Detail předmětu
Přehled dějin umění pravěku a starověku
FaVU-1DUPS-ZAk. rok: 2018/2019
Předmět je součástí přednáškového cyklu, který probíhá celým bakalářským studiem. Studenti jsou v chronologickém sledu seznamováni s hlavními epochami, slohy, proudy, směry, osobnostmi a architektonickými, sochařskými a malířskými díly dějin umění od nejstarších dob po současnost ve světě a na území ČR. Přednášky 1. ročníku začínají pravěkými jeskynními malbami a končí italskou renesancí.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Student by měl získat základní představu o dějinách umění z hlediska časové posloupnosti jejich vývoje, formálních, obsahových a technologických proměn, přičemž by mu tyto znalosti sloužily jako inspirační orientace v jeho vlastní tvůrčí práci.
Prerekvizity
Středoškolské znalosti z dějin umění.
Doporučená nebo povinná literatura
Antonín Matějček, Dějepis umění I-IV, Praha 1922-1929
Jose Pijoan, Dějiny umění I_VI, Praha 1977-1980
Dějiny českého výtvarného umění I-II, Praha 1984-1989
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka se odehrává formou přednášek doprovázených prezentací obrazového materiálu z digitálních nosičů.
Způsob a kritéria hodnocení
Účast na přednáškách nad 50%.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
Přednášky zahrnují období pravěku a starověku.
1. Prehistorie - pravěká materiální kultura a počátky umění
2. Kultury, kategorie umění, jejich funkce, společenský kontext, významné lokality
3. Prehistorie a lokality na českém území
4. Úvod do problematiky starověkých kultur
5. Umění Egypta
6. Mezopotámie
7. Minojská a mykénská kultura, umění Řecka
8. Řecká klasika a její návraty v historii
9. Helénismus
10.Etruskové a umění římské doby
11. Přínos Římanů v oblasti architektury, sochařství a malířství
12. Zobrazování člověka (hlava, tvář, podobizna, portrét a jeho sémiotika).
V rámci starověku je prezentováno umění Egypta, Mezopotámie, Řecka a Říma, včetně egejského a etruského umění. Počátek středověkého umění je sledován na starokřesťanských, předbyzantských a byzantských dílech. Problematika předrománského a románského umění se týká především Francii a českých zemích. U gotického slohu je hlavní pozornost věnována kromě Francie, Německa a Itálie českému gotickému umění od 30. let 13. století do husitských válek.
Cíl
Seznámit studenty s náročnou a specifickou problematikou architektury a výtvarného umění tak, jak se utvářely a rozvíjely od nejstarších dob. Výuka není omezena jen na základní fakta, ale zaměřuje se také na slohové, sociální, ikonografické, technologické a pojmové stránky umění. Studenti jsou upozorňováni na četné souvislosti mezi starým a moderním uměním.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Přednášky jsou nepovinné.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program bakalářský
obor APD , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AGD1 , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AGD2 , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AVI , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AEN , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AMU , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AFO , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor APE , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AIN , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor ATD , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM1 , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AS2 , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AKG , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM3 , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AS1 , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM2 , 1. ročník, zimní semestr, 3 kredity, povinný