Detail předmětu

Manažerské dovednosti

FAST-CV17Ak. rok: 2020/2021

Realizace staveb patří mezi odvětví, pro něž jsou typické skupinová a týmová práce v sekvenčních týmech. Kurs se zabývá konkrétními činnostmi vedení a řízení pracovních skupin ve stavebnictví. Sleduje vývoj a dynamiku týmové práce. Cílem je získání znalostí manažera podniku v manažerských technikách, řízení pracovních týmů, v komunikaci a rozvoji jednotlivce. Schopnost zvládnout práci manažera ve stavebním podniku.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav stavební ekonomiky a řízení (EKR)

Výsledky učení předmětu

Znalost práce manažera ve stavebním podniku z hlediska vedení a řízení lidských zdrojů.

Prerekvizity

Schopnost rozumět, mluvit a psát vyučovaným jazykem. Základní orientace v organizaci stavebního podniku.

Osnovy výuky

1. Funkce a význam rozhodování a řízení v práci manažera
2. Principy růstu a změny, efektivnost, paradigma
3. Efektivní návyky v práci vedoucího pracovníka
4. Pozitivní aktivita, význam sebeuvědomění, okruh vlivu a působnosti, Frankl a model svobody volby
5. Vedení a řízení, principy osobního vůdcovství, centrum zaměření, poslání, identifikace a potvrzení rolí a cílů
6. Řízení, organizace a plánovaní času, time management, priority, delegování pravomocí a odpovědnost
7. Lidské zdroje, budování a přetváření vztahů, vytváření týmů
8. Zvyšování efektivnosti organizace prostřednictvím spolupracovníků, paradigmata vzájemné závislosti
9. Principy vzájemné součinnosti, interpersonální vůdcovství, typy mezilidské součinnosti, dimenze jednání výhra-výhra, podpůrné systémy a procesy
10. Zásady účinné komunikace, empatické naslouchání, pochopení, zásady účinné prezentace
11. Synergie jako princip tvůrčí spolupráce, ocenění odlišností, tvořivost, brainstorming, analýza silového pole
12. Základní dimenze rozvoje osobnosti vedoucího pracovníka, rovnovážná obnova sil, kontinuita učení,
13-14. Aktuální otázky vedení a řízení současnosti

Učební cíle

Schopnost zvládnout práci manažera ve stavebním podniku z hlediska vedení a řízení lidských zdrojů.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Y.Faerber, CH.Stoewe: Vedení lidí v praxi. Grada Publishing, 2004. (CS)
Linkeschová, D.: K otázkám managementu ve stavebnictví. CERM, 2005. ISBN 80-7204-396-X. (CS)

Doporučená literatura

A.Bradbury: Jak ovlivnit druhé ( manažerské dovednosti ). Computer Press, 2001. (CS)
V.Khelerová: Komunikační a obchodní dovednosti manažera. Grada Publishing, 2007. (CS)
Jiří Plamínek: Vedení lidí, týmů a firem. Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2448-5. (CS)

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Funkce a význam rozhodování a řízení v práci manažera 2. Principy růstu a změny, efektivnost, paradigma 3. Efektivní návyky v práci vedoucího pracovníka 4. Pozitivní aktivita, význam sebeuvědomění, okruh vlivu a působnosti, Frankl a model svobody volby 5. Vedení a řízení, principy osobního vůdcovství, centrum zaměření, poslání, identifikace a potvrzení rolí a cílů 6. Řízení, organizace a plánovaní času, time management, priority, delegování pravomocí a odpovědnost 7. Lidské zdroje, budování a přetváření vztahů, vytváření týmů 8. Zvyšování efektivnosti organizace prostřednictvím spolupracovníků, paradigmata vzájemné závislosti 9. Principy vzájemné součinnosti, interpersonální vůdcovství, typy mezilidské součinnosti, dimenze jednání výhra-výhra, podpůrné systémy a procesy 10. Zásady účinné komunikace, empatické naslouchání, pochopení, zásady účinné prezentace 11. Synergie jako princip tvůrčí spolupráce, ocenění odlišností, tvořivost, brainstorming, analýza silového pole 12. Základní dimenze rozvoje osobnosti vedoucího pracovníka, rovnovážná obnova sil, kontinuita učení, 13-14. Aktuální otázky vedení a řízení současnosti

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Úvod do cvičení, zadání projektových kriterií a systém týmové práce. 2.- 13. Obsahem jednotlivých cvičení je práce každého týmu na vlastním projektu, jejich postupné provedení či prezentace a zpětná vazba od účastníků i učitele. 14. Odevzdání závěrečných zpráv a zápočty.