Detail oboru

Konstrukční a procesní inženýrství

FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2019/2020Zaměření: Konstrukční inženýrství

Program: Stroje a zařízení

Délka studia: 4 roky

Akreditace od: 1.1.1999Akreditace do: 31.12.2020

Profil

Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

. kolo (podání přihlášek od do )

  1. Adaptace semi-aktivně řízených magnetoreologických tlumičů do podvozku motocyklu

    Cílem je adaptovat aktuální semi-aktivní řízení magnetoreologického tlumiče s ohledem na dynamické a kinematické podmínky jízdy, kterou jsou pro motocykl specifické. Zejména to je malý rozdíl mezi odpruženou a neodpruženou hmotou, velký nárůst odpružené hmoty při jízdě se spolujezdcem a náklon motocyklu při průjezdu zatáčkou. Jedná se experimentální práci, jejíž součástí je odladění algoritmu a jeho experimentální ověření na standu umožňující simulaci náklonu motocyklu při průjezdu zatáčkou.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  2. Adhezní tester podvozků osobních automobilů

    Kvalita podvozku vozidla určuje jízdní vlastnosti, které jsou základem aktivní bezpečnosti. Jeho technický stav se během provozu vlivem opotřebení zhoršuje. Diagnostika podvozku je proto základním předpokladem bezpečného provozu. Překotný vývoj automobilů v poslední době vyžaduje zavedení nových diagnostických metod a zařízení. Cílem je vývoj zkušební metodiky a nové konstrukce rezonančního adhezního testeru tlumících schopností podvozku. Jedná se o konstrukční práci vycházející z analýzy na virtuálních modelech.

    Školitel: Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D.

  3. Brněnský design

    Cílem je uměnovědná studie z oblasti designu vizuálních komunikací ve strojírenství s důrazem na brněnský region a mezinárodní vlivy. Jde o teoretickou práci, která charakterizuje významné osobnosti, podniky a instituce v kontextu vývoje průmyslového designu.

    Školitel: Rajlich Jan, doc. Ing. arch.

  4. Design obráběcích strojů v evoluci nových materiálů a technologií.

    Cílem práce je definovat a popsat jakým způsobem se promítají technologické a materiálové aspekty do reálné praxe při návrhu výtvarně-technického řešení obráběcích či tvářecích strojů.

    Školitel: Křenek Ladislav, doc. akad. soch., ArtD.

  5. Diagnostika motorových vozidel pomocí akustické holografie

    Nadměrný hluk obvykle signalizuje špatnou konstrukci nebo závadu stroje. Jeho původcem jsou nežádoucí vibrace. V řadě případů je nemožné odhalit jejich přesnou příčinu za chodu stroje. Pomocí mapování akustických polí lze lokalizovat zdroje hluku, analyzovat podstatu problému a navrhnout konstrukční úpravy. Cílem je aplikace metod akustické holografie do oblasti diagnostiky zdrojů hluku motorových vozidel. Jedná se o experimentální práci zaměřenou na rekonstrukci akustických veličin objektu ve třírozměrném prostoru na základě měření akustického tlaku.

    Školitel: Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D.

  6. Elektromagnetické vlastnosti ocelí zpracovaných 3D tiskem kovů

    Cílem je stanovení procesních parametrů laserového tavení kovů, které umožní zpracování ocelí pro využití v elektromagnetických aplikacích. Jedná se o experimentální práci spočívající ve zkoumání fyzikálních a mechanických vlastností s využitím simulací a reálného testování.

    Školitel: Paloušek David, doc. Ing., Ph.D.

  7. Elektronický tester podvozků osobních automobilů

    Vývoj koncepčně nového testeru podvozků osobních automobilů, jehož základem je elektronická inerciální jednotka snímající kinematické parametry pohybu karoserie při přejezdu překážky. Prostorový pohyb dokmitávající odpružené hmoty je zaznamenáván a analyzován řídícím mikroprocesorem a jsou vyhodnoceny tlumící schopnosti náprav. Základem úspěšnosti řešení je efektivita algoritmu vyhodnocujícího snímané kinematické veličiny pohybu karoserie při přejezdu překážky. Cílem je také ověření a klasifikace zvolených algoritmů pomocí simulačního modelu a široce koncipovaného experimentu.

    Školitel: Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D.

  8. Eliminace rázů pomocí magnetoreologických tlumičů

    Cílem je vyvinout magnetoreologický tlumič pro tlumení silných rázových dějů (exploze) a řídící algoritmus reagující na extrémně rychlé energetické změny. Řídicí algoritmus musí být schopen mj. efektivně reagovat na rozdíly v hmotnosti, počáteční rychlosti odpružené hmoty a teplotě tlumiče, tak aby byl plně využit celý zdvih tlumiče pro minimalizování silových účinků zpomalení. Jedná se o experimentální práci rozšiřující možnosti použití magnetoreologických tlumičů v průmyslové praxi. Součástí práce bude návrh a výroba standu pro testování rázových dějů.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  9. Hybridní robotická výroba velkorozměrových dílů

    Výzkum plastového 3D tisku na 6-osém robotu prokázal potenciál víceosého nanášení. Navržené výrobní strategie ukázaly zvýšení tisknutelnosti převislých geometrií bez nutnosti existence podpůrných struktur. Další vývoj této oblasti bude směřován ke zvýšení efektivity aditivní výroby a kombinovaní s výplňovými materiály na bázi recyklátů dřeva, které pro finální kvalitu povrchu vyžadují třískové obrábění. Cílem bude dosažení aplikace těchto výrobních postupů v oblasti výroby velkorozměrových forem a jader ve slévárenství.

    Školitel: Paloušek David, doc. Ing., Ph.D.

  10. Identifikace vzniku poškození pomocí metod nedestruktivního testování

    Práce je zaměřena na výzkum, identifikacie a kvantifikaci strukturních změn, které nastávají v cyklicky zatěžovaných konstrukcích. Jedná se o experimentální práci zaměřenou na korelaci výsledků získaných metodami akustické emise a dalších metod nedestruktivního zkoušení.

    Školitel: Mazal Pavel, doc. Ing., CSc.

  11. Inovace v transport designu 60. a 70. let 20. století.

    Cílem je zmapovat genezi designu dopravních prostředků v uvedeném období a určit hlavní vývojové znaky. Jedná se o teoretickou práci založenou na zkoumání historických pramenů a designérských artefaktů.

    Školitel: Křenek Ladislav, doc. akad. soch., ArtD.

  12. Nestability mazacích filmů v hydrodynamických ložiscích

    Cílem je objasnit mechanismy rozvoje nestabilit mazacího filmu s využitím simulátoru se safírovým ložiskem. Jedná se o experimentální práci, jejíž součástí je vývoj testovacího zařízení a metod pro měření tloušťky, teploty a toku maziva v hydrodynamických ložiscích.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  13. Potenciál pokročilých materiálů a technologií pro design protézy dolní končetiny.

    Cílem práce je vytvoření koncepce nového typu protézy dolní končetiny pro specifické typy aktivit, jakou jsou např. sport nebo zábava. Jedná se o tvůrčí práci založenou na zhodnocení potenciálu a využití pokročilých materiálů a technologií.

    Školitel: Křenek Ladislav, doc. akad. soch., ArtD.

  14. Predikce mazání kolenních náhrad

    Cílem je objasnit mechanismus utváření mazacího filmu mezi femorální komponentou a vložkou náhrady z poddajného materiálu. Jedná se o experimentální práci založenou na využití fluorescenční metody a kolenního simulátoru.

    Školitel: Vrbka Martin, prof. Ing., Ph.D.

  15. Řízení adheze v kolejové dopravě aplikací modifikátorů tření

    Cílem je objasnit vliv aplikace modifikátorů tření na míru adheze, hlučnost a opotřebení kola a kolejnice. Jedná se o experimentální práci ověřující výsledky laboratorních měření a numerických simulací testy v reálném provozu.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  16. Snižování hlukových projevů v kolejové dopravě

    Cílem je studium vlivu provozních podmínek v kontaktu kola a kolejnice s ohledem na hlukovou emisi. Jedná se o experimentální práci, kdy se bude na základě akustických měření ověřovat vliv provozních podmínek na hluk šířený pří jízdě tramvajového vozu.

    Školitel: Klapka Milan, doc. Ing., Ph.D.

  17. Stabilita magnetoreologických kapalin během dlouhodobého provozu

    Cílem je popsat změnu vlastností magnetoreologických kapalin, která nastane během dlouhodobého zatěžování kapaliny, při němž může dojít až k úplné degradaci kapaliny. Hybnou silou této degradace je oxidace železných částic. Míru oxidace lze ovlivnit velikostí disipované energie a řízením teploty zatěžování. Práce je experimentálního charakteru, kdy pro zatěžování a měření magnetoreologické kapaliny bude použit nový slit-flow reometr pro vysoké rychlostní spády instalovaný na programovatelném hydraulickém pulzátoru Inova. Mezi hlavní sledované parametry lze zařadit viskozitu v neaktivovaném stavu, mez toku, konzistenci MR kapaliny a rychlost sedimentace v různých stádiích degradace.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  18. Systém pro kontrolu procesu 3D tisku kovů

    Cílem je vývoj on-line systému pro kontrolu a změnu parametrů laserového spékání kovů v závislosti na aktuálním stavu vyráběného dílu. Jedná se o teoretickou práci založenou na analýze obrazu a aplikaci bezkontaktních měřicích metod.

    Školitel: Paloušek David, doc. Ing., Ph.D.

  19. Tribologie kontaktu kola a kolejnice

    Cílem je objasnit chování látek ovlivňujících tření v kontaktu kola a kolejnice v závislosti na složení třecí vrstvy, která přirozeně vzniká na povrchu kontaktních těles. Jedná se o experimentální práci zkoumající interakci přírodních kontaminantů a dalších látek cíleně aplikovaných do kontaktu kola a kolejnice.

    Školitel: Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D.

  20. Velkorozměrový robotický 3D tisk biodegradabilních materiálů s vláknitou výztuží

    Cílem je zvyšování mechanických vlastností stavebních prvků extrudovaných z materiálů uhlíkové stopy ve stavebním průmyslu. Přínosu je možné dosáhnout jednak návrhem speciálních extruderů schopných klást matrici a přírodní výztuž způsobem zvyšujícím pevnost v tlaku, ale i návrhem chytrých zdí generovaných na základě nároků na sebezastínění, provětrání, nebo naopak zvyšování energetického zisku ze slunečního záření.

    Školitel: Paloušek David, doc. Ing., Ph.D.

  21. Vizualizace migrace částic opotřebení v endoprotéze kyčelního kloubu

    Cílem je objasnit mechanismus migrace polyetylenových částic opotřebení mezi hlavicí a jamkou umělé kyčelní náhrady. Jedná se o experimentální práci založenou na využití kombinace optických měřicích metod a kyčelního simulátoru.

    Školitel: Vrbka Martin, prof. Ing., Ph.D.

  22. Vývoj adaptivních železničních ložisek se zvýšenou životností

    Téma je zaměřeno na vývoj železničních nápravových ložisek se zvýšenou životností na základě studia vlivu kontaktních parametrů a integrity povrchu. Jedná se o vývojovou práci, jejíž součástí je návrh fyzikálního modelu ložiska a metody pro aktivní monitorování provozního stavu.

    Školitel: Mazal Pavel, doc. Ing., CSc.

  23. Vývoj algoritmu pro semi-aktivní řízení rychlého magnetoreologického tlumiče

    Odpružení automobilů musí zajistit eliminaci vibrací přenášené na cestující, a zároveň co nejstabilnější přítlak kola na vozovku. S pasivními tlumiči nelze tyto dvě funkce plně zajistit. Tyto dva základní požadavky odpružení automobilu by měly být dosažitelné aplikací semiaktivního řízení Magnetoreologických tlumičů. Na ústavu konstruování byla vyvinuta konstrukce magnetoreologického tlumiče, který je schopen několikanásobně změnit sílu za méně než 1.5 ms. Cílem práce je inovace stávajících případně návrh nových algoritmů řízení magnetoreologických tlumičů uvažujících různé parametry závěsů a magnetoreologických tlumičů.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  24. Vývoj hydrostatického uložení rozměrných konstrukcí

    Cílem je vývoj nové konstrukce velkorozměrového hydrostatického ložiska, které umožní energeticky účinné polohování scénografických točen o průměru otáčení 20 m s přenášenou hmotností až 400 t. Jedná se o konstrukční a posléze experimentální práci rozšiřující možnosti použití hydrostatického uložení a aplikaci nových tribologických přístupů.

    Školitel: Svoboda Petr, doc. Ing., Ph.D.

  25. Vývoj chytrého mazacího systému s proaktivním řízením

    Cílem je vyvinout a implementovat mazací systém, který při své činnosti aktivně využívá informace o aktuálním stavu maziva a chování mazaného uzlu. Jedná se o vývojovou práci, která na základě experimentálního výzkumu povede k vytvoření autonomního mazacího systému.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  26. Vývoj ložisek s autocirkulací plastického maziva

    Cílem je vyvinout ložiska se zlepšeným mazáním plastickými mazivy na základě studia distribuce plastického maziva v reálném ložisku. Jedná se o experimentálně-konstrukční práci, kde měření budou probíhat jak na současných zařízeních, tak novém simulátoru reálného ložiska.

    Školitel: Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D.

  27. Vývoj optimální textury kluzných ložisek

    Cílem je s využitím znalostí o mechanismech fungování hydrodynamicky mazaných ložisek vyvinout texturu povrchu zlepšující tření a únosnost. Práce obsahuje měření mazacího filmu na simulátorech se safírovými elementy pro opticky vhled do ložiska.

    Školitel: Hartl Martin, prof. Ing., Ph.D.

  28. Vývoj strukturovaných magnetických obvodů

    Užitné vlastnosti elektromagnetických strojů jsou závislé na konstrukci a materiálu magnetického obvodu. V současnosti jsou největší omezující faktory maximální dosažitelné magnetické toky v magnetickém obvodu a generované vířivé proudy. Vířivé proudy mohou být téměř eliminováný feritovými, nebo SMC materiály s vysokou rezistivitou. Tyto materiály ale mají ve srovnání s kovovými materiály (ocel, železo, kobaltové slitiny atd.) nízkou mez magnetického nasycení a nízkou permeabilitu, což omezuje výkon stroje. 3D tisk kovových materiálů přináší nové možnosti v návrhu magnetických obvodů. Vhodná struktura jádra umožňuje dosáhnout vysokých magnetických toků a zároveň zajistit nízkou úroveň generování vířivých proudů. Cílem studia je návrh smart struktur magnetických obvodů. Jedná se o experimentální práci, jejímž smyslem je pomocí 3D tisku vhodných struktur dosáhnout výborných magnetických vlastností, nízké hmotnosti a nízkých ztrát vířivými proudy.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  29. Vývoj vysoce stabilní a výkonné magnetoreologické kapaliny

    Cílem práce je syntetizovat ve spolupráci s Chemickou fakultou a INHA University magnetoreologickou kapalinu s velkou sedimentační stabilitou a vysokým MR efektem s ohledem na budoucí použití v kolejové a automobilové dopravě a ve space aplikacích. Jedná se o experimentální práci rozšiřující možnosti použití magnetoreologických tlumičů v průmyslové praxi. Pro měření bude použit unikátní slit-flow reometr a zařízení pro měření sedimentace. V práci budou použity nejnovější poznatky z výzkumu v oblasti monodisperzních a bidisperzních kapalin a nosných Nenewtonských kapalin s počáteční mezí toku. Součástí práce bude také analýza časové odezvy MR kapaliny, která ovlivňuje rychlost aktivace MR kapaliny.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  30. Výzkum a vývoj magnetoreologického těsnění

    V současné době se tradičně používá magnetické kapalinové těsnění, které využívá ferro magnetickou kapalinu jako těsnící medium. Zásadní nevýhoda této koncepce je především v nízké tlakové únosnosti (maximální tlaková únosnost), která dosahuje desetin baru. Použitím magnetoreologické kapaliny a vhodnou konstrukcí magnetického obvodu těsnění je možné tlakovou únosnost výrazně zvýšit. Nicméně jedná se o novou a neprobádanou oblast a je nutné vyřešit celou řadu problémů. a. Cílem je inovace magnetoreologického těsnění pro dosažení dokonalé těsnosti, zejména s ohledem na možný únik nosné kapaliny v extrémních provozních podmínkách. Jde o experimentální práci s využitím stávajícího zařízení pro testy magnetoreologického těsnění.

    Školitel: Mazůrek Ivan, doc. Ing., CSc.

  31. Výzkum reologie maziv v kontaktech ozubení

    Cílem je vyvinout metodu pro měření reologických vlastností maziva v bodových kontaktech. Jedná se o experimentální práci kombinující existující a nové techniky měření pro objasnění podstaty chování maziva za vysokého tlaku a smykového napětí.

    Školitel: Křupka Ivan, prof. Ing., Ph.D.

  32. 3D tisk leteckých hliníkových slitin

    Cílem je vývoj procesních parametrů laserového tavení kovů, které umožní zpracování leteckých hliníkových slitin. Jedná se o experimentální práci spočívající ve zkoumání mechanických vlastností prostřednictvím únavových zkoušek.

    Školitel: Paloušek David, doc. Ing., Ph.D.

  33. 3D tisk multi-materiálů pro elektromagnetické aplikace

    Cílem je vývoj procesních parametrů SLM procesu, které umožní zpracování více kovových materiálů v rámci jednoho komponentu. Jedná se o experimentální práci založenou na vyhodnocování mechanických a elektromagnetických vlastností a zkoumání struktury materiálů.

    Školitel: Paloušek David, doc. Ing., Ph.D.

  34. 3D tisk slitin mědi

    Cílem je vývoj procesních parametrů laserového tavení kovů, které umožní zpracování slitin mědi. Jedná se o experimentální práci založenou na vyhodnocování mechanických vlastností a zkoumání struktury materiálů.

    Školitel: Paloušek David, doc. Ing., Ph.D.

1. kolo (podání přihlášek od 18.04.2019 do 31.05.2019)

  1. Systém pro nanášení kovových prášků

    Cílem je vývoj systému pro nanášení několika různých kovových prášků, který umožní zpracování kombinace kovových materiálů v rámci SLM procesu. Jedná se o konstrukční práci založenou na aplikaci nových technických přístupů.

    Školitel: Koutný Daniel, doc. Ing., Ph.D.

  2. Vývoj tepelného výměníku s využitím struktur

    Cílem je vývoj nových efektivních typů tepelných výměníku s využitím struktur vyrobených technologií Selective Laser Melting. Jedná se o teoretickou i experimentální práci kombinující výpočtové modelování a experimentální studium teplosměnných struktur.

    Školitel: Koutný Daniel, doc. Ing., Ph.D.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.