Detail předmětu

Matematická ekonomie

FP-OmaePAk. rok: 2018/2019

Studenti se seznámí se základy tvorby spojitých a nespojitých dynamických modelů v ekonomii. Ke tvorbě matematických modelů jsou používány vybrané diferenciální a diferenční rovnice prvního a druhého řádu. Cílem předmětu je představit spojité a diskrétní ekonomické dynamické systémy s důrazem na matematickou formulaci, ekonomickou interpretaci a verifikaci výsledků. Matematická teorie je ilustrována příklady z dynamických systémů vyskytujících se v ekonomické teorii.
1. Úvod do teorie dynamických systémů a dynamických modelů v ekonomii – základní pojmy.
2. Diskrétní dynamické systémy - diferenční rovnice
3. Matematické modelování dynamické rovnováhy – diskrétní dynamický pavučinový model
4. Diskrétní dynamické systémy - modelování statické agregátní makroekonomické rovnováhy
5. Diskrétní dynamické systémy – dynamika inflace x nezaměstnanost
6. Spojité dynamické systémy opakování a prohloubení základních pojmů z teorie diferenciálních rovnic
7. Matematické modelování dynamické rovnováhy - spojitý dynamický pavučinový model
8. Spojité dynamické systémy – Walrasův model všeobecné rovnováhy
9. Spojité dynamické systémy – Solowův růstový model
10. Spojité dynamické systémy – Philipsův model pro uzavřenou ekonomiku
11. Modely hospodářského cyklu
12. Opakování. Rezerva.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

6

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Předmět je zaměřen na přesnou matematickou formulaci ekonomických modelů a zároveň vhodnou ekonomickou interpretaci těchto modelů.

Prerekvizity

Mikroekonomie, Makroekonomie, Matematika I, Matematika II

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, které mají charakter výkladu základních principů, metodologie dané disciplíny a problémů. Hlavní důraz je položen na vysvětlení podstaty jednotlivých metod a jejich obecných vlastností .

Způsob a kritéria hodnocení

Studenti budou hodnoceni na základě výsledků písemné zkoušky (70% váha na celkovém hodnocení) a splnění individuálního zadání pro zpracování seminární práce (30% váha na celkovém hodnocení).

Osnovy výuky

1. Úvod do teorie dynamických systémů a dynamických modelů v ekonomii – základní pojmy.
2. Diskrétní dynamické systémy - diferenční rovnice.
3. Matematické modelování dynamické rovnováhy – diskrétní dynamický pavučinový model.
4. Diskrétní dynamické systémy - modelování statické agregátní makroekonomické rovnováhy.
5. Diskrétní dynamické systémy – dynamika inflace x nezaměstnanost.
6. Spojité dynamické systémy - opakování a prohloubení základních pojmů.
7. Spojité dynamické systémy v teorii diferenciálních rovnic.
8. Matematické modelování dynamické rovnováhy - spojitý dynamický pavučinový model.
9. Spojité dynamické systémy – Walrasův model všeobecné rovnováhy.
10. Spojité dynamické systémy – Solowův růstový model.
11. Spojité dynamické systémy – Philipsův model pro uzavřenou ekonomiku.
12. Modely hospodářského cyklu.
13. Opakování. Rezerva.

Učební cíle

Studenti se seznámí se základy tvorby spojitých a nespojitých dynamických modelů v ekonomii. Ke tvorbě matematických modelů jsou používány vybrané diferenciální a diferenční rovnice prvního a druhého řádu. Cílem předmětu je představit spojité a diskrétní ekonomické dynamické systémy s důrazem na matematickou formulaci, ekonomickou interpretaci a verifikaci výsledků. Matematická teorie je ilustrována příklady z dynamických systémů vyskytujících se v ekonomické teorii.

Základní literatura

ALLEN, R. G. D. Matematická ekonomie. Přeložil Martin ČERNÝ. Praha: Academia, 1971.

Doporučená literatura

CHIANG, A. C. Fundamental methods of mathematical economics. 3rd ed. New York: McGraw-Hill, 1984. ISBN 0-07-010813-7.
POLOUČKOVÁ, A. a E. OŠŤÁDALOVÁ. Diferenciální a diferenční rovnice. Ostrava: Vysoká škola báňská - Technická univerzita, 2003. ISBN 80-248-0267-8.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program MGR-MEO magisterský navazující, 2. ročník, zimní semestr, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor