Detail předmětu

Matematická ekonomie

FP-OmaePAk. rok: 2019/2020

Studenti se seznámí se základy tvorby spojitých a nespojitých dynamických modelů v ekonomii. Ke tvorbě matematických modelů jsou používány vybrané diferenciální a diferenční rovnice prvního a druhého řádu. Cílem předmětu je představit spojité a diskrétní ekonomické dynamické systémy s důrazem na matematickou formulaci, ekonomickou interpretaci a verifikaci výsledků. Matematická teorie je ilustrována příklady z dynamických systémů vyskytujících se v ekonomické teorii.
1. Úvod do teorie dynamických systémů a dynamických modelů v ekonomii – základní pojmy.
2. Diskrétní dynamické systémy - diferenční rovnice
3. Matematické modelování dynamické rovnováhy – diskrétní dynamický pavučinový model
4. Diskrétní dynamické systémy - modelování statické agregátní makroekonomické rovnováhy
5. Diskrétní dynamické systémy – dynamika inflace x nezaměstnanost
6. Spojité dynamické systémy opakování a prohloubení základních pojmů z teorie diferenciálních rovnic
7. Matematické modelování dynamické rovnováhy - spojitý dynamický pavučinový model
8. Spojité dynamické systémy – Walrasův model všeobecné rovnováhy
9. Spojité dynamické systémy – Solowův růstový model
10. Spojité dynamické systémy – Philipsův model pro uzavřenou ekonomiku
11. Modely hospodářského cyklu
12. Opakování. Rezerva.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět je zaměřen na přesnou matematickou formulaci ekonomických modelů a zároveň vhodnou ekonomickou interpretaci těchto modelů.

Prerekvizity

Mikroekonomie, Makroekonomie, Matematika I, Matematika II

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Hlavní důraz je položen na vysvětlení podstaty jednotlivých metod a jejich obecných vlastností .

Způsob a kritéria hodnocení

Zápočet studenti získají na základě úspěšné prezentace seminární práce na zvolené téma.

ZKOUŠKA: Zkouška je písemná.
V její první části řeší student vypracuje během 20 minut odpovědi na teoretické otázky.
Ve druhé části zkoušky student vypracuje během 40 minut příklady. (Jako pomůcku může použít doporučená skripta.)

Osnovy výuky

1. Úvod do teorie dynamických systémů a dynamických modelů v ekonomii – základní pojmy.
2. Diskrétní dynamické systémy - diferenční rovnice.
3. Matematické modelování dynamické rovnováhy – diskrétní dynamický pavučinový model.
4. Diskrétní dynamické systémy - modelování statické agregátní makroekonomické rovnováhy.
5. Diskrétní dynamické systémy – dynamika inflace x nezaměstnanost.
6. Spojité dynamické systémy - opakování a prohloubení základních pojmů.
7. Spojité dynamické systémy v teorii diferenciálních rovnic.
8. Matematické modelování dynamické rovnováhy - spojitý dynamický pavučinový model.
9. Spojité dynamické systémy – Walrasův model všeobecné rovnováhy.
10. Spojité dynamické systémy – Solowův růstový model.
11. Spojité dynamické systémy – Philipsův model pro uzavřenou ekonomiku.
12. Modely hospodářského cyklu.
13. Opakování. Rezerva.

Učební cíle

Studenti se seznámí se základy tvorby spojitých a nespojitých dynamických modelů v ekonomii. Ke tvorbě matematických modelů jsou používány vybrané diferenciální a diferenční rovnice prvního a druhého řádu. Cílem předmětu je představit spojité a diskrétní ekonomické dynamické systémy s důrazem na matematickou formulaci, ekonomickou interpretaci a verifikaci výsledků. Matematická teorie je ilustrována příklady z dynamických systémů vyskytujících se v ekonomické teorii.

Základní literatura

ALLEN, R. G. D. Matematická ekonomie. Přeložil Martin ČERNÝ. Praha: Academia, 1971.

Doporučená literatura

CHIANG, A. C. Fundamental methods of mathematical economics. 3rd ed. New York: McGraw-Hill, 1984. ISBN 0-07-010813-7.
POLOUČKOVÁ, A. a E. OŠŤÁDALOVÁ. Diferenciální a diferenční rovnice. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2003. ISBN 80-248-0267-8.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-MEO magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor