Detail předmětu

Soudobá architektura

FA-SABAk. rok: 2010/2011

Přednášky mají seznámit již v prvním ročníku studia posluchače s tendencemi, směry, osobnostmi a příklady architektonických děl tak, aby byli schopni reagovat na konzultace v ateliérech a orientovat se v současné světové i domácí architektonické tvorbě. Vzhledem k tomu, že dějiny architektury jsou přednášeny chronologicky, je značná diskrepance mezi přednášenou látkou z dějin a aktuálními odkazy na soudobou tvorbu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Po absolvování předmětu by se měl student orientovat v základních pojmech spojených s architekturou 20. stol. a měl by mít přehled o současné situaci na architektonické scéně jak domácí, tak zahraniční.

Prerekvizity

Protože se jedná o výuku v prvním semestru prvního ročníku, je znalost různorodá, dle typu školy, z níž student přichází. Předpokládá se zájem o obor a tomu odpovídající průběžná četba časopisů, sledování internetu a dalších aktivit jako jsou výstavy, semináře, přednášky, TV pořady s danou tématikou.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.


Způsob a kritéria hodnocení

Předmět je vyučován formou dvouhodinových přednášek týdně, je bez zápočtu, ukončen písemnou zkouškou. Zkouška se skládá z části poznávací, kde student je povinnen určit autora, název a funkci stavby a její lokalizaci. Jedná se o významné realizace jak domácí, tak zahraniční architektury. Druhou část zkoušky tvoří písemný popis konkrétního architektonického období, nebo směru, nebo státu, či lokality s důrazem na kresebný doprovod.

Učební cíle

Studenti by měli získat základní přehled o tendencích, směrech, osobnostech a významných dílech soudobé architektury tak, aby byli schopni reagovat na ateliérovou výuku a na odkazy ke konkrétním soudobým stavbám. Obeznámenost v této oblasti by jim měla ulehčit komunikaci s vyučujícími v ateliérových předmětech.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vzhledem k tomu, že účast na přednáškách není povinná, je na studentovi, do jaké míry využije možnost návštěvy přednášek a do jaké míry se vzdělává samostudiem, případně využije poznámek kolegů, kteří přednášky navštěvují. Vzhledem k tomu, že v poznávací části zkoušky jsou vždy předvedeny příklady, které jsou i odpřednášeny, je pro studenta výhodné přednášky navštěvovat.

Doporučená literatura

Průběžné studium architektonických publikací domácích a zahraničních, internetu a odborné literatury s danou tematikou. Viz knihovna FA a její katalogy (DE)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program ARCHURB bakalářský

    obor ARCH , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Architektura jako fenomén umění a techniky ve společnosti. Letmý přehled dějin architektury od minulosti do konce 19. stol. První polovina 20. stol., směry, tendence, příklady, osobnosti světové architektury. První polovina 20. stol. v českých zemích. Směry, tendence, příklady, osobnosti české a slovenské architektury. Druhá polovina 20. stol. ve světové architektuře s důrazem na významné směry, tendence, hnutí, příklady a osobnosti. Období 1945 - 1989 v Československé architektuře s důrazem na významné směry, tendence, hnutí, příklady a osobnosti československé architektury. Období po roce 1989 v Československu a následně v Česku s důrazem na směry, tendence, hnutí, příklady a osobnosti. Soudobá architektura v evropských zemích - s důrazem na Nizozemsko, Rakousko, Švýcarsko, Španělsko,Portugalsko, Francii, Británii a skandinávské země. Soudobá architektura v mimoevropských zemích s důrazem na Japonsko, USA, Čínu, Austrálii, střední a Jižní Ameriku.