Detail předmětu
Návrh a implementace IT služeb
FIT-INIAk. rok: 2020/2021
Předmět se zabývá celým životním cyklem IT služby z procesního hlediska od procesů vzniku služby až po procesy neustálého zlepšování služeb. Strategie služeb: Proces vzniku služeb, příprava portfolia služeb, analýza požadavků, stanovení ceny služby, strategický proces. Návrh služeb: Analýza rizik, udržitelnost služeb, katalog služeb, metriky služeb, úrovně služeb, správa dodavatelů. Přechod služeb: Správa aktiv a konfigurace služeb, testování služeb, změnové řízení, správa znalostí. Provoz služeb: Řízení a monitoring služeb, incidenty a problémy. Neustálé zlepšování služeb: Identifikace příležitostí pro zdokonalení služeb, způsoby hodnocení služeb, procesy zdokonalování služeb.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Student porozumí životnímu cyklu IT služby a procesům pro jeho podporu a dokumentaci. Naučí se sestavit portfolio služeb a zpracovat základní finanční analýzu služeb v portfoliu, připravit návrhy smluv o poskytování služeb z pohledu odběratele služby (od interního či externího dodavatele) a z pohledu poskytovatele služby, navrhnout služby a připravit dokumentaci pro jejich nasazení, vyhodnotit nasazené služby, připravit plán pro jejich zdokonalování a v rámci plánu navrhnout změny služeb. Student bude schopný osvojit si a aplikovat znalosti a dovednosti z oblasti návrhu a implementace IT služeb v příslušném kontextu.
Student bude schopný se aktivně podílet na návrhu a implementaci IT služeb v organizaci a bude disponovat základními znalostmi IT služeb dle ITILv3.
Prerekvizity
Předmět předpokládá základní znalosti softwarového inženýrství v rozsahu předmětu Úvod do softwarového inženýrství (IUS), zejména z oblasti problematiky provozu a servisu informačních systémů a řízení softwarových projektů.
Doporučená nebo povinná literatura
Úvodní přehled ITIL 2011 (https://itsmf.cz/wp-content/uploads/2017/08/Uvodni_prehled_ITIL_2011.pdf), itSMF, 2012.
ITIL výkladový slovník (https://itsmf.cz/wp-content/uploads/2017/08/itil_2011_czech_glossary_v2.0.pdf), itSMF, 2012.
ITIL výkladový slovník (https://itsmf.cz/wp-content/uploads/2017/08/itil_2011_czech_glossary_v2.0.pdf), itSMF, 2012.
ITIL At a Glance (https://itsm.zone/downloads/itil1c4/ITIL-At-A-Glance-V2.pdf). IT Training Zone Limited, 2015.
ITIL Mind Maps (https://itsm.zone/downloads/itilv31/ITIL-Mind-Maps-V4.pdf). IT Training Zone Limited, 2015.
ITIL-Checklists (http://wiki.en.it-processmaps.com/index.php/ITIL-Checklists). In IT Process Wiki [online]. Pfronten (Germany): IT Process Maps GbR, 4 November 2007, last modified on 31 May 2010.
Majid Iqbal, Michael Nieves. ITIL Service Strategy (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Special:BookSources/9780113310456). The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331045-6.
Vernon Lloyd, Colin Rudd. ITIL Service Design (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Special:BookSources/9780113310470). The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331047-0.
Shirley Lacy, Ivor Macfarlane. ITIL Service Transition (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Special:BookSources/9780113310487). The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331048-7.
David Cannon, David Wheeldon. ITIL Service Operation (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Special:BookSources/9780113310463). The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331046-3.
David Cannon, David Wheeldon. ITIL Service Operation (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Special:BookSources/9780113310463). The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331046-3.
George Spalding, Gary Case. ITIL Continual Service Improvement (https://secure.wikimedia.org/wikipedia/en/wiki/Special:BookSources/9780113310494). The Stationery Office, 2007. ISBN 978-0-11-331049-4.
Způsob a kritéria hodnocení
- Týmový projekt složený z pěti částí (každá část 10 bodů, celkem 50 bodů).
- Vystoupení týmu na přednášce s prezentací vybrané části projektu (10 bodů).
- Závěrečný písemný test (40 bodů).
Podmínky zápočtu:
Pro získání klasifikovaného zápočtu musí student získat alespoň 50 bodů (ze 100 bodů).
Jazyk výuky
čeština, angličtina
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout studentům komplexní přehled o problematice návrhu a implementace IT služeb a seznámit je s procesy a prostředky pro podporu a dokumentaci všech fází životního cyklu služby. Dále pak praktické procvičení získaných vědomostí.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
- Vypracování a odevzdání týmového projektu (dokumentace návrhu IT služby dle zadání).
- Týmová prezentace vybrané části projektu na přednášce.
- Samostatně vypracovaný závěrečný písemný test.
Typ (způsob) výuky
Přednáška
22 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
- Úvodní informace: Struktura a cíle předmětu, organizace projektů. IT služba a její životní cyklus dle ITILv3: Strategie služeb (Service Strategy), Návrh služeb (Service Design), Přechod služeb (Service Transition), Provoz služeb (Service Operation) a Neustálé zlepšování služeb (Continual Service Improvement).
- Strategie služeb: Proces vzniku služby (poptávka a zdroje), hodnota služby, typy služeb, škálovatelnost a závislosti služeb, příprava portfolia služeb (Service Portfolio), zásobník služeb a katalog služeb (Pipeline, Service Catalog); upřesnění zadání 1. části projektu.
- Strategie služeb: Podrobnější analýza požadavků, způsoby poskytování služeb, ohodnocení zdrojů, náklady a stanovení ceny služby (Financial Analysis), strategický proces; upřesnění zadání 2. části projektu.
- Návrh služeb: Udržitelnost služeb, analýza rizik; prezentace 1. části projektu.
- Návrh služeb: Obchodní a technický katalog služeb, metriky služeb a opatření, kapacita, dostupnost a bezpečnost služeb, úrovně služeb.
- Návrh služeb: Správa dodavatelů a Dohoda o úrovni provozních služeb/Podpůrná smlouva (Operational Level Agreement/Underpinning Contract), příprava Dohody o úrovních služeb (Service Level Agreement); prezentace 2. části projektu a upřesnění zadání 3. části projektu.
- Přechod služeb: Správa aktiv a konfigurace služeb (konfigurační položka), testování služeb (strategie a V-model), návrh na změnu služby a jeho realizace.
- Přechod služeb: Zavedení služby a využití balíčku návrhu služby (Service Design Package), správa znalostí; prezentace 3. části projektu a upřesnění zadání 4. části projektu.
- Provoz služeb: Řízení a monitoring služeb, správa požadavků, incidenty a problémy, vznik a tok událostí spojených se službami.
- Neustálé zlepšování služeb: Důvody zdokonalování služeb a zhodnocení přínosu (Return and Value on Investment), identifikace příležitostí pro zdokonalení služeb (metoda FOCUS); prezentace 4. části projektu a upřesnění zadání 5. části projektu.
- Neustálé zlepšování služeb: Způsoby hodnocení služeb (kritické faktory úspěchu, klíčové indikátory výkonu, metriky a měření), model procesu zdokonalování služeb, Demingův cyklus a procesy pro zdokonalování služeb, příprava návrhu na zdokonalení služby.
- Proces zavedení ITIL; prezentace 5. části projektu.
- Zápočtový test.
Projekt
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Týmový projekt zaměřený na návrh IT služby dle zadání. Projekt se skládá z pěti částí (časová náročnost řešení každé části je přibližně 2,5 hodiny na 1 člena týmu):
- Portfolio služeb (Service Portfolio).
- Finanční analýza (Financial Analysis).
- Dohoda o úrovni provozních služeb/Podpůrná smlouva + Dohoda o úrovních služeb (Operational Level Agreement/Underpinning Contract + Service Level Agreement).
- Balíček návrhu služby (Service Design Package).
- Hodnotící zpráva o službě + Plán na zlepšení služby + Požadavek na změnu (Service Evaluation Report + Service Improvement Plan + Request for Change).
Jedna část projektu dle vlastního výběru bude týmem prezentována v rámci vybrané přednášky.