Příručka oboru

Audio inženýrství (AUDIO-J)

Bakalářský studijní program

Prezenční studium

ZÁKLADNÍ INFORMACE O OBORU

Audio inženýrství (J-AUD)

akademický rok 2017/2018

Obsah
  1. Charakteristika a cíle oboru
  2. Profil a uplatnění absolventa
  3. Oborová rada
  4. Základní zásady a pravidla studia
  5. Návaznost studia na další typy studijních programů
  6. Studijní plány
  7. Anotace předmětů
  8. Praxe
  9. Státní závěrečná zkouška

1. Charakteristika a cíle oboru

Studijní program poskytuje vysokoškolské mezioborové bakalářské vzdělání v oblasti zvukového inženýrství. Program je zaměřen na výchovu odborníků – zvukařů a techniků zvukových zařízení s technickým a uměleckým přehledem v oblasti zvukové techniky, zpracování zvukových signálů, hudební režie a studiové praxe. Studenti se vzdělávají v oblasti zvukové elektroniky, studiové techniky a hudební teorie a získávají praktické zkušenosti ze studiové praxe.
Výuku oboru zajišťují především Ústav telekomunikací FEKT a Hudební fakulta JAMU v Brně. Nabídka volitelných předmětů spolu se samostatnými technickými a uměleckými projekty a bakalářskou prací umožňuje studentům úžeji se zaměřit na studiovou praxi, audio techniku, problematiku analogového a číslicového zpracování zvukových signálů či budoucí studium umělecky zaměřených oborů.
Studium oboru je nominálně rozděleno do tří roků. V prvním roce studenti získávají základní znalosti z matematiky, fyziky, elektrotechniky a hudební teorie. Ve druhém roce tyto znalosti rozšiřují ve specializovaných předmětech a výuka ve třetím roce studia je zaměřena na praktické a aplikační využití těchto znalostí a na studiovou praxi.

2. Profil a uplatnění absolventa

Absolvent bakalářského oboru AUDIO INŽENÝRSTVÍ má kvalitní znalosti v oblasti zvukových zařízení a jejich využití ve studiové praxi. Spektrum jeho znalostí sahá od poznatků o zvukových vlněních a zvukových signálech přes jejich analogové a digitální zpracování až po technickou realizaci audio zařízení a systémů, od hudební teorie přes instrumentaci po studiovou praxi. Je obeznámen s principy, strukturou a obsluhou různých analogových a digitálních zvukových zařízení a systémů.
Absolventi oboru naleznou své uplatnění jako specialisté v rozhlasových, post-produkčních a nahrávacích studiích, v divadlech, při realizaci hudebních vystoupení, představení a multimediálních produkcích, ve firmách zabývajících se výrobou, prodejem nebo servisem zvukové a hudební elektroniky, ve firmách zabývajících se návrhem studií a prostor pro zvukovou produkci, komplexními instalacemi AV techniky apod. Ve všech těchto oblastech jsou rovněž schopni vykonávat nižší technicko-řídicí a manažerské funkce. Výrazně prakticky zaměřené vysokoškolské vzdělání umožňuje přímé nasazení absolventů v praxi technika zvukových zařízení nebo ve studiové praxi a je dobrým základem pro rozšíření teoretických znalostí v navazujícím magisterském studiu.

3. Oborová rada

Za obsahovou náplň a organizační zajištění studia každého oboru studijního programu odpovídá oborová rada, složená z významných akademických pracovníků ústavů fakulty a odborníků z praxe působících na tomto oboru. Pro uvedený obor je současné složení oborové rady následující:

prof. Ing. Jiří Mišurec, CSc. - předseda
prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc. - člen interní
prof. Ing. Kamil Vrba, CSc. - člen interní
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D. - člen interní
doc. Ing. Václav Zeman, Ph.D. - člen interní
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D. - člen externí
RNDr. Lubor Přikryl - člen externí
Ing. Robert Vích, DrSc. - člen externí

4. Základní zásady a pravidla studia

Studijní předměty na oboru J-AUD jsou hodnoceny tzv. kredity. Kredit vyjadřuje přibližnou týdenní hodinovou zátěž studenta při studiu daného předmětu. Kredity za daný předmět student získá až po jeho předepsaném zakončení, tj. po udělení zápočtu, klasifikovaného zápočtu, případně vykonáním zkoušky za podmínek daných Studijním a zkušebním řádem VUT v Brně, příslušnými Směrnicemi děkana FEKT VUT a skladbou a obsahem individuálně stanovených v každém předmětu. Ve tříletém bakalářském studiu musí student získat minimálně 180 kreditů. V jednotlivých kategoriích předmětů je přitom na oboru J-AUD nutno získat:
– v povinných předmětech (včetně semestrálního a uměleckého projektu) 139 kreditů
– za vypracování, odevzdání a úspěšnou obhajobu bakalářské práce 5 kreditů
– ve volitelných oborových předmětech min. 9 kreditů
– ve všeobecně vzdělávacích předmětech min. 10 kreditů.
při celkovém počtu minimálně 180 kreditů. Nezískání těchto minimálních počtů v jedné skupině předmětů nelze kompenzovat překročením počtu kreditů získaných v jiné skupině předmětů.
Povinné předměty (včetně semestrálního projektu a uměleckého projektu) oboru J-AUD absolvuje student v semestrech a ročnících tak, jak jsou uvedeny ve studijních plánech. Nezakončí-li student úspěšně povinný předmět předepsaným způsobem, musí jej zapsat znovu hned v následujícím roce svého studia.
Volitelné oborové předměty jsou oborově zaměřené odborné předměty, které profilují studenta do užších oblastí jeho zájmů. Tyto předměty si pro daný akademický rok volí student sám z aktuální nabídky oboru J-AUD při respektování pravidel pro jejich výběr uvedených v Informačním systému FEKT VUT (zejména povinný zápis alespoň minimálního požadovaného počtu těchto předmětů z každé vymezené nabídkové skupiny) popřípadě v aktuální příručce.
Při výběru volitelných oborových předmětů se student řídí svými odbornými zájmy s ohledem na odbornou oblast oboru J-AUD, na kterou se chce blíže zaměřit. Přitom může vycházet z obsahových charakteristik volitelných předmětů oboru J-AUD uvedených v kartách předmětů v Informačním systému FEKT VUT, v této příručce, jiné aktuální příručce, případně může využít služeb studijního poradce na ústavu oboru J-AUD, který mu poradí při sestavování jeho konkrétních individuálních studijních plánů. Tímto studijním poradcem na ústavu telekomunikací v současné době je
Ing. Jiří Schimmel, Ph.D. Technická 12, místnost D5.77.
Výběr volitelných oborových předmětů v jednotlivých semestrech si student musí volit tak, aby na konci svého bakalářského studia dosáhl předepsaný (nebo vyšší) počet kreditů v předepsané skladbě. Při výběru musí tedy student uvážit nejen nejbližší, ale (aspoň v základních rysech) i další roky svého bakalářského studia.
Volitelné mimooborové předměty jsou odborné předměty vybrané z nabídek mimo obor J-AUD ústavů FEKT VUT. Jejich úkolem je rozšířit znalosti studentů i do jiných odborných oblastí než těch, které tvoří náplň oboru J-AUD. Tyto předměty si student volí sám tak, aby do konce studia z nich získal alespoň minimální požadovaný počet kreditů, a to opět z jejich vymezené nabídky v Informačním systému FEKT VUT při respektování tam uvedených pravidel, popřípadě v aktuální příručce. Pro vhodný výběr volitelných mimooborových předmětů platí stejné zásady jako u volitelných oborových předmětů včetně možnosti využít i zde služeb oborového studijního poradce. Volitelné mimooborové předměty zajišťují vybrané ústavy z ostatních oborů bakalářského studia FEKT VUT v Brně. Jejich výuka se uskutečňuje společně se studenty těchto oborů.
Všeobecně vzdělávací předměty rozšiřují všeobecné „netechnické“ znalosti studentů. Předměty si volí student sám z jejich celofakultní nabídky a může je absolvovat v libovolném ročníku nebo semestru bakalářského studia. V rámci této kategorie předmětů musí každý student bakalářského studia složit zkoušku z anglického jazyka na předepsané úrovni.
Mezi všeobecně vzdělávací předměty patří i předmět „Tělesná výchova“ s kreditovou hodnotou nula, který student může, ale nemusí absolvovat. Neuzavře-li úspěšně student zvolený a zapsaný volitelný či všeobecně vzdělávací předmět, může, ale nemusí si jej v dalším akademickém roce zapsat znovu. Místo něj může zvolit jiný volitelný či všeobecně vzdělávací předmět.

5. Návaznost studia na další typy studijních programů

Absolvent bakalářského studijního programu na FEKT VUT v Brně může (po splnění podmínek přijetí) pokračovat v navazujícím magisterském studiu na libovolné vysoké škole v České republice. V současné době lze pokračovat zejména na těchto oborech:
- 2-letý navazující magisterský studijní program Audio inženýrství, FEKT VUT v Brně,
- 2-letý navazující magisterský studijní program Komunikace, multimedia a elektronika, obor Multimediální technika, FEL ČVUT v Praze,
- 2-letý navazující magisterský studijní program Hudební umění, obor Zvuková tvorba, HAMU v Praze,
- 2-letý navazující magisterský studijní program Hudební umění, obor Hudební režie, HAMU v Praze,
- 2-letý navazující magisterský studijní program Teorie a praxe audiovizuální tvorby, obor Audiovizuální tvorba - Zvuková skladba, Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně.

6. Studijní plány

Volitelné všeobecně vzdělávací předměty
Zkr. Název Roč. Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
JAH1 Hudební teorie v angličtině1, 2, 30/26zkUTKO prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc.2VV 2
XLS2 Odborná aktivita10/0FEKT prof. Ing. Stanislav Hanus, CSc.2VV  
JDP1 Dějiny populární hudby 11, 2, 326/0HF JAMU prof. PhDr. Miloš Schnierer4VV  
JDJ1 Dějiny jazzu 11, 2, 326/0HF JAMU MgA. Jan Dalecký4VV  
JDH1 Dějiny hudby 20. st. 11, 2, 326/0HF JAMU prof. PhDr. Miloš Schnierer4VV  
XLS3 Letní škola10/0FEKT doc. Ing. Petr Fiedler, Ph.D.3VV  
XPOU Podvojné účetnictví2, 326/26zkUJAZ Ing. Martin Jílek4VV  
XAEI Angličtina pro elektrotechnické inžen... 2, 30/26zkUJAZ Mgr. Jaromír Haupt, Ph.D.2VV  
XAN3 Angličtina pro bakaláře - středně pok... 2, 30/26zkUJAZ Mgr. Agata Walek, Ph.D.3VV  
XAN4 Angličtina pro bakaláře - středně pok... 2, 30/26zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček2VV  
XJS2 Španělština pro mírně pokročilé2, 30/26zá,zkUJAZ PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.6VV  
XJN1 Němčina pro začátečníky grundkurs i2, 30/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJN2 Němčina pro mírně pokročilé grundkur... 2, 30/26zá,zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček6VV  
XJR1 Ruština pro začátečníky2, 30/26zá,zkUJAZ PaedDr. Alena Baumgartnerová6VV  
XJR2 Ruština pro mírně pokročilé2, 30/26zá,zkUJAZ PaedDr. Alena Baumgartnerová6VV  
XJS1 Španělština pro začátečníky2, 30/26zá,zkUJAZ PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.6VV  
XPOM Podnikatelské minimum2, 326/26UMEL doc. Ing. Radovan Novotný, Ph.D.4VV  
XEPO Etika podnikání2, 326/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
XKPT Kultura projevu a tvorba textů2, 326/26UJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
BFSL Finanční služby226/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
BPRS Psychologické praktikum osobnostního ... 20/26UJAZ Ing. Martin Jílek3VV  
XAEU Angličtina pro Evropu30/26zkUJAZ PhDr. Milan Smutný, Ph.D.3VV  
XAJD Akademické jazykové dovednosti se zam... 30/26zá,zkUJAZ PhDr. Ludmila Neuwirthová, Ph.D.3VV  
XASA Angličtina pro severní Ameriku30/26zá,zkUJAZ M. A. Kenneth Froehling3VV  
Zkr. Název Roč. Př/Dv Uk. Zajišťuje Garant Kr. Pov. Sk.
JAH2 Audiotechnika v angličtině1, 2, 30/26zkUTKO prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc.2VV 2
XAN4 Angličtina pro bakaláře - středně pok... 1, 2, 30/26zkUJAZ Mgr. Pavel Sedláček2VV 1
JDP2 Dějiny populární hudby 21, 2, 326/0zkHF JAMU prof. PhDr. Miloš Schnierer5VV  
JDJ2 Dějiny jazzu 21, 2, 326/0zkHF JAMU MgA. Jan Dalecký5VV  
JDH2 Dějiny hudby 20. st. 21, 2, 326/0zkHF JAMU prof. PhDr. Miloš Schnierer5VV  
XAEI Angličtina pro elektrotechnické inžen... 1, 2, 30/26zkUJAZ Mgr. Jaromír Haupt, Ph.D.2VV 1
XAN3 Angličtina pro bakaláře - středně pok... 1, 2, 30/26zkUJAZ Mgr. Agata Walek, Ph.D.3VV  
XLS2 Odborná aktivita10/0FEKT prof. Ing. Stanislav Hanus, CSc.2VV  
XLS3 Letní škola10/0FEKT doc. Ing. Petr Fiedler, Ph.D.3VV  
XPOU Podvojné účetnictví2, 326/26zkUJAZ Ing. Martin Jílek4VV  
XKPT Kultura projevu a tvorba textů2, 339/13UJAZ Ing. Martin Jílek5VV  
BRKJ Řízení a kontrola jakosti2, 326/9UETE Ing. Helena Polsterová, CSc.3VV  
XEPO Etika podnikání2, 326/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
XELE Bezpečná elektrotechnika326/0zkUTEE Ing. Radim Kadlec, Ph.D.2VV  
XAEU Angličtina pro Evropu30/26zkUJAZ PhDr. Milan Smutný, Ph.D.3VV  
XAJD Akademické jazykové dovednosti se zam... 30/26zá,zkUJAZ PhDr. Ludmila Neuwirthová, Ph.D.3VV  
XASA Angličtina pro severní Ameriku30/26zá,zkUJAZ M. A. Kenneth Froehling3VV  
BFSL Finanční služby326/0UJAZ Ing. Martin Jílek2VV  
- Skupiny volitelných předmětů
Sk. 22 předmět/ů z 2 předmět/ů
Sk. 12 předmět/ů z 2 předmět/ů

7. Anotace předmětů

Akademické jazykové dovednosti se zaměřením na elektroinženýrství a informatikuXAJD26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
PhDr. Ludmila Neuwirthová, Ph.D.
Cílem kurzu je posílit akademické kompetence studentů ektroinženýrství a informatiky osvojením si akademicky zaměřených komunikativních receptivních, produktivních a interaktivních činností v jazyce anglickém na úrovni odborné jazykové způsobilosti B1 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Při výuce jsou procvičovány všechny základní řečové dovednosti: samostatný ústní projev, např. prezentace tématu ze svého oboru či profesní prezentace své osoby; ústní interakce zahrnující tvorbu reakcí různého typu, jako jsou např. pohovor v roli dotazovaného či účast v diskuzi k prezentované problematice; čtení s porozuměním adaptovaných odborných textů zaměřených na elektroinženýrství a informatiku; písemné vyjadřování zahrnující tvorbu abstraktu a shrnutí, stylizaci doprovodného dopisu při žádosti o místo, stylizaci profesního strukturovaného životopisu, psaní elektronických dopisů aj. Poslední řečovou dovedností, která je součástí každé vyučovací hodiny, je poslech, u kterého jsou studenti vedeni ke schopnosti porozumět interakcím mezi mluvčími, provádět poznámky na základě slyšeného textu, sledovat s porozuměním hlavní linii prezentace ve svém oboru v živém publiku. Svojí náplní kurz přispívá k lepší zaměstnatelnosti a konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce.
Analogová technikaBANA39P - 13COZ - 13Cp - 13Lzimní semestrzá,zkUTKO7
prof. Ing. Kamil Vrba, CSc.
Základní aplikace: pasivní RC a LCR obvody, základní obvody s diodami, bipolárními a unipolárními tranzistory, s operačními zesilovači a konvejory, OTA, komparátory a časovači.
Další aplikace: lineární a nelineární obvody s operačními zesilovači, aktivní filtry, generátory signálů, širokopásmové zesilovače, výkonové zesilovače, napájecí zdroje, analogové spínače a vzorkovače s pamětí, analogové obvody pro D/A a A/D převodníky, měřicí obvody.
Analýza signálů a soustavBASS39P - 13COZ - 13Lzimní semestrzá,zkUTKO6
prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc.
Jednorozměrné (1D) a dvojrozměrné (2D) signály a systémy se spojitým časem a jejich matematické modely. Jednorozměrné (1D) a dvojrozměrné (2D) signály a systémy s diskrétním časem a jejich matematické modely. Příklady reálných signálů. Reprezentace v časové a kmitočtové oblasti, fourierovská reprezentace signálů, vzájemné souvislosti. Definice a způsob výpočtu FFT. Transformace Z, jednostranná a dvojstranná transformace, přímá a zpětná transformace, její aplikace na diferenční rovnice. Náhodné signály a jejich popis, teorie pravděpodobnosti, definice výkonové spektrální hustoty. Sdělovací signály a definice sdělovací soustav analogové a číslicové. Analogové a číslicové modulace ve sdělovací technice. Způsoby implementace sdělovacích soustav v mikroprocesorech a signálových procesorech. Problematika je objasňována na příkladech konkrétních signálů a systémů a tyto příklady jsou prezentovány v Matlabu. V laboratoři probíhají měření a simulace signálů a systémů na spektrálních analyzátorech s FFT a s pomocí vhodných měřicích přípravků na konkrétních měřicích přístrojích.
Angličtina pro EvropuXAEU26Cjletní semestrzkUJAZ3
PhDr. Milan Smutný, Ph.D.
Kurz zaměřený na verbální i písemnou komunikaci a praktické uplatnění osvojených dovedností v rámci domácího i evropského trhu práce. Výchozím prvkem celé koncepce předmětu je pohled občana České republiky na celkové kulturní, pracovní, právní a institucionální prostředí Evropské unie a Evropy s přihlédnutím k euroamerickému kulturnímu kontextu. Předmět proto poskytuje také průřezový pohled na základní instituce Evropské unie a jejich funkce, prezentuje angličtinu jako nástroj komunikace a předpoklad pro další vzdělávání i pracovní uplatnění absolventů domácích univerzit. Základní formy při výuce jsou interpretace psaných a audiovizuálních materiálů, diskuse a prezentace individuálních názorů.
Angličtina pro bakaláře - středně pokročilí 1XAN326Cjletní semestrzkUJAZ3
Mgr. Agata Walek, Ph.D.
- standardní kurz pro středně pokročilé zaměřený na obecnou i technickou angličtinu
- zahrnuje gramatickou část s komunikativními typy úloh
- začleňuje četbu, poslech, mluvení i psaní
- rozvíjí dosavadní slovní zásobu
- upevňuje a doplňuje gramatické znalosti
- zabývá se technickými texty s důrazem na jazyk
Angličtina pro bakaláře - středně pokročilí 2XAN426Cjletní semestrzkUJAZ2
Mgr. Pavel Sedláček
Standardní kurs angličtiny pro středně pokročilé studenty zaměřený na obecnou i technickou angličtinu. Kurs je založen na integrovaném přístupu. Po gramatické části, která obsahuje různé komunikativní typy úkolů osvětlujících novou gramatiku, každá lekce zahrnuje úkoly pro četbu, poslech, psaní a mluvení. Během kursu dochází k velkému nárustu slovní zásoby. Cílem práce s technickými texty je výuka jazyka, nikoliv výuka odborného obsahu textu.
Angličtina pro elektrotechnické inženýrstvíXAEI26Cjletní semestrzkUJAZ2
Mgr. Jaromír Haupt, Ph.D.
Předmět XAEI je zaměřen na rozvoj jazykových kompetencí vyžadovaných budoucím pracovním prostředím absolventů. Studenti budou seznámeni s prostředky, funkcemi a stylem odborného jazyka se zvláštním zřetelem na terminologii technických oborů. Výuka je zaměřena na vývoj a výrobní proces, popis a prezentací technologií, zařízení a jejich součástí, popis technických problémů, možných rizik (včetně situací spojených s bezpečností a riziky v pracovním procesu) a jejich řešení. Do výuky jsou zahrnuty poslechové aktivity zaměřené na technické diskuze; mluvní aktivity, během kterých si studenti procvičují jazyk, který se při výuce naučili; relevantní slovní zásoba předkládaná a procvičovaná v profesním kontextu; zajímavá témata a články. Absolvent předmětu bude schopen charakterizovat v angličtině trendy technického vývoje a směřování výroby, což odpovídá požadavkům profilu absolventa bakalářského studia. Svojí náplní předmět zároveň přispívá k lepší zaměstnatelnosti a konkurenceschopnosti absolventů na trhu práce.
Angličtina pro severní AmerikuXASA26Cjletní semestrzá,zkUJAZ3
M. A. Kenneth Froehling
Tento kurz je zaměřen na studenty, jenž již mají dostatečné znalosti obecného jazyka pro běžnou komunikaci. Účelem tohoto kurzu je přiblížit studentům jazyková a zejména pak kulturní specifika Severní Ameriky, odlišné dialekty, politické a ekonomické podmínky a další odlišnosti od evropských zvyklostí, jejichž znalost jim usnadní pobyt a pohyb po Kanadě a USA a umožní jim lépe se orientovat v tomto novém a kulturně velmi odlišném prostředí. V průběhu kurzu bude nacvičována jak ústní komunikace v modelových situacích, tak i písemná korespondence.
Audiotechnika v angličtiněJAH226COZletní semestrzkUTKO2
prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc.
Předmět se zabývá základy zpracování signálu, analogovými a digitálními principy, elektrickými hudebními nástroji, popisu nahrávacího studia, rolemi v nahrávacím studiu, mikrofony, hudebními formáty a audiomasteringem. Zaměřuje se na odbornou slovní zásobu z této oblasti.
Bakalářská práce JBCT52VBletní semestrUTKO5
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Bakalářskou prací student prokazuje schopnost samostatné technické práce v absolvovaném oboru studia. Téma práce si student vybírá z nabídky oboru teleinformatika již v zimním semestru daného akademického roku a je definitivně specifikováno na začátku posledního semestru bakalářského studia.
Bezpečná elektrotechnikaXELE26Pletní semestrzkUTEE2
Ing. Radim Kadlec, Ph.D.
Předmět seznamuje
- s právní úpravou bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v ĆR
- se zásadami prevence rizik
- s pravidly bezpečné obsluhy a práce na elektrickém zařízení
- s pravidly bezpečného provozování elektrického zařízení
- s provedením ochrany před úrazem elektrickým proudem
- s ochranou elektrických zařízení před účinky blesku a přepětí
- s ochranou elektrických zařízení proti požáru
- s poskytováním první pomoci při úrazu elektrickým proudem

Předmět není vhodný pro studenty prvního ročníku.
Dějiny hudby 20. st. 1JDH126Pzimní semestrHF JAMU4
prof. PhDr. Miloš Schnierer
Vývoj hudby zejména evropského kontinentu ve 20. století, pochopení zákonitostí změn uměleckých směrů a kompozičních technik. Společenská situace na přelomu 19. a 20. století a její odraz v umění: tvorba generace 60. let - Skrjabin, Mahler, Ives. Nositelé nových myšlenek: Satie, Stravinskij, Les Six, Hindemith, Bartók. Druhá vídeňská škola a nástup dodekafonie. Situace v českých zemích, Janáček, Martinů.
Dějiny hudby 20. st. 2JDH226Pletní semestrzkHF JAMU5
prof. PhDr. Miloš Schnierer
Přehled hlavních vývojových proudů tzv. vážné (artificiální hudby) v návaznosti na zimní semestr. Specifická situace v USA - Gershwin a Bernstein. Stalinský teror a tvorba v SSSR. Důvody vzniku avantgardy mezi dvěma válkami ve 20. a 30.letech a její hlavní představitelé.renesance starých kompozičních technik a metod (tzv. neoklasicismus – neobaroko).Vývoj tzv. druhé avantgardy po 2.světové válce. Polská škola, její specifika, představitelé, přínos. Francie k Messiaenovi. Elektroakustická hudba. Současná situace, přehled existujících soudobých kompozičních technik a skladatelských osobností u nás i ve světě.
Dějiny jazzu 1JDJ126Pzimní semestrHF JAMU4
MgA. Jan Dalecký
Studenti se podrobně seznámí s kořeny jazzové hudby, tradičním jazzem, érou swingu, poválečnými směry (bebop, cool jazz atd.), fůzemi s hudbou rockovou, etnickou atd.
Dějiny jazzu 2JDJ226Pletní semestrzkHF JAMU5
MgA. Jan Dalecký
Studenti se podrobně seznámí s profily největších osobností jazzové hudby a s vývojem československého jazzu od třicátých let po současnost.
Dějiny populární hudby 1JDP126Pzimní semestrHF JAMU4
prof. PhDr. Miloš Schnierer
Přehled o žánrech a stylech populární hudby - včetně znalosti dílčích žánrů, skladatelů a interpretů ve výše zmíněném obsahu předmětu.
Dějiny populární hudby 2JDP226Pletní semestrzkHF JAMU5
prof. PhDr. Miloš Schnierer
Přehled o žánrech a stylech populární hudby - včetně znalosti sólistů a významných skupin - se zaměřením na: jazz,rock, art-rock, disco, folk, folk.rock, funky, punk, rap, soul, underground.
ElektroakustikaBELA26P - 26Lletní semestrzá,zkUTKO5
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Akustické prostředí, šíření zvuku, základní veličiny a vztahy, energie přenášená zvukem. Fyziologická akustika, maskování zvuků a jeho využití v kompresních algoritmech, směrové a prostorové slyšení. Hluk a jeho měření. Akustika uzavřených prostorů, impulsní odezva prostoru. Elektromechanická a elektroakustická analogie, akustické materiály a konstrukce. Druhy a principy činnosti elektroakustických měničů. Mikrofony, praktické provedení a měření charakteristik. Reproduktory, vyzařovací impedance a zkreslení, mechanická konstrukce, tlakové reproduktory, sluchátka. Reproduktorové soustavy, typy reproduktorových ozvučnic, návrh a konstrukce reproduktorových soustav a kmitočtových výhybek. Vícekanálové zvukové systémy, základy ozvučování. Techniky snímání stereofonního a vícekanálového zvuku.
Elektrotechnika pro audio inženýrstvíJELE39P - 19Cp - 20Lletní semestrzá,zkUTEE7
doc. Ing. Petr Drexler, Ph.D.
Seznámení s bezpečnostními předpisy nutnými pro laboratorní výuku. Základní zákony a veličiny v elektrických obvodech. Vlastnosti prvků elektrických obvodů. Výkonové poměry v elektrických obvodech. Metody analýzy lineárních obvodů ve stacionárním ustáleném stavu. Základy nelineárních prvků a obvodů. Magnetické obvody. Charakteristiky časově proměnných signálů. Harmonický ustálený stav v lineárních obvodech. Metody analýzy obvodů v harmonickém ustáleném stavu. Vlastnosti a použití základních pasivních lineárních obvodů 1. a 2. řádu. Klasická a operátorová metoda řešení přechodných dějů v lineárních obvodech. Přechodná a impulzová odezva obvodu.
Etika podnikáníXEPO26Pletní semestrUJAZ2
Ing. Martin Jílek
Etika - základní pojmy, hospodářská etika, firemní ektika. Firemní komunikace. Praní špinavých peněz, korupce, lobbing a jiné negativní ekonomické projevy ve společnosti. Právní prostředí v České republice - základní pojmy, některé problémové oblasti práva. Modelové situace v rámci nácviku komunikačních dovedností. Etiketa - nejčastější situace. Kulturní a ekonomické odlišnosti v Evropě, popř. v jiných zemích světa.
Finanční službyBFSL26Pletní semestrUJAZ2
Ing. Martin Jílek
Kurz seznamuje s nejpoužívanějšími instrumenty v oblasti bankovnictví a pojišťovnictví, a to se zaměřením jak na individuální, tak korporátní klientelu. Dále také budou krátce zmíněny další finanční instituce v rámci ČR a jejich hlavní funkce, např. factoringové a leasingové společnosti, podílové a penzijní fondy, stavební spořitelny. Studenti tak získají základní dovednosti v oblasti rozhodování při výběru zdrojů financování nebo naopak při investování dočasně volných prostředků. Také se zorientují v systému pojistných produktů tak, aby byli schopni vhodně předcházet rizikům.
Fyzika pro audio inženýrstvíJFYZ26P - 13Cp - 26Lzimní semestrzá,zkUFYZ6
prof. Ing. Pavel Koktavý, CSc. Ph.D.
Předmět je základním kurzem fyziky se zaměřením na oblasti využitelné ve zvukové technice. První část je věnována základům mechaniky částic, síle a pohybu. Následují harmonické, tlumené a vynucené kmity, dále pak postupné a stojaté vlnění, energie přenášená vlněním, superpozice a interference vlnění. Další probíranou oblastí jsou fyzikální pole. Stručně budou zmíněna pole gravitační a tíhové, podrobněji pak probrána pole elektrické a magnetické, kde se budou studenti věnovat jejich vzniku, vlastnostem a základním zákonům a také vzniku elektromagnetického vlnění. Poslední část předmětu je věnována mezím klasické fyziky a nástinu jejich překonání.
Hudba v nových médiíchJHNM8P - 18PRzimní semestrzkHF JAMU5
PhDr. Martin Flašar, Ph.D.
Hudba a nová média - sňatek z rozumu? Technologická podmíněnost hudby - hudba (pří)strojů. Digitalita hudby a kódování hudby (od neum k MP3, možnosti vizuální reprezentace). Modularita hudby (hudba jako stavebnice, vliv mobilních technologií). Hudba jako hypertext (redefinice pojmů autor - interpret - posluchač). Interaktivita hudby - proměny rozhraní (J. Cage, G. Levin, D. Dlouhý, T. Dvořák ad.). Multimedialita (hudba v kontextu jiných médií). Hudba a prostor - hudba (v) prostoru / prostor v hudbě.Estetika hudby v nových médiích (funkční×absolutní, autentické×eklektické, vysoké×nízké). Umělecké dílo ve věku své digitální reprodukovatelnosti. Mobilita hudby - metamorfózy paměti. Materializace zvuku - hudba jako fyzikální objekt.
Hudební režie 1JHR126COZzimní semestrHF JAMU4
Mgr. Tomáš Řezníček
Komponenty hudebního záznamu, barva nástrojů, dynamická kontinuita, jednota tempa jednotlivých záběrů a kontinuita celku. Různé formy zápisu hudebního díla různých hudebních stylů a žánrů, práce v týmu, seznámení s funkcí hudebního režiséra, zvukového mistra a interpreta, exaktní vyjadřování problémů v zájmu vzájemné komunikace. Psychologické aspekty práce hudebního režiséra, způsoby komunikace s interpretem a odhad výkonnostního maxima.
Hudební režie 2JHR226COZletní semestrHF JAMU4
Mgr. Tomáš Řezníček
Pořizování záznamů hudebních děl v rozhlasovém studiu a v mimostudiových akustických prostorách, záznam koncertů s přenosovým vozem a s digitálním přenosovým zařízením. Analogový a digitální nahrávací řetězec, dvoustopý a vícestopý záznam, nosiče záznamu, způsob evidence záběrů, sestřih a navazování. Proces masteringu, sestavení finálního produktu – master tape – a dokumentu – mastering order.
Hudební teorie 1JHT113P - 26COZzimní semestrHF JAMU6
MgA. Michal Indrák, Ph.D.
Základní pojmy hudební akustiky, hudební notace, tempová, výrazová a dynamická označení, alikvotní tóny, soustavy ladění hudebních nástrojů. Obecná hudební nauka. Stupnice, intervaly akordy.
Hudební teorie 2JHT213P - 26COZletní semestrzkHF JAMU7
MgA. Michal Indrák, Ph.D.
Základy harmonie, stylové epochy a hudební směry.
Hudební teorie v angličtiněJAH126COZzimní semestrzkUTKO2
prof. Ing. Zdeněk Smékal, CSc.
Předmět se zabývá základy hudební teorie, hudebními epochami, hudebními nástroji, anatomií sluchového systému, hudebními znaky a symboly, základy akustiky, notovým zápisem, základy psychoakustiky, zvukem v místnosti apod. Zaměřuje se na odbornou slovní zásobu z této oblasti.
Interaktivní technologieJINT13P - 13COZletní semestrHF JAMU4
MgA. Tomáš Hrůza
Využití grafických programovacích prostředí, zejména aplikace Max/MSP/Jitter na platformě Windows a MacOSX, praktické seznámení studentů s možnostmi využití alternativních hardwarových zařízení (MIDI kontroler, Multitouchscreen, senzorický systém iCube, autorský hardware...). Praktické seznámení se základním prostředí programu Max/MSP 5. Společná realizace jednoduchých praktických projektů audio, video a 3D. Realizace drobných projektů s využitím alternativního hardwaru (Arduino, atd.). Realizace samostatného projektu k zápočtu. Všechny předváděné nástroje jsou určeny pro tvorbu interaktivních instalací, práci s obrazem a zvukem v reálném čase, multimediálních performancí a interaktivních divadelních prvků. Studenti aplikují znalosti na vlastní tvorbu (projekt).
Konstrukce elektronických zařízeníBKEZ39P - 26Lletní semestrzá,zkUTKO6
prof. Ing. Kamil Vrba, CSc.
Konstrukce a vlastnosti signálových spojů, napájecí zdroje a rozvody - odrušení a zemní smyčky. Parazitní jevy a jejich potlačení - vazby u vstupních a výstupních obvodů, parazitní kapacity a indukčnosti, termoelektrické napětí, přepětí na indukční zátěži, odrazy na vedení, přeslechy. Stínění proti elektrickému a magnetickému poli, ekvipotenciální stínění. Výběr součástek a aplikační doporučení - diskrétní prvky, operační zesilovače, komparátory, elektronické spínače, A/D a D/A převodníky, vzorkovače s pamětí, číslicové obvody, mikroprocesory. Mechanická konstrukce: řídicí, ovládací a indikační prvky - rozmístění na předním panelu, konstrukce přístrojových skříní, odvod tepla, termostaty. Plošné spoje, plošné drátové spoje, připojování vodičů a součástek. Bezpečnostní požadavky na konstrukci přístrojů. Metodika oživování elektronických přístrojů.
Kultura projevu a tvorba textůXKPT39P - 13COZletní semestrUJAZ5
Ing. Martin Jílek
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Kurz klasické a počítačové notografieJKPN13COZletní semestrHF JAMU2
Ing.MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Výuka předmětu probíhá formou zopakování základů hudební notace, studiem partitur historické i soudobé komorní, orchestrální a vokální hudby. Studenti poznají i s méně obvyklé způsoby notového zápisu, jakými jsou např. grafická, proporční a aleatorická notace. Součásti výuky je i praktické seznámení se s notografickým programem Sibelius.
Letní školaXLS3letní semestrFEKT3
doc. Ing. Petr Fiedler, Ph.D.
Matematika 1BMA152P - 14Cpzimní semestrzá,zkUMAT7
doc. RNDr. Edita Kolářová, Ph.D.
Základní matematické pojmy. Funkce, inverzní funkce, posloupnosti. Vektorové prostory, základní pojmy, lineární kombinace vektorů,lineární závislost,nezávislost vektorů, báze, dimenze vektorového prostoru. Matice a determinanty. Soustavy lineárních rovnic a jejich řešení. Diferenciální počet funkcí jedné proměnné, limita, spojitost, derivace funkce. Derivace vyšších řádů, l´Hospitalovo pravidlo, průběh funkce. Integrální počet funkcí jedné proměnné, primitivní funkce, neurčitý integrál. Metody přímé integrace. Metoda per partes, substituční metoda, integrace některých elementárních funkcí. Určitý integrál a jeho aplikace. Nevlastní integrál. Nekonečné číselné řady, kritéria konvergence. Mocninné řady, Taylorova věta, Taylorova řada.
Matematika 2 pro audio inženýrstvíJMA239P - 26Cpletní semestrzá,zkUMAT7
doc. RNDr. Zdeněk Svoboda, CSc.
Diferenciální počet funkce více proměnných.
Diferenciální rovnice – základní pojmy, analytické metody řešení rovnic 1. řádu, lineární diferenciální rovnice a jejich užití
Funkce komplexní proměnné – základní pojmy a základy diferenciálního a integrálního počtu, Cauchyho věta, Laurentova řada, Cauchy reziduová věta věta.
Fourierovy řady a Fourierova transformace, Laplaceova transformace a jejich užití v elektrotechnice. Z transformace a její užití k řešení diferenčních rovnic.
Úvod do numerických metod.
Základy toerie pravděpodobnosti, náhodné veličiny, zákon velkých čísel. Úvod do matematické statistiky.
Materiály a technická dokumentaceBMTD26P - 9COZ - 12Cp - 18Lzimní semestrzá,zkUETE6
doc. Ing. Jiří Vaněk, Ph.D.
Materiály pro elektrotechniku a elektroniku, klasifikace. Elektricky vodivé a odporové materiály. Supravodivost. Feromagnetické a ferimagnetické materiály. Dielektrické a izolační materiály. Polovodičové materiály. Materiály pro optoelektroniku.
Normalizace dokumentů (ISO, EN, IEC, ETS, ČSN). Výkresy součástí a sestavení. Schémata v elektrotechnice. Dokumentace pro DPS. Diagramy. Textové dokumenty. Informační databáze. Počítačové podpory pro tvorbu dokumentace.
Měření v elektrotechnice pro audio inženýrstvíJMVA26P - 39Lzimní semestrzá,zkUTEE6
prof. Ing. Karel Bartušek, DrSc.
Předmět je zaměřen na problematiku měření elektrických, magnetických a neelektrických veličin. V první části semestru jsou studenti seznámeni se základy metrologie, tak aby byli schopni zhodnotit přesnost měřicí metody a měřicích přístrojů analogových i číslicových. V dalších částech jsou vysvětleny principy, konstrukce a charakteristiky měřicích přístrojů, vzorkovaní, A/D a D/A převodníků, osciloskopů a čítačů. Téměř polovina semestru je věnována měřicím metodám měření napětí, proudu, kmitočtu, časového intervalu, fáze, výkonu, odporů, kapacity, indukčnosti a rezonančního kmitočtu, magnetických veličin, neelektrických veličin.

V laboratorním cvičení si studenti v praxi ověřují znalosti získané na přednáškách: realizaci měřicí metody, výběr vhodných měřicích prostředků, vlastní měření a vyhodnocení přesnosti formou vyjádření nejistot.

Klasifikace přístrojů pro měření elektrických veličin. Zásady správného měření, vyhodnocení přesnosti přístrojů a metod, nejistoty přímých a nepřímých měřicích metod. Analogové měřicí přístroje. Číslicové měřicí přístroje, vzorkování, A/D převodníky, charakteristiky. D/A převodníky. Měřicí zesilovač, vlastnosti a užití v měřicí technice. Osciloskopy. Základní metody měření napětí, proudu, kmitočtu, časového intervalu, fáze, výkonu, odporů, kapacity, indukčnosti a rezonančního kmitočtu. Měření akustických veličin, měření vlastností audio zařízení. Měření neelektrických veličin. Automatizovaná měření.
Návrh a konstrukce zvukové technikyJNKZ26P - 26Lzimní semestrzá,zkUTKO5
prof. Ing. Jiří Mišurec, CSc.
Je proveden výklad základních principů návrhu a konstrukce nízkofrekvenčních zařízení v širších souvislostech. K výuce jsou využívány programy CAD . Předmět pokrývá nejrozšířenější metody obvodového návrhu a simulace různých zařízení pro audiotechniku a rozšířená doporučení při konstrukci nízkofrekvenčních zařízení.
Nízkofrekvenční a audio elektronikaBNFE39P - 26Lletní semestrzá,zkUREL6
prof. Ing. Tomáš Kratochvíl, Ph.D.
Studenti se seznámí se základy přenosu analogového a digitálního nízkofrekvenčního a audio signálu, dále s funkcí a konstrukcí předzesilovačů, korekčních zesilovačů, koncových zesilovačů a filtrů. Kurs pokračuje vysvětlením principu vzorkování, kvantování a kódování v oblasti audia a s principy komprimace audio signálů. Důraz je kladen na vysvětlení principu zdrojového kódování, zabezpečení proti chybám a metody snížení degradace signálu při záznamu a reprodukci. Studenti získají znalosti o současných možnostech záznamu a reprodukce v systémech bez redukce i s redukcí datového toku audia.
Němčina pro mírně pokročilé grundkurs IIXJN226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Kurs navazuje na předchozí studium na střední škole,příp. na absolvovaný kurz JN1 (Němčina pro začátečníky)
Probíraná mluvnice je účinně využívána v poslechových a komunikativních aktivitách, zaměřených na běžné každodenní situace.
Němčina pro začátečníky grundkurs iXJN126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
Mgr. Pavel Sedláček
Cílovou skupinou kurzu jsou studenti-začátečníci.Kurz zahrnuje úvod do studia jazyka s důrazem na poslech a gramatiku.Výuka je směrována na rychlé a přímé osvojení komunikativních návyků v každodenních situacích.
Objektově orientované programováníBOOP26P - 39Cpletní semestrzá,zkUTKO6
doc. Ing. Ivo Lattenberg, Ph.D.
Základní rysy platformy .NET, seznámení s vývojovým prostředím MS Visual Studio. Základy jazyka C# - základní typy, třídy, operátory, konverze, cykly, rozhodování, hodnotové a referenční typy, výčtové typy, číselné datové typy, řetězce a znaky, operace s řetězci, pole a kolekce, jmenné prostory. Objektově orientované programování v C# - pilíře OOP, zapouzdření, dědičnost, polymorfismus, přetypování, doba života objektu, zpracování výjimek, delegáti, události, generiky, reflexe, anonymní třídy, typy var a dynamic, lambda výrazy, integrovaný jazyk pro dotazování - LINQ. Knihovny .NET - knihovna kolekcí, jmenný prostor pro práci se soubory - System.IO, jmenný prostor pro uživatelské rozhraní - System.Windows.Forms. Webové aplikace a webové služby - principy návrhu webové aplikace a webové služby, knihovna System.Net, jednoduchá komunikace klient-server pomocí socketů.
Odborná aktivitaXLS2letní semestrFEKT2
prof. Ing. Stanislav Hanus, CSc.
Odborná praxeJXBT160PXletní semestrUTKO0
doc. Ing. Vladislav Škorpil, CSc.
Odborná praxe trvá v celkové délce 4 týdny (160 odpracovaných hodin). Je absolvována v rozhlasovém, post-produkčním nebo nahrávacím studiu, divadle nebo ve firmě zabývající se zvukovou technikou a to v tuzemsku i v zahraničí. Praxi si student zařizuje sám. Praxi je potřeba vykonat mimo dobu pravidelné výuky (zejména v letním prázdninovém období) od začátku do konce bakalářského studia na FEKT VUT.
Praxe je započtena na konci posledního ročníku bakalářského studia po předložení písemného potvrzení o jejím absolvování. Praxi lze rozdělit na dílčí úseky – souvislá doba trvání každého úseku nesmí být kratší než 2 týdny (10 pracovních dnů).
Podnikatelské minimumXPOM26P - 26COZzimní semestrUMEL4
doc. Ing. Radovan Novotný, Ph.D.
Předmět se zabývá následujícími čtyřmi problémovými okruhy:
1.Sledování elementárních ekonomických operací v podniku, dopad operací do účetních výkazů (rozvaha, výsledovka). Druhy nákladů (fixní, variabilní), nákladové modely pro hromadnou výrobu.
2.Právní rámec podnikání v ČR, podnikání fyzických a právnických osob dle živnostenského zákona a obchodního zákoníku, typy právnické osoby podle českého práva.
3.Daňový systém ČR, základní informace o jednotlivých druzích daní (u každé daně je popsán poplatník daně, předmět zdanění a základ daně, aktuální daňové sazby, výpočet výše daně, popis způsobu výběru daně). Zdravotní pojištění a pojištění sociálního zabezpečení.
4.Časová hodnota peněz (úročení a budoucí hodnota, odúročení a současná hodnota budoucích příjmů, výnosnost a vliv faktoru rizika).
Podvojné účetnictvíXPOU26P - 26COZletní semestrzkUJAZ4
Ing. Martin Jílek
Kurz je jednosemestrový a posluchači se postupně seznámí s rozvahou, jejím rozepsáním do účtů, ovládnou princip podvojného účtování, naučí se sestavit výsledovku a účetní závěrku.
Počítače a programování 1BPC1T26P - 26Cpzimní semestrklUTKO5
doc. Ing. Ivo Lattenberg, Ph.D.
V předmětu se studenti seznámí s řešením počítačových sítí a řešením a možnostmi univerzitní a fakultní sítě. Součástí výuky v předmětu je seznámení funkcí operačních systémů, jejich službami a souborovými systémy. Předmět je dále zaměřen na získání praktických dovedností algoritmizace úloh a jejich programování v jazyce C dle standardu ANSI do úrovně sestavování vlastních funkcí a jejich využívání.
Počítače a programování 2BPC2T26P - 26Cpletní semestrklUTKO5
Ing. Jiří Přinosil, Ph.D.
Obecný úvod do algoritmizace, obecný úvod do objektově orientovaného programování, řídící sekvence jazyků vyšších řádů, aplikační programové prostředí jazyka JAVA NetBeans.
Praktikum z informačních sítíBPIS26Lletní semestrUTKO2
doc. Ing. Petr Číka, Ph.D.
Předmět je zaměřen na praktické ukázky využití pasivních a aktivních síťových prvků. Udává přehled o typech konektorů a kabelů určené pro počítačové sítě a o technice konektorování. Další část je zaměřena na základní typy aktivních síťových prvků, včetně instalace a základní konfigurace síťových rozhraní, rozbočovačů, přepínačů a směrovačů, firewallu. Poslední část je zaměřena na síťové služby, konkrétně na instalaci a konfiguraci FTP a WWW serveru, nezabezpečeného a zabezpečeného vzdáleného připojení a na zachytávání a analýzu síťového provozu.
Psychologické praktikum osobnostního rozvoje a sebepoznáníBPRS26C1zimní semestrUJAZ3
Ing. Martin Jílek
Kurz podporuje osobnostní rozvoj posluchače. Výuka je realizována formou interaktivních cvičení ve skupině. Součástí výuky je testování pomocí psychologických testů, stejně jako využití rozmanitých neverbálních technik k rozvoji sebepoznání.
Rozbor skladeb 1JRS113Pzimní semestrHF JAMU2
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Předmět je zaměřen na objasnění různých typů formování hudby, hledání zákonitostí skladby a vyvozování důsledků pro pochopení výchozích požadavků pro záznam skladeb různých stylových období.
Rozbor skladeb 2JRS213Pletní semestrHF JAMU2
doc. MgA. Jaroslav Šťastný, Ph.D.
Předmět je zaměřen na analýzu skladeb různých stylových období jakožto východiska pro pochopení výchozích požadavků pro jejich záznam
Ruština pro mírně pokročiléXJR226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Tento kurz navazuje na kurz JR1, případně je určen pro mírně pokročilé studenty,a opakuje učivo v těsné souvislosti s uváděním a procvičováním nových jazykových jevů a s rozvíjením dovedností poslechu, čtení, ústního a písemného projevu - to vše spolu s všestranným zvyšováním náročnosti.
Ruština pro začátečníkyXJR126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PaedDr. Alena Baumgartnerová
Kurs je určen pro začátečníky v ruském jazyce.
Výuka je založena na rozvíjení komunikativní kompetence,a to zejména v poslechu s porozuměním a v hovoru ve spojení s dovednostmi čtení a psaní.
Vzhledem ke specifičnosti počáteční fáze výuky se klade(zejména v úvodních lekcích)velký důraz na zvukovou a grafickou stránku jazyka.
Jazykové učivo je úzce spjato s poznatky mimojazykovými,v nichž zaujímají důležité místo hlavně údaje ze soudobých i starších ruských reálií.
Semestrální práceJB2T39Azimní semestrklUTKO3
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Samostatné řešení technického problému, na který zpravidla navazuje budoucí téma bakalářské práce. Téma projektu se vybírá z nabídky oboru teleinformatika na počátku zimního semestru daného akademického roku.
Seminář C++BSCP26Cp - 13PRletní semestrklUTEE4
prof. Ing. Pavel Fiala, Ph.D.
Nejprve jsou probrány základy programování v jazyce C. Následně student získá na jednoduchém algoritmu dovednosti jazyka C++ a ucelený přehled vlastností jazyka C++ podle normy ISO. Tím jsou zejména vlastnosti objektů, tříd, operátorů, dědičnost, polymorfismus, přetěžování, šablon funkcí a tříd, obsluha výjimek a jejich použití. Naučí se využívat standardních knihoven STL.
Studiová praxe 1JSP113P - 13COZzimní semestrHF JAMU4
Mgr. Jan Košulič
V předmětu se studenti seznámí se stručnou historií technického vývoje zvukového záznamu a záznamové techniky, technikami střihu, získají přehled o vývoji realizace hudebního záznamu u nás v 50. - 90. letech, seznámí se s psychologickými a technickými aspekty nahrávání a úlohou zvukového režiséra. Studenti také získají stručný přehled o nahrávací technice, jejím využití a funkcí (mikrofony, mixážní pulty, dynamické procesory, monitory, záznamová zařízení, porovnání analogového a digitálního nahrávacího řetězce…).
Studiová praxe 2JSP226COZletní semestrHF JAMU4
Mgr. Jan Košulič
Předmět je zaměřen na seznámení studentů s postupem při nahrávání – technikou střihu, dodatečnou úpravou snímku (umělý dozvuk) a konečným zpracováním snímku – masteringem a dokumentací hudební nahrávky. Součástí výuky jsou praktická cvičení práce s počítačem, seznámení se s vybranými hudebními programy a osvojení si základních funkcí a technik, vlastní hudební nahrávka, nahrávání řeči, prolínání atd. Studenti se také naučí provádět srovnávací analýzy nahrávek různých interpretů stejného díla (porovnání kvalit interpretace, způsobu zpracování nahrávek, prostorové akustiky apod.).
Studiová technikaBSHE26P - 39Lzimní semestrzá,zkUTKO6
doc. Ing. Jiří Schimmel, Ph.D.
Vztahy mezi subjektivními a objektivními vlastnostmi zvuku, přenos zvukových signálů v elektrické soustavě. Režijní pracoviště: struktura mixážního pultu, vstupní jednotky, připojení ke sběrnicím, výstupní jednotky, digitální mixážní pulty, DJ mixážní pulty. Měření a indikace úrovně, spektra a amplitudové obálky zvukových signálů. Zvukové efekty: ekvalizéry, dynamické procesory, simulace akustických prostorů, kytarové efekty, fázový vokoder, zpracování ve spektrální oblasti. Digitální zpracování zvukových signálů, A/D a D/A převod, dithering, digitální zvuková rozhraní. Digitální záznam zvukových signálů, harddisk recording, nedestruktivní editace, zvukové karty. Počítačové systémy zpracování zvuku, technologie plug-in modulů. Komunikační rozhraní MIDI, zařízení, propojování sběrnice. Synchronizace, relativní a absolutní časové kódy. Řízení zvukové, světelné a scénické techniky.
Tvorba umělého zvuku, jeho zpracování a řízení 1JTZ113P - 13COZzimní semestrHF JAMU4
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D.
V předmětu se studenti seznámí s typy syntéz a dalších "umělých" způsobů tvorby zvuku a se strukturou zdrojů syntetického zvuku (obvody generační, modulační atd.) v případě analogových, analogově-digitálních a digitálních syntetizérů a samplerů z hlediska jejich kompozičního využití.
Tvorba umělého zvuku, jeho zpracování a řízení 2JTZ213P - 13COZletní semestrzá,zkHF JAMU5
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D.
Rozhraní MIDI, typy MIDI ovladačů zvuku, ladění elektroakustických nástrojů (mikrointervaly) a další způsoby tvorby zvuku z hlediska jejich kompozičního využití. Interaktivní elektronika a multimédia.
Umělecký projektJXUP35Azimní semestrklHF JAMU2
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D.
Uměleckým projektem student prokazuje schopnost samostatné umělecké práce v absolvovaném oboru studia. Tématem projektu je zvukový záznam nebo mastering zvukového záznamu; student si téma projektu vybírá sám a předloží jej ke schválení garantovi předmětu.
Vybavení studia 1JEA113P - 26Lzimní semestrHF JAMU6
MgA. et Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.
Elektronický hudební nástroj a jeho barvy, parametry místnosti, v níž je hudba produkována, použití mikrofonů a snímačů pro záznam, analogový a digitální záznam hudby, úprava zaznamenaného zvuku a jeho střih a spojování.
Vybavení studia 2JEA213P - 26Lletní semestrzá,zkHF JAMU7
MgA. et Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.
Hudební efekty měnící výšku, sílu a délku signálu a efekty kombinované, techniky mixování, zvukové formáty, problematika ozvučování, praktická práce s počítačovými systémy zpracování zvuku, hard-disc recordery, anglická odborná terminologie, nedostatky zvukového matriálu, umělý dozvuk.
Zvukové aspekty interpretaceJZAI13P - 13Lletní semestrHF JAMU4
MgA. et Mgr. Ondřej Jirásek, Ph.D.
Předmět se zabývá anatomií nástrojů podle Kurfüstova členění, vyzařováním nástrojů jednotlivě i v typických sekcích, z jakých pozic jak který nástroj zní, jak jej snímat, studiem pěti základních tvarů akustické i elektronické/virtuální vlny, rejstříky nástrojů z hlediska sytosti (tónové složky – shorky i šumové složky) spektra a jejich hlasitosti, mícháním barev akustických s umělými, maskováním a kategoriemi dynamického průběhu tónu. Dále jsou v předmětu charakterizovány typy sálů z hlediska akustiky, nejčastější typy komorních souborů, různá rozestavění symfonického orchestru (evropský, americký ad.), nejčastější typy sborových vokálních těles a nejčastější sestavy jiných žánrů (rock, jazz band, country). V předmětu se trénuje praktické mixování nástrojů různých hudebních seskupení a práce s efekty při mixování
Základy hudební akustikyJZHA26Pzimní semestrHF JAMU4
RNDr. Lubor Přikryl
Studenti se seznámí se vznikem akustického vlnění v hudebních nástrojích, s jeho šířením v prostoru a vnímáním lidským sluchem. Dále budou porovnávány hudební a fyzikální pohledy na veličiny, související s kmity a vlnami, především vzahy mezi frekvencí kmitů a notami, mezi spektrálními vlastnostmi tónů a jejich hudebními kvalitami, časové a prostorové změny parametrů tónů v souvislosti s interpretací a poslechem hudebního díla.
Základy instrumentace 1JZI113P - 13COZzimní semestrHF JAMU4
Ing.MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Možnosti hudebních nástrojů z hlediska jejich využití v instrumentaci, stávající a nové kombinační techniky a techniky hry se zaměřením na orchestrální nástroje, rozšíření teoretických znalostí o základy organologie a akustiky hudebních nástrojů.
Základy instrumentace 2JZI213P - 13COZletní semestrzkHF JAMU5
Ing.MgA. Edgar Mojdl, Ph.D.
Stávající a nové kombinační techniky a techniky hry se zaměřením na orchestrální nástroje (zejména žesťové a bicí), stručně též nástroje neorchestrální, historické a etnické. Studium komorních a orchestrálních partitur, praktické instrumentační studie.
Základy počítačové sazby a grafikyBZSG39P - 26Cpzimní semestrzá,zkUTKO6
prof. Mgr. Pavel Rajmic, Ph.D.
Předmětem výuky tohoto kurzu je výklad základních principů, algoritmů a technik tvorby dokumentů, s ohledem na jejich využití při publikační činnosti (obecně příprava a produkce prezentačních materiálů, orientace a základní kvalifikace pro práci v grafickém studiu a tiskárně, sazba bakalářské, diplomové práce, dokumentace k vytvořenému programu apod.). V oblasti elektronické sazby se studenti seznámí zejména se systémy LaTeX a částečně Adobe InDesign, v oblasti praktického zpracování grafiky je předmět zaměřen na zvládnutí základů Adobe Photoshop. Cvičení jsou využita pro seznámení se software používaným při návrhu, tvorbě a organizaci dokumentů.
Úvod do hry na bicí nástrojeJUHB13P - 13COZzimní semestrHF JAMU4
doc. Ing. MgA. Mgr. Dan Dlouhý, Ph.D.
Studenti se seznámí se základním rozdělením bicích nástrojů na membranofonické a idiofonické (metalofony, xylofony, litofony, krystalofony, elasmatofony) včetně ukázek vybraných nástrojů, dále s běžnými i méně obvyklými způsoby tvorby tónu, typy používaných paliček, tónovými rozsahy nástrojů, a dynamickými a artikulačními možnostmi. Studenti mají možnost individuálně si na nástrojích výše zmíněné aspekty vyzkoušet.
Číslicové zpracování signálůBCZS26P - 26Cpletní semestrzá,zkUTKO5
prof. Ing. Jiří Mišurec, CSc.
Jednorozměrné a dvojrozměrné diskrétní signály a systémy. Popis systémů, diferenční rovnice. Transformace Z, řešení systémů, přenosové funkce, impulsní odezva, vlastnosti systémů. Diskrétní Fourierova transformace, FFT. Základní návrh číslicových filtrů typu FIR a IIR. Komplexní a reálné kepstrum. Aplikace kepster při zpracování řeči a obrazu. Kvantování signálu v diskrétních systémech. Realizace číslicových filtrů a FFT v signálových procesorech.
Řízení a kontrola jakostiBRKJ26P - 9Cpletní semestrUETE3
Ing. Helena Polsterová, CSc.
Předmět se věnuje základním pojmům z oblasti jakosti, výstavby systémů jakosti v oraganizacích, významu systému jakosti v ekonomice podniku.jakosti výrobků a služeb. Studenti jsou seznámeni s úlohou norem ISO, EN, ČSN v systémech řízení a přehledem moderních přístupů zabezpečování jakosti. Dále se předmět věnuje problematice metrologie a zkušebnictví.
Španělština pro mírně pokročiléXJS226Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Kurs navazuje na XJS1,studenti si v něm rozšiřují komunikativní schopnosti,slovní zásobu a znalost gramatiky,studenti provádějí nácvik poslechu s využitím náročnějších originálních španělských audio i video materiálů. V LS si studenti osvojí základy technické španělštiny a zdokonalí a upevní si tyto znalosti na originálních krátkých odborných textech.Kurs je dvousemestrální.
Španělština pro začátečníkyXJS126Cjzimní semestrzá,zkUJAZ6
PhDr. Marcela Borecká, Ph.D.
Nový komunikativní kurs španělštiny pro začátečníky bude zahrnovat nácvik výslovnosti, základy gramatiky, konverzaci v každodenních situacích,čtení a poslech. Pro výuku budou m.j. zapůjčeny originální španělské učebnice, bude použito audio i video.Kurs je dvousemestrální a navazuje na něho kurs JS2 - Španělština pro mírně pokročilé.

8. Praxe

V bakalářském studijním programu je zahrnuta odborná praxe studenta v rozsahu 4 týdnů. Praxe může být absolvována v rozhlasových, televizních, filmových, post-produkčních a nahrávacích studiích, v divadlech, ve firmách zabývajících se realizaci živých hudebních vystoupení a multimediálních produkcí, ve firmách zabývajících se výrobou, prodejem nebo servisem zvukové a hudební elektroniky, ve firmách zabývajících se návrhem studií a prostor pro zvukovou produkci, instalacemi AV techniky atd. Praxi si zařizuje student sám a je třeba ji konat mimo dobu pravidelné výuky (zejména v letním prázdninovém období) od začátku do konce bakalářského studia.

9. Státní závěrečná zkouška

Státní závěrečná zkouška se skládá z částí:
- prezentace a obhajoba zpracované bakalářské práce před komisí pro státní závěrečné zkoušky,
- ústní zkoušky, která sdružuje vybraná témata povinných a volitelných předmětů oboru J-AUD zaměřených na zvukovou techniku,
- ústní zkoušky, která je tvořena vybranými oblastmi z povinných a volitelných předmětů oboru J-AUD zaměřených na zvukovou praxi .
Všechny části státní závěrečné zkoušky se konají ve stejném termínu. Ke státní závěrečné zkoušce může přistoupit student, který převzal zadání bakalářské práce a odevzdal ji v řádném termínu uvedeném v časovém plánu akademického roku, který získal potřebný počet kreditů v předepsané skladbě nutný pro uzavření bakalářského studia a odevzdal a obhájil umělecký projekt. Termíny a způsob zveřejnění témat výběru bakalářských prací stanoví oborová rada studijního oboru J-AUD. Organizace a průběh státní závěrečné zkoušky jsou dány doplňující směrnicí děkana ke státním závěrečným zkouškám a příslušnými pokyny oborové rady J-AUD.