Detail předmětu

Inženýrská pedagogika

FAST-TY52Ak. rok: 2020/2021

Inženýrská pedagogika, obecná didaktika, oborová a předmětová didaktika, kurikulum, klíčové kompetence, rámcový vzdělávací program, interakce a komunikace v edukačním prostředí, vyučovací metody, aktivizační metody, cíle výuky, didaktické zásady, organizační formy vyučování, didaktické prostředky, literatura s didaktickou funkcí, příprava učitele na výuku, pedagogická diagnostika, didaktické testy, analýza a tvorba učebnic, výzkum v edukačních vědách, řízení ve školství.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Výsledky učení předmětu

Znalost didaktických principů ve výuce odborných předmětů. Teoretický vhled do problematiky realizace vyučovacího procesu v odborných technických předmětech na středních školách.

Prerekvizity

Obecný přehled o inženýrské pedagogice a didaktice, dovednost komunikace v edukačním prostředí a na veřejnosti, zvládání trémy, odpozorování některých edukačních metod od učitelů, popis hlavních didaktických zásad, znalost organizačních forem výuky, schopnost zpracovat si přípravu k veřejnému vystoupení, schopnost provádět jednodušší průzkumy v edukačním prostředí a jejich zpracování, snaha poznávat edukační realitu.

Osnovy výuky

1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její vztah k oborové didaktice. Souvislost s ostatními vědními disciplínami.
2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Dějiny pedagogiky.
3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi.
4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace.
5. Vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely.
6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky.
7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem a prostředků. Moderní didaktická technika.
8. Příprava učitele na jeho působení. Řízení školství. Školský management.
9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Didaktické testy, tvorba a požadavky.
10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza a hodnocení, optimalizace.
11. Osobnost edukátora. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů.
12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství.
13. Specifika vyučovacího procesu v odborných předmětech.

Učební cíle

Orientace v teoretických pedagogických a didaktických pojmech, procesech a směrech potřebných pro techniky oreintované na oblast školství. Seznámení se základy učitelské profese. Vhodné pro studenty, kteří v budoucnu uvažují o učitelské dráze, event. chtějí externě vyučovat na odborných školách.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

DRAHOVZAL, Josef, KILIÁN, Oldřich a Rudolf KOHOUTEK. Didaktika odborných předmětů. Brno: CERM, 1997. (CS)
LINDR, Jaroslav: Inženýrská pedagogika. M01 Pedagogika, M02 Didaktika, M03 Moderní pedagogika. Brno: FAST, 2007.
MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. Brno: PdF (skripta), 1997. (CS)
SKALKOVÁ, J.: Obecná didaktika. Praha: ISV, 1999. (CS)

Doporučená literatura

GALTON, M. (ed.): Curriculum Change. Leicester University Press, 1980.
CHRÁSKA, M.: Didaktické testy: příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno: Paido, 1999.
CHRÁSKA, M.: Statistika pro pedagogy. Olomouc: UP (skriptum), 1990.
OURODA, S.: Oborová didaktika. Brno: MZLU, 2001.
PELIKÁN, J.: Výchova jako teoretický problém. Ostrava: Amosium, 1995.
PRŮCHA, Jan: Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-C-A magisterský navazující

    obor ARS , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor ARS , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný
    obor ARS , 1 ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její vztah k oborové didaktice. Souvislost s ostatními vědními disciplínami. 2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Dějiny pedagogiky. 3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi. 4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace. 5. Vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely. 6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky. 7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem a prostředků. Moderní didaktická technika. 8. Příprava učitele na jeho působení. Řízení školství. Školský management. 9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Didaktické testy, tvorba a požadavky. 10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza a hodnocení, optimalizace. 11. Osobnost edukátora. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů. 12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství. 13. Specifika vyučovacího procesu v odborných předmětech.

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Význam obecné i aplikované pedagogiky pro školství. Členění pedagogiky. 2. Fáze výuky, teoretický přehled a náznak aplikace pro pedagogický výstup. 3. Příprava na pedagogický výstup, struktura vyučovací hodiny, rozvoj klíčových kompetencí, časové plánování výuky. 4. Aktivizační metody ve výuce, prokreativní a antikreativní faktory ve výuce. 5. Organizační formy výuky, didaktické prostředky vhodné pro výuku. 6. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 7. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 8. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 9. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 10. Pedagogika v odborných předmětech. Specifika a zvláštnosti výuky odborných technických předmětů. 11. Učitel odborných předmětů. Odborné a metodické požadavky kladené na vyučujícího. Profesiogram. 12. Praktická výuka, nácvik předvádění pokusů před studenty. 13. Praktická výuka, nácvik předvádění pokusů před studenty.