Detail předmětu

Management kvality

FEKT-MPC-QMAAk. rok: 2021/2022

 

Proniknutí do tajů managementu a inženýrství kvality, rozvoj kompetencí pro pro zaměstnání na kvalitařských pozicích ve firmách světové třídy. Zkušenosti z praxe, docenění náplně práce manažerů kvality, stejně jako inženýrů  zákaznicko-dodavatelské kvality. Kariérní příležitosti. Návrh konkurenceschopných produktů a procesů včetně analýzy rizik a preventivních opatření. Zvládnutí postupů od stanovení zákaznických požadavků a vyhodnocení hlasu zákazníka (VOC), až po vyhodnocování hlasu procesu (VOP). Postupy v praxi používané a osvědčené. Pojmy a postupy jako je rozvíjení požadavků na kvalitu, aplikace analýzy selhání, procesu vzorkování pro uvolnění do výroby, až po management kvality a řízení procesů.

 

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Výsledky učení předmětu

Prohloubené kompetence pro uplatnění na pozici manažer, inženýr kvality - znalost postupů potřebných pro zajištění kvality procesů, pochopení významu zákaznických požadavků, zákonných regulí, stejně jako norem ISO a oborových standardů. Seznámení se s postupy vývoje produktů a procesů, jejich analýzou z pohledu rizik. Docenění významu preventivních opatření, stejně jako opatření nápravných a prozatimních. Zvládnout ověřovat a monitorovat implementaci opatření, pochopit postupy používané pro analýzy a reporty vrácených dílů od koncových zákazníků (8D). Seznámení se s tím, jak to chodí v praxi.

 

Prerekvizity

Studijní prerekvizity nejsou požadovány.  

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování zahrnují přednášky, cvičení na počítači a laboratoře. Předmět využívá e-learning (Moodle). Student odevzdává úkoly (off-site cvičení), zkouška formou diskuse nad těmito výstupy, nebo prezentace zvoleného tématu

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studentů: výborně(90-100 bodů), velmi dobře (80-89 bodů), dobře (70-79 bodů), uspokojivě(60-69 bodů), uspokojivě(50-59 bodů), nevyhovující(0-49 bodů). Rozdělení bodů podle vyhlášky na začátku kurzu (semestru).

Osnovy výuky

(1) Karierní příležitosti na poli managementu kvality. Manažer kvality, práce inženýrů (zákaznické) kvality.  Balanced scorecard, plánování a zlepšování procesů, učení a růst, perspektivy, které jsou vedle perspektivy finanční a zákaznické zásadní pro výkonnost. 

(2) Úvod do managementu, PDCA cyklus a opatření, náklady na kvalitu. Historický vývoj. Co to je Six Sigma. Co to je Lean. Plýtvání (3Mu). Struktura firemního zlepšování.  

(3) Hlas zákazníka (VOC), plánování produktu a konstrukční analýza selhání a optimalizace (DFMEA). Osm rozměrů kvality, specifikace, spolehlivost, životnost.

(4) Hlas procesu (VOP), plánování procesu a procesní analýza selhání a optimalizace (PFMEA). 

(5)  Vyhodnocování hlasu procesu a zlepšování procesů ke splnění hlasu zákazníka. Od požadavku ke specifikaci a měření. Metrologie a procesy měření. 

(6) Rámec pro konkurenceschopný produkt - plánování produktu a procesu, požadavky na dodavatele, schvalování dodavatelů a vzorkování. 

(7) Sedm základních nástrojů kvality. Variabilita procesu a její zdroje, statistické řízení procesů (SPC). Stabilita a způsobilost. 

(8) Strukturovaný postup řízení zlepšovacích projektů: Krok za krokem - jak na DMAIC. Pět fází a milníků – od definice, přes měření stávajícího stavu, analyzování a zlepšení, až po řízení a kontrolu.

(9) Pilíře projektového managementu, fáze a milníky. 

(10) Specifika managementu kvality v sériové výrobě (reklamace, 8D, audity systému, procesu a výrobku).

(11) Systémy řízení, systém managementu kvality. Principy a zásady. 

(12) Požadavky na systém řízení kvality dodavatelů, zajištění kvality v procesu výroby. Hodnocení dodavatelů. 

(13) Rezerva.



Učební cíle

Rozvíjet kompetence na poli plánování a zlepšování procesů, tedy perspektivy, která je vedle učení a růstu, respektive perspektivy finanční a zákaznické zásadní pro výkonnost. Práce vedoucích, procesních inženýrů i pracovníků kvality s metodami a nástroji managementu kvality, prevence rizik, stojí a padá. Kurz dává příležitost rozvíjet kompetence použitelné na trhu práce - počínaje plánováním kvality a konstrukční a procesní analýzy rizik a selhání, přes zlepšování procesů, analýzu příčin a přijímání nápravných a preventivních opatření. Pochopení principů a významu či použití nástrojů a metodik, jako je 8D, FMEA, APQP, 5S, ISHIKAWA, SPC, MSA s odkazem na zkušenosti z firemní praxe. 

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Důraz na minimalizaci povinné docházky. Udělení zápočtu na základě  splnění čtyř off-site cvičení. Zkouška formou prezentace vybraného tématu. 

Základní literatura

Novotný, R. Řízení technologických procesů. FEKT VUT v Brně, 2015.
Novotný, R. Řízení technologických procesů - prezentace. FEKT VUT v Brně, 2015.
ČSN ISO 18404 (010218) Kvantitativní metody zlepšování procesu - Six Sigma - Kompetence klíčového personálu a jejich uspořádání ve vztahu k implementaci Six Sigma a Lean. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2018. Dostupné také z: http://csnonline.agentura-cas.cz/ (CS)
MAUCH, Peter D. Quality management: theory and application. Boca Raton: CRC Press, Taylor & Francis Group, 2017. ISBN 978-1-138-11620-7. (CS)
SU, Chao-Ton. Quality engineering: off-line methods and applications. Boca Raton: CRC Press, c2013. ISBN 978-1-4665-6947-8. (CS)
JONES, Erick C. Quality management for organization using lean Six Sigma techniques. Boca Raton: CRC Press, c2014. ISBN 978-1-4398-9782-9. (CS)
ČSN ISO 13053-1 (010217) Kvantitativní metody zlepšování procesu - Six Sigma. Část 1, Metodologie DMAIC = Quantitative methods in process improvement - Six Sigma. Part 1, DMAIC methodology. Praha: Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví, 2013. Dostupné také z: http://csnonline.agentura-cas.cz/ (CS)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MPC-MEL magisterský navazující, 2. ročník, letní semestr, povinně volitelný

  • Program RRTES_P magisterský navazující

    specializace RRTS , 2. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do řízení z pohledu obecného managementu, plánování, organizování, koordinace a kontrola, organizační struktura, pravomoci a odpovědnosti, popisy práce a standardy realizace opakovaných procesů, vliv organizační kultury na uskutečňování procesů v organizaci.
2. Management procesů v organizaci, IPO diagram, SIPOC a procesní přístup, definování požadavků interních i externích zákazníků, vymezení výstupů a kritických parametrů jakosti, určování tolerančních limitů, odvození parametrů konstrukce a technologie, QFD koncept.
3. Metrologie a uplatňování procesů měření, operační definice, návaznost měření, vychýlení, rozlišitelnost, linearita, reprodukovatelnost, opakovatelnost, stálost. Ověření a zajištění adekvátnosti systému měření, metrologický konfirmační systém.
4. Operativní řízení procesů, represivní a preventivní přístup, řízení neshodných výrobků, identifikovatelnost a sledovatelnost, G8D proces, specifika řízení jednorázových a opakovaných procesů.
5. Primární metodické postupy v řízení technologických procesů, sedm nosných nástrojů (kontrolní formuláře, diagram příčin a následku, Paretova analýza, regulační diagramy, mapa procesu, histogram, bodový diagram), konstrukční a procesní FMEA analýza.
6. Statistické metody a rozhodování na základě dat. Postupy popisné a induktivní statistiky používané v řízení technologických procesů.
7. Variabilita procesu a její zdroje, statistické řízení procesů, regulační diagramy, statistická regulace procesu měřením a srovnáváním.
8. Hodnocení stability procesu, stroje či technologie, prokazování statistického zvládnutí procesu a související předpoklady.
9. Hodnocení způsobilosti procesu, stroje a technologie, specifikace požadavků a toleranční limity, indexy způsobilosti a výkonnosti procesu.
10. Plánování jakosti, určení kritických parametrů, specifikace tolerančních limitů, ověření používaných systémů měření, zhodnocení stability a způsobilosti procesu včetně ověření vhodnosti zvolených technologií.
11. Určování kritických technologických faktorů a rozmezí jejich nastavení z hlediska stanovených požadavků s využitím technik plánovaného experimentu.
12. Koncepty zlepšování technologických i transakčních procesů, koncept six sigma, počet defektů jako metrika výkonnosti, úroveň sigma způsobilosti, metodologie DMAIC a role pracovníků.
13. Ekonomické aspekty řízení procesů, náklady na nejakost (COPQ), lean management a principy štíhlosti, mapa toku materiálů a informací, rozbor procesu z hlediska přidané hodnoty.

Cvičení na počítači

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. SIPOC diagram, určení kritických parametrů jakosti (CTQ) včetně tolerancí, zmapování procesu, prezentování výsledků skupin. Situační studie řešená formou týmové práce.
2. Rozbor příčin problému vzniku neshod, diagram příčin a následků, diagram vzájemných vztahů, nominální skupinová metoda, prezentování výsledků skupiny. Situační studie řešená formou týmové práce, prezentování a srovnání výsledků skupin.
3. FMEA analýza technologického procesu – případová studie s výstupem ve formě FMEA tabulky a určení doporučených nápravných opatření. Prezentování a srovnání výsledků jednotlivých skupin.
4. Prezentace témat studentských prací, kolokvium k tématu a poskytnutí zpětné vazby k prezentaci – blok I.
5. Uplatnění metod popisné statistiky při prokazování jakosti a posuzování výsledků dosahovaných různými technologiemi. Stratifikace dat, grafická a numerická analýza v tabulkovém procesoru a specializovaném softwaru. Cvičení na počítači.
6. Aplikace metod induktivní statistiky při prokazování jakosti – t-test, ANOVA, chí-kvadrát – situační studie ve formě analytických příkladů řešených v tabulkovém procesoru Excel. Cvičení na počítači.
7. Prezentace témat studentských prací, kolokvium k tématu a poskytnutí zpětné vazby k prezentaci – blok II.
8. Analýza reprodukovatelnosti a opakovatelnosti s využitím metody průměr rozpětí, určení složky variability zapříčiněné reprodukovatelností a složky dané opakovatelností. Vytvoření standardního postupu měření, naplánování experimentu pro ověření systému měření a vyhodnocení dat v tabulkovém procesoru.
9. Regulační diagramy měřením a srovnáváním, určení kontrolních limitů a logických podskupin. Simulační studie, zpracování v tabulkovém procesoru. Cvičení na počítači.
10. Posuzování způsobilosti technologie. Analytické příklady řešené v tabulkovém procesoru.
11. Optimalizace technologického procesu s využitím technik plánovaného experimentu Případová studie s využitím virtuální laboratoře. Cvičení na počítači.
12. Prezentace témat studentských prací, kolokvium k tématu a poskytnutí zpětné vazby k prezentaci – blok III.
13. Řešení problémů s nejakostí v podmínkách průmyslové organizace - situační studie využívající akčního učení ve formě případové studie typu bludiště.

eLearning