Detail předmětu

Business English

FEKT-GJA4Ak. rok: 2018/2019

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině a v pracovním procesu. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech.

Předmět se zaměřuje na rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby studentů a rozvíjí gramatické struktury odborného jazyka. Důraz je kladen na rozvíjení komunikačních dovedností, ale také schopnost aktivně využívat nabyté znalosti.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

3

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni: (1) orientovat se v anglické ekonomické terminologii vztahující se k probraným tématům, (2) porozumět středně obtížnému odbornému autentickému textu, (3) hovořit o probraných ekonomických tématech, (4) aplikovat získanou odbornou slovní zásobu v praxi, např. při simulaci obchodních jednání nebo prezentacích.

Prerekvizity

Jsou požadovány znalosti na úrovni B2 Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Absolvování předmětu Praktická angličtina 2.

Studenti jsou schopni:
- používat gramatické struktury podle požadavků dané úrovně znalostí a osnovy předmětů, na něž navazuje,
- aplikovat znalosti formálního i neformálního stylu v písemném projevu,
- použít různé jazykové prostředky k popisu osob a míst,
- vyjmenovat a popsat různé volnočasové aktivity a sportovní disciplíny a diskutovat o nich v širších souvislostech,
- charakterizovat různá zaměstnání,
- komunikovat v situacích spojených s cestováním,
- diskutovat o problémech turistického průmyslu,
- vyjádřit svůj názor na sdělovací prostředky, zvláště internet a elektronická média,
- popsat v základních rysech rozvoj vědy a techniky a jeho vliv na životní styl,
- vyjmenovat různé problémy spojené s ochranou životního prostředí a vysvětlit souvislosti.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Přednášky podporují zejména praktické ovládnutí látky vyložené na přednáškách nebo zadané k samostatnému nastudování za aktivní účasti studentů.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení se skládá ze zápočtového testu a zkoušky.
Zápočet - studenti musí složit písemný zápočtový test z probraného učiva. Maximální počet bodů v testu je 40, minimální 24.
Zkouška - sestává ze dvou částí – z poslechu a odborného textu. Za každou část zkoušky může student obdržet max. 30 bodů. Do zkoušky se započítávají i body získané v zápočtovém testu. Maximální počet bodů za všechny části je 100.

Zápočet i zkouška jsou založeny na učivu probíraném v průběhu semestru a na základní literatuře.
Úspěšné složení zápočtového testu je podmínkou pro registraci ke zkoušce.
Zápočet lze opakovat pouze jednou.
Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů.

Osnovy výuky

Přednášky:
V průběhu semestru budou probrána následující témata:

I. Obchodní praxe:
1. Náborový proces zaměstnanců: jednotlivé fáze procesu, přijímací pohovor s uchazeči, žádost o zaměstnání
2. Podnikový management: manažerské funkce, manažerské dovednosti, styly řízení, nové trendy a firemní struktura
3. Projektový management: fáze, úkoly v rámci každé fáze, možná rizika
4. Týmová spolupráce: týmové role, budování efektivního týmu s adekvátní komunikací a spoluprácí jeho členů
5. Marketing: segmentace trhu, marketingový výzkum, marketingový mix, životní cyklus výrobku
6. Reklamní činnost: komunikační mix, cílové skupiny, cíle reklamní kampaně, komunikační media, reklamní agentury
7. Manažerská informatika: zavádění nové technologie, zakládání podnikové webové stránky, obsah a design stránky, testování a údržba stránek
8. Pracovní porady: přípravná fáze, typy porad, vedení porady, aktivní účast na poradách
9. Vyjednávání: kladení otázek, rozvíjení strategie BATNA, vyjednávací techniky a vyjednávači
10. Prezentační dovednosti: příprava na prezentaci, struktura prezentací, prezentační techniky, vizualizace a hlasové techniky

II. Obchodní jednání v kontextu kulturních rozdílů:
1. Vedení podniku: lineárně aktivní vs. multiaktivní vs. reaktivní kultura
2. Týmová spolupráce: individualistická vs. kolektivistická kultura
3. Přístup k času - prezentace a porady: monochronní vs. synchronní kultura
4. Smlouvání a vyjednávání: kultura zaměřená na smlouvu vs. kultura zaměřená na vztahy
5. Obchodní vztahy a nezávazná společenská konverzace: specifická vs. difuzní kultura
6. Postoj ke kritice: specifická vs. difuzní kultura
7. Postoj k riziku: kultura vyhýbající se riskování vs. kultura neobávající se riskování
8. Vedení porad: kultura zaměřená na dohodu vs. kultura zaměřená na výsledek
9. Prezentování: kultura zaměřená na obsah vs. kultura zaměřená na styl; kultura s nízkou mírou kontextu vs. kultura s vysokou mírou kontextu
10. Styl kladení otázek: kultura kladení přímých otázek vs. nepřímých otázek

Učební cíle

Kurz je zaměřen na jazykové dovednosti a výrazové prostředky používané v obchodní angličtině. Studenti se seznámí s prostředky odborného jazyka v běžných ekonomických a obchodních kontextech, což představuje: aktivování gramatických struktur typických pro odborný jazyk, rozšiřování obecné i odborné slovní zásoby, aplikaci zásad cizojazyčné korespondence.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění stanoví každoročně aktualizovaná vyhláška garanta předmětu.

Výuka probíhá v průběhu 13 týdnů formou jazykových cvičení. Je požadována aktivní 75% účast ve vyučování a průběžné plnění zadaných úkolů. Případné absence musí být řádně omluveny. V případě, že absence přesáhne 75%, musí být zameškané hodiny studenty nahrazeny.

Základní literatura

TRAPPE, T., TULLIS, G. Intelligent Business Upper-Intermediate Coursebook. Pearson Education Limited 2006. (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program TECO-G magisterský navazující

    obor G-TEC , 1. ročník, letní semestr, volitelný všeobecný
    obor G-TEC , 2. ročník, letní semestr, volitelný všeobecný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

1. Strategická spojení - Opakování mluvnických časů. Akvizice, fúze. Budování pracovních vztahů.
2. Projekty - Členy. Synonyma. Ustálená slovní spojení. Stanovení cílů. Dodržování termínů.
3. Týmová práce - Způsobová slovesa. Frázová slovesa. Ustálená slovní spojení. Budování týmu. Výměna informací.
4. Informace a informační technologie - Druhy vět tázacích. Synonyma. Kladení vhodných otázek.
5. Technologie, technologický pokrok - Věty vztažné. Složená podstatná jména. Briefing.
6. Reklama - Gerundium a infinitiv. Ustálená slovní spojení. Vyprávění.
7. Právo - Rod trpný. Synonyma. Ustálená slovní spojení. Vyjednávání.
8. Značky a značkové zboží - Přídavná jména a příslovce. Synonyma. Komunikace v pracovním prostřední. Interpersonální vztahy.