Detail předmětu

Oborový ateliér IV - Kresba a grafika - zimní

FaVU-B4GR-ZAk. rok: 2019/2020

Oborový ateliér v čtvrtém ročníku podněcuje studenty dál k rozšiřování dovedností a ke kritické formulaci adekvátní teoretické reflexe v současní kresbě a grafice. Student neustále pracuje s tradičníma médiama, ze kterých čerpá, rozvíjí je a přeskupuje do nových médií, intenzivněji ale zohleňuje aktuální tendence v umění a vizuální kultuře, kteřé je schopen přetavit do užeji specifikovaného postoje. Metodickým nástrojem je forma otevřeného ateliéru jako příležitosti k nahlédní do aktuálního dění, přístupná veřejnosti. Studenti vystavují, diskutují, prezentují aktuální práce. Pravidelně aktivně komunikují s přizvanou odbornou veřejností.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Výsledky učení předmětu

Schopnost najít a realizovat pro bakalářskou zkoušku vhodný ateliérový úkol – schopnost využít získané technické dovednosti z oblasti grafických technik ke konceptualizovanému pojetí grafiky a kresby, pokročilá schopnost kritického hodnocení uměleckého díla, důkladná znalost českého a světového současného umění, schopnost a realizace samostatného projektu se sníženou kontrolou supervize.

Prerekvizity

Schopnost pojednat samostatně zadaný ateliérový úkol, schopnost konceptualizace procesů spojených s kresebnými a grafickými technikami – procesuálnost, materialita, záznam, redukce a jejich inovativní tvorivá transformace.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

V úvodu semestru probíhá iniciace uměleckého výzkumu a konzultace předestřených individuálních témat.

Výuka probíhá následně formou pravidelných skupinových konzultací vedoucího a asistenta atelieru se studenty nad schválenýma semestrálními úkoly. V průběhu semestru jsou paralelně zadávány dílčí úkoly individualizované pro jednotlivé studenty nebo ročník.
Pravidelné prezentace rozpracovaných semestrálních prací před externími profesionály.
Součástí výuky jsou technologické workshopy na semestrální (ročníkové) téma.
Práce na projektech, návštěvy výstav a komentovaných prohlídek, plénery.
Pedagogové podněcují studenty k aktivní diskuzi a prezentaci svých pracovních výsledku. A to jak na poli školy tak i v uměleckém galerijním provozu.

Ateliérová práce, prezentace, přednášky, konzultace, debaty, exkurze, studium literatury

Způsob a kritéria hodnocení

Pro udělení zápočtu jsou stanovené následující podmínky:

-absolvování a aktivní účast na všech povinných pravidelných společných konzultacích semestrálních prací v ateliéru (1 krát za týden)
-aktivní účast a prezentace ateliérové práce na pravidelných ateliérových kritikách (2 krát za semestr)
- schopnost reflexe/ zohlednění doporučení plynoucích z konzultací a kritík při další práci na semestrálním projektu
-plnění zadaných úkolů
-účast na ateliérových workshopech a společných ateliérových projektech
-účast na plenéru
- prokázatelný aktivní zájem o současné umění
Účast se stvrzuje podpisem na prezenční listině. Povolená je 1 neomluvená absence / semestr.
- udelení zápočtu

Ateliérovou zkoušku hodnotí komise.

Osnovy výuky

Samostatná a kontinuální ateliérová práce, pravidelné ateliérové konzultace s vedoucím ateliéru a jejich zohlednění v řešeném projektu (každý týden po dobu trvání semestru), participace na společných ateliérových projektech, aktivní účast na pravidelných ateliérových kritikách (pravidelně 2x za semestr), účast na společných ateliérových workshopech, mimoškolní umělecké aktivity, návštěvy výstav, prezentace semestrální práce před komisí, veřejná prezentace semestrální práce v rámci otevřených dnů Enter, FaVU, Zodpovědnost za pravidelný úklid pracovních prostor.

Harmonogram:
1. Vymezení tématu uměleckého výzkumu nebo autorského projektu (alterace v podobě možného ateliérového zadání).
2. Rozvoj zvolené problematiky, umělecký výzkum, experimentování, ověřování, variování.
3. Prezentace a obhajoba na ateliérových kritikách.
4. Účast na všech společných akcích – jmenovitě plenéru, ateliérových workshopech, exkurzích a akcích dle programu celého ateliéru.
5. Instalace, prezentace a obhajoba semestrální práce.
6. Účast ve veřejené prezentaci v rámci dne otevřených dveří.

Učební cíle

Předmět má intermediální charakter s východiskama v klasických kresebných a grafických technikách, které student neustále rozvíjí, ověřuje a kriticky uchopuje v širokém kontextu.
Cílem předmětu je formulace individuálního autorského programu studenta do samostatně obhájitelné práce většího rozsahu. Svoje cíle student dosahuje samosatnou ateliérovou prací podpořenou schopností interpretace a krtického myšlení v rámci témat současného oborového diskurzu. Pokročilé způsoby koncepce a přístupy k realizaci student ověřuje v realizaci větší samostatně ucelené práce.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Povinná pravidelná konzultace semestrální práce v ateliéru(jednou týdně), aktivní účast a prezentace ateliérové práce na pravidelných ateliérových kritikách (dvakrát za semestr), účast na ateliérových workshopech a společných ateliérových projektech, prokázatelný aktivní zájem o současné umění.
Prokazatelná kontinuelní práce ve školním ateliéru.
Prezenční listina. Povolená 1 absence na ateliérových konzultáciách.

Základní literatura

Helena Zápalková-Zdenka Lindovská, Umění grafiky: grafické techniky v průběhu šesti století
Antonín Odehnal, Grafické techniky
Richard Jaroš, Pavla Pauknerová, Nejen kruhy / Vizuální přístupy v zobrazování dat a informací (CS)
Stanislav Kolíbal, Kresba za kresbou (CS)

Doporučená literatura

Vladimír Kokolia, Slovník Grafiky 2
Časopis X
Brian O´Doherty, Uvnitř bile krychle
Edwin Carels, Kate Macfarlane, Graphology / drawings from automatism and automation (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-VT , 4. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášku vede vedoucí ateliéru podle potřeb aktuální výuky.

Seminář

195 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.