Detail předmětu

Manažerská komunikace a prezentace

FIT-HKOAk. rok: 2019/2020

Vyjádřit svá přání, požadavky a vlastní stanoviska s použitím jasných argumentů a s přiměřeným projevem emocí, spontánně reagovat na požadavky jiných, přijmout kritiku nebo poskytnout konstruktivní kritiku je podmínkou pro zdravou a rovnocennou komunikaci mezi dvěma a více lidmi. Schopnost jasně, srozumitelně a poutavě vyjádřit myšlenku před jednotlivcem i před větší skupinou lidí, dává lidem, kteří se k ní tréninkem dopracovali, pocit jistoty a sebedůvěry. Je jednoznačně výhodu v pracovním i osobním životě.

Výsledky učení předmětu

  • Znalost teorie komunikace a její uplatnění v praxi,
  • schopnost rozpoznat druhy konfliktů a jak vznikají,
  • znalost důsledků neřešených konfliktů,
  • schopnost rozpoznat typy konfliktu,
  • osvojení vhodné a účinné strategie řešení jednotlivých konfliktů,
  • poznání vlastního typického stylu řešení konfliktů,
  • schopnost efektivně používat asertivitu,
  • schopnost využít různé druhy prezentací.

Doporučená nebo povinná literatura

Učební texty k předmětu.
BEDNAŘÍKOVÁ, I. Sociální komunikace. 1. vydání. Olomouc : Univerzita Palackého, 2006. 79 s. ISBN 80-244-1357-4.
MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. 2. vydání. Praha : Grada Publishing, 2010. 328 s. ISBN 978-80-247-2339-6.
MOTSCHNIG, R., NYKL, L. Komunikace zaměřená na člověka : Rozumět sobě i druhým. 1. vydání. Praha : Grada Publishing, 2011. 176 s. ISBN 978-80-247-3612-9.
URBANOVÁ, Martina. Neverbální komunikace. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. 2009: Aleš Čeněk, 2009. s. 36-44, 9 s. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2.
URBANOVÁ, Martina. Verbální komunikace. In Urbanová Martina et.al. Rétorika pro právníky. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. 279 s.ISBN 978-80-7380-217-2. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2009. s. 28-35, 13 s. učebnice. ISBN 978-80-7380-217-2.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro získání zápočtu je třeba splnit všechny dále uvedené podmínky:


  • Účast na cvičeních minimálně 80%.
  • Úspěšné absolvování ústního pohovoru na jedno z dvaceti témat. Témata pokrývají látku probíranou v kurzu, student si téma losuje.
  • Diagnostické cvičení, při němž student bude úspěšně diagnostikovat a popíše jednotlivé prvky chování modelového moderátora.

Jazyk výuky

čeština, angličtina

Cíl

  • Dokázat aplikovat teorii komunikace v praxi,
  • umět rozpoznat druhy konfliktů a poznat jak vznikají,
  • znát důsledky neřešených konfliktů,
  • osvojit si schopnost rozpoznat typy konfliktu,
  • naučit se vhodné a účinné strategie řešení jednotlivých konfliktů,
  • poznat svůj typický styl řešení konfliktů,
  • dokázat efektivně používat asertivitu,
  • osvojit si různé druhy prezentací.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Na hodinách bude kontrolována prezence, pro udělení zápočtu je třeba splnit minimálně 80% účasti. V případě nemoci či jiné závažné překážky v prezenčním studiu je třeba postupovat dle platné vyhlášky proděkana o hlášení překážek ve studiu.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný

  • Program BIT bakalářský, 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný

  • Program IT-MGR-2 magisterský navazující

    obor MBS , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný
    obor MBI , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný
    obor MIS , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný
    obor MIN , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný
    obor MMI , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný
    obor MMM , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný
    obor MGM , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný
    obor MPV , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný
    obor MSK , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, povinně volitelný

  • Program MITAI magisterský navazující

    specializace NBIO , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NISD , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NISY , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NIDE , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NCPS , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NSEC , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NMAT , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NGRI , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NNET , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NVIZ , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NSEN , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NMAL , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NHPC , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NVER , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NEMB , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NADE , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný
    specializace NSPE , libovolný ročník, letní semestr, 3 kredity, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Cvičení odb. zák.

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. komunikace - nástroj manažera, komunikační bariéry a chyby
  2. verbální a neverbální komunikace
  3. konflikt - definice, postoje, cyklus a příčiny konfliktu
  4. styly řešení konfliktu, techniky řešení konfliktů
  5. schopnost předjímat vznik konfliktu, druhy a typy konfliktů
  6. eliminace osobních pocitů při řešení konfliktu, techniky řešení konfliktů a jejich nácvik
  7. typologie svízelných lidí a její využití při řešení konfliktu
  8. zvládání agresivity a sebeovládání
  9. prezentace - základní pravidla, jak připravit sebe i svou prezentaci, struktura prezentace
  10. zvládnutí trémy, analýza publika, technika řeči
  11. aktivizace posluchačů
  12. vlastní prezentace a její rozbor
  13. asertivita,
    manipulativní chování,
    pasivní chování

eLearning