Detail předmětu

Competitive Intelligence

FP-OciPAk. rok: 2019/2020

Předmět je zaměřen na problematiku získávání informací o konkurenci legální a eticky vhodnou cestou. Cílem předmětu je, aby si studenti osvojili teoretické základy a metodické postupy potřebné pro získání a osvojení znalostí v oblasti přípravy a vlastního získávání informací o konkurenci. Důraz je kladen na osvojení postupů při analýze získané informace jako základního postupu získání přidané hodnoty tvořící novou znalost o konkurenčním subjektu.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Studenti budou znát moderní přístupy a metody získávání a vyhodnocení informací o konkurenční firmě, konkurenčním prostředí včetně tvorby přidané hodnoty nutné k získání zpravodajství (intelligence). Studenti se seznámí se softwarovými nástroji užívanými v Competitive Intelligence. Dále si osvojí ochranu obchodního tajemství firmy.

Prerekvizity

Proces strategického řízení firmy, analýza oborového okolí firmy, analýza interních faktorů firmy, základní práce na PC.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny, problémů a jejich vzorových řešení.
Cvičení podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu je požadováno:
a) Aktivní účast na cvičení – hodnotí vyučující
b) Uznaná seminární práce.

Zkouška:
Zkouška má písemnou formu. Mohou se jí účastnit pouze ti studenti, kteří mají v IS zapsaný zápočet.
Zkouška se skládá ze tří teoretických otevřených otázek, čas na vypracování odpovědí je 30 minut. Hodnotí se:
a) Správná identifikace zadaného problému
b) Způsob a rozsah řešení problému s důrazem na jeho vysvětlení.
Odpověď na každou otázku se hodnotí zvlášť. Výsledné hodnocení je dáno aritmetickým průměrem. Zkouška je klasifikována dle stupnice ECTS. Nesprávné a nečitelné odpovědi se hodnotí jako nevyhovující.

Osnovy výuky

Úvod.
Zpravodajská analýza informace.
Zpravodajský cyklus CI.
Vybrané metody CI.
Counter Competitive Intelligence (CCI).
Organizační formy CI.
Proces zavádění CI v podniku.

Učební cíle

Cílem je umožnit studentům pochopit problematiku informačních systémů, potřebných k získávání informací o konkurenci a vybavit studenty znalostmi pro legální získávání informací o konkurenci s jejich následným vyhodnocením.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrola výsledků samostatné práce na zadaných úkolech.

Doporučená literatura

FULD, L, M. The New Competitor Intelligence. The Complete Resource for Finding, Analysing, and Using Information About Your Competitors. 1995. 482 p. ISBN 0-471-58508-4.
CARR, M. M. a R. BASCH. Super searchers on competitive intelligence: the online and offline secrets of top CI researchers. Medford, N.J.: CyberAge Books, 2003. ISBN 0-910965-64-1.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-MEO magisterský navazující, 1. ročník, letní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Úvod, vymezení CI, základní pojmy CI.
Východiska CI.
Metoda ACH.
Zpravodajský proces CI. Základní zpravodajský proces CI.
Pěti fázový model zpravodajského procesu
Vybrané metody CI - časová analýza, patentová analýza.
Vybrané metody CI - matice křížového dopadu, ověření klíčových předpokladů
Vybrané metody CI - premortem analýza, What If analýza
Counter Competitive Intelligence (CCI). Bezpečnostní politika podniku, ostraha podniku, ochrana informace a utajení činnosti.
Kontrarozvědná ochrana podniku, základní zpravodajský proces CCI, pěti fázový model zpravodajského procesu CCI (řízení, sběr, analýza, akce, opatření).
Proces zavádění CI v podniku, zpravodajský audit.
Formy zavádění CI, spolupráce útvaru CI s manažery, nejčastější chyby při zavádění CI do podniku.
Nejčastější příčiny selhání procesu CI. Trendy ve vývoji CI

Cvičení

13 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Základní tématická náplň cvičení je:
Analýza konkurenčních hypotéz. (laboratoř CI).
ARMS – případová studie.
Metody CI: matice křížového dopadu, ověření klíčových předpokladů.
Metody CI: premortem analýza, časová analýza, analýza citlivosti.
Zápočet: Kontrola splněných úkolů, odevzdání seminární práce.