Detail předmětu

Skriptovací jazyky

FIT-ISJAk. rok: 2017/2018

Základní koncepty skriptovacích jazyků, skriptování versus programování, přehled vývoje skriptovacích jazyků, makrojazyky, tvorba komponent, základy jazyků Python a Perl, skriptovací jazyky ve webovém prostředí na klientské a serverové straně, otázky přenositelnost, skriptování v operačních systému Unix, propojování s dalšími jazyky, tvorba grafických uživatelských prostředí s využitím skriptovacích jazyků.

Jazyk výuky

čeština

Počet kreditů

5

Výsledky učení předmětu

Studenti se seznámí s moderními skriptovacími jazyky, po úspěšné zvládnutí předmětu budou schopni demonstrovat znalosti a chápání základních vlastností a role skriptovacích jazyků, syntaxe a sémantiky jazyka Python, implementovat skripty pro automatizaci systémových činností a vyvíjet jednoduché aplikace s použitím vhodných nástrojů.

Studenti se naučí řešit týmové projekty. Zdokonalí se v praktickém užívání programátorských nástrojů.

Prerekvizity

Nejsou žádné prerekvizity.

Způsob a kritéria hodnocení

Hodnocení studia je založeno na bodovacím systému. Pro úspěšné absolvování předmětu je nutno dosáhnout 50 bodů.

  • Zpracování individuálního projektu

Osnovy výuky

Osnova přednášek:
  1. Úvod, stručná historie vývoje skriptovacích jazyků, výhody a nevýhody, porovnání jazyků
  2. Základní příkazy, typy a operátory, funkce, moduly a třídy, zpracování výjimek
  3. Regulární výrazy v jazycích Python a Perl
  4. Datové struktury, efektivní implementace vyhledávání
  5. Standardní knihovny umožňující vysokoúrovňové programování v jazyce Python
  6. Vytváření jednoduchých skriptů v prostředí OS Unix, automatizace systémových činností
  7. Rozhraní pro práci se systémovými jazyky, používání komponent implementovaných v jazyce C
  8. Zpracování textů, třídění, znakové sady, nastavení národního prostředí
  9. Zpracování dokumentů XML, knihovny pro ukládání a vyhledávání
  10. Moderní koncepty objektově orientovaného programování, srovnání s jazyky C a Java
  11. Použití skriptovacích jazyků pro vývoj webových aplikací, programování na klientské a serverové straně
  12. Programování aplikací s grafickým uživatelským rozhraním, knihovna Tkinter v prostředí jazyka Python
  13. Další možnosti tvorby grafických uživatelských prostředí, platformově závislá řešení, propojení jazyka Python s Javou - Jython

Osnova ostatní - projekty, práce:
  1. Samostatný projekt řešící zadanou obecnější úlohu, předpokládá se naprogramování středně rozsáhlého skriptu v jazyce Python. Je požadováno elektronické odevzdání pomocí IS FIT.

Učební cíle

Porozumět tématu skriptovacích jazyků a jejich aplikací, pochopit komplementaritu skriptovacích jazyků vzhledem k systémovým jazykům, jejich výhody a nevýhody. Seznámit se základy regulárních výrazů, zpracování textů, skriptování na klientské i serverové straně a tvorby grafického uživatelského prostředí v jazyce Python.

Vymezení kontrolované výuky a způsob jejího provádění a formy nahrazování zameškané výuky

Kontrolovaná výuka zahrnuje půlsemestrální test a individuální projekt. Půlsemestrální test nemá náhradní termín.

Základní literatura

  • Beazley, D.M.: Python - Podrobná referenční příručka pro programovací jazyk Python. Neocortex.
  • Abelson, H.: Structure and interpretation of computer programs, Cambridge. MIT Press, 2002.

Doporučená literatura

  • Harms, D., Macdonald, K.: Začínáme programovat v jazyce Python. Computer Press, ISBN 80-7226-799-X.
  • Lutz, M., Ascher, D.: Naučte se Python - Pohotová příručka. Grada, 2003, ISBN 80-247-0367-X.

Zařazení předmětu ve studijních plánech

  • Program IT-BC-3 bakalářský

    obor BIT , 1. ročník, letní semestr, volitelný

Typ (způsob) výuky

 

Přednáška

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor

Osnova

  1. Úvod, stručná historie vývoje skriptovacích jazyků, výhody a nevýhody, porovnání jazyků
  2. Základní příkazy, typy a operátory, funkce, moduly a třídy, zpracování výjimek
  3. Regulární výrazy v jazycích Python a Perl
  4. Datové struktury, efektivní implementace vyhledávání
  5. Standardní knihovny umožňující vysokoúrovňové programování v jazyce Python
  6. Vytváření jednoduchých skriptů v prostředí OS Unix, automatizace systémových činností
  7. Rozhraní pro práci se systémovými jazyky, používání komponent implementovaných v jazyce C
  8. Zpracování textů, třídění, znakové sady, nastavení národního prostředí
  9. Zpracování dokumentů XML, knihovny pro ukládání a vyhledávání
  10. Moderní koncepty objektově orientovaného programování, srovnání s jazyky C a Java
  11. Použití skriptovacích jazyků pro vývoj webových aplikací, programování na klientské a serverové straně
  12. Programování aplikací s grafickým uživatelským rozhraním, knihovna Tkinter v prostředí jazyka Python
  13. Další možnosti tvorby grafických uživatelských prostředí, platformově závislá řešení, propojení jazyka Python s Javou - Jython

Projekt

26 hod., nepovinná

Vyučující / Lektor