Detail předmětu

Moderní techniky programování

FAST-HU52Ak. rok: 2018/2019

Tvorba programů a aplikací v prostředí Microsoft Visual Basic a VBA.
Základní algoritmy, strukturované programování, objektově orientované programování, aplikační knihovny objektů a jejich využití, řešení inženýrských úloh.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

4

Zajišťuje ústav

Ústav automatizace inženýrských úloh a informatiky (AIU)

Výsledky učení předmětu

Absolventi předmětu získají dovednosti v oblasti strukturovaného návrhu algoritmů a jejich implementace v jazyce Visual Basic. Získají způsobilost v použití objektových knihoven jazyka a kompatibilních aplikací. Předmět je koncipován tak, aby studenti získali sebedůvěru při samostatném řešení inženýrských úloh a problémů a nemuseli se spoléhat na služby a produkty třetích stran. Rozšířené aplikační rozhraní VBA umožní studentům využívat své algoritmy i v jiných produktech, zejména tabulkových kalkulátorech a CAD. Získané znalosti a dovednosti v oblasti algoritmizace a programování umožní absolventům tvůrčí využití výpočetní techniky ve všech technických oborech.

Prerekvizity

znalost algoritmizace a programování v jazyce VBA, základní znalost technické angličtiny

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Výuka probíhá formou přednášek, praktických cvičení a samostudia. Účast na přednáškách je doporučená, na cvičeních povinná.

Způsob a kritéria hodnocení

Aktivní účast ve cvičeních - 20%, testování dovednosti samostatné tvorby a odladění programu - 80%.

Osnovy výuky

1. Model počítače z hlediska programátora. Vývojové prostředí jazyka.
2. Proměnné, reprezetace datových typů, konstanty, přiřazovací příkaz.
3. Funkce a procedury (volání funkcí, volání procedur, parametry a argumenty, veřejné a privátní procedury).
4. Vestavěné prvky jazyka, vstupy a výstupy.
5.-6. Příkazy pro řízení běhu, podmíněné příkazy a cykly.
7. Práce se strukturovanou proměnnou.
8. Strukturované a objektově orientované programování.
9.-10. Aplikační knihovny objektů.
11. Algoritmy numerických metod.
12. Příklady řešení inženýrských úloh. Statistické a optimalizační problémy.
13. Příklady řešení inženýrských úloh. Řešení mechanické úlohy.

Učební cíle

Předmět naučí strukturovanému návrhu programů, zabývá se událostmi řízenému programování a základními komponentami Visual Basicu. Předmět je koncipován tak, aby seznámil studenty s pokročilejšími konstrukcemi a prvky programovacího jazyka Visual Basic. Studenti budou navrhovat a psát programy v jazyce Visual Basic.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Doporučená literatura

WIRTH, Nicolas: Algoritmy a štruktúry údajov. Alfa Bratislava, 1988. (CS)
Knuth, D. E.: Fundamental Algorithms. Third Edition.. Addison-Wesley, 1997. (EN)
KRÁL, Martin: Excel VBA. Computer Press, 2010. EAN 9788025123584. (CS)
HALVORSON, Michael: Microsoft Visual Basic. Computer Press, 2010. EAN 9788025131466. (CS)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program N-P-C-GK magisterský navazující

    obor G , 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    obor GD , 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný
    obor G , 2. ročník, zimní semestr, povinně volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

13 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Model počítače z hlediska programátora. Vývojové prostředí jazyka.
2. Proměnné, reprezetace datových typů, konstanty, přiřazovací příkaz.
3. Funkce a procedury (volání funkcí, volání procedur, parametry a argumenty, veřejné a privátní procedury).
4. Vestavěné prvky jazyka, vstupy a výstupy.
5.-6. Příkazy pro řízení běhu, podmíněné příkazy a cykly.
7. Práce se strukturovanou proměnnou.
8. Strukturované a objektově orientované programování.
9.-10. Aplikační knihovny objektů.
11. Algoritmy numerických metod.
12. Příklady řešení inženýrských úloh. Statistické a optimalizační problémy.
13. Příklady řešení inženýrských úloh. Řešení mechanické úlohy.

Cvičení

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Vývojové prostředí, první program, překlad a spuštění programu.
2. Vstup a výstup v programu, použití jednoduchých funkcí, program pro řešení algebraických rovnic.
3. Rozhodovací struktury, jednoduchý cyklus, program pro součet nekonečné řady.
4. Uživatelské funkce a procedury, vlastní program pro výpočet transcendentní funkce.
5. Prostředí tabulkového kalkulátoru pro formátovaný vstup a výstup dat. Programy pro generování dat v tabulkách.
6. Strukturované proměnné, programy pro maticové operace a statistické výpočty.
7. Využití objektové knihovny MS pro tvorbu grafu, program pro řešení počáteční úlohy.
8. Algoritmy pro simulaci a animaci, program simulace a vizualizace vývoje nelineárního systému.
9. Důležité objekty knihovny MS Excel, program pro automatizované řešení komplexní inženýrské úlohy.
10. Objektová knihovna v prostředí MS Word, programy pro automatizované zpracování dokumentu.
11. Knihovna pro práci se systémem souborů, programy automatizovaného zpracování a konverze dat.
12. Programy pro řešení úlohy velkých deformací z oblasti nelineární mechaniky kontinua.
13. Testování dovedností - samostatné tvorby a ladění programu.