Detail předmětu
Teorie a umění ve 20. století I. - letní
FaVU-TU-LAk. rok: 2018/2019
Cílem kurzu je zprostředkovat orientaci v klíčových pojmech a přístupech současné umělecké teorie a kritiky. V průběhu kurzu studenti budou seznámeni s dominujícími metodologickými přístupy v teorii umění 20. století. Jejich předběžný seznam tvoří: marxismus a postmarxismus, psychoanalýza, fenomenologie a hermeneutika, analytická filosofie, strukturalismus a poststrukturalismus, feminismus, postmoderna. Uvedení do každého z těchto přístupů bude zahrnovat dvě složky: 1. výklad filozofického pozadí, představení klíčových autorů a koncepcí; 2. aplikace na moderní a současné umění. Absolvent kurzů by měl umět porozumět „žargonu“ dnešních kritických a teoretických textů a být schopen je zařadit do patřičné myšlenkové tradice.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolventi kursu by měli být schopni číst a reflektovat texty aktuální kritiky a teorie umění tak, že je dokážou zařadit do patřičného metodologického proudu v teorii 20. století. Tato orientace by jim měla umožnit rozumět uvažování o umění v jeho širších filosofických, společenských, politických souvislostech.
Prerekvizity
Znalost dějin umění i obecných dějin 19. – 20. století, zkušenost s četbou aktuální výtvarné kritiky a teorie.
Doporučená nebo povinná literatura
Miroslav PETŘÍČEK, Úvod do současné filosofie, Praha: Herrmann & synové 1997
Konrad Paul LIESSMANN, Filozofie moderního umění, Olomouc: Votobia 2000
Hal FOSTER – Rosalind KRAUSSOVÁ – Yve-Alain BOIS – Benjamin H. D. BUCHLOH, Umění po roce 1900. Modernismus, antimodernismus, postmodernismus, Praha: Slovart 2007
Michel FOUCAULT, „Co je to osvícenství?“, Filosofický časopis, roč. 41, 1993, č. 3, s. 363–379.
Jürgen HABERMAS, „Moderna – nedokončený projekt“, in: Egon GÁL – Miroslav MARCELLI, Za zrkadlom moderny. Filozofia posledného dvadsaťročia, Bratislava: Archa 1991, s. 299–318.
Wolfgang JANKE, Filosofie existence, Praha: Mladá fronta 1995.
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Výuka je založena na kombinaci přednášek, zaměřených na obecné uvedení do látky, a společné četby kratších filosofických textů.
Způsob a kritéria hodnocení
Klasifikovaná písemná práce.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
1. Projekt moderny / osvícenský projekt
2. Fundující subjekt: od Descartesa k Hegelovi
3. Subjekt po Kantovi: německý idealismus – Fichte, Schelling, Hegel – pán a rab
4. Člověk, dějiny a odcizení: Hegel a Marx
5. Základní pojmy marxismu
6. Romantika
7. Kierkegaard a počátky existencialismu
8. Friedrich Nietzsche
9. Sigmund Freud a základní pojmy psychoanalýzy
Cíl
Cílem kurzu je dopomoci studujícím k tomu, aby se stali kvalifikovanými čtenáři současné teorie (nejen) umění.
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Přednášky jsou nepovinné.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program magisterský navazující
obor APD , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AGD1 , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AGD2 , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor APE , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AFO , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AEN , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AIN , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AVI , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AMU , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor ATD , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM3 , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM2 , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AM1 , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AS2 , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AS1 , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný
obor AKG , 1. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný