Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
FSIZkratka: D-KPIAk. rok: 2016/2017Zaměření: Stavba letadel a provoz letadel
Program: Stroje a zařízení
Délka studia: 4 roky
Akreditace od: 1.1.1999Akreditace do: 31.12.2020
Profil
Tento obor připravuje studenty na samostanou tvůrčí práci v konstrukční praxi a klade důraz na komplexní znalosti, integrování poznatků vědy, techniky a také umění v procesu projektování. Studenti , kteří se soustředí na problémy oblasti procesního inženýrství, jsou vedeni k samostatnosti při řešení vývoje, optimálního vedení, efektivního navrhování a projekce procesů v různých průmyslových oblastech.
Garant
prof. Ing. Václav Píštěk, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Cílem doktorského studia je analýza možností aktivního řízení proudu vzduchu okolo křídla letounu v reálných podmínkách, a to na základě vyhodnocení tlakového pole na povrchu křídla. Tato progresivní technologie umožní detekci změny podmínek dříve než konvenčně používané vyhodnocení stavových veličin letounu s následujícím zásahem klasických aerodynamických prvků řízení. Výše uvedená technologie najde uplatnění především v systémech automatického řízení letu, např. na palubě bezpilotních prostředků. Předmět studia zahrnuje následující etapy: - analýza a výběr vhodných akčních prvků pro daný problém - analýza a výběr vhodných senzorů pro monitoring stavu tlakového pole - definice zákona řízení na základě měřených parametrů - stavba demonstrátoru pro tunelové ověření Nástroje použité pro řešení se opírají o zpracování teoretické rešerše, numerické modelování problému, ověření konceptu v laboratorních podmínkách a demonstrace na bezpilotním prostředku.
Školitel: Jebáček Ivo, doc. Ing., Ph.D.
Současným trendem ve stavbě malých dopravních letadel, vybavených automatickými soustavami řízení, je využití hydraulických a elektrických agregátů pro ovládání řídicích ploch letounu. Na tyto agregáty jsou kladeny vysoké požadavky na hmotnostní, energetické a dynamické vlastnosti. Při analýze soustav řízení letounu je nutné uvažovat účinky aeroelastických jevů na konstrukci a letové režimy letounu. Negativní účinky těchto aeroelastických jevů mohou vést až k haváriím letounu. Zařazení hydraulických nebo elektrických aktuátorů do soustav řízení letounu přináší zvýšené nebezpečí vzniku těchto aeroelastických jevů. Cílem disertační práce je stanovení vlivu tuhostních vlastností hydraulických a elektrických aktuátorů na aeroelastické jevy letounu. Na základě teoretické analýzy a modelování vlastností aktuátorů řízení navrhnout metodiku posuzování jejich účinků na vznik nebezpečných aerodynamických jevů a stanovit metodiku experimentálního určení jejich tuhostních charakteristik.
Školitel: Třetina Karel, doc. Ing., CSc.
Analýza bionických principů letu, ovlivňování mezní vrstvy, řízení vztlaku a dalších u ptáků, hmyzu a ryb (obecně inspirace aerodynamikou živočichů a rostlin) z hlediska možností jejich využití při adaptivním řízení proudu v leteckých a automobilních aplikacích k řízení vztlaku a odporu. Návrh specifického systému a jeho výpočetní optimalizace s následným experimentálním ověřením.
Školitel: Juračka Jaroslav, doc. Ing., Ph.D.
Vybavení moderních letadel směřuje k rozvoji konceptu „More-Electric Aircraft“. V rámci tohoto konceptu dochází k přechodu u funkcí zajišťovaných dříve neelektrickými soustavami na soustavy elektricky ovládané (v současnosti např. soustava vysouvání vztlakových klapek, vysouvání podvozku, ovládání vyvažovacích ploch, systém odledňování, atd.) - což klade také zvýšené požadavky na zajištění bezpečnosti a spolehlivosti elektrických soustav a na nové formy průkazu. V rámci disertační práce se očekává zhodnocení trendů v této oblasti, rozbor soustav vhodných pro změnu do podoby elektricky ovládaných soustav. Součástí budou i rozbory silových poměrů a potřebných výkonů pro ovládání vybraných soustav (např. soustava ovládání vztlakové mechanizace, části soustavy řízení, apod.). Očekává se také, že budou řešeny metody průkazu bezpečnosti a spolehlivosti perspektivních elektrických prvků a soustav zajišťujících kritické funkce. Disertační práce nebude zaměřena na vývoj elektrické soustavy (popř. elektrických komponent). Cílem je souhrn poznatků o možnostech náhrady stávajících soustav letadel elektrickými/elektromechanickými prvky, jejich zástavbě, o metodách zajištění jejich spolehlivosti (zálohování, zkoušky, atd.) a formách průkazu při certifikaci.
Školitel: Hlinka Jiří, doc. Ing., Ph.D.
Význam integrálně vyztužených dílů v konstrukci letadel se neustále zvyšuje, protože umožňují výrazně snížit objem sestavovacích prací a tím i celkové výrobní náklady. Příkladem takových dílů jsou integrální potahové panely trupu a křídel, vyráběné vysokorychlostním obráběním. Tyto panely však nemají srovnatelnou odolnost proti šíření trhlin oproti panelům skládaným (nýtovaným). Jednou z možností zlepšení je aplikace kompozitních materiálů a technologie lepení k lokálnímu vyztužení uvedených konstrukčních dílů. Z technologického hlediska se jedná o hybridní lepené spoje kovových a kompozitních materiálů. Cíl dizertační práce: Analýza poznatků o vlivu konstrukčních, technologických a provozních faktorů na pevnost a životnost lepených spojů hybridních materiálů. Ověřit vliv lokálního vyztužení obráběných panelů aplikací kompozitních, případně hybridních vrstvených materiálů, na šíření únavových trhlin. Dizertační práce má vazbu na projekt 13722/2211/TA13407000 - Centrum kompetence (TE2000032) WP 2
Školitel: Klement Josef, doc. Ing., CSc.
Analýza výhod hybridního raketového motoru parafín/peroxid vodíku při přesné regulaci tahu. Analýza požadavků generátoru tahu v průbehu brždění a přistání meziplanetárního tělesa. Návrh systému propulze a náveh jeho instalace na demonstrátoru meziplanetární sondy.
Studijní plán oboru není zatím pro tento rok vygenerován.