Detail předmětu

Právo a management pro stavebnictví

FAST-V46Ak. rok: 2020/2021

Tento předmět nabízí studentům znalost porozumění zákonu a jejich principům vztahujících se ke stavebnímu průmyslu. Začíná krátkým úvodem do problematiky, základ zákona, členění a kategorie, včetně historie a vztahu k obchodní etice. Základní náplní předmětu je současná verze Obchodního zákoníku a zákonů vztahujících se k stavebnímu průmyslu.
Kurz zahrnuje základy nutné k založení a rozběhnutí malé obchodní činnosti – jak vytvořit firmu, výhody a nevýhody právního vymezení, důsledky v daňové oblasti atd. Otázky spojené s managementem a korporativním řízením, povinnosti vlastníků, managerů a jejich vztah. V závěru kurzu je pojednáno o zákonech Evropské unie, vlivu na náš právní řád a důsledků vstupu na náš stavební průmysl.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav stavební ekonomiky a řízení (EKR)

Prerekvizity

Znalosti základních principů a vztahů v řídící práci a manažerských základních návyků

Osnovy výuky

1. Vůdčí schopnosti a dovednosti, význam teorie řízení a vedení lidí, historie, základní pojmy a literatura.
2. Motivování a metody pozitivního povzbuzení, pyramida potřeb, uznání a ocenění, zajímavost práce, odpovědnost a důvěra, teorie X a Y, teorie dvou faktorů – motivačně hygienické
3. Definování úkolu, seznámení s cílem a úkolem, rozložení obecného na konkrétní. Plánování (metody, jak cíle dosáhnout, hledání alternativ, míra participace, zvyšování tvořivosti, nástroje generování nápadů).
4. Instruktáž a její úkoly, zásady efektivního slovního projevu. Komunikace a instruování organizace a jednotlivců.
5. Kontrola a řízení, řízení porad, řízení v organizacích, způsoby kontroly, systémy řízení.
6. Vyhodnocování, zvažování důsledků, rozhodování a vyhodnocování týmové výkonnosti, hodnocení a výcvik jednotlivců, kladení otázek, výběr a posuzování lidí, sebehodnocení.
7. Organizování, organizace skupin a podskupin, vedení vedoucích, organizování organizace a jejich průzkum, faktory velikosti pracovní skupiny, organizační struktury, důvěra a delegování.
8. Vedení osobním příkladem a řízení skupiny, organizování sebe sama, rozhodování v managerské práci.
9. Vlastnosti pracovních skupin. Jednotlivci, pracovní týmy, organizace a komunity. Účast ve skupinách, komunikace a soudržnost, atmosféra, standardy, struktura a organizace.
10. Základní role a funkce ve skupinách. Charakteristika rolí, jejich druhy, konflikty rolí a role vedoucího pracovníka.
11. Vzájemně spjaté potřeby v životě skupiny, jejich základní projevy. Potřeby a funkce vedení a jeho základní kategorie (podněcování, regulování, informování, podpora, hodnocení atd.).
12. Procesy ve vývoji skupiny. (formování, kvašení, normování = budování soudržnosti, podávání výkonu – úkol). Skupinová pravidla a procedury (rozhodování, reakce na autoritu, boj a útěk, obranné mechanismy). Skupiny ve skupinách, řízení vztahů mezi skupinami.
13. Týmy a týmová práce, sekvenční týmy ve stavebnictví, vytváření a udržování vysoce výkonných týmů. Styly vedení, vedoucí a jeho základní odpovědnosti. Aktuální otázky vedení a řízení v současnosti

Učební cíle

Získání znalostí manažera podniku v řízení pracovních týmů, v komunikaci a rozvoji
jednotlivce. Schopnost zvládnout základní práci manažera v podniku.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Základní literatura

Obchodní zákoník, Zákoník práce, Stavební zákon apod..
Hrabincová, D., Linkeschová D.: Právo a management ve stavebnictví. CERM, Brno 2005
Linkeschová D., Fridrich J.: Legislation and Management in Construction Process. FAST VUT, Brno 2001
Šíma A., Suk M.: Základy práva. CH Beck 1997

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Vůdčí schopnosti a dovednosti, význam teorie řízení a vedení lidí, historie, základní pojmy a literatura. 2. Motivování a metody pozitivního povzbuzení, pyramida potřeb, uznání a ocenění, zajímavost práce, odpovědnost a důvěra, teorie X a Y, teorie dvou faktorů – motivačně hygienické 3. Definování úkolu, seznámení s cílem a úkolem, rozložení obecného na konkrétní. Plánování (metody, jak cíle dosáhnout, hledání alternativ, míra participace, zvyšování tvořivosti, nástroje generování nápadů). 4. Instruktáž a její úkoly, zásady efektivního slovního projevu. Komunikace a instruování organizace a jednotlivců. 5. Kontrola a řízení, řízení porad, řízení v organizacích, způsoby kontroly, systémy řízení. 6. Vyhodnocování, zvažování důsledků, rozhodování a vyhodnocování týmové výkonnosti, hodnocení a výcvik jednotlivců, kladení otázek, výběr a posuzování lidí, sebehodnocení. 7. Organizování, organizace skupin a podskupin, vedení vedoucích, organizování organizace a jejich průzkum, faktory velikosti pracovní skupiny, organizační struktury, důvěra a delegování. 8. Vedení osobním příkladem a řízení skupiny, organizování sebe sama, rozhodování v managerské práci. 9. Vlastnosti pracovních skupin. Jednotlivci, pracovní týmy, organizace a komunity. Účast ve skupinách, komunikace a soudržnost, atmosféra, standardy, struktura a organizace. 10. Základní role a funkce ve skupinách. Charakteristika rolí, jejich druhy, konflikty rolí a role vedoucího pracovníka. 11. Vzájemně spjaté potřeby v životě skupiny, jejich základní projevy. Potřeby a funkce vedení a jeho základní kategorie (podněcování, regulování, informování, podpora, hodnocení atd.). 12. Procesy ve vývoji skupiny. (formování, kvašení, normování = budování soudržnosti, podávání výkonu – úkol). Skupinová pravidla a procedury (rozhodování, reakce na autoritu, boj a útěk, obranné mechanismy). Skupiny ve skupinách, řízení vztahů mezi skupinami. 13. Týmy a týmová práce, sekvenční týmy ve stavebnictví, vytváření a udržování vysoce výkonných týmů. Styly vedení, vedoucí a jeho základní odpovědnosti. Aktuální otázky vedení a řízení v současnosti

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor