Detail předmětu
Oborový ateliér navazující II - Performance - zimní
FaVU-M2PE-ZAk. rok: 2020/2021
Umění performance - nejvýraznější prostředek současného akčního umění navazující na happeningy, události a jiné aktivity, hraniční forma výtvarného umění, zaměřená přímo na tvůrčí čin v časoprostorové situaci, ve skutečném čase a přirozeném prostředí, intermediální projev spojující některé tradiční postupy divadelní, taneční, hudební, literární, výtvarné i architektonické, v současném vztahu akce–prostředí kladoucí důraz na nová média: video, počítače, komunikační technologie
Umění performance je zaměřené na podstatu tvůrčího činu. Prolíná všemi formami současného uměleckého projevu. Aktuální performativita se vyjadřuje jakýmikoli médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivizmu. Volné umění akce zahrnuje široké spektrum živé práce s informacemi, zabývá se uměním interakce, medializace a prezentace, s celým potenciálem osobnosti, i s pomocí multimediálních technologií a digitálního zobrazování - pracuje s imaginací.
Studenti samostatně konzultují a realizují závěrečnou magisterskou práci způsobilou prezentace na veřejnosti.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Atelier má v programu volnou uměleckou tvorbu, která se prezentuje především v galeriích, muzeích, veřejných a alternativních prostorech, usiluje především o kvalitu základní experimentace na exklusivní odborné úrovni, rozvíjí tvůrčí metody od senzace přes imaginaci a inspiraci až k intuici.
Prerekvizity
Teoreticky podložený projekt praktického magisterského úkolu.
Doporučená nebo povinná literatura
Analysis of performance art, Athony Howell, Harwood Academic Publishers, Amsterdam (CS)
Object of Performance, Henry M. Sayre, University. of Chicago Press – Chicago (CS)
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá formou skupinových konzultací učitele se studenty nad zadanými semestrálními úkoly. Do výuky jsou začleněné přednášky a workshopy na semestrální (ročníkové) téma zajišťované externími lektory.
Způsob a kritéria hodnocení
K udělení zápočtu je nutné odevzdat a uspešně obhajit semestrální projekt, tištěná portfólio vlastní tvorby, a odprezentování práce na Dny otevřených dveří. Učast na výuce a atelierových projektech je nutné pro absolvování.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
VI. ROČNÍK DIPLOMOVÁ PRÁCE, Individuální téma
Student se zaměřuje na samostatné vykonání magisterské práce.
Cíl
Performance rozvíjí schopnosti kombinovat a integrovat různé výrazové prostředky v komplexní umělecké dílo. Poznávání a ovládání technik prezentace vede ke schopnosti kreativního vstupování a zasahování do skutečnosti. Atelier je postavena na prohloubené nauce o člověku. Člověku jako tělesné, duševní a duchovní bytosti, člověku s vesmírnou dimenzí. Takto založené učení je cestou jak získávat poznatky o světě a o člověku metodou vnitřního školení, jež vede ke svobodě individuality. Zkušenostmi ve světě a ve svém sociálním okolí musí student nalézt sama sebe, svůj světový názor, svůj osudový okruh bytostí a své úlohy ve světě. Úkolem učitele není dotýkat se žákova „já“, nýbrž přispět k tomu, aby se jeho prostředky (tělo a duch) utvářely tak, aby individualita jimi mohla volně vládnout. Pomáhá odstraňovat fyzické a mentální překážky a utváří podmínky, jimiž duch může vstupovat do života v plné svobodě. Zastupovat a bránit za každé situace sféru „čistého lidství“, bez ohledu na politické a ekonomické zájmy, je nezastupitelná funkce autonomního duchovního života každého adepta umění, který současně s garancemi volného toku informací, musí být chráněn akademickými svobodami. Nejdůležitějším úkolem není poskytovat vědomosti jako takové, ale umění učit se sebevzdělávat. Cílem je vzdělávání člověka s cílem jeho sebe-utváření. V umění vychovávat, se v principu nejedná o souhrn pedagogických metod, ale především o příkladný životní postoj. Nejdůležitějším úkolem uměleckého pedagoga je podporovat a sociálně zúrodňovat nadání (nikoli přivádět k práci v předem nalinkovaném systému technicko-ekonomických trendů). Záměrem takovéto školy není vychovávat naprogramované komerční specialisty, nýbrž mnohostranně vzdělané tvůrčí osobnosti, plné zájmu o celou skutečnost života (které tak snadno zvládnou i svoji zvolenou specializaci). Základní podmínkou tvořivého duchovního života je svoboda projevu.
Cílem mistrovského studia je prohlubovat individuální specializaci a rozvíjet vlastní tvůrčí přístupy, vedoucí k samostatné umělecké praxi, s rozšiřováním vědomí souvislostí filozofických, politických, ekonomických, ekologických…
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Pravidelná konzultace je povinná.
konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně