Detail předmětu

Filozofie pro techniky

FAST-5Z5Ak. rok: 2020/2021

filozofie, filozofické myšlení, pojmy, dějiny filozofie, osobnosti ve filozofii, přehled filozofie, filozofické směry, význam filozofie pro přemýšlení o světě, etika a filozofie, přínos filozofie, podstata filozofie.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

1

Zajišťuje ústav

Ústav společenských věd (SPV)

Prerekvizity

Základní středoškolské znalosti z předmětů Základy společenských věd
(filozofie) nebo Občanská nauka. Znalost elementárních filozofických pojmů, přístupů, představitelů v historickém přehledu.

Osnovy výuky

1. Pojem "filozofie". Úvod do filozofického myšlení a pojmosloví.
2. Starověká filozofie. Filozofie v Řecku. Počátky filozofie.
3. Milétská škola a další řecké filozofické směry (eleaté, atomisté, pythagorejci).
4. Helénistická filozofie. Sokrates, Platon, Aristoteles.
5. Předkřesťanská a raně křesťanská filozofie. Novoplatonizmus. Epikureizmus. Stoicizmus.
6. Středověká filozofie. Spor o univerzália.
Sv. Tomáš Akvinský - pilíř středověké filozofie. Komparace s Aristotelem a Augustinem.
7. Raně novověká filozofie. Renesanční a reformační filozofie.
Kusánský, Bruno, Galilei, Bacon, Komenský a Descartes jako představitelé renesanční a novověké filozofie. Spinoza a Leibniz.
8. Racionalizmus a empirizmus ve filozofii. Locke, Berkeley, Hume a Descartes - shody a rozdíly. Osvícenství a filozofie - Voltaire a Rousseau.
9. Filozofie Immanuela Kanta. Kritika čistého a praktickéhmo rozumu. Kritika soudnosti.
10. Fichte, Schelling, Hegel a jejich současníci.
11. Pozitivizmus ve filozofii. Schopenhauer, Heidegger a Nietzsche.
12. Fenomenologie a hermeneutika. Filozofie existence.
13. Moderní filozofie 20. století, vídeňský kruh, L. Wittgeinstein. Směry a reprezentanti.

Učební cíle

Zlepšení orientace v základních filozofických směrech, epochách a významných představitelích. Analýza zdrojů filozofického myšlení s ohledem na dnešní světonázorové vědecké poznání. Přínos filozofického myšlení v dějinách k rozvoji přírodních a technických věd.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

SOLOMON, R. C.: A short history of philosophy. New York: Oxford University Press 1996
STÖRIG, Hans J. Malé dějiny filozofie. Praha: Zvon 1999. ISBN 80-7113-236-5. (CS)

Doporučená literatura

ARZENBACHER, A.: Úvod do etiky. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. 2002

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor