Detail předmětu
Dynamika energetických strojů a jejich příslušenství
FSI-LDSAk. rok: 2019/2020
Cílem předmětu je seznámit posluchače se vzájemným působením soustav různé fyzikální povahy a jejich dynamickým chováním. Zdůrazněna bude zejména fyzikální stránka a modelování prvků systému v reálných provozních podmínkách. Na základě modelování budou vysvětleny principy diagnostiky a ladění vázaných soustav v energetickém hospodářství.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Schopnost diagnostikovat a ladit dynamické soustavy v energetických
provozech s ohledem na přenos hluku a vibrací.
Prerekvizity
Základy hydrodynamiky, termomechaniky, dynamiky těles
Doporučená nebo povinná literatura
JULIŠ, Karel a Rudolf BREPTA. Mechanika. Díl 2, Dynamika. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1987. Technický průvodce, sv. 66.
JULIŠ, Karel a Rudolf BREPTA. Mechanika. Díl 2, Dynamika. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1987. Technický průvodce, sv. 66.
POCHYLÝ, František. Dynamika tekutinových systémů: Určeno pro posl. fak.
strojní. 1. vyd. Praha: Mezinárodní organizace novinářů, 1990. Učební texty
vysokých škol. ISBN 80-214-0139-7.
POCHYLÝ, František. Dynamika tekutinových systémů: Určeno pro posl. fak.
strojní. 1. vyd. Praha: Mezinárodní organizace novinářů, 1990. Učební texty
vysokých škol. ISBN 80-214-0139-7.
Childs, D., 1993, Turbomachinery Rotordynamics. Phenomena, Modeling and Analysis, John Wiley & Sons, Inc. ISBN-10: 047153840X
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů a teorie dané disciplíny. Cvičení je zaměřeno na praktické zvládnutí látky probrané na přednáškách.
Způsob a kritéria hodnocení
Zápočet - účast na cvičení a zadané úlohy
Zkouška – ústní
Jazyk výuky
čeština
Cíl
Pochopení souvislostí při vzájemném působení mechanických,
hydrodynamických, tepelných a elektrických soustav.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Semináře, písemné úlohy na cvičeních
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program M2I-P magisterský navazující
obor M-ENI , 1. ročník, letní semestr, 5 kreditů, povinně volitelný
obor M-ENI , 1. ročník, letní semestr, 5 kreditů, povinně volitelný
obor M-FLI , 1. ročník, letní semestr, 5 kreditů, povinný
obor M-FLI , 1. ročník, letní semestr, 5 kreditů, povinný
obor M-TEP , 1. ročník, letní semestr, 5 kreditů, povinně volitelný
obor M-TEP , 1. ročník, letní semestr, 5 kreditů, povinně volitelný
Typ (způsob) výuky
Přednáška
39 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Souřadnicové systémy. Transformace systémů.
2. Buzení strojů a konstrukcí - silové, kinematické.
3. Kmitání. Frekvence a intenzita tlumení. Stabilita systému.
4. Rezonance. Dynamický tlumič, vyvažování systému.
5. Samobuzené kmitání.
6. Tlumení - vnitřní, vnější, konstrukční.
7. Šíření zvukových vln prostředím.
8. Konstrukční prvky, Ložiska, těsnění, ucpávky.
9. Dynamika rotoru. Vyvažování pružných rotorů.
10. Nelineární dynamické systémy.
11. Modální analýza mechanických soustav.
12. Měření mechanických veličin, snímače.
Cvičení s počítačovou podporou
26 hod., povinná
Vyučující / Lektor
Osnova
1. Transformace souřadnic při rotaci - odvození matice. 2. Odezva na kinematické buzení stroje. 3. Posouzení stability v závislosti na magnetickém toku. 4. Animace přejezdu rotoru přes rezonanci. 5. Samobuzené kmitání větrné elektrárny. 6. Model standardního tělesa - spojky. 7. Návrh hydraulického systému s protihlukovou ochranou 8. Návrh uložení rotoru se samomazným ložiskem. 9. Návrh vyvážení rotoru.10. Návrh nelineární pružné spojky.11. Modální analýza lopatky turbostroje.12. Stanovení spektrální výkonové hustoty.
eLearning
eLearning: aktuální otevřený kurz