Detail předmětu

Inženýrská pedagogika a didaktika

FEKT-XIPDAk. rok: 2019/2020

Inženýrská pedagogika a didaktika se zabývá v souladu se základy obecné pedagogiky všemi návaznými oblastmi studia a specifikací vlivů technických obsahů a jejich ovlivnění výukovými metodami. Jsou specifikovány cíle výuky a učení ve vyučování odborným předmětům s respektováním jejich hierarchie. Struktura přednášek zohledňuje odbornosti účastníků studia.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti interpretují pojem výchova, vyjmenovávají funkce pedagogiky ve vzdělávacím systému ČR. Definují činitele výuky. Vysvětlují teoretické základy vyučování a učení. Formulují realizaci výuky, hodnotí výsledky výuky. Popisují jednotlivé historické etapy pedagogických systémů. Na příkladu modelového chování žáků v případových studiích interpretují chování žáků v pedagogických termínech a navrhnou adekvátní pedagogickou intervenci.

Prerekvizity

Zájem o předmět.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.Metody vyučování: přednáška, diskuse, samostatná prezentace.

Způsob a kritéria hodnocení

Závěrečná zkouška je provedena ústní, popř. i písemnou formou. Obsahem zkoušky je aplikace uvedených výstupů studia.

Osnovy výuky

1. Úvod do studia
2. Výukové cíle a učební úlohy
3. Učivo, jeho didaktická analýza
4. Strukturování učiva
5. Formy a metody výuky
6. Osobnost učitele
7. Student a měření výsledků jeho výuky
8. Formování osobnosti studenta
9. Projektování výuky
10. Realizace výuky
11. Hodnocení výuky.
12. Dějiny pedagogických systémů.

Učební cíle

Zavádění různých vyučovacích metod s nejdůležitějšími způsoby jejich aplikace do výchovně vzdělávacího procesu.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Doporučuje se vřele aktivní účast na přednáškách.

Základní literatura

Melezinek, A.: Inženýrská pedagogika, ČVUT Praha, 1994

Doporučená literatura

Kalhous, Z., Obst, O. a kol.: Školní didaktika. Portál. Praha 2002
Průcha, J.: Moderní pedagogika, Portál, Praha, 2002
Petty, G.: Moderní vyučování, Portál, Praha, 1996

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program AJEI-H bakalářský

    obor H-AEI , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program BTBIO-A bakalářský

    obor A-BTB , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor A-BTB , 3. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-BEI , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EEN , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EST , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EVM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-KAM , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-MEL , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-SVE , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-TIT , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program IBEP-V magisterský navazující

    obor V-IBP , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-M1 magisterský navazující

    obor M1-BEI , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EEN , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EST , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-EVM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-KAM , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-MEL , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-SVE , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný
    obor M1-TIT , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program IBEP-V magisterský navazující

    obor V-IBP , 2. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

  • Program EEKR-CZV celoživotní vzdělávání (není studentem)

    obor ET-CZV , 1. ročník, zimní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

52 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod do studia
Výukové cíle a učební úlohy
Učivo, jeho didaktická analýza
Strukturování učiva
Formy a metody výuky
Osobnost učitele
Student a měření výsledků jeho výuky
Formování osobnosti studenta
Projektování výuky
Realizace výuky
Hodnocení výuky a pedagogická praxe