Přístupnostní navigace
E-přihláška
Vyhledávání Vyhledat Zavřít
Detail oboru
ÚSIZkratka: SOIAk. rok: 2016/2017Zaměření: Analýza silničních nehod
Program: Soudní inženýrství
Délka studia: 4 roky
Akreditace od: 24.4.2008Akreditace do: 31.3.2020
Profil
Cílem studia doktorského studijního programu P 3917 Soudní inženýrství je příprava studentů pro vědeckou a výzkumnou činnost zaměřenou na zkoumání příčin, průběhu a důsledků negativních technických jevů nejrůznějších technických oborů a dále příprava studentů na výzkumnou a vývojovou činnost zaměřenou na rozvoj metod, založených na vědeckém základě, které se uplatňují při objasňování těchto negativních technických jevů, při ekonomickém hodnocení důsledků těchto jevů i při ekonomickém hodnocení majetku. Tato činnost bude prováděna jak z hledisek potřeb státních orgánů (justice, policie, orgánů státní správy apod.) tak i z hledisek privátního sektoru (podniků příp. občanů). Výše uvedený cíl vyplývá z požadavků praxe, kdy rozvoj vědy a techniky vyžaduje výchovu vědeckých pracovníků, kteří se budou podílet na rozvoji nových vědeckých metod použitelných pro znaleckou i expertizní činnost v různých technických oborech.
Garant
prof. Ing. Albert Bradáč, DrSc.
Vypsaná témata doktorského studijního programu
Při řešení střetů vozidel při jízdě v zatáčce je nutné se zabývat i analýzou obvyklé trajektorie pohybu vozidla ve vztahu k podmínkám v místě dopravní nehody a obvyklé technice jízdy řidičů. Práce se bude zabývat analýzou faktorů ovlivňujících taktiku jízdy a návazně trajektorii pohybu vozidla při jízdě zatáčkou za různých podmínek tak, aby bylo možné pro různé jízdní situace dovozovat obvyklé chování řidiče v závislosti na podstatných faktorech ovlivňujíích trajektori jízdy (poloměr oblouku, výhled do zatáčky, rychlost jízdy, adhezní podmínky a další).
Školitel: Kledus Robert, doc. Ing., Ph.D.
Cílem práce je vyhodnotit možnosti pozorování prvků okolí komunikace při jízdě motocyklistů a analyzovat vliv množství prvků v okolí komunikace (dopravní značení, billboardy, světelné reklamy, apod.) a vliv fyzického i psychického stavu řidiče (únava, zdravotní stav, pohodlí atd.) na ovládání motocyklu. Práce bude vycházet z provedených měření a z následného vyhodnocení naměřených dat tak, aby byl zjištěn vliv okolí na bezpečnost jízdy řidiče motocyklu a na riziko vzniku kolizní situace. Zpracování výsledků bude provedeno tak, aby výsledky rozborů byly použitelné v soudně inženýrské praxi.
Školitel: Vémola Aleš, doc. Ing., Ph.D., dr. h. c.
Práce se v systémovém pojetí bude zabývat analýzou faktorů ovlivňujících tendenci k nehodovosti u mladých řidičů, jejich tendence k nehodám, vliv věku na úkol řízení, kognitivní problematika řízení motorového vozidla ve vztahu k věku, vliv věku na rozhodování, možnosti kompenzace, užití HMI (Human-Machine Interface), problematičtí řidiči v této věkové skupině a vliv uvedených faktorů na nehodovost a posuzování příčin jejich vzniku.
Školitel: Schmeidler Karel, doc. Ing.arch. PhDr., CSc.
Práce se v systémovém pojetí bude zabývat analýzou faktorů ovlivňujících tendenci k nehodovosti u řidičů seniorů, jejich tendence k nehodám, vliv věku na úkol řízení, kognitivní problematika řízení motorového vozidla ve vztahu k věku, vliv věku na rozhodování, možnosti kompenzace, užití HMI (Human - Machine Interface), problematičtí řidiči v této věkové skupině a vliv uvedených faktorů na nehodovost a posuzování příčin jejich vzniku.
Jednou z významných příčin dopravních nehod je nezvládnutí extrémních projevů počasí řidiči. Přesto, že jsou k dispozici stále častější a podrobnější informace o projevech počasí vhledem ke stavům vozovky, nejsou tyto u části řidičů respektovány. Současně je však nutné konstatovat, že není negativním vlivům počasí na stav vozovky věnována pozornost, např. ve vymezení dílčích úseků vozovek, které jsou postihovány např. výskytem námrazy (jako jsou mosty, údolní polohy apod.), mlhy aj. Cílem bude statistické vyhodnocení dopravních nehod vlivem stavů počasí a analýza průběhů počasí před a v době nehody. Tyto projevy počasí budou potom zobecněny a navržena možná právní úpravy, návrh označení v terénu apod. na jednotlivé vlivy, např. výskyt námrazy, mlhy, vysokých rychlostí větru.
Školitel: Adamec Vladimír, prof. Ing., CSc.
I při správně provedené analýze skutečného průběhu dopravní nehody nemusí být zcela objektivně posouzena odpovědnosti účastníků nehody, nejsou-li dostatečně objasněny příčinné souvislosti spojené s jejich jednáním. Práce se bude zabývat problematikou technické analýzy silničních nehod vozidel na křižovatce, či při odbočování na místo ležící mimo komunikaci, které souvisejí s nedáním přednosti v jízdě a často u nich přichází v úvahu zavinění ze strany více účastníků silničního provozu. Cílem práce je analyzovat vztahy mezi technickou analýzou průběhu negativního jevu, technickou interpretací příčiny jeho vzniku a právním hodnocením odpovědnosti řidičů při správním či soudním řízení. Řešení bude založeno na analýze právního hodnocení ve vztahu k příčině vzniku dopravní nehody. Z této analýzy budou vymezeny podstatné faktory pro právní posuzování a tyto budou využity při návrhu na zkvalitnění metod zaměřených na objasňování možností účastníků odvrátit dopravní nehodu.
Školitel: Semela Marek, doc. Ing. Bc., Ph.D.
Cílem práce je detailně analyzovat a následně interpretovat vliv komunikací a jejich okolí na bezpečnost provozu tak, aby výsledky rozborů mohly být použity v soudně inženýrské praxi. Pro komplexní posouzení budou využita speciální měřicí zařízení (např. plovoucí vozidlo, Eyetracking) a dále analytické metody vyhodnocující vzájemný vztah mezi dílčími parametry komunikací a bezpečností provozu. Jedním z cílů práce bude mj. zpracovat teze, jak analyzovat bezpečnost komunikací a jejich okolí při zpracovávání posudků v oboru technické ASN a jak na tyto nebezpečné prvky upozornit kompetentní správce komunikací.
Cílem práce je vypracování podrobné analýzy výsledků výzkumu dopravních nehod s cílem získat nové poznatky pro analýzu silničních nehod, aby výsledky rozborů mohly být použity v soudně inženýrské praxi při řešení manipulovaných nehod