Detail předmětu

Pohybové aktivity 1

CESA-SPA1Ak. rok: 2020/2021

Výuka je zaměřena na ukázky nácviku základních pohybových dovedností ve vybraných kolektivních hrách (volejbal, basketbal, florbal, softbal/baseball, futsal/malá kopaná/fotbal, frisbee, tenis, stolní tenis, badminton, rugby), na ukázky tréninkových prostředků potřebných pro rozvoj a udržení kondice, na ukázky kompenzačních cvičení vhodných pro kompenzaci jednostranného zatížení, na ukázky způsobů a forem monitoringu, aj. Student získá motorické dovednosti v oblasti kolektivních sportů a osvojí si dovednosti pro základní obsluhu zařízení pro monitoring.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Výsledky učení předmětu

Absolventi předmětu Pohybové aktivity 1 získají prostřednictvím vybraných kolektivních (týmových) sportů potřebné vědomosti i dovednosti o sportovních hrách (herní činnosti jednotlivce, formy a způsob kondiční přípravy, měření a testování, aj.). Absolvent předmětu bude schopen orientovat se v kolektivních sportech a v přístrojích a zařízeních vhodných pro jejich monitoring.
Písemným testem budou ověřeny získané znalosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Seminář, cvičení.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení vychází z aktivní účasti studenta na jednotlivých výukových lekcích, z jeho aktivního zapojení do výuky. Kontrolovaná účast na cvičeních formou docházkových archů a odevzdání 2 semestrálních prací s krátkou prezentací – téma zadáno na úvodní hodině. Závěrečný písemný test prověřuje, zda je student schopen vysvětlit základní pojmy, poznatky, dát je do souvislostí a prakticky je využít.

Osnovy výuky

Výuka je zaměřena na ukázky nácviku základních pohybových dovedností ve vybraných kolektivních hrách (volejbal, basketbal, florbal, softbal/baseball, futsal/malá kopaná/fotbal, frisbee, tenis, stolní tenis, badminton, rugby), na ukázky tréninkových prostředků potřebných pro rozvoj a udržení kondice, na ukázky kompenzačních cvičení vhodných pro kompenzaci jednostranného zatížení, na ukázky způsobů a forem monitoringu, aj. Student získá motorické dovednosti v oblasti kolektivních sportů a osvojí si dovednosti pro základní obsluhu zařízení pro monitoring.

1. Úvod do studia – obsah výuky, zkušební požadavky, BOZP; kolektivní sporty
2.– 12. Sporty: volejbal/plážový volejbal, basketbal/streetbal, florbal, softbal/baseball, futsal/malá kopaná/fotbal, frisbee, tenis, stolní tenis, badminton, rugby:
- ukázky nácviku základních pohybových dovedností,
- ukázky tréninkových prostředků,
- ukázky kompenzačních cvičení,
- formy a způsoby monitorování,
- exkurze do vybraných sportovních klubů,
- prezentace seminárních prací.
13. Vyhodnocení výuky, písemný test.

Učební cíle

Hlavním cílem předmětu je absolvování ukázek kvalitního tréninkového procesu ve vybraných kolektivních (týmových) hrách na různých výkonnostních úrovních (začátečník, pokročilý, výkonnostní) a pochopení principů těchto pohybových činností s následnou aplikací do sportovních technologií.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výuky probíhá formou vedení prezence (evidence docházky) a aktivní účastí ve výuce. Povoleny 2 neomluvené absence. Náhrada absencí v hodinách garanta sportu. Prezence 2 semestrálních prací zadaných na úvodní lekci (6. a 11. výukový týden).

Základní literatura

DOVALIL, J. (2008). Lexikon sportovního tréninku. 2. upr. vyd. Praha: Karolinum. (CS)
JANSA, P.; Dovalil, J. et al. (2009) Sportovní příprava. Praha: Q-art. (CS)
LEHNERT a kol.(2010) Trénink kondice ve sportu. FTK UP, Olomouc. (CS)
TÁBORSKÝ, F. a kol.: Základy teorie sportovních her. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Fakulta tělesné výchovy a sportu, 2007. - 128 s. ISBN 978-80-86317-48-9 (CS)

eLearning

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program BPC-STC bakalářský, 2. ročník, zimní semestr, povinný