Detail předmětu

Oborový ateliér III - Performance - letní

FaVU-B3PE-LAk. rok: 2019/2020

Umění performance - nejvýraznější prostředek současného akčního umění navazující na happeningy, události a jiné aktivity, hraniční forma výtvarného umění, zaměřená přímo na tvůrčí čin v časoprostorové situaci, ve skutečném čase a přirozeném prostředí, intermediální projev spojující některé tradiční postupy divadelní, taneční, hudební, literární, výtvarné i architektonické, v současném vztahu akce–prostředí kladoucí důraz na nová média: video, počítače, komunikační technologie

Umění performance je zaměřené na podstatu tvůrčího činu. Prolíná všemi formami současného uměleckého projevu. Aktuální performativita se vyjadřuje jakýmikoli médii. Od akcí individuálního uvědomování, přes tělo i nové technologie, až k sociálním interakcím a environmentálnímu aktivizmu. Volné umění akce zahrnuje široké spektrum živé práce s informacemi, zabývá se uměním interakce, medializace a prezentace, s celým potenciálem osobnosti, i s pomocí multimediálních technologií a digitálního zobrazování - pracuje s imaginací.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

15

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Atelier má v programu volnou uměleckou tvorbu, která se prezentuje především v galeriích, muzeích, veřejných a alternativních prostorech, usiluje především o kvalitu základní experimentace na exklusivní odborné úrovni, rozvíjí tvůrčí metody od senzace přes imaginaci a inspiraci až k intuici.

Prerekvizity

Osvojení teorie a praxe oboru.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou skupinových konzultací učitele se studenty nad zadanými semestrálními úkoly. Do výuky jsou začleněné přednášky a workshopy na semestrální (ročníkové) téma zajišťované externími lektory.

Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu je nutné odevzdat a uspešně obhajit semestrální projekt, tištěná portfólio vlastní tvorby, a odprezentování práce na Dny otevřených dveří. Učast na výuce a atelierových projektech je nutné pro absolvování.

Osnovy výuky

III. ROČNÍK Obraz pohybu – „kompozice v čase“

6. semestr : FIGURA V POHYBU (gesto / tanec) – BIOLOGICKÝ RYTMUS

biologický časoprostor – subjekt – řeč

pohyb a energie – myšlení a jazyk, etymologie a semiotika

řeč obrazu: původ obrazu ve vizuálním gestu – akční malba (GUTAI)

hudba řeči: původ hudby v akustickém gestu – orální tradice, vyprávění, zpěv, dramatizace, rétorika (Butó )

písmo jako fixovaný posunek, grafologie – praktická kaligrafická cvičení.

„gestická akce“ (Herman NITSCH / Vienna Actionists)

Učební cíle

Performance rozvíjí schopnosti kombinovat a integrovat různé výrazové prostředky v komplexní umělecké dílo. Poznávání a ovládání technik prezentace vede ke schopnosti kreativního vstupování a zasahování do skutečnosti. Atelier je postavena na prohloubené nauce o člověku. Člověku jako tělesné, duševní a duchovní bytosti, člověku s vesmírnou dimenzí. Takto založené učení je cestou jak získávat poznatky o světě a o člověku metodou vnitřního školení, jež vede ke svobodě individuality.
Zkušenostmi ve světě a ve svém sociálním okolí musí student nalézt sama sebe, svůj světový názor, svůj osudový okruh bytostí a své úlohy ve světě. Úkolem učitele není dotýkat se žákova „já“, nýbrž přispět k tomu, aby se jeho prostředky (tělo a duch) utvářely tak, aby individualita jimi mohla volně vládnout. Pomáhá odstraňovat fyzické a mentální překážky a utváří podmínky, jimiž duch může vstupovat do života v plné svobodě. Zastupovat a bránit za každé situace sféru „čistého lidství“, bez ohledu na politické a ekonomické zájmy, je nezastupitelná funkce autonomního duchovního života každého adepta umění, který současně s garancemi volného toku informací, musí být chráněn akademickými svobodami. Nejdůležitějším úkolem není poskytovat vědomosti jako takové, ale umění učit se sebevzdělávat. Cílem je vzdělávání člověka s cílem jeho sebe-utváření.

V umění vychovávat, se v principu nejedná o souhrn pedagogických metod, ale především o příkladný životní postoj. Nejdůležitějším úkolem uměleckého pedagoga je podporovat a sociálně zúrodňovat nadání (nikoli přivádět k práci v předem nalinkovaném systému technicko-ekonomických trendů). Záměrem takovéto školy není vychovávat naprogramované komerční specialisty, nýbrž mnohostranně vzdělané tvůrčí osobnosti, plné zájmu o celou skutečnost života (které tak snadno zvládnou i svoji zvolenou specializaci). Základní podmínkou tvořivého duchovního života je svoboda projevu.

Úkolem bakalářského studia je získat universální znalosti a zkušenosti v celé šíři oboru (v synestesii vizuální, zvukové, pohybové, slovesné, konceptuální) s pozorností ke vztahům iluze a reality, techniky a kreativity, vědění a intuice, tělesného a duchovního…

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Účast ve výuce je povinná.

konzultace cca. 3 hod. týdně
atelierová praxe cca. 12 hod. týdně

Prerekvizity a korekvizity

Základní literatura

Gutai, Atsuo Yamamoto, Blusson – Paris (CS)
Nitsch, Schwarzkogler, Brus, Muehl, Writings of the Vienna Actionists, Atlas Press – London (CS)
Buto(s): arts du spectacle, Aslan Odette, CNRS editions – Paris (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program VUB bakalářský

    obor VU-IDT , 3. ročník, letní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Přednášku vede vedoucí ateliéru podle potřeb aktuální výuky.

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

Výuka probíhá podle pokynů vedoucího ateliéru a v souladu s individuálními tvůrčími kvalitami studentů.