Detail předmětu
Oborový ateliér IV - Performance - letní
FaVU-B4PE-LAk. rok: 2019/2020
Umění performance - nejvýraznější prostředek současného akčního umění navazující na happeningy, události a jiné aktivity, hraniční forma výtvarného umění, zaměřená přímo na tvůrčí čin v časoprostorové situaci, ve skutečném čase a přirozeném prostředí, intermediální projev spojující některé tradiční postupy divadelní, taneční, hudební, literární, výtvarné i architektonické, v současném vztahu akce–prostředí kladoucí důraz na nová média: video, počítače, komunikační technologie
Umění performance je zaměřené na podstatu tvůrčího činu. Prolíná všemi formami současného uměleckého projevu. Aktuální performativita se vyjadřuje jakýmikoli médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivizmu. Volné umění akce zahrnuje široké spektrum živé práce s informacemi, zabývá se uměním interakce, medializace a prezentace, s celým potenciálem osobnosti, i s pomocí multimediálních technologií a digitálního zobrazování - pracuje s imaginací.
Studenti se soustřeďují na vykonání praktické části bakalářské zkoušky, vyhledávají pro sebe nejvhodnější téma a realizační formu s předpokladem veřejné prezentace. Zároveň předloží ke schválení projekt svého magisterského studia.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Atelier má v programu volnou uměleckou tvorbu, která se prezentuje především v galeriích, muzeích, veřejných a alternativních prostorech, usiluje především o kvalitu základní experimentace na exklusivní odborné úrovni, rozvíjí tvůrčí metody od senzace přes imaginaci a inspiraci až k intuici.
Prerekvizity
Schopnost najít a realizovat pro bakalářskou zkoušku vhodný ateliérový úkol.
- povinná prerekvizita
Doporučená nebo povinná literatura
Wilson, Robert, Morey Miguel, Ediciones Polígrafa – Barcelona (CS)
Jeff Koons, Conversations with Norman Rosenthal, Thames and Hudson (CS)
Barney, Matthew, The Cremaster Cycle, Guggenheim Museum – NY (CS)
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka probíhá formou skupinových konzultací učitele se studenty nad zadanými semestrálními úkoly. Do výuky jsou začleněné přednášky a workshopy na semestrální (ročníkové) téma zajišťované externími lektory.
Způsob a kritéria hodnocení
K udělení zápočtu je nutné odevzdat a uspešně obhajit semestrální projekt, tištěná portfólio vlastní tvorby, a odprezentování práce na Dny otevřených dveří. Učast na výuce a atelierových projektech je nutné pro absolvování.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
IV. ROČNÍK Obraz děje – „kompozice v kontextu“
8. semestr : PŘÍBĚH (ve společenství) – KOMPOZICE / DEKOMPOZICE
struktura příběhu a vyprávění: vstup, pohyb, vrchol, výstup
vyprávění výtvarné /text a obraz/, hudební /slovo a zvuk/, divadelní /gesto a hra/
vznik mytologií rytmizováním každodenní životní zkušenosti v dějinách: pohádka a mýtus
tradice a moderna: hudební a výtvarné divadlo – virtuální realita (Robert WILSON)
nové formy pop-vyprávění: comics, klip, show (RESIDENTS / Jeff KOONS)
stylizace a univerzalizace osobní životní cesty: výpověď „osobní mytologie“ (Laurie ANDERSON / Mathew BARNEY)
Cíl
Performance rozvíjí schopnosti kombinovat a integrovat různé výrazové prostředky v komplexní umělecké dílo. Poznávání a ovládání technik prezentace vede ke schopnosti kreativního vstupování a zasahování do skutečnosti. Atelier je postavena na prohloubené nauce o člověku. Člověku jako tělesné, duševní a duchovní bytosti, člověku s vesmírnou dimenzí. Takto založené učení je cestou jak získávat poznatky o světě a o člověku metodou vnitřního školení, jež vede ke svobodě individuality. Zkušenostmi ve světě a ve svém sociálním okolí musí student nalézt sama sebe, svůj světový názor, svůj osudový okruh bytostí a své úlohy ve světě. Úkolem učitele není dotýkat se žákova „já“, nýbrž přispět k tomu, aby se jeho prostředky (tělo a duch) utvářely tak, aby individualita jimi mohla volně vládnout. Pomáhá odstraňovat fyzické a mentální překážky a utváří podmínky, jimiž duch může vstupovat do života v plné svobodě. Zastupovat a bránit za každé situace sféru „čistého lidství“, bez ohledu na politické a ekonomické zájmy, je nezastupitelná funkce autonomního duchovního života každého adepta umění, který současně s garancemi volného toku informací, musí být chráněn akademickými svobodami. Nejdůležitějším úkolem není poskytovat vědomosti jako takové, ale umění učit se sebevzdělávat. Cílem je vzdělávání člověka s cílem jeho sebe-utváření. V umění vychovávat, se v principu nejedná o souhrn pedagogických metod, ale především o příkladný životní postoj. Nejdůležitějším úkolem uměleckého pedagoga je podporovat a sociálně zúrodňovat nadání (nikoli přivádět k práci v předem nalinkovaném systému technicko-ekonomických trendů). Záměrem takovéto školy není vychovávat naprogramované komerční specialisty, nýbrž mnohostranně vzdělané tvůrčí osobnosti, plné zájmu o celou skutečnost života (které tak snadno zvládnou i svoji zvolenou specializaci). Základní podmínkou tvořivého duchovního života je svoboda projevu.
Úkolem bakalářského studia je získat universální znalosti a zkušenosti v celé šíři oboru (v synestesii vizuální, zvukové, pohybové, slovesné, konceptuální) s pozorností ke vztahům iluze a reality, techniky a kreativity, vědění a intuice, tělesného a duchovního…
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast ve výuce je povinná.
konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně
Typ (způsob) výuky
Seminář
195 hod., povinná
Vyučující / Lektor