Detail předmětu
Ergonomie - letní
FaVU-ERG-LAk. rok: 2018/2019
Ergonomie je mnohooborová aplikační vědní disciplina, zkoumající člověka při práci, a to za pomoci systémového přístupu. Bude provedena systémová analýza a syntéza složek předmětu zkoumání. Největší důraz bude kladen na složku člověka jako realizátora a uživatele všech kulturních artefaktů. Proto v druhé části bude prováděna teoretická a praktická antropologická standardizace (člověk je měrou všech věcí).
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Výsledky učení předmětu
Absolventi poznají člověka jako cílového uživatele produktů designu ve všech složkách: ducha, duše a těla. Budou schopni využívat množství faktů o člověku k správnému, krásnému a sofistikovanému projektování, při kterém budou respektovat lidské možnosti a omezení.
Prerekvizity
Bez prerekvizit.
- povinná prerekvizita
Doporučená nebo povinná literatura
Šedivý, V. Ergonomie: Člověk při práci
Beneš, J.: Člověk. Mladá fronta
Fetter, V. a kol.: Antropologie
Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody
Metody vyučování závisejí na způsobu výuky a jsou popsány článkem 7 Studijního a zkušebního řádu VUT..
Způsob a kritéria hodnocení
Klasifikovaný zápočet.
Jazyk výuky
čeština
Osnovy výuky
1) Základní ergonomická charakteristika (analýza a syntéza) na příkladě pracoviště s PC.
2) Vývoj antropometrických metod pro praktické uplatnění.
3) Anatomické zvláštnosti různých pracovních a odpočivných pozic těla a jejich změn.
4) Fyziologické podklady kosterně svalového aparátu (výskyt vad držení těla).
5) Testy psychické pohody a individuální zvláštnosti uživatelů, včetně teritoriálního chování.
6) Metoda kánonů (osminový, gabaritní a dosahové rozměry). Somatografická metoda posouzení konstrukce nábytku (plošný manekýn, pohyblivý manekýn).
7) Antropometrické přístupy a variabilita rozměrů lidského těla a jejich částí, kontrolní soubor.
8) Ergonomické rozměry podle ČSN EN ISO 7250.
9) Výběr základních typových rozměrů pro konstrukci některých typů nábytku podle řešeného problému. Stanovení tolerančního intervalu, tvorba velikostních typů a jejich počtu a procentního zastoupení v populaci.
10) Práce s antropometrickými údaji v různých databázích (souhrnné charakteristiky vs. individuální matice).
11) Uspokojení devadesáti procent populace, vč. teoretického výpočtu.
12) Pokračování tvorby typového standardu z dalších konstrukčních antropometrických rozměrů.
13) Další příklady použití antropometrické standardizace pro ergonomické využití v konstrukci pracovních míst.
Cíl
Poskytnout studentům nezbytné minimum znalostí o složkách a vztazích uvnitř obecného systému zkoumajícím člověka při práci, s důrazem na aplikaci, aby byli schopní v konkrétní problémové situaci rozlišit kritické body, analyzovat je kvantitativně i kvalitativně a navrhnout praktické opatření úprav v systému, které by zlepšovaly problémovou situaci z hlediska člověka (určující subsystém efektivnosti celého systému), aby celý systém efektivně (syntéza) a dlouhodobě fungoval (v podmínkách pro člověka v optimálním rozmezí).
Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky
Účast je povinná.
Zařazení předmětu ve studijních plánech
- Program bakalářský
obor APD , 3. ročník, letní semestr, 3 kredity, povinný