Detail předmětu
Ateliér - VOLNÉ ZADÁNÍ II
FA-AT5Ak. rok: 2019/2020
Ateliérová tvorba je hlavním a nosným prostředkem výuky architektury. Je založena na metodě "learning by doing" tj. získávání znalostí a dovedností praktickou aplikací. Je vedena dialogem pedagoga a studenta nad rozpracovaným projektem.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Ústav památkové péče (UPP)
Výsledky učení předmětu
– student si osvojí schopnost navrhovat architektonické a provozní řešení různých typů staveb v celé škále nároků a požadavků na provoz s odpovídajícím počtem funkčních okruhů
– student si dle konkrétního typu zadání rovněž osvojí principy řešení území s odpovídajícími provozními, konstrukčními a urbanistickými vazbami
– student bude znát základní normové požadavky pro navrhování staveb a bude schopen je aplikovat v návrhu
– student si osvojí schopnosti pro vypracování dokumentace architektonické, případně urbanistické studie
– student bude schopen adekvátně volit konstrukční systém, vhodný pro danou navrhovanou stavbu či soubor staveb
– student bude schopen pochopit kontext místa a reagovat na něj ve svém návrhu
Prerekvizity
Zápis do ateliéru předpokládá základní znalosti navrhování staveb a pozemního stavitelství. Navíc dle vypsaného tématu zadání také znalosti v řešené typologii.
Korekvizity
žádné
Doporučená nebo povinná literatura
Ernst Neufert : Navrhování staveb, normy a předpisy související s tématem zadání (CS)
aktuální periodika a literatura, otevřené přednášky
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Základní výukovou metodou je ateliér, ve kterém je akcentována dlouhodobá samostatná práce studentů. Významnou součástí je prezentace výsledků vlastní práce na kritikách a prezentacích a konzultace a kritické diskuze s vedoucím práce a dalšími odborníky. Doplňkovou výukovou metodou v závislosti na zadaném tématu mohou být exkurze či workshopy.
Metody vyučování jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT.
Způsob a kritéria hodnocení
Práce zadává a hodnotí vedoucí práce.
Hodnoceny jsou tyto složky návrhu:
– Místo, interpretace, analýza, syntéza, idea;
– Procesy, provoz;
– Materialita, struktura, konstrukce;
– Forma, uspořádání;
– Prezentace, adjustace, obhajoba;
– Přístup studenta ke zpracování projektu.
Váhu jednotlivých složek určuje vedoucí.
Povinné je odevzdání projektu na úrovni architektonicko-urbanistické studie, které obsahuje:
– průvodní text (vč. východisek, analýz, cílů, principů a konceptu návrhu, konstrukčního a provozního schématu)
– doložení pracovních skic a fotodokumentace pracovních modelů
– situaci širších vztahů
– situaci
– půdorysy jednotlivých podlaží
– řezy objektem, případně řezy území
– pohledy
– prostorové zobrazení navrženého objektu vč. zasazení do kontextu místa
– případně prostorové zobrazení interiéru
– případně prostorové zobrazení řešeného území
– model (vč. jeho fotodokumentace)
Povinné přílohy může podrobněji specifikovat vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Klasifikační stupnice je uvedena ve čl. 14 Studijního a zkušebního řádu VUT. Doporučená klasifikace je následující:
– A: excelentní návrh s osobním přínosem, všechny aspekty a složky návrhu výborné až excelentní
– B: velmi dobrý návrh či výborný návrh s dílčími nedostatky
– C: dobrý návrh, řemeslně korektní
– D: řemeslně korektní návrh s dílčími nedostatky
– E: dostatečný návrh, splnění všech zadaných úkolů, navržený objekt je stabilní, nevykazuje nebezpečí ohrožení stability, života a zdraví, splňuje legislativní požadavky (normy)
Práce, které nevyhovují minimálním požadavkům (specifikovaným v klasifikací E) se hodnotí jako nevyhovující.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
Ve výuce student systematicky připravuje ateliérovou práci podle zadání. Práce probíhá 13 týdnů. Jedná se o samostatnou a/nebo týmovou práci, pravidelně konzultovanou s vedoucím a dalšími odborníky.
Rámcový harmonogram je tvořen z následujících okruhů:
– analýza místa a zadání
– práce na konceptu
– 1. kritika
– práce na urbanistickém, architektonickém, provozním a konstrukčním řešení
– 2. kritika
– finalizace projektu
– práce na prezentaci projektu
– závěrečná veřejná prezentace před porotou
Harmonogram vč. termínů může upřesnit vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Cíl
Výuka tohoto předmětu si klade za cíl připravit studenty k řešení architektonického návrhu různých typů staveb v celé škále nároků a požadavků na provoz s odpovídajícím počtem funkčních okruhů, případně řešení území s odpovídajícími provozními, konstrukčními a urbanistickými vazbami.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Povinná účast na jedné konzultaci týdně dle specifikace vedoucího práce. Povinná účast na dvou průběžných kritikách a závěrečné veřejné prezentaci. Odevzdání projektu dle zadání a dodržení předem stanoveného termínu odevzdání projektu.
Konkrétní termíny výše uvedené povinné výuky, případně další povinnou účast nad její rámec, může podrobněji specifikovat vedoucí práce v zadání. Zadání musí být zveřejněno na Intranetu FA současně se zveřejněním anotací témat (před registrací studentů).
Typ (způsob) výuky
Ateliér
104 hod., nepovinná
Vyučující / Lektor
Ing. arch. Luboš Františák, Ph.D.
Ing. arch. Nicol Galeová
doc. Ing. arch. Karel Havliš
Ing. arch. Petr Hýl
Ing.arch. MArch Jan Kristek, Ph.D.
Ing. arch. Jiří Marek
Ing. arch. Jan Mléčka, Ph.D.
Ing. arch. Vítězslav Nový
doc. Ing. arch. Jiří Palacký, Ph.D.
Ing. arch. Radek Toman, Ph.D.
Ing. arch. Vratislav Zíka
Ing. arch. Petra Žalmanová, Ph.D.