Detail předmětu
Kultura projevu a tvorba textů
FEKT-XKPTAk. rok: 2020/2021
Kurz nabízí teoretické seznámení se zásadami efektivní společenské komunikace a prezentace, zájemcům z řad studentů poskytne i praktické informace z oblasti tvorby učebních textů.
Jazyk výuky
čeština
Počet kreditů
5
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
V rovině konkrétních cílů budou schopni vysvětlit základní pojmy z oblasti psychologie komunikace, definovat předmět studia jednotlivých subdisciplín psychologie komunikace, aplikovat teoretické znalosti na oblast komunikační praxe a zhodnotit efektivitu prezentačního výkonu svých kolegů ze semináře.
Prerekvizity
Jsou požadovány znalosti na úrovni středoškolského studia.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody vyučování: přednáška, diskuse, nácvik prezentace
Způsob a kritéria hodnocení
Úspěšné ukončení předmětu předpokládá 80% úspěšnost v zápočtovém testu a realizaci prezentace v rozsahu 10 minut. Podmínky pro úspěšné ukončení předmětu stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu. Zkouška z předmětu bude probíhat prezenčně i distančně.
Osnovy výuky
1.Informace a jejich sdělování
2.Komunikační modely
3.Složky komunikace
4.Řešení typových pedagogických situací
5.Model asertivních dovedností
6.Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
7.Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
8.Význam hlasu a sluchu v rétorice
9.Osobnost řečníka
10.Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
11.Text jako složka pedagogické komunikace
12.Teoretické problémy srozumitelného textu
13.Strategie utváření srozumitelného textu
2.Komunikační modely
3.Složky komunikace
4.Řešení typových pedagogických situací
5.Model asertivních dovedností
6.Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
7.Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
8.Význam hlasu a sluchu v rétorice
9.Osobnost řečníka
10.Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
11.Text jako složka pedagogické komunikace
12.Teoretické problémy srozumitelného textu
13.Strategie utváření srozumitelného textu
Učební cíle
Absolvování kurzu vede k osvojení základních norem společenské etikety, rozšíření rejstříku vlastních komunikačních a prezentačních dovedností v oblasti mluveného i psaného projevu, to vše se zřetelem k využití ve výchovně vzdělávací praxi.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Kontrolovaná výuka v rozsahu 80% prezence na semináři a dále se doporučuje vřele aktivní účast na přednáškách. Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.
Základní literatura
Hierhold, E.: Rétorika a prezentace. Praha, Grada Publishing, 2005.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Khelerová V.: Komunikační dovednosti manažera. Praha, Grada 1995.
Lewis, D.: Tajná řeč těla. Praha, Victoria Publishing 1993.
Pease, L.: Řeč těla. Praha , Portál 2005.
Špačková, A.: Moderní rétorika. Praha, Grada Publishing, 2003.
Vybíral, Z.: Psychologie lidské komunikace. Praha, Portál 2000.
Doporučená literatura
Capponi, V., Novák, T.:Sám sobě mluvčím – Jak prezentovat sám sebe. Praha, Grada Publishing 1994.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Cmíralová, J.: Učte se mluvit. Brno, naklaDATELství 1992.
Dohalská, M. a kol.: Mluvím, mluvíš, mluvíme – kapitoly z moderní rétoriky. Praha, Horizont 1985.
Guth-Jarkovský, J.: Společenský katechismus. Praha, Československý spisovatel 1992.
Kohout, J.: Rétorika – Umění mluvit a jednat s lidmi. Praha, Management Press 1995.
Machálek, J.: Společenské chování. Petrklíč, Praha 2000.
Morris, D.: Body Talk., Praha, Ivo Železný 1999.
Novák, T., Capponi, V.: Asertivně do života. Praha, Grada Publishing, 2004.
Praško, J., Prašková, H.: Asertiviotu proti stresu. Praha, Grada Publishing, 1996.
Sampsonová, E.: Jak si vytvořit působivý image. Managment Press, Praha 1996.
Smejkal, V.: Lexikon společenského chování pro úspěšné managery a podnikatele. Praha, Grada Publishing 1993, 2002.
Spillaneová, M.: Image muže. Praha, Ikar 1995.
Wieke, T.: Rétorika v praxi, Praha REBO Productions, 2005.
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz
Zařazení předmětu ve studijních plánech
Typ (způsob) výuky
Přednáška
39 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Informace a jejich sdělování
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu
Komunikační modely
Složky komunikace
Řešení typových pedagogických situací
Model asertivních dovedností
Vyrovnání se s kritikou a asertivní výchovné působení
Základy verbálního projevu s psychologického hlediska
Význam hlasu a sluchu v rétorice
Osobnost řečníka
Příprava přednášky, diskusního příspěvku, referátu, koreferátu
Text jako složka pedagogické komunikace
Teoretické problémy srozumitelného textu
Strategie utváření srozumitelného textu
Cvičení odborného základu
13 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
Posuzování vlastností textu podle jednotlivých kritérií srozumitelnosti
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Trénink strategií směřujících ke zvýšení srozumitelnosti
Trénink v didaktické transformaci různých typů existujících textů
Trénink samostatné tvorby lehce srozumitelných textů a jejich posouzení
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Natáčení projevů jednotlivých posluchačů na kameru a následný rozbor jejich pedagogického výstupu.
Elearning
eLearning: aktuální otevřený kurz