Detail předmětu

Media Archive presentation for Exchange Students

FaVU-MAP-WAk. rok: 2018/2019

Dokumenty o přítomnosti a zkušenostech jsou série přednášek doprovázených audiovizuálními projekcemi. V celém průběhu kurzu jsou zobrazeny umělecké filmy, videozáznamy a dokumenty a výňatky z přednášek mezinárodních umělců a kolektivů od počátku 20. století až po současnost, které ilustrují teoretické úvahy o daných tématech a uměleckých hnutích. Databáze uměleckých děl a umělců, institucionální zdroje, alternativní komunity a rezidence umělců jsou také prezentovány v rámci vyuky. V rámci učebních osnov jsou zahrnuty koncepční texty a úvahy. Hlavním cílem kurzu je přiblížit studenta manifestu jako transdisciplinární nástroj.

Jazyk výuky

angličtina

Počet kreditů

5

Zajišťuje ústav

Nabízen zahradničním studentům

Pouze domovské fakulty

Výsledky učení předmětu

Zkušenost, informace a konfrontace s díly autorů předcházejících generací. Schopnost porovnání s běžným narativním "průmyslovým" filmem. Poznání tendence přesahu uměleckých oborů, problematičnost evropské kategorizace umění v 21.století.

Prerekvizity

Schopnost uživatelské práce s PC (interaktivní multimediální dílo). Základní orientace v dějinách kultury 20.století.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Prezentace jsou rozděleny do semestrálních bloků, které se zabývají jednotlivými tématy souvisejícími s performance jako fenoménem. Jsou prozkoumány klíčové pojmy jako zkušenost, současnost, avantgarda, rituál, hra, neurčitost, společenská angažovanost, účast a improvizace, které se spoléhají na umělecké a teoretické texty. Přednášky jsou doprovázeny audiovizuálním materiálem. Lekce jsou založeny na prezentačních a diskusích. Studenti budou požádáni, aby se aktivně podíleli na diskusích na základě četby.

Způsob a kritéria hodnocení

Závěrečné hodnocení bude vycházet z účasti na semináři (75%), aktivní účasti ve třídě, prezentace projektu nebo tématu dle výběru studenta doprovázeného teoretickým textem (srovnávací studie, kurátorský projekt, osobní manifest (cca 2 n / s) ) na základě daného tématu semestru. Semestrální projekty budou posouzeny na základě relevantnosti tématu a kvality výzkumu a přednesu (prezentace, text).

Osnovy výuky

Klíčová témata: underground, manifest, deklarace, participace, dohled, sociální angažovanost, identita.

Manifest je filozofický a teoretický rámec, v němž mohou a jsou prováděny skutky na podporu jeho proklamací. Poskytuje platformu, radikální v tom, jak se v okamžiku její prezentace, distribuce nebo publikace sama stává; jeho inkubace probíhá před jeho formulací. Co je charakteristické pro avantgardní umělecký manifest, je jeho záměrem sloužit jako nástroj k zahájení paradigmatického posunu v přístupu k tvorbě a spotřebě umění, zatímco v okamžiku jeho vzniku už má svědectví o jeho založení jako hnutí. Když je napsáno avantgardní manifest, existuje již dílo, které představuje to, co je prohlášeno. To, co je prohlášeno, je poselstvím vlastní, nebo přinejmenším neseno skrze díla, která jsou vyrobena v jejím jménu, včetně těch, které předcházejí jeho skutečnému projevu. Manifest dále slouží jako výzva k akci, výzva k připojení k hnutí s potenciálem iniciovat změny. Kde, nebo zda dochází k posunu paradigmatu podél této osy a do jaké míry se liší od manifesto k manifestu. Podobně jako v politickém manifestu má umělecký manifest způsobit zlomeninu nebo prasknutí prostřednictvím reprezentace společného orgánu, který mluví v množině prvního člověka, "my".

Učební cíle

Dokumenty přítomnosti a zkušenostech jsou série přednášek doprovázených audiovizuálními projekcemi. Filmů, videí a dokumentů a výňatků z přednášek mezinárodních umělců a kolektivů od počátku 20. století až do současnosti, jsou zobrazeny v průběhu celého kurzu a ilustrují teoretické úvahy na téma proces a struktura v rámci umělecké praxe. Databáze uměleckých děl a umělců, institucionální zdroje, alternativní komunity a rezidence umělců jsou také prezentovány v rámci výuky. V rámci učebních osnov jsou zahrnuty koncepční texty a úvahy. Cílem předmětu je seznámit studenty se sociální historií performativní umělecké praxe skrze zkušenost a jeho interpretace. Prostřednictvím rituálu a mýtů, jako výchozích bodů, se kurz snaží projít základními principy, které byly přizpůsobeny a začleněny do současné umělecké tvorby.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Projekce jsou nepovinné, nahrazení zameškané výuky vyžadováno prostřednictvím referátu (dostudování probírané látky), písemné recenze na vybrané dílo, reflexe aktuálního dění atp.

Základní literatura

Art of participation, Rudlof Friehling,  Thames and Hudson - NY (EN)
Art-Action and Participation, Frank Popper, New York University Press – NY (EN)
Artist’s body, Ameila Jones, Phaidon - London (EN)
Knowing Body: The Artist as Storyteller, Luise Steinman, North Atlantic Books – California (EN)

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor ZST , 1. ročník, zimní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Seminář

26 hod., povinná

Vyučující / Lektor