Detail oboru

Urbanismus

FAZkratka: URBANAk. rok: 2017/2018

Program: Architektura a urbanismus

Délka studia: 4 roky

Profil

Schopnost doktoranda samostatně vědecky pracovat na zvoleném problému,
zvládnutí metodiky vědecké práce, zejména analýzu problému a syntézu získaných poznatků a jejich tvůrčí aplikaci do navrhovaného řešení.

Klíčové výsledky učení

Absolvent je připraven k samostatné badatelské a vědecké práci v oblasti teorie architektury a urbanismu, je schopen samostatně a na vědecké úrovni řešit praktické problémy v oboru architektury a urbanismu, publikuje výsledky své praktické i teoretické činnosti, a to i v některém ze světových jazyků, je schopen pedagogického působení na vysoké škole.

Profesní profil absolventů s příklady

Vědecko-výzkumná pracoviště zaměřená na problematiku architektury a urbanismu.
Vysoké školy, na nichž se vyučuje obor architektura a urbanismus.
Orgány státní správy (odbory výstavby všech stupňů, odbory územního plánu apod.), specializovaných organizací a úřadů (např.památkové péče) apod.

Vstupní požadavky

Řádné ukončení magisterského studia v oboru architektura a příbuzných oborů na
vysokých školách v ČR a na školách architektury v zahraničí.
Úspěšné absolvování přijímacího řízení, ve kterém uchazeč prokazuje zájem i odborné předpoklady pro vědeckou práci.

Garant

Vypsaná témata doktorského studijního programu

  1. Obnova a transformace postindustriálních měst ve střední Evropě

    Hlavním motivem je systémový přístup k aktuálním problémům rozvoje města v postindustriální fázi vývoje. Cílem je porovnání přístupů a řešení problematiky transformace území po průmyslu a průmyslových ale současně také významných univerzitních středoevropských městech. Téma je zaměřeno na sledování nových trendů v urbánních strategiích.

    Školitel: Havliš Karel, doc. Ing. arch.

  2. Proměny pěších zón v Evropě

    Prostorová a funkční struktura pěších zón se v minulosti proměňovala. Cílem je nalézt a stanovit předpoklady pro fungující formu pěších zón, která by vyhovovala potřebám současného města a zároveň by předjímala budoucí požadavky na dopravu ve městě.

    Školitel: Dokoupilová Pazderková Kateřina, Ing. arch., Ph.D.

  3. Revitalizace církevních staveb a areálů pro sekularizovanou společnost

    Hledání nových aktuálních konceptů pro obnovu a revitalizaci církevních objektů a areálů v novém společenském a urbánním kontextu. Téma je zaměřeno na zhodnocení potenciálu stávajících nevyužívaných nebo málo využívaných církevních staveb a areálů novými funkcemi při zachování jejich kulturní, architektonické urbánní hodnoty.

    Školitel: Havliš Karel, doc. Ing. arch.

  4. Stavby v krajině pro agroturistiku

    Výstupem disertační práce je stanovení urbanistických a architektonických zásad navrhování staveb v krajině pro agroturistiku s ohledem na požadavky udržitelného rozvoje venkova. Zásady návrhu budou experimentálně ověřeny v ateliérové výuce.

    Školitel: Urbášková Hana, prof. Ing. arch., Ph.D.

  5. Strategie developmentu pro konverzi industriálního architektonického dědictví v ČR

    Téma by mělo řešit situaci chybějícího dialogu mezi architektonickou praxí, investičním segmentem a městskou samosprávou a to vytvořením strategie rozvoje pomocí konverzí industriálního dědictví.

    Školitel: Urbášková Hana, prof. Ing. arch., Ph.D.

  6. Typologie soudobého města a vesnice

    Pluralismus postmoderního období, globalizace a cíle udržitelného rozvoje kladou na uspořádání našich měst, venkovského osídlení a krajiny nové požadavky. Vyhoví naše sídla a jejich základní tradiční skladebné prvky i potřebám blízké budoucnosti? Bude to kompaktní nebo zahradní město?

    Školitel: Kopáčik Gabriel, doc. Ing. arch., Dr.

  7. Venkovské sídlo, krajina a generační paměť na moravsko-rakouské hranici

    Disertační práce bude zaměřena na kritické zhodnocení bohatého odkazu kulturního dědictví venkovských sídel a krajiny na moravsko-rakouské hranici, jejichž krajinné a generační proměny se vepsaly do kulturní krajiny jihomoravsko-dolnorakouského pohraničí.

    Školitel: Ponešová Barbora, Ing. arch., Ph.D.


Struktura předmětů s uvedením ECTS kreditů (studijní plán)

1. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D01Základy vědecké práce Ics0PovinnýzkP - 39ano
DA2Ochrana a obnova památekcs0Povinně volitelnýdrzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
DU6Problémy městských centercs0Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
DU3Tvorba a ochrana krajinycs0Povinně volitelnýdrzkP - 39 / P - 391Rocnik_ZSano
DU7Udržitelný rozvoj městcs0Povinně volitelnýdrzk1Rocnik_ZSano
1. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D03Teorie architekturycs0PovinnýdrzkP - 39ano
D02Teorie a vývoj urbanismucs0PovinnýdrzkP - 39ano
D011Základy vědecké práce IIcs0Povinnýdrzkano
DA3Architektonický prostorcs0Povinně volitelnýdrzkP - 391rocnik_LSano
DA6Digitální zobrazovánícs0Povinně volitelnýdrzkP - 391rocnik_LSano
DU8Geografické informační systémycs0Povinně volitelnýdrzkP - 391rocnik_LSano
DA1Jazyk architekturycs0Povinně volitelnýdrzkP - 391rocnik_LSano
DA10Pokročilé metody digitálního modelovánícs0Povinně volitelnýdrzk1rocnik_LSano
DU1Rozvoj měst a regionůcs0Povinně volitelnýdrzkP - 391rocnik_LSano
DU2Strategie rozvoje územního plánovánícs0Povinně volitelnýdrzkP - 39 / P - 391rocnik_LSano
DA4Technika a konstrukce v architektuřecs0Povinně volitelnýdrzkP - 391rocnik_LSano
2. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D04Odborná a akademická angličtinacs0PovinnýdrzkC1 - 26ano
DU8Geografické informační systémycs0Povinně volitelnýdrzkP - 39ano
DA11Krajinářská architekturacs0Povinně volitelnýdrzkano
DA2Ochrana a obnova památekcs0Povinně volitelnýdrzkP - 39 / P - 39ano
DU6Problémy městských centercs0Povinně volitelnýzkP - 39 / P - 39ano
DU3Tvorba a ochrana krajinycs0Povinně volitelnýdrzkP - 39 / P - 39ano
2. ročník, letní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
DU2Strategie rozvoje územního plánovánícs0Povinně volitelnýdrzkP - 39 / P - 39ano
3. ročník, zimní semestr
ZkratkaNázevJ.Kr.Pov.Uk.Hod. rozsahSk.Ot.
D05Státní doktorská zkouškacs0PovinnýSZZ - 4ano
Všechny skupiny volitelných předmětů
Sk. Počet předm. Předměty
1rocnik_LS 3