjednodušení procesů a podporou projektování se zaměřením na projekční praxi. Součástí jsou také informace o základech projektování včetně správných postupů, dimenzování prvků a technické dokumentace.
Electromechanical SystemsMEME26Pzimní semestrklUVEE3
doc. Ing. Čestmír Ondrůšek, CSc.
Kurs je přednášen v angličtině a je určen pro zájemce, kteří se chtějí seznámit s anglickou terminologií a základními poznatky z elektrických strojů, přístrojů, pohonů a výkonové elektroniky. Elektromechanická přeměna elektrické energie. Energetická bilance, určení ztrát a účinnosti. Elektrické pohony a výkonová elektronika.
Elektronická měřicí technikaMEMT26P - 39Lletní semestrzá,zkUAMT6
Ing. Soňa Šedivá, Ph.D.
Předmět se věnuje problematice měřicích přístrojů pro měření pasivních a aktivních veliči, teorii měření a experimentu. Studenti si prohloubí znalosti o principech, vlastnostech a použití elektronických měřicích přístrojů. Důraz je kladen na správné používání normalizovaných pojmů. Naučí se používat měřicí přístroje pro měření aktivních veličin s důrazem na osciloskopy a spektrální analyzátory, měření frekvence, času a fáze,obecných impedancí.
Elektronické měřicí systémyMEMS26P - 39Lletní semestrzá,zkUAMT6
Ing. Marie Havlíková, Ph.D.
Předmět se zabývá technickými prostředky pro automatizaci měření. Jsou vysvětleny základní řešení měřicích systémů sestavených jak ze specializovaných měřicích přístrojů, tak i z univerzálních komponent. Pozornost je věnována zejména návrhu systému splňujícího zadané požadavky, výběru vhodných komponent a problematice softwarové implementace.
Elements of Digital Signal and Image ProcessingMEDS26Pletní semestrklUBMI3
prof. Ing. Jiří Jan, CSc.
Předmět slouží jako úvod do zpracování a analýzy signálů a obrazů v angličtině.
Embedded Systems for Industrial ControlMESI26Pzimní semestrklUAMT3
doc. Ing. Petr Fiedler, Ph.D.
Cílem předmětu je jednak seznámit studenty s vybranými odbornými a etickými tématy v anglickém jazyce, ale především seznámit studenty s problematikou prezentování obecně s důrazem na prezentace v anglickém jazyce. Obsah výuky proto zahrnuje přednášku na téma jak prezentovat a dále pak přednášky na vybraná témata z oblasti průmyslové automatizace a embedded systémů, přičemž přednášky jsou realizovány výhradně v AJ. Ve druhé třetině semestru studenti týmově prezentují jimi zvolené téma, přičemž téma může být buď striktně odborné, nebo se může jednat o téma z oblasti inženýrské etiky na rozhraní věd technických, společenských a přírodních.
English for LifeMEFE126Cjletní semestrklUJAZ2
M. A. Kenneth Froehling
Kurz angličtiny se zaměřením na pokročilé procvičování a osvojování dovedostí v rámci praktické verbální i písemné komunikace. Semináře zahrnují nejen širokou škálu funkčních prvků jazyka, ale také forem práce, k nimž náleží především aktivní diskuse, prezentace, interpretace audiovizuálních materiálů a tvorba textu spojená s jeho podrobným rozborem. Témata pokrývaná v průběhu semestru jsou navržena tak, aby studentům umožnila efektivnější užívání anglického jazyka v každodenním pracovním i společenském životě.
Etika podnikáníXEPO26Pletní semestrUJAZ2
Ing. Martin Jílek
Etika - základní pojmy, hospodářská etika, firemní ektika. Firemní komunikace. Praní špinavých peněz, korupce, lobbing a jiné negativní ekonomické projevy ve společnosti. Právní prostředí v České republice - základní pojmy, některé problémové oblasti práva. Modelové situace v rámci nácviku komunikačních dovedností. Etiketa - nejčastější situace. Kulturní a ekonomické odlišnosti v Evropě, popř. v jiných zemích světa.
Fyzika pevné fázeMFPF39P - 13Lzimní semestrzá,zkUFYZ5
prof. Ing. Pavel Koktavý, CSc. Ph.D.
Základní pojmy kvantové a atomové fyziky. Struktura pevných látek. Krystalová mřížka. Pásová teorie pevných látek. Transport elektrického náboje. Povrch a rozhraní pevných látek. Elektromagnetické vlny v pevných látkách. Optické vlastnosti krystalů ve vnějších polích. Polovodičové zdroje a detektory záření. Lasery. Nanostruktury. Nelineární optické jevy. Fotonické krystaly. Supravodivost.
Implementace softwarových komunikačních systémů MIKS26P - 39Cpletní semestrzá,zkUREL6
prof. Ing. Roman Maršálek, Ph.D.
Předmět se věnuje problematice softwarové implementace přijímačů a vysílačů signálů s jednou i s více nosnými. Důraz je kladen jak na teoretický popis jednotlivých algoritmů zpracování komunikačních signálů v RF transceiverech (změna vzorkovacího kmitočtu, filtrace , synchronizace, ekvalizace, atd.), tak zejména na jejich praktickou softwarovou implementaci s využitím dostupného hardware (celočíselná aritmetika, analýza parametrů vysílaného signálu, atd.). Během počítačových cvičení si studenti prakticky vyzkouší implementaci různých algoritmů vysílače/přijímače s využitím dostupných (USB-RTL SDR), ale i výkonnějších (např. USRP) softwarově definovaných rádií, či univerzálních desek s FPGA a AD/DA převodníky.
Inženýrská pedagogika a didaktikaXIPD52Pletní semestrzkUJAZ5
Ing. Martin Jílek
IPD se zabývá v souladu se základy obecné pedagogiky všemi návaznými oblastmi studia a specifikací vlivů technických obsahů a jejich ovlivnění výukovými metodami. Jsou specifikovány cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům s respektováním jejich hierarchie. Struktura přednášek zohledňuje odbornosti účastníků studia.
Kultura projevu a tvorba textůXKPT39P - 13COZletní semestrUJAZ5
Ing. Martin Jílek
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Kvantová a laserová elektronikaMKVE39P - 13Lzimní semestrzá,zkUREL5
doc. Ing. Lucie Hudcová, Ph.D.
Studenti se seznámí se základními postuláty kvantové mechaniky, Schrödingerovou rovnicí, vlnovou funkcí, principem neurčitosti, statistickou termodynamikou, vzájemným působením záření a látky, základními vlastnostmi laserového záření, principem a vlastnostmi laserů, detekcí laserového záření, účinky laserového záření na lidský organismus a využitím laserů v lékařství, průmyslu a telekomunikacích. V individuálním projektu studenti budou řešit konkrétní aplikace laseru.
Kódování v informatice FKOD2P - 2CPPletní semestrzá,zkUMAT5
RNDr. Petr Fuchs, Ph.D.
Studenti se seznámí se základními pojmy teorie kódování a rozšíří si matematické znalosti algebry a teorie čísel.
Laboratorní didaktikaXLAD13Pletní semestrUJAZ0
Ing. Martin Jílek
- Uplatňování audiovizuálních informací ve výuce
- Specifika didaktické a výpočetní techniky
- Pedagogické funkce didaktické techniky
- Zpětná projekce a její výhody-projekční plochy
- Internet, webové stránky
- Prezentační programy, metodika vytváření počítačových prezentací
- Multimédia ve výuce
- Digitální fotografování - podpora výuky
- Tvorba didaktických náplní, možnosti lektora
Letní školaXLS3letní semestrFEKT3
prof. Ing. Jarmila Dědková, CSc.
Manažerské účetnictvíXMAU13P - 13COZletní semestrUJAZ2
Ing. Martin Jílek
Manažerské účetnictví – pojem, cíl, obsah a struktura. Základní pojmy a kritéria manažerského účetnictví. Členění nákladů, výnosů v účetnictví a jejich dopad na daňové zatížení podniku. Daně z příjmů. Vliv charakteru podnikání na manažerské účetnictví. Interpretace účetních údajů ve finančním řízení podniku.
Maticový a tenzorový početMMAT26P - 18CPPletní semestrzá,zkUMAT5
doc. RNDr. Martin Kovár, Ph.D.
Matice jako algebraická struktura. Operace s maticemi. Determinant. Matice v soustavách lineárních algebraických rovnic. Vektorový prostor, báze a dimenze. Transformace souřadnic. Součet a průnik vektorových prostorů. Lineární zobrazení vektorových prostorů a jeho maticové vyjádření. Skalární součin, ortogonální průmět a prvek nejlepší aproximace. Problém vlastních hodnot. Spektrální vlastnosti (zejména samoadjungovaných) matic. Bilineární a kvadratické formy, definitnost kvadratických forem. Lineární formy a tenzory. Různé typy souřadnic. Kovariantní, kontravariantní a smíšené tenzory. Operace s tenzory. Tenzorový antisymetrický vnější součin. Antilineární formy. Maticová formulace kvantové mechaniky. Diracova notace. Bra a Ket vektory. Vlnové pakety jako vektory. Samoadjungovaný lineární operátor. Schrodingerova rovnice. Princip neurčitosti a Heisenbergova relace. Multi-qubitové systémy a kvantová provázanost (entaglement). Einstein-Podolsky-Rosen experiment-paradox. Kvantové výpočty. Matice hustoty. Kvantová teleportace.
Microelectronics in EnglishMMEN26Pzimní semestrklUMEL3
doc. Ing. Jiří Háze, Ph.D.
Základní terminologie studia na universitě. Čtení matematických symbolů a výrazů.
Terminologie základů elektrotechniky, obvodů, polí, signálů, zákonů a teorémů.
Základy fyziky polovodičů, přechod PN. Diody a tranzistory.
Analogové integrované obvody. Digitální integrované obvody.
Polovodičové paměti. Mikroprocesory.
Technologie mikroelektroniky, materiály, struktury.
Současný stav a perspektivy mikroelektroniky.
Mikroelektronická terminologie na konferencích a prezentacích,
v diskuzích, při zkouškách , v publikacích a při psaní zpráv.
Mikrokontroléry pro pokročilé aplikaceMMIA26P - 39Cpletní semestrzá,zkUREL6
Ing. Aleš Povalač, Ph.D.
Studenti se seznámí s pokročilými vlastnostmi jazyka C, s jeho využitím při programování mikrokontrolérů a s detaily architektury a periferií mikrokontrolérů Atmel AVR. Naučí se zapojovat a programovat ovladače pro nejběžnější periferie, jako jsou tlačítkové vstupy, multiplexní displeje, grafické displeje, posuvné registry, teplotní čidla apod. Kurz seznamuje s postupy potřebnými pro návrh komplexních aplikací s mikrokontroléry AVR, včetně tematiky správy zdrojových kódů a dokumentace.
Mikroprocesory s architekturou ARM MPOA13P - 39Cpzimní semestrklUREL5
Ing. Aleš Povalač, Ph.D.
Studenti se seznámí s jádrem ARM Cortex-M a jeho aplikací v mikrokontrolérech rodin STMicroelectronics STM32 a NXP Kinetis. Na vývojových deskách s těmito mikrokontroléry (STM32F4DISCOVERY, 32F429IDISCOVERY, FRDM-KL25Z) se naučí tvořit rozsáhlejší projekty, pracovat s RTOS, pokročilými komunikačními rozhraními (Ethernet, USB), tvorbou ovladačů. V rámci samostatného projektu studenti realizují vlastní projekt s vybranou vývojovou deskou.
Modelování elektromagnetických políMMEM26P - 26Cpletní semestrzá,zkUTEE5
Ing. Tibor Bachorec, Ph.D.
Rekapitulace, rozšíření a aplikace základních teoretických principů využívaných při numerickém modelování elektromagnetických polí metodou konečných prvků. Simulace stacionárních a nestacionárních elektromagnetických polí, příklady technických aplikací parciálních diferenciálních rovnic. Na základě připravených zadání se v počítačových cvičeních naučit řešit základní úlohy v prostředí programů ANSYS Maxwell a ANSYS Workbench.
Moderní numerické metodyMMNM39P - 13CPPletní semestrzá,zkUMAT5
doc. RNDr. Jaromír Baštinec, CSc.
Předmět se zabývá vybranými numerickými metodami, které slouží k nalezení numerického řešení úlohy, kterou neumíme a nebo nejsme schopni řešit analyticky. Všechny metody jsou korektně zavedeny a ve většině případů i dokázány. Proto se nejdříve věnujeme teorii chyb, jsou zavedeny pojmy metrika a norma a jejich vztahy. Dále se věnujeme Banachově větě o pevném bodu, která je základem řady numerických metod. Vysvětlení jejího působení se provádí na soustavách lineárních algebraických rovnic. Při výkladu se začíná od finitních metod a až na ně navazují iterační metody řešení. Obdobně postupujeme i při hledání řešení nelineárních rovnic, algebraických rovnic a jejich systémů. Dále se zabýváme vlastními čísly matice a hledáním řešení počáteční a okrajové úlohy pro obyčejné diferenciální rovnice a jejich systémy a také pro parciální diferenciální rovnice druhého řádu. U každé numerické metody jsou uvedeny podmínky, které garantují konvergenci metody.
Moderní technologie elektronických obvodů a systémůMMTE39P - 26Lletní semestrzá,zkUMEL6
Ing. Michal Řezníček, Ph.D.
Předmět se zabývá popisem moderních mikroelektronických technologií a jimi realizovaných elektronických systémů, což lze charakterizovat jako oblast hardware. Klíčovým pojmem je pouzdření (packaging), jež bezprostředně souvisí s integrací polovodičových čipů do elektronických obvodů a systémů. To tvoří také základní stavební kámen hardware, jenž je určující pro výsledné elektrické parametry. Jsou popsány základní technologie pro výrobu součástek, obvodů a funkčních bloků, jež jsou používány pro konstrukci moderních elektronických systémů. Cílem je získat přehled o principech moderních součástek, a také o jejich použití, včetně základních integračních principů. Základem moderních elektronických systémů jsou jak samotné součástky, tak procesní technologie používané propojování a pouzdření (Multi Chip Modules, Chip Scale Packages, Flip-chips, Low Temperature Cofired Ceramics). Jsou popsány a v laboratořích ukázány dílčí výrobní procesy (povrchová montáž, hybridní integrované obvody, moderní způsoby pájení a propojování apod.), jež jsou aplikovány pro moderní mikroelektroniku.
Základním posláním je získání znalostí pro rozhodování o návrhu, výrobě a konstrukci moderních elektronických obvodů a systémů, jež velmi úzce souvisí s technologickou integrací. Pojem technologie se dnes stává módou, aniž si mnozí uvědomují, co vše tento pojem v moderní elektronice skrývá. Proto je tato látka určena pro všechny elektrotechnické inženýry bez rozdílu jaké je jejich zaměření či specializace.
Celá látka je zakomponována do rámce pochopení základního manažerského přístupu, jenž je nezbytný pro vedení a organizaci pracovního kolektivu, ať už výzkumného, vývojového nebo výrobního. Proto je látka také zastřešena nezbytnými pasážemi týkajícími se oblastí managementu jakosti a životního prostředí v souladu s mezinárodními požadavky stanovenými normami ISO, EN, RoHS, WEEE, EuP a příslušnou certifikaci, nevyjímaje značení CE a související audity.
Návrh antén a rádiových spojůMASV39P - 26Cp - 13Lletní semestrzá,zkUREL7
doc. Ing. Jaroslav Láčík, Ph.D.
Předmět je zaměřen na vysvětlení základních principů teorie antén a šíření rádiových vln a jejich využití pro návrh antén a rádiových spojů. Získané znalosti si studenti procvičí na návrhu vlastních antén, které vyrobí a změří, a rovněž na návrhu vybraných rádiových spojů v reálných podmínkách.
Němčina pro mírně pokročilé grundkurs IIXJN226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Kurs navazuje na předchozí studium na střední škole,příp. na absolvovaný kurz JN1 (Němčina pro začátečníky)
Probíraná mluvnice je účinně využívána v poslechových a komunikativních aktivitách, zaměřených na běžné každodenní situace.
Němčina pro pokročilé i fortgeschrittene IXJN326Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Kurs navazuje na předchozí studium na střední škole,příp. na absolvovaný kurz JN2 (Němčina pro mírně pokročilé)
Probíraná mluvnice je účinně využívána v poslechových a komunikativních aktivitách, zaměřených na běžné každodenní situace.
Němčina pro začátečníky grundkurs iXJN126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Cílovou skupinou kurzu jsou studenti-začátečníci.Kurz zahrnuje úvod do studia jazyka s důrazem na poslech a gramatiku.Výuka je směrována na rychlé a přímé osvojení komunikativních návyků v každodenních situacích.
Odborná aktivitaXLS2letní semestrFEKT2
prof. Ing. Jarmila Dědková, CSc.
Odborná praxeMXME80PXletní semestrUREL0
Ing. Viera Biolková
Jádrem předmětu je absolvování odborné praxe v podnicích a firmách elektronického průmyslu, rezortu spojů a dalších elektronických a komunikačních služeb, a to v tuzemsku nebo v zahraničí, v jejímž rámci student řeší zadané problémy a úkoly na konkrétním pracovišti.
Pedagogická psychologieXPSO52Pletní semestrzkUJAZ5
Ing. Martin Jílek
Předmět představuje úvod do studia psychologických disciplín. Zaměřuje se na psychologickou metodologii, psychologii osobnosti, sociální psychologii, vývojovou psychologii, obecnou psychologii, základy neurofyziologie lidského mozku, stěžejní psychologické směry a na pedagogickou psychologii. Součástí přednášek je psychologické testování, diskuse a rozprava nad případovými studiemi.

Podnikatelské minimumXPOM26P - 26COZzimní semestrUMEL4
doc. Ing. Radovan Novotný, Ph.D.
Předmět se zabývá následujícími pěti problémovými okruhy:
1. Finanční aspekty podnikání.
2. Legální a daňové otázky.
3. Ekonomické aktivity v tržním prostředí.
4. Sledování hospodářských operací v rámci podniku.
5. Časová hodnota peněz a finanční matematika.

Podnikové technologie MicrosoftXMW426P - 26Cpletní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Exchange Server. ISA Server. Software Management Server. Microsoft Operations Manager.
Podvojné účetnictvíXPOU26P - 26COZletní semestrzkUJAZ4
Ing. Martin Jílek
Kurz je jednosemestrový a posluchači se postupně seznámí s rozvahou, jejím rozepsáním do účtů, ovládnou princip podvojného účtování, naučí se sestavit výsledovku a účetní závěrku.
Power SystemsMPSY26Pzimní semestrklUEEN3
doc. Ing. Petr Baxant, Ph.D.
Předmět je vyučován v anglickém jazyce a věnuje se zejména základním informacím z elektroenergetiky. Důraz je kladen na postupné osvojování si anglické terminologie od základních matematických formulací a výslovnosti vztahů, veličin, matematických zápisů až po specializovaná témata např. z jaderné energetiky. Studenti se seznámí s rannou historií elektroenergetiky, hlavními osobnostmi, které stáli u zrodu prvních elektráren a energetických systémů. Dozví se, jak funguje systém výroby, přenosu a rozvodu elektrické energie v rámci přenosových soustav České republiky, ale i v evropském měřítku. Součástí jsou přednášky z oblasti výroby elektrické energie v jaderných elektrárnách, koncepce moderních jaderných zařízení, nakládání s vyhořelým palivem. Dále zde jsou prezentovány informace z oblasti užití elektrické energie pro osvětlení a elektrotepelná zařízení. Další částí jsou témata věnovaná alternativním a obnovitelným zdrojům energie.
Počítačem podporovaná řešení inženýrských problémůMPPR26P - 39Cpzimní semestrzá,zkUTKO6
prof. Ing. Jiří Mišurec, CSc.
Je proveden výklad numerických metod, používaných v rozšířených programech CADu a v programech pro vědeckotechnické výpočty. Předmět pokrývá nejrozšířenější metody řešení lineárních a nelineárních systémů a jejich problémových částí. V každé skupině jsou metody roztříděny podle vlastností a praktické použitelnosti. Výklad je pak soustředěn na metody osvědčené v praxi. V počítačových cvičeních je ukázáno řešení a srovnání různých výpočtových metod a simulačních programů.
Počítačové a komunikační sítěMPKS26P - 13Cp - 13Lletní semestrzá,zkUREL5
prof. Dr. Ing. Zdeněk Kolka
Studenti se seznámí se strukturou a architekturou sítí, referenčními modely, aplikacemi (HTTP, FTP, SMTP, DNS), protokolovou sestavou TCP/IP (TCP, UDP, IP, směrování, řízení toku, IP adresy, NAT), přenosovými médii, lokálními počítačovými sítěmi, přístupovými metodami, sítí Ethernet (princip, varianty, přepínače, VLAN, PoE, Spanning Tree), bezdrátovou sítí 802.11, vysokorychlostními technologiemi WAN, Multimediálními aplikacemi (RTP, SIP, služby VoIP, QoS), bezpečností síťového provozu (základy kryptografie, autentizace, integrita, certifikáty, SSL) a managementem (SNMP).
Programovatelné logické obvodyMPLD26P - 39Cpletní semestrzá,zkUREL6
Ing. Michal Kubíček, Ph.D.
Studenti prohloubí své znalosti číslicové techniky, především s ohledem na implementaci digitálních systémů v obvodech PLD (FPGA a CPLD) a ASIC. V rámci přednášek získají přehled o současném stavu technologie těchto obvodů, používaných architektur, principu návrhu a použití základní bloků číslicové techniky (čítače, stavové automaty, paměťové struktury). V rámci počítačových cvičení se naučí pracovat s návrhovým systémem pro obvody FPGA/CPLD. To zahrnuje popis číslicového systému (VHDL, schéma, IP jádra), jeho implementace a verifikaci s využitím simulátoru. Po absolvování kurzu jsou studenti schopni navrhnout a s využitím jazyka VHDL nakonfigurovat jednoduchý systém s obvodem FPGA.
Programování v .NET a C#XMW526P - 26Cpletní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Úvod do platformy .NET – práce s pamětí, CLR, typová bezpečnost, assembly, Základy jazyka C# - syntaxe, primitivní datové typy, operátory, namespace,OOP v C# - třída, dědičnost, interface, struktura, modifikátory přístupu, generika, Pokročilé konstrukce v C# - delegáty, eventy, zachytávání vyjímek, lambdy, Base class library - IDisposable, kolekce, IO streamy, LINQ, Návrhové vzory, Desktop GUI - WinForms, WPF, MVVM, UX design, WEB - ASP.NET, MVC, ORM, SOLID - principy, IoC kontejnery, WCF a interoperabilita, Paralelní a asynchronní programovaní - Async await, PLINQ, Parallel task library, Testování v C# - MSTest, nUnit, TDD, UX
Projektování silových a datových rozvodůMPSD26P - 6COZ - 21Cp - 12Lzimní semestrzá,zkUEEN6
Ing. Branislav Bátora, Ph.D.
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou projektování silových a datových rozvodů podle platných norem, s obecnými pojmy souvisejícími s projektováním zejména pak s návrhem a vypracováním projektu, plánováním rozpočtu, seznámení s tvorbou výkresové dokumentace a počítačovou podporou projektování.

Předmět je orientován i na problematiku systémových „inteligentních“ instalací a elektroinstalací v inteligentních budovách, programování řídicích a ovládacích systémů včetně problematiky vizualizace.
V rámci předmětu je kladen důraz především na laboratorní a počítačová cvičení, ve kterých se studenti setkají s moderním programovým a přístrojovým vybavením a kde si prakticky vyzkouší práci s moderními a aktuálními technologiemi. Zejména pak v laboratorních cvičeních si studenti prakticky odzkouší zapojení a oživení systémové elektroinstalace několika druhů včetně odzkoušení reálného chodu instalace.
Aktuální informace hledejte vždy v kartě předmětu nebo na e-Learningu, popřípadě budou podány přímo ve výuce.
Properties and Production of Electrotechnic MaterialsMPPM26Pletní semestrklUETE3
Ing. Ladislav Chladil, Ph.D.
Předmět je přednášen v angličtině a je určen pro zájemce, kteří chtějí zlepšit své znalosti technické angličtiny se zaměřením na terminologii v oblasti struktury, složení a vlastností základních skupin elektrotechnických materiálů a způsobů jejich přípravy.
Radioelektronická měřeníMREM26P - 39Lletní semestrzá,zkUREL6
Ing. Jiří Dřínovský, Ph.D.
Definice základních chyb měření, jejich statistické vyhodnocení. Prvky automatizace měření, základní principy jednotlivých programů. Přesná měření, definice stálosti parametrů. Moderní vysokofrekvenční měřicí technika. Skalární a vektorová měření. Měření impedance.
Radiofrekvenční identifikaceMRFI22P - 30Cpzimní semestrzá,zkUREL5
Ing. Dr. Techn. Vojtěch Derbek
Tento předmět si klade za cíl seznámit studenty s praktickým použitím RF technologií v aplikační oblasti, která je v současnosti jednou z nejdynamičtěji se rozvíjejících. Předmět klade důraz na vytvoření souvislostí mezi návrhem RF hardwaru, digitálním zpracování signálu a efektivními a bezpečnými algoritmy bezdrátové komunikace v aktivních, semi-pasivních a pasivních RF systémech pro identifikaci. Znalosti a zkušenosti získané v tomto předmětu usnadní studentům jejich následné začlenění do průmyslové sféry.
Radiolokační a radionavigační systémyMRAR26P - 10Cp - 10Lzimní semestrzá,zkUREL5
doc. Ing. Jiří Šebesta, Ph.D.
Studenti budou seznámeni s definicí radiolokace, typy a základními parametry radiolokátorů. Dále budou probírány charakteristiky radiolokačních cílů, radiolokační rovnice, vyzařovací charakteristiky antén radiolokátorů, vlivy šíření elmag. vln na činnost radiolokátoru. Seznámí se také s metodami snímání prostoru, zobrazováním a zpracováním radiolokační informace a s radiolokátory s impulzním a kontinuálním provozem. Důležitou součástí výuky je zpracování radiolokačních signálů. V závěru první části, která je věnována teorii a aplikaci radiolokace, budou ukázány moderní radiolokační techniky - přehledové systémy, radiolokátory zahorizontální, antikolizní radary, radarové detektory pohybu, georadary. V části navigace budou probírány základní úkoly, prostředky a výpočty v navigaci, obecné vlastnosti radionavigačních systémů s AM, PM, FM a impulsní modulací. Další část výuky bude zaměřena především na přístrojové zabezpečení letů a metody a prostředky pro přistávání za ztížených meteorologických podmínek a na konkrétní systémy NDB, VOR, ILS, MLS a DME. Poslední část výuky bude věnována globálním družicovým navigačním systémům - GPS-NAVSTAR, GPS-NAVSTAR, GALILEO, GLONASS, BEIDOU, QZSS. Aplikace a architektury GNSS přijímačů jsou prezentovány v závěru předmětu. Teoretická výuka je doplněna počítačovou a laboratorní výukou a exkurzí na středisko řízení letového provozu na letišti v Brně nebo do průmyslových firem z oblasti radarové techniky.
Ruština pro mírně pokročiléXJR226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Tento kurz navazuje na kurz JR1, případně je určen pro mírně pokročilé studenty,a opakuje učivo v těsné souvislosti s uváděním a procvičováním nových jazykových jevů a s rozvíjením dovedností poslechu, čtení, ústního a písemného projevu - to vše spolu s všestranným zvyšováním náročnosti.
Ruština pro začátečníkyXJR126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Kurs je určen pro začátečníky v ruském jazyce.
Výuka je založena na rozvíjení komunikativní kompetence,a to zejména v poslechu s porozuměním a v hovoru ve spojení s dovednostmi čtení a psaní.
Vzhledem ke specifičnosti počáteční fáze výuky se klade(zejména v úvodních lekcích)velký důraz na zvukovou a grafickou stránku jazyka.
Jazykové učivo je úzce spjato s poznatky mimojazykovými,v nichž zaujímají důležité místo hlavně údaje ze soudobých i starších ruských reálií.
RétorikaMRET26Pletní semestrICV2
ThMgr. Milan Klapetek
Rétorika - umění společenské konverzace a argumentace - tedy schopnost efektivně komunikovat bývá občas při výčtu potřebných kvalit technika opomenuta. Přitom právě to, zda a jak dokáže odborník svoje myšlenky i své dovednosti prezentovat, bývá základem jeho úspěchu nebo neúspěchu. Kurz rétoriky seznamuje s praktickými, stylistickými, psychologickými i filosofickými souvislostmi mezilidské komunikace.
Kurz je určen pro studenty všech ročníků.
Semestrální práce 2MM2E26PRzimní semestrklUREL2
prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D.
Jádrem předmětu je samostatná technická práce, v níž student řeší problém, který si vybral z nabídky zadání oboru M-EST. Práce je zaměřena na vyhledání informací, jejich prostudování a zpracování rešerše o zvoleném tématu. Následně je navrženo vlastní technické řešení a vypracována písemná zpráva. Předmět je započten po obhájení práce před hodnoticí komisí. Po úspěšné obhajobě projekt pokračuje jako závěrečná bakalářská práce (MMSE).
Serverové systémy Microsoft WindowsXMW226P - 26Cpletní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
Hlubší problematika TCP/IP, routing, NAT, Windows Firewall.
Active Directory: účty uživatelů a počítačů, organizační jednotky, uživatelské skupiny, Group Policy a správa uživatelských prostředí, zabezpečení a delegování správy, skriptování administrativních úkolů, vzdálené instalace software Remote Installation Services, Windows Deployment service
Zálohování a obnova systému Záchrana systému po kolapsu, řešení problémů, hardware.
Internet Information Services. Úvod do problematiky bezpečnosti a kryptografie, EFS. Úvod do problematiky IPSec a VPN (PPTP a L2TP).
Signálové procesoryMSPR26P - 39Lzimní semestrzá,zkUTKO6
doc. Ing. Petr Sysel, Ph.D.
Definice signálového procesoru, jeho odlišnosti od ostatních mikroprocesorů. Generace signálových procesorů a jejich výrazné znaky, trendy vývoje. Základní architektury signálových procesorů - harvardská architektura, architektura typu VLIW. Formáty čísel s pevnou a pohyblivou řádovou čárkou, standard IEEE-754. Signálové procesory s pevnou řádovou čárkou firmy Texas Instruments řady TMS320C6400. Jádro procesoru, rozdělení funkčních jednotek, adresovací režimy. Instrukční soubor a způsob jeho použití. Návaznost na vyšší programovací jazyky, intrinsic funkce, implementačně závislé příkazy pragma. Implementace číslicových filtrů FIR a IIR v signálovém procesoru, nekanonické a kanonické struktury, analýza vlivu kvantování pomocí Masonova pravidla, úprava přenosové funkce pro implementaci v pevné řádové čárce. Implementace adaptivních filtrů s algoritmem typu LMS. Generace harmonického signálu a harmonická analýza, Goertzelův algoritmus, struktura algoritmu FFT. Souhrn periferií, mapování paměti, komunikace s vnějšími obvody, přímý přístup do paměti DMA. Algoritmy zpracování v reálném čase, použití kruhové vyrovnávací paměti a double buffering.
Směrové a družicové spojeMSDS52P - 14Cp - 12Lletní semestrzá,zkUREL7
Ing. Filip Záplata, Ph.D.
Zaměření předmětu je orientováno na pochopení fyzikálních souvislostí družicové komunikace při srovnání s terestriálními rádiovými systémy. V rámci předmětu jsou uvedeny klíčové aspekty přenosu signálů oběma typy systémů, je poukázáno na jejich rozdílné vlastnosti a požadavky. Výklad je zaměřen především na fyzickou vrstvu systémů. Řeší se způsoby kódování užitečných dat a možnosti jejich modulace na nosnou vlnu na vysílací straně, přenos signálu komunikačním kanálem, demodulace a dekódování na straně přijímací. U družicových spojů jsou také diskutovány družicové orbity, jejich vlastnosti a způsob výpočtu predikce polohy družice. Stručně jsou popsány základní části a struktura komunikační družice. Jsou uvedeny příklady jak pozemních směrových spojů, tak příklady různých družicových komunikačních systémů pevné a pohyblivé služby, včetně družicových navigačních systémů. Pozornost je také soustředěna na vyhodnocení energetické bilance družicového spoje.
Systémy mobilních komunikacíMSMK39P - 26Lzimní semestrzá,zkUREL6
doc. Ing. Martin Slanina, Ph.D.
Studenti se seznámí se základními principy šíření signálů a s problematikou datových přenosů v mobilních sítích. Kurs pokračuje probráním principů, které se uplatňují při datových přenosech v sítích GSM, GPRS a EDGE, včetně vysvětlení způsobu měření kvality služeb a optimalizace sítě. Důraz je kladen na vysvětlení principů mobilních systémů třetí a čtvrté generace (UMTS, LTE). V průběhu kurzu jsou probrány principy a vlastnosti systémů bezdrátových přístupových sítí (802.11x), sítí WiMAX, ITS a specifika Car2Car a Car2X komunikace.
Síťové technologie Microsoft WindowsXMW352Cpzimní semestrzkFIT5
Ing. Radomír Kurečka
NAT, routing a Windows Firewall, multicasting. Služby a protokoly SMTP, NNTP a POP3. PKI: certifikační autorita, EFS, šifrování emailu, certifikáty pro IIS. IPSec a VPN (PPTP a L2TP), RADIUS (IAS). Softwareové instalace (Service Pack, Office + Office Resource Kit). Active Directory: sites, services, replikace, Global Catalog, typy doménových skupin, struktura databáze a LDAP, directory partitions a jejich replikace, integrace DNS a NetBIOS. SQL Server: instalace, systémové a uživatelské databáze, typy objektů (tabulky, view, stored procedure, funkce), primární a cizí klíče, SQL Query Analyzer, Enterprise Manager, Network Libraries, MSDE, zabezpečení: uživatelé a loginy, vnitřní struktura databáze (transakce a logy, locky, databázové soubory, zálohování a obnova databází, systémové tabulky), replikace databází, monitorování serveru, DTS.
Technické právoXTPR39Pletní semestrICV3
ThMgr. Milan Klapetek
Občanské právo jako soubor osobních, osobnostních a majetkových práv a povinností. Pojem, struktura a formy dané základními zásadami, vztahy a právy včetně aplikace občanského práva hmotného a procesního.
Trestní právo, jeho struktura, základní zásady jakož i vlastní trestněprávní instituty.
Teorie elektronických obvodůMTEO26P - 26Cp - 26Lzimní semestrzá,zkUREL7
doc. Ing. Jiří Petržela, Ph.D.
Studenti se seznámí s principy a použitím základních maticových metod (metoda Kirchhoffových rovnic, metoda smyčkových proudů, metoda uzlových napětí) a jejich modifikací (metoda lineárních transformací, metoda zakázaného řádku a metoda razítek) pro řešení linearizovaných elektronických obvodů s moderními aktivními prvky. Kurs pokračuje probíráním důležitých otázek šumové, citlivostní a toleranční analýzy elektronických obvodů a návrhu pasivních příčkových článků. Dále jsou řešeny problémy zpětné vazby a stability systémů, oscilační podmínky a metody řešení nelineárních elektronických obvodů.
Teorie rádiové komunikaceMTRK39P - 26Cpzimní semestrzá,zkUREL6
prof. Ing. Roman Maršálek, Ph.D.
Předmět se věnuje teoretickým aspektům moderní rádiové komunikace. Důraz je kladen na pochopení principů činnosti komunikačních systémů. Studenti si výrazně prohloubí znalosti v oblasti zpracování signálů v rádiových komunikacích, zejména algoritmů pro detekci signálů či reprezentaci v signálovém prostoru.
Studenti se blíže seznámí s principy přenosu v únikovém kanálu, přenosu informace metodou rozprostřeného spektra, systémů OFDM a z nich odvozených. Studenti také získají znalosti v oblasti pokročilých principů kódování - turbo kódů či LDPC kódů. Během cvičení si studenti prakticky ověří teoretické poznatky formou simulací v prostředí MATLAB.
Theory of CommunicationMTOC26Pletní semestrklUTKO3
Ing. Radim Číž, Ph.D.
Předmět se zabývá základními principy, metodami a vlastnostmi sdělovacích systémů. Zaměřuje se především na moderní digitální systémy a modulační metody. Studenti si však také prohloubí znalosti o analogových modulacích, jejich parametrech a metodách implementace. Zároveň si také osvojí anglickou terminologii a získají novou slovní zásobu z této oblasti.
Videotechnika a multimediální technikaMVDK39P - 26Lletní semestrzá,zkUREL6
doc. Ing. Martin Slanina, Ph.D.
Studenti se seznámí se základy matematického popisu barevných světel a jeho využití k vytvoření analogových i digitálních obrazových signálů. Kurs pokračuje vysvětlením principu obrazových snímačů a zobrazovačů, popsáním formátů a vlastností různých analogových i digitálních rozhraní. Důraz je kladen na vysvětlení principu zdrojových kodeků pro obrazové a zvukové signály a schopnost jejich praktické aplikace. Studenti získají znalosti o metodách aplikovatelných pro měření kvality obrazu.
Vyšší metody zpracování signálůMMZS39P - 26Cpletní semestrzá,zkUBMI6
prof. Ing. Jiří Jan, CSc.
Formalizovaná optimální filtrace a restaurace signálů ve sjednoceném pohledu: Wienerův klasický filtr, Wiener-Levinsonův diskretní filtr, Kálmánova filtrace, modelování zdrojů signálů a restaurace signálů, další přístupy. Adaptivní filtrace a identifikace, algoritmy adaptace, typizace aplikací adaptivních filtrů. Neuronové sítě - vrstevnaté, zpětnovazební a sebeučící - a jejich využití pro zpracování a klasifikaci signálů. Nelineární filtrace - polynomiální a třídicí filtry, homomorfická filtrace a dekonvoluce, nelineární přizpůsobené filtry. Typické aplikace uvedených metod.
Vzájemný převod A/D signálůMADP26P - 39Lletní semestrzá,zkUTKO6
prof. Ing. Kamil Vrba, CSc.
Předzpracování analogového signálu, paralelní převodníky se spínanými odporovými sítěmi a se spínanými proudovými zdroji, paralelní a sériové převodníky D/A, nepřímé převodníky D/A, převodníky s cyklickou záměnou odporů, komparační převodníky A/D, kompenzační převodníky A/D, integrační převodníky A/D, převodníky A/D s automatickou korekcí převodní charakteristiky, převodníky U/f a f/U, převodníky D/f, číslicové měření časových intervalů, fáze, kmitočtu.
Číslicové zpracování akustických signálůMCAS26P - 39Lzimní semestrzá,zkUTKO6
Ing. Miroslav Balík, Ph.D.
Akustický signál a jeho základní vlastnosti, maskování zvuku, přístupy k implementaci diskrétního a číslicového systému pro zpracování zvuku, základní a pokročilé metody a struktury pro zpracování signálu, časově invariantní a variantní systémy a jejich optimální simulace a realizace, implementace často používaných nástrojů pro úpravu zvuku a hudebních efektů, nelineární systémy pro zpracování zvuku a jejich implementace, systémy pro panoramování zvuku, simulace šíření zvuku vln v uzavřeném prostoru a způsoby její implementace, restaurování poškozených zvukových záznamů.
Španělština pro mírně pokročiléXJS226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Kurs navazuje na XJS1,studenti si v něm rozšiřují komunikativní schopnosti,slovní zásobu a znalost gramatiky,studenti provádějí nácvik poslechu s využitím náročnějších originálních španělských audio i video materiálů. V LS si studenti osvojí základy technické španělštiny a zdokonalí a upevní si tyto znalosti na originálních krátkých odborných textech.Kurs je dvousemestrální.
Španělština pro začátečníkyXJS126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Nový komunikativní kurs španělštiny pro začátečníky bude zahrnovat nácvik výslovnosti, základy gramatiky, konverzaci v každodenních situacích,čtení a poslech. Pro výuku budou m.j. zapůjčeny originální španělské učebnice, bude použito audio i video.Kurs je dvousemestrální a navazuje na něho kurs JS2 - Španělština pro mírně pokročilé.

8. Praxe

Obsahem odborné praxe je praktická činnost studenta, při které aplikuje teoretické poznatky získané během dosavadního studia. Praktická činnost může mít charakter vývojových, návrhářských nebo servisních prací. Odborná praxe je v rozsahu dvou týdnů a lze ji absolvovat například u firem:

- T-Mobile CZ a.s., Brno, servisní práce, speciální měření, vývojové práce,
- České radiokomunikace, a.s., Brno, servisní práce, speciální měření,
- Český rozhlas, Brno, servisní práce, speciální měření,
- Česká televize, Brno, servisní práce, speciální měření,
- GITY, a.s., Brno, vývojové a návrhářské práce.

Za praxi je možno uznat i studijní pobyt na zahraniční univerzitě realizovaný v rámci výměnných studijních programů.

9. Státní závěrečná zkouška

Státní závěrečná zkouška se skládá ze tří částí:
• obhajoba diplomové práce,
• ústní zkouška z tematické oblasti Teorie elektroniky a rádiové komunikace, která sdružuje vybraná témata povinných odborných předmětů oboru M1-EST,
• ústní zkouška z tematické oblasti Aplikovaná elektronika a komunikace, která je tvořena vybranými tématy z volitelných předmětů oboru M1-EST (skladbu si student může zvolit sám).
Ke státní závěrečné zkoušce může přistoupit student, který v řádném termínu odevzdal diplomovou práci a který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě.
Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány doplňující směrnicí děkana ke státním závěrečným zkouškám a příslušnými pokyny oborové rady M1-EST.