Detail předmětu

Oborový ateliér III - Environment - zimní

FaVU-B3EN-ZAk. rok: 2018/2019

Předmět se soustředí na individuální projekty studentů, vytvořené v reakci na existující umělecké dílo, nebo kulturní fenomén minulosti. Odhaluje obecnější procesy navazování, tradování ale i odchylování v umění i v kultuře. Seznamuje je s teorií postprodukce v současném umění. Prostředkuje jim adekvátní příklady postprodukce a remake v současném umění i kultuře v Čechách a v zahraničí.

Zajišťuje ústav

Výsledky učení předmětu

V zimním semestru třetího ročníku bakalářského stupně jsou studenti schopni rozvinout a kriticky zhodnotit vlastní tvorbu. Jsou si vědomi vlivů a souvislostí v umění a v kultuře současnosti i minulosti.

Prerekvizity

Studenti jsou schopni jasně čelit kontextovému zadání a zároveň formulovat vlastní program. Umí zkoumat zdroje a souvislosti své práce. Orientují se v současném kulturním dění a v jeho specifických proudech.

Doporučená nebo povinná literatura

DEUTCHE, R. Umění a veřejný prostor. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 145–173.
FARVER, J. (ed) Global Conceptualism. NYC: Queens Museum of Art, 1999.
HAVRÁNEK, V. et al., The Need to Document. Zürich: JRP Ringier, 2005.
KRAUSS, R. Sochařství v rozšíreném poli. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 66–72.
KWON, M. Jedno místo za druhým. In Stav věcí - Sochy v ulicích. Brno: Dům umění města Brna, 2011, s. 173–205.
KWON, M. One Place after Another Site-Specific Art and Locational Identity. Cambridge: The MIT Press, 2004.
MARCUS, G. Stopy rtěnky, //tajná historie dvacátého století//. Votobia, 1998.
MORGANOVÁ, P. Akční umění. Olomouc: Votobia, 1999.
POSPISZYL, T. Srovnávací studie. Praha: Agite/Fra, 2005.
Sešit pro umění, teorii a příbuzné zóny.
ARMLEDER, J. et al., Voids A Retrospective. Paris: Centre Pompidou, 2009.
BALDRÁN, Z., HAVRÁNEK, V. (ed) Atlas Transformace. Praha: Tranzit, 2009.
BENJAMIN, W. Dílo a jeho zdroj. Praha: Odeon, 1979.
BEY, H. Dočasná autonomní zóna. Praha: Tranzit, 2004.
BISHOP, C. Artificial Hells, Participatory Art and the Politics of Spectarorship. London : Verso, 2012.
BISHOP, C. (ed) Participation. London: Whitechapel and MIT Press, 2006.
BOURRIAUD, N. Postprodukce. Praha: Tranzit, 2004.
BRADLEY, W., ESCHE, C. (ed) Art and Social Change. London: Tate Publishing, 2008.
CÍSAŘ, K. (ed.), Co je to fotografie? Praha: Herrmann & synové, 2004.
DIDI-HUBERMAN, G. Ninfa moderna (Esej o spadlé draperii). Praha: Fra, 2010.
DIDI-HUBERMAN, G. Před časem. Praha: Barrister & Principal, 2008.
[GUST] The Urban Condition: Space, Community, and Self in the Contemporary Metropolis. Rotterdam: 010 Publishers, 1999.
[GUST] Post Ex Sub Dis. Urban Fragmentations and Constructions. Rotterdam: 010 Publishers, 2003.
HAVRÁNEK, V. (ed), Akce slovo pohyb prostor (kat. výst.). Praha: Galerie hlavního města Prahy 1999.
KRIS, E., KURZ, O. Legenda o umělci. Historický pokus. Praha: Arbor vitae, Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze, 2008.
LANDA de, M. A Thousand Years of Nonlinear History. New York: Zone Books, 2000.
LIPPARD, L. Six Years: The Dematerialization of the Art Object from 1966 to 1972. Berkeley: University of California Press, 1997.
LUCIE-SMITH, E. Movements in Art since 1945. London: Thames & Hudson, 2001.
MITCHEL W. Space, Place, and the Infobahn, City of Bits. Cambridge: The MIT Press, 1999.
MITCHEL W. Placing Words, Symbols, Space, and the City. Cambridge: The MIT Press, 2005.
NELSON, R., S., SHIFF, R. et al. Kritické pojmy dejín umenia. Bratislava: Slovart, 2004.
PIOTROWSKY, P. In the Shadow of Yalta. Art and the Avant-Garde in Eastern Europe 1945–1989. London: Reaktion Books, 2009.
PIOTROWSKY, P. Prostorový obrat aneb horizontální dějiny umění. In Umění LVI. 2008, č. 5, s. 378–383.
VIDLER, A. The Architectural Uncanny, Essays in the Modern Unhomely, The MIT Press, 1992.
VIDLER, A. Warped Space, Art, Architecture, and Anxiety in Modern Culture, The MIT Press, 2002.

Plánované vzdělávací činnosti a výukové metody

Ateliérová práce, prezentace, přednášky, konzultace, debaty, exkurze, studium literatury

Způsob a kritéria hodnocení

K udělení zápočtu je nutné odevzdat ateliérové práce, podílet se na společné výstavě, editovat portfolio vlastní tvorby. 80% účast na výuce je samozřejmou nutností pro absolvování.

Jazyk výuky

čeština

Osnovy výuky

1. Vymezení vlastního projektu v reakci na existující umělecké dílo nebo kulturní fenomén
3. Semestrální práce – zkouška
Ateliérovou práci průběžně doplňují konzultace v rámci ateliéru i s externisty, přednášky, návštěvy výstav, exkurze do institucí v souvislosti s řešenými problémy.
Nedílnou součástí je i studium literatury a textů souvisejících s postprodukčními strategiemi v současném umění.

Cíl

Vytvoření vlastního autorského projektu v reakci na existující umělecké dílo nebo kulturní fenomén; diskuse na téma postprodukce v současném umění; orientace v kulturním dění současnosti ve vztahu k historii a k mimouměleckým oblastem.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Odevzdání ateliérových prací, účast na výuce, komunikace o přehledu v kulturním dění.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program bakalářský

    obor AEN , 3. ročník, zimní semestr, 15 kreditů, povinný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

39 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Seminář

156 hod., povinná

Vyučující / Lektor