Detail předmětu

Teorie architektury 3

FA-TA3-TAk. rok: 2020/2021

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

2

Výsledky učení předmětu

– Student získá povědomí o tom, že kritické hodnocení architektonického díla neznamená to, „jak bych to dělal já“.
– Zvýšená schopnost v podílu racionálního a emocionálního v architektonické tvorbě.
– Zvýšené rétorické a vyjadřovací schopnosti pro zpracování kritického hodnocení architektonického díla.
– Kolektivní prezentací seminární práce získá student zkušenosti s obhajobou vlastní tvorby.
– Schopnost účinné věcné a poučené argumentace při obhajobě kritického stanoviska.

Způsob a kritéria hodnocení

Kombinovaná písemná a ústní zkouška. Bodové hodnocení vyjadřující hloubku, rozsah a grafickou úroveň prokazující individuální postoj k architektuře.

Osnovy výuky

1. Sémiotika, její metoda a aplikace v teorii architektury, soudobé arch. koncepce, soudobé teoretické pohledy na architekturu
2. Tři komponenty architektury, prostor, tvar, hmota v odrazu filozofických názorů
3. Potřeba a vznik arch. kritiky, formy hodnocení arch. díla, objekt a předmět arch. kritiky
4. Funkce arch. kritiky, problematika subjektivity a objektivity v arch. kritice, kritéria hodnocení
5. Základní činitelé architektury a proměnlivost jejich vzájemných vztahů
6. Vědecké poznání světa, umělecké poznání světa, specifika současnosti
7. Architektura jako syntéza vědeckého a uměleckého, specifikum architektury
8. Filozofie prostoru, monumentální archetyp, evropský prostor, orientální prostor
9. Odraz představy univerzálního prostoru v arch. prostoru, přesná a pružná funkce
10. Filozofie prostoru a hmoty, model kosmologické stavby světa, mikro a makrostruktura
11. Tradiční koncepce řešení prostoru a hmoty v architektuře, tektonické a stereotomní
12. Vlastnosti a kritéria arch. hodnoty, sloh, vkus, móda, univerzální a regionální
13. Estetika architektury, základní pojmy, předmět a metoda, estetický jev, funkce a hodnota

Učební cíle

Prohloubit znalosti teoretických a estetických kategorií a pomocí nich přispět k pochopení evoluce architektonického výrazu ve vztahu k proměnám společnosti.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Stanovené problémové konzultace v semináři a odevzdání seminárních prací. Individuální konzultace a studium základní a doporučené literatury.

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

KAHN, L. I. Ticho a světlo. Arbor Vitae (CS)
VENTURI, Robert. Složitost a protiklad v architektuře. Arbor Vitae (CS)
EISENMAN, P., KOOLHAAS, R., KIPNIS, J. SOMOL, R., STEELE, B. Supercritical. Architectural Association (EN)
SCOTT BROWN, D. Having words. AA Publications (EN)
TICHÁ, J. Architektura a globalizace. Texty o moderní a současné architektuře (CS)
TICHÁ, J. Architektura na prahu informačního věku. Zlatý řez (CS)
TICHÁ, J. Architektura v informačním věku. Zlatý řez (CS)
SOLA-MORALES, I. FIALOVÁ, I., TICHÁ, J. Diference. Topografie současné architektury (CS)
FIALOVÁ, I. Architektura a současné město. Zlatý řez (CS)
COLQUHOUN, A.Typology and Design Method. Perspecta, Vol. 12 (1969), s. 71-74. https://doi.org/10.2307/1566960 (EN)
COLQUHOUN, A. Sign and Substance: Reflections on Complexity, Las Vegas, and Oberlin. In Essays in Architectural Criticism: Modern Architecture and Historical Change. Cambridge: MIT Press, 1981. s. 139-151 (EN)
COLQUHOUN, A. Postmodernism and Structuralism: A Retrospective Glance. Assemblage, No. 5 (Feb., 1988), s. 6-15. https://doi.org/10.2307/3171022 (EN)
COLQUHOUN, A. Regionalismus a technika. In ŠVÁCHA, R. (ed.) Regionalismus a internacionalismus v soudobé architektuře, Praha 1999, s. 19-21. (CS)
DERRIDA, J. POINT DE FOLIE — MAINTENANT L’ARCHITECTURE. Bernard Tschumi: La Case Vide — La Villette, 1985. In AA Files, No. 12 (Summer 1986),s. 65-75. (EN)
EISENMAN, P. K porozumění formě v architektuře. Stavba, roč. 22 (2015), č. 4/15, s. 8-11. (CS)
EISENMAN, P. Kartonová architektura. Dům I. Stavba 9 (2002), č. 3, s. 72-75. (CS)
EISENMAN, P. Postfunkcionalismus..Stavba, 2 (2008), s. 76-79. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program B_A+U bakalářský, 2. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

24 hod., povinnost neuvedena

Vyučující / Lektor

Seminář

2 hod., povinnost neuvedena

Vyučující / Lektor